کد خبر: ۸۰۷۰۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸
تعداد بازدید: ۲۱۲
یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: آمریکایی‌‌‌‌ها می‌‌‌دانند ایران حضور و نفوذ جدی در عراق دارد بنابراین ترامپ به دنبال آن است که به این نفوذ و حضور ضربه بزند و سیاست فشار بر ایران را تشدید کند.
قزوینی غرابی: عراقی‌‌‌ها تمایل ندارند آمریکا کشورشان را بازیچه دشمنی با ایران کنند/ بغداد می‌تواند در دوره تحریم‌‌‌ها ریه تنفسی اقتصادی و سیاسی تهران باشد/ مواضع برهم صالح درباره ایران قبل و پس از ریاست‌‌جمهوری مثبت بوده است

به گزارش خبرداغ، سیدرضا قزوینی غرابی در گفت‌‌وگو با  ایلنا، درخصوص روابط ایران و عراق در سال ۹۷، به سفر سه روزه حسن روحانی به عراق اشاره کرد و گفت: این نخستین سفر آقای روحانی به عراق بود. علاوه بر اینکه این سفر در شرایط مهمی انجام شد. آمریکا تحریم‌‌‌های سختی را علیه جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده است و بر عراق نیز فشار وارد کرده تا از این تحریم‌‌‌ها تبعیت کند.

پیام سفر روحانی به عراق این بود که بیگانگان نمی‌توانند بر روابط ایران و عراق تاثیر بگذارند

وی ادامه داد: چندین تفاهمنامه مهم نیز امضا شد و گام‌‌‌‌‌های مهمی برای حل مشکلات حقوقی سابق ناشی از قرارداد الجزایر نیز برداشته شد. افزون بر اینکه این دیدار و سطح آن این پیام را به منطقه و جهان داد که روابط ایران و عراق روابطی بسیار مهم است و بیگانگان نمی‌‌‌توانند بر آن تأثیر بگذارند. 

این کارشناس ارشد مسائل عراق درباره دیدار رئیس‌جمهور با آیت‌الله سیستانی هم اظهار داشت: این دیدار، نخستین دیدار یک رئیس‌‌‌جمهور ایران با آیت‌‌‌الله سیستانی بود بنابراین در شرایطی که مقامات عراقی نمی‌‌‌توانند به دیدار ایشان بروند و معدودی از شخصیت‌‌‌‌‌های خارجی به حضور پذیرفته می‌‌‌شود؛ این دیدار، تاریخی ارزیابی شده است. علاوه بر اینکه دو محور و بازیگر عمده در عراق، ایران و آمریکا هستند و این رئیس‌‌‌جمهور ایران است که در سفر به عراق، مورد پذیرش آیت‌‌‌الله سیستانی قرار می‌‌‌گیرد. 

رایگان شدن ویزا به رفت و آمد بیشتر گردشگران و زائران ایران و عراق کمک می‌کند

قزوینی غرابی درباره رایگان شدن صدور روادید و تاثیر این مسئله بر مناسبات دو کشور تصریح کرد:‌ طبیعتا رایگان شدن ویزا به رفت و آمد بیشتر گردشگران و زائران دو کشور کمک خواهد کرد. ایران در سال‌‌‌های اخیر همواره بر موضوع لغو ویزا میان دو کشور تأکید داشته اما طرف عراقی موافق این مسئله نبوده است.

وی با بیان اینکه شاید دلایل اقتصادی و اینکه زائران ایرانی که به عراق می‌‌‌‌روند بیش از عراقی‌‌‌هایی هستند که به ایران می‌‌‌‌‌‌آیند از جمله دلایل مخالفت بغداد در این سال ها بوده است، خاطرنشان کرد: در این سفر نیز به نظر می‌‌‌رسد، تمایل و خواسته تهران برای لغو ویزا و تن ندادن طرف عراقی به این موضوع باعث شده حداقل در گام اول، دو طرف موضوع رایگان کردن ویزا را در برنامه داشته باشند. 

مواضع برهم صالح درباره ایران قبل و پس از ریاست‌‌جمهوری مثبت بوده است

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره نگاه تهران به انتخاب برهم صالح به عنوان رئیس‌جمهور عراق و نگاه وی به ایران هم ابراز داشت: برهم صالح از اعضای قدیمی اتحادیه میهنی کردستان عراق است و این تشکل سیاسی نیز همواره روابط بسیار خوبی را با ایران داشته است.

قزوینی غرابی با بیان اینکه برهم صالح فرد معتدل و میانه‌‌‌‌رویی است و با همه جریان‌‌‌های سیاسی و کشورها روابط حسنه و خوبی دارد، عنوان کرد: مواضع وی در سال‌‌‌های گذشته درباره ایران و حتی مواضع وی پس از انتخاب به ریاست جمهوری نیز کاملا مثبت بوده است. 

روابط حسنه ایران و عراق منوط به حفظ هوشیاری دو کشور است

وی درباره تنش‌ها در روابط میان ایران و عراق به ویژه حمله به کنسولگری ایران در بصره و طرح مسائلی نظیر ازدواج موقت مردان عراقی با زنان ایرانی یادآور شد: روابط نزدیک دو کشور در سال‌‌‌‌‌های اخیر همواره باعث نگرانی برخی طرف‌‌‌های داخلی در عراق، کشورهای منطقه‌‌‌ای و بین‌‌‌المللی بوده است. بنابراین از هر روزنه‌‌‌ای برای تخریب این روابط استفاده می‌‌‌‌کنند. متهم کردن زائران عراقی به امور غیراخلاقی در سفر به ایران که اوج آن را تابستان امسال شاهد بودیم و همچنین حمله به کنسولگری ایران در بصره و متهم کردن ایران در ایجاد بحران آب و برق در بصره و جنوب از جمله این مسائل است. 

این کارشناس ارشد مسائل عراق افزود: قطعا روابط دو کشور و همجواری و پیوندهای فرهنگی موجود عمیق‌‌‌‌تر از آن است که بدخواهان بخواهند در آن خلل ایجاد کنند اما این مسئله منوط به حفظ هوشیاری دو کشور است. 

عراقی‌‌‌ها تمایل ندارند آمریکا کشورشان را بازیچه دشمنی و تخاصم با ایران بکنند

ترامپ می‌خواهد به نفوذ و حضور ایران در عراق ضربه بزند

قزوینی غرابی درباره واکنش مقامات عراقی نسبت به اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر اینکه دونالد ترامپ اعلام کرد که حضور امریکا در عراق برای تشدید نظارت بر ایران است، بیان کرد: واکنش همه مقامات عراقی به موضوع منفی بوده است. چه مقامات سنی، چه شیعه و چه کردی علیه این اظهارات ترامپ واکنش نشان دادند. عراقی‌‌‌ها تمایل ندارند امریکا کشورشان را بازیچه دشمنی و تخاصم خود با دیگر کشورها به خصوص ایران همسایه بکنند.

وی با اشاره به رویکرد ایالات متحده نسبت به ایران گفت: امریکایی‌‌‌‌ها می‌‌‌دانند ایران حضور و نفوذ جدی در عراق دارد بنابراین ترامپ - که سیاست‌‌‌های منطقه‌‌‌ای خود را متمرکز بر مواجهه با ایران کرده است - به دنبال آن است که به این نفوذ و حضور ضربه بزند و سیاست فشار بر ایران را تشدید کند.

حضور نظامی آمریکا در عراق بیش از گذشته شده است

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه شاهد آن هستیم که حضور نظامی امریکا در عراق و تحرکات واشنگتن بیش از گذشته شده است، اظهار داشت: البته بخش مهمی از گروه‌‌‌های سیاسی با حضور نظامیان امریکا مخالفند و به دنبال تشریع قانونی برای خارج کردن آنها هستند اما این موضوع پیچیده‌‌‌ای است. 

قزوینی غرابی درباره همکاری‌های دوجانبه ایران و عراق تصریح کرد: روابط دو کشور از سال ۲۰۰۳ همواره در همه عرصه‌‌‌‌‌ها در سطوح بالایی بوده است. در سال‌‌‌‌های اخیر سطح همکاری‌‌‌های نظامی و امنیتی در سطح بالایی بوده است؛ به خصوص آنکه دو کشور حتی در موضوع سوریه نیز با هم همکاری دارند. در سطوح اقتصادی نیز روابط در سطح قابل قبولی است. هر چند که به طور بالقوه و در صورت برداشته شدن موانع می‌‌‌‌تواند بیش از پیش تقویت شود. 

عراق در دوره تحریم‌‌‌ها می‌تواند ریه تنفسی اقتصادی و سیاسی ایران باشد

وی درباره تاثیر تحریم‌ها بر مناسبات اقتصادی ایران و عراق هم خاطرنشان کرد: عراق می‌‌‌تواند در دوره تحریم‌‌‌های ایران به عنوان ریه تنفسی اقتصادی و حتی سیاسی ایران عمل کند. توافقات اقتصادی دو طرف نیز در همین راستا بوده است. البته واشنگتن چنین موضوعی را نمی‌‌‌پذیرد و به شدت بر بغداد فشار وارد می‌‌‌کند تا به تحریم‌‌‌ها پایبند باشد.

این کارشناس ارشد مسائل عراق به تمدید معافیت‌های تحریمی عراق اشاره کرد و ابراز داشت: تمدید سه باره معافیت عراق از تحریم‌‌‌های امریکا علیه ایران در حوزه برق و گاز که آخرین آنها در همین هفته صورت گرفت، نشان می‌‌‌دهد امریکایی‌‌‌ها از نیاز عراق به ایران در حوزه انرژی مطلع هستند و می‌‌‌دانند فشار مطلق بر عراق، نتایج خوبی برای خود آنها هم نخواهد داشت. 

قزوینی غرابی اضافه کرد: در هر صورت معتقد هستم پیگیری جدی تفاهمات دوجانبه و روابط مستمر اقتصادی می‌‌‌تواند تا حدود زیادی به ایران کمک کند تا از طریق عراق از فشار تحریم‌‌‌ها بر خود بکاهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: