کد خبر: ۸۰۳۸۵۹
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵
تعداد بازدید: ۲۰۵
استاد علوم سیاسی دانشگاه جرج میسون آمریکا تاکید کرد: دولت آمریکا و اکثریت کشورهای اروپایی اختلاف‌های متعددی دارند که خیلی مهم‌تر از مساله ایران است. دیدگاه‌های ترامپ در مورد آینده ناتو، اختلاف‌نظر در مورد تهدید روسیه، موافقت‌نامه‌ تغییرات آب و هوایی، تمایل ایالات متحده به دخالت در تحریم‌های تجاری، اختلاف در مورد آزادی‌های فردی همه باعث بروز اختلاف میان اروپا و آمریکا شده است.
حکومت‌های مبتنی بر دین بیش از هر چیزی آمریکا را نگران می‌کند/ رد نظرات نخبگان به عادت رفتاری ترامپ تبدیل شده است

به گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، ادوارد رودز، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه جرج میسون آمریکا است. وی در حوزه‌های روابط بین‌الملل، سیاست خارجی، سیاست آمریکا بحث، بررسی و تحقیق کرده‌ است.

اختلاف ایران و آمریکا قدمتی چهل ساله دارد

در ایران آمریکا را به عنوان شیطان بزرگ می‌شناسند

ادوارد رودز درباره پایبندی ایران به برجام و نگرش ترامپ در این باره علیرغم گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا گفت: برای درک نگرش رهبران منتخب آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران و سوءظن‌های عمیق آنها در مورد اهداف ایران لازم‌ است اختلافات آمریکا و ایران طی این چهل سال بررسی شود. یکی از اختلاف‌های آمریکا و ایران به بحران گروگانگیری ایران و آمریکا باز می‌گردد که نزدیک به چهل سال قبل اتفاق‌ افتاد.

وی افزود: مورد دیگر به حمله به سفارت‌های آمریکا مربوط می‌شود اتفاقی که در آن زمان بسیار غیرقابل پیش‌بینی بود. این تفکر یک نسل از آمریکایی‌ها را نابود می‌کند و حتی آمریکایی‌هایی که در آن سال‌ها متولد نشده‌ بودند، هم با این خشم از ایران زندگی می‌کنند. این در حالی است که در ایران هم آمریکا را به عنوان  شیطان بزرگ می‌شناسند.

حکومت‌های مبتنی بر دین بیش از هر چیزی آمریکا را نگران می‌کند

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه جرج میسون آمریکا تاکید کرد: اینکه حکومت جمهوری‌اسلامی ایران به صراحت مبتنی بر اصول دینی است، آمریکا را بیش از هر چیزی نگران می‌کند چراکه مردم آمریکا به طور فردی و به طور متوسط ​​بسیار مذهبی هستند، اما سیاست آمریکا از روز اول بر جدایی دین از سیاست تاکید کرده‌ است. در سنت غربی، دولت‌هایی که مبتنی بر اصول دینی بوده‌اند، به شدت مخالف آزادی‌های فردی بوده‌اند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها معتقدند که باورهای مذهبی باید توسط فرد آزادانه توسعه یابد و این اختلاف‌ها نتیجه‌اش این می‌شود که از سال۱۹۷۹، جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکا به عنوان یک دشمن محکوم شناخته می‌شود. درست یا غلط، فعالیت‌های جمهوری‌اسلامی به طور مداوم توسط آمریکایی‌ها به عنوان مخالف صلح بین‌المللی و حقوق بشر شناخته شده است.

رودز یادآور شد: اگر جو منفی علیه ایران در آمریکا وجود داشته‌ باشد، مردم آمریکا ایران را در چهارچوب این جو تفسیر می‌کنند. اختلاف‌های بین ایران و آمریکا به دلیل خصومت با مردم ایران و یا فرهنگ ایرانی و یا به لحاظ اسلام نیست این سوءظن از زمان انقلاب علیه ایران شکل گرفته است.

ترامپ همواره نظرات کارشناسان و نخبگان را رد می‌کند

وی گفت: در این شرایط، ترامپ با سه موضوع روبه‌رو است؛ اول اینکه ترامپ و آژانس‌های اطلاعاتی از هم نفرت دارند و این اختلاف ریشه‌دار است. مشکل دیگر این است که ترامپ به طور کلی نظرات کارشناسان و افراد دولتی و نخبگان را رد می‌کند و این به عادت رفتاری او تبدیل شده است.

استاد دانشگاه جرج میسون آمریکا خاطرنشان کرد: دوم این است که سیاست خارجی ترامپ در مورد دنیای اسلام، بدبینانه و بر اساس همکاری با عربستان سعودی شکل گرفته‌ است. آمریکا با وجود متهم کردن ایران به نقض حقوق بشر اما در مورد عربستان سعودی با توجه به واقعه قتل خاشقچی هیچ اقدام تنبیهی به کار نگرفته است و مدام ایران را به عنوان یک خطر بزرگتر و اساسی تصویر می‌کند و مدعی است که برای حفظ حقوق بشر باید با ایران مقابله کرد. این موضوع نشانه روابط عمیق ترامپ و عربستان سعودی است.

تمرکز ترامپ بر ایران و جلوگیری از مهاجرت به آمریکا باعث عدم‌تمرکز او از مسائل مهم شده است

وی بیان کرد: سومین مساله این است که سیاست خارجی ترامپ در مقابله با روسیه و جنگ تجاری‌اش با چین و خصومت او با اروپا و عدم موفقیت او در مذاکرات خود با کره شمالی، به طور فزاینده‌ای دارای مشکل است. تمرکز بر ایران و جلوگیری از مهاجرت به ایالات متحده باعث انحراف تمرکز او از مسائل مهم شده است.

رودز اظهار داشت: دستیابی به موفقیت در روابط ایالات متحده و ایران نیازمند رهبری سیاسی در هر دو طرف است که بتوانند سوءظن‌های عمیقی را که مردم عادی در هر دو طرف دارند را درک و برطرف کنند. این به رهبری نیاز دارد که بتواند به مردم عادی توضیح دهد که ترس و خشم آنها غلط است و بتواند مردمشان را متقاعد کند که واقعا ممکن است جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده بتوانند روزی به دور از هرگونه تنش با یکدیگر همکاری کنند.

            اختلاف آمریکا و اروپا خیلی گسترده‌تر از موضوع ایران است

وی درباره پیش‌بینی آینده روابط آمریکا و اروپا با توجه به اتحادیه اروپا برای ادامه تجارت با ایران گفت: نمی‌خواهم رابطه با ایران در سطح جهانی را فاقد اهمیت جلوه‌ دهم. اما  باید بدانیم که اختلافات میان ایالات متحده و دوستان اروپایی آن در مورد ایران، عامل اصلی اختلافات اروپا و آمریکا نیست.

رودز عنوان کرد: دولت آمریکا و اکثریت کشورهای اروپایی اختلاف‌های متعددی دارند که خیلی مهم‌تر از مساله ایران است. دیدگاه‌های ترامپ در مورد آینده ناتو، اختلاف‌نظر در مورد تهدید روسیه، موافقت‌نامه‌ تغییرات آب و هوایی، تمایل ایالات متحده به دخالت در تحریم‌های تجاری، اختلاف در مورد آزادی‌های فردی همه باعث بروز اختلاف میان اروپا و آمریکا شده است.

اختلاف‌ها بین اروپا و آمریکا بیشتر خواهد شد

استاد علوم سیاسی دانشگاه جرج میسون آمریکا گفت: به نظر من موضوع ایران در قیاس با این موارد خیلی کم‌رنگ است. اختلاف‌ها بین اروپا و آمریکا بیشتر خواهد شد اما موضوع ایران مساله حیاتی و اختلاف‌ساز جدی بین این قدرت‌ها نیست.

نشست ورشو دستاوردی نداشت

وی با اشاره به برگزاری نشست ورشو و تحلیل خود در این باره گفت: به نظر من این نشست اصلا یک رویداد مهم نبود. این مجمع به نفع دولت آمریکا و حتی عموم مردم آمریکا نبود چراکه در آمریکا هم عده زیادی با این نشست مخالف بودند.

وی خاطرنشان کرد: صرف‌نظر از اینکه چه کسانی در نشست ورشو شرکت کردند، این نشست دستاورد چندانی نداشت. این نشست فقط توجه آمریکا را از مسائل مهم این کشور منحرف کرد.

آمریکا در سیاست داخلی خود دارای مشکلات زیادی است

وی افزود: خود آمریکا در سیاست داخلی خود دارای مشکلات زیادی است. مانند نزاع بین رئیس‌جمهور و مخالفان خود (در حزب دموکرات و حزب جمهوری‌خواه ) و اختلاف‌ها بر سر ساخت دیوار فیزیکی برای جدا کردن ایالات متحده و مکزیک.

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه جرج میسون آمریکا یادآور شد: همچنین در حوزه سیاست خارجی آمریکا، توجه به جنگ تجاری چین و آمریکا اختلافی است که در کاخ سفید وجود دارد.

ایالات متحده حل مشکلات داخلی خود را در اولویت قرار دهد

وی گفت: مشکل دیگر مربوط می‌شود به اختلاف ایالات متحده و متحدان ناتو که از زمان استعفای یک مقام آمریکایی مورد اعتماد، مانند ماتیس این اختلاف تشدید شد.

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه جرج میسون آمریکا ادامه داد: یکی از موارد مورد اختلاف در داخل آمریکا مذاکرات عجیب و غریبی است که با کره شمالی برگزار شد.

رودز با بیان اینکه خروج نیروهای آمریکایی از سوریه موضوع دیگری است که این روزها در آمریکا اختلاف‌آفرینی کرده است، گفت: این‌ها مسائل داخلی و اختلافات آمریکاست و نشان‌دهنده این است که مسائل خاورمیانه برای آمریکا باید کمترین اهمیت را داشته باشد و باید حل مشکلات داخلی خود را به جای توجه به خاورمیانه در اولویت قرار دهد.

گفت‌وگو از نیلوفر ادیب‌نیا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: