کد خبر: ۷۹۶۳۱۰
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۷
تعداد بازدید: ۲۶۵
لحن صدای ژنرال "مظلوم عبدی"، فرمانده کرد نیروهای سوریه دموکراتیک در حالیکه تصمیم ترامپ را درباره خروج نیروهای آمریکایی از سوریه بیان می‌کرد، محکم و کنترل شده بود؛ تصمیمی که آینده متحدان آمریکا را به خودشان وا می‌گذارد.
تصمیم ترامپ چه تاثیری بر جنگ با داعش می‌گذارد؟
به گزارش خبرداغ ، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی می‌نویسد: «ژنرال عبدی در مصاحبه شنبه شب خود از مرکز فرماندهی نیروهای سوریه دموکراتیک در شمال شرق این کشور گفت:‌ این چیزی است که ما هرگز انتظارش را نداشتیم. صادقانه بگویم، تا به امروز هرچیزی که آمریکایی‌ها به ما گفتند عمل کردند اما با این تصمیم ما شگفت زده و گیج شدیم. آماده چنین تصمیمی نبودیم.

او به خطرات از سرگیری فعالیت‌های تروریستی پس از تصمیم ناگهانی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اشاره کرد و افزود:‌ رسانه‌های داعش در روزهای اخیر نشان دادند که امیدوارند بتوانند خلافت خود را که در مسیر نابودی بوده احیا کنند. در حال حاضر، بیش از ۲۲۰۰ زندانی داعشی شامل ۷۰۰ شبه نظامی خارجی در اسارت نیروهای ما هستند. بدون کمک از جانب آمریکا و سایر اعضای ائتلاف این شبه نظامیان در نهایت می‌توانند فرار کنند.

آنچه که نگران کننده است، این است که این ژنرال کرد در کنار نیروهای عملیات ویژه آمریکایی جنگیده و حالا باید وجهه کاملا متفاوتی از آمریکا را تجربه کند.

او در این باره گفت: اگر بخواهم رک باشم، در وهله نخست درباره زمانی که این تصمیم را شنیدم، به اعتبار آمریکا فکر کرد. چون پس از این تصمیم، مردم چه فکری درباره آمریکا می‌کنند؟ تمام آن اعتبار و اعتمادی که ایجاد کردیم، از دست می‌دهیم.

علاقه و تمایل برای نبرد تحت فرماندهی آمریکا باعث شده تا نیروهای تحت رهبری کردها، متحدانی منحصر به فرد باشند. آنها با پشتیبانی هوایی آمریکا رقه را که مرکز فرماندهی داعش بود و چند مقر فرماندهی اصلی آن را نابود کردند. کردها و متحدان سوری آنها هزینه زیادی برای این مساله پرداختند: ۴۰۰۰ کشته و ۱۰ هزار زخمی از ۲۰۱۴ تا کنون. در همین بازه زمانی، آمریکا تنها سه سرباز در سوریه از دست داد.

ژنرال مظلوم گفت که تصمیم ترامپ یک شوک است چون یک هفته پس از دیدارش با جیمز جفری، فرستاده ویژه آمریکا در سوریه گرفته شد. جفری قول داده بود "تا زمانیکه نیروهای آمریکایی به شکست پایدار داعش، بیرون راندن ایران از سوریه و سازش سیاسی برای ثبات سوریه دست پیدا نکنند"، از سوریه خارج نمی شوند. او گفت: وعده های جفری سطح بالایی از روحیه ایجاد کرد اما متاسفانه، پس از یک دوره کوتاه، خلاف آن رخ داد.

این نخستین بار نیست که آمریکایی ها کردها را به حال خود رها کرده‌اند چون آمریکا پیشتر هم آنها را به لحاظ سیاسی طرد کرده بود.

این ژنرال ادامه می‌دهد: ۲۷ تن از نیروهای تحت فرماندهی من از زمان تصمیم ترامپ کشته شده‌اند و بسیاری هم زخمی شدند. در حال حاضر، ما برای خودمان و برای موجودیتمان می‌جنگیم. چون تمامی نیروهای ما می دانند که اگر از خودشان دفاع نکنند، داعش باز می‌گردد و قوی‌تر، اقدام به قتل و سر بریدن خانواده آنها می‌کند. این تهدید برای اعضای عرب ائتلاف نیروهای دموکراتیک سوریه که از جانب تروریست‌های سنی و نیروهای شیعه مورد حمایت ایران نگرانند،‌ بسیار شدیدتر است.

این ژنرال کرد سوری بر این باور است که ترامپ با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که به حمله به مواضع کردها و منهدم کردن تروریست‌های کرد تهدید کرده، توافق کرده است.

او می گوید، به فرماندهان آمریکایی گفته که این توافق توسط سیاستمداران آمریکایی و نه سربازان انجام شده است. این توافقی غیراخلاقی است که ما را در میدان نبرد تنها می‌گذارد. این چیزی است که سربازان آمریکایی به انتخاب خودشان آن را انجام نمی دهند.»

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: