کد خبر: ۷۹۲۷۳۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸
تعداد بازدید: ۱۹۶۵
نتایج یک پیمایش ساده نشان داده که بانک پاسارگاد در شرایط فعلی مالک و یا سهامدار 51 شرکت کوچک و بزرگ بوده، حال آنکه گفته می‌شود ردپای بانک پاسارگاد را در سهامداری شرکت‌های بیشتری می‌توان جست.
به گزارش خبرداغ به نقل از «نود اقتصادی»-بنگاهداری بانک‌ها را بدون شک می‌توان یکی از چالش‌های فعلی نظام بانکی ایران به حساب آورد، چالشی که در طول سالیان گذشته ایجاد شده اما اوج آن را می‌توان به یک دهه اخیر مرتبط دانست.

تب تند بنگاه‌داری ساله است که بانک‌ها را از وظیفه اصلی آنها یعنی تجهیز منابع و جمع‌آوری سپرده‌های مردم و ارائه تسهیلات به آنها دور کرده و این امر تا اندازه‌ای در تارو پود بانک‌ها تنیده شده که با وجود تلاش‌ها برای پایان دادن به این رقابت سرسام آور، اما همچنان بنگاهداری در بانک‌ها از روندی رو به رشد برخوردار بوده  است.

از قرار معلوم، حجم سرمایه‌گذاری بانک‌ها در شرکت‌ها و بنگاه‌ها از میزان قانونی آن که ۴۰ درصد سرمایه تعیین شده بود فراتر رفته و به بیش از ۵۰ درصد هم افزایش یافته است.

ظاهرا، عمده دلیل بنگاهداری بانک‌ها به نبود سود کافی، عدم ورود سرمایه‌داران برای سرمایه‌گذاری و تورم پول در بانک‌ها مربوط بوده که این امر در نهایت لطمه زیادی هم بر اقتصاد کشور وارده آورده  است.

قانون رفع موانع تولید، تاکید دارد که  بانک‌ها و موسسات اعتباری باید دارایی‌های مازاد خود را تا سقف قانونی طی سه سال به فروش می‌رساندند، از این رو از حدود سه سال پیش این دستورالعمل به بانک‌ها ابلاغ و لازم الاجرا شد

جالب تر اینکه به موازات عدم اجرایی کردن این قانون توسط بانکها،حلقه بنگاهداری برای بانکها تنگ ترشده و رقم مجاز  اکنون به ۲۰ درصد تقلیل یافته است.

هرچندکه آمارها نشان می‌دهد فعالیت‌های بنگاه‌داری و سرمایه‌گذاری‌های مستقیم بانک‌ها در این مدت نه‌تنها کم نشده بلکه بر تعداد آنها هم افزوده شده است.

یکی از این بانک ها که در بی توجهی به قانون مذکور،گوی سبقت را از رقبا ربوده پاسارگاد است.

نتایج یک پیمایش ساده نشان داده که بانک پاسارگاد در شرایط فعلی مالک و یا سهامدار 51 شرکت کوچک و بزرگ بوده،حال آنکه گفته می شود ردپای بانک پاسارگاد را درسهامداری شرکتهای بیشتری می توان جست.

"مجید قاسمی"، مدیر عامل بانک پاسارگاد در گفتگوی سه سال پیش خود با یک رسانه، بنگاهداری توسعه محور را عین صواب دانسته و اعلام کرده بود که اگر بانک‌ها بنگاهداری نکنند ورشکست می‌شوند بنابراین، تعیین رقم 40 درصد سرمایه پایه برای بنگاهداری قابل تامل بوده و باید اجازه داد تا سقف بنگاهداری بانک‌ها ازمرز 40 درصد هم عبور کند.!

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: