کد خبر: ۷۸۲۱۶۹
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶
تعداد بازدید: ۳۵۲
شکایت ایران از تحریم‌های آمریکا که به اقتصاد کشور ضربه زده با استناد به مفاد پیمان مودت ۱۹۵۵ بین دو کشور ، تقدیم دادگاه بین المللی شده و جلسه بررسی شکایت ایران از امروز به مدت ۴ روز آغاز شده است.
آغاز جلسه ۴ روزه استماع شکایت ایران از آمریکا/ رای اولیه دادگاه لاهه تا یک ماه آینده صادر می‌شود

به گزارش خبرداغ به نقل از «سی‌ان‌بی‌سی»، وکلای ایران روز دوشنبه از دیوان دادگستری بین‌المللی خواستند تا به آمریکا دستور دهد تحریم‌هایی که دولت ترامپ علیه ایران وضع کرده لغو کند.

بر اساس این گزارش، شکایتی که ایران به دادگستری بین‌المللی تقدیم کرده شامل درخواست لغو تحریم‌های آمریکاست. در این شکایت گفته شده تحریم‌های آمریکا که به اقتصاد ایران ضربه زده است، نقض مفاد پیمان مودت ۱۹۵۵ بین دو کشور است.

بر اساس این گزارش، آمریکا که به طور رسمی روز سه‌شنبه پاسخ شفاهی خواهد داد هنوز پاسخ علنی‌ نداده است.

انتظار می‌رود وکلای آمریکا این استدلال را داشته باشند که دادگاه سازمان ملل نباید به پیمان مودت بین ایران و آمریکا در قضاوتش استناد کند؛ چراکه مدعی هستند این پیمان فاقد اعتبار است و تحریم‌های واشنگتن علیه ایران به هیچ وجه نقض چیزی نیست.

دادگاه بین‌المللی یکی از تریبون‌های سازمان ملل برای حل و فصل اختلافات بین المللی است. احکام این دادگاه الزام‌آور است ولی قدرت اجرایی ندارد و برخی کشورها نظیر آمریکا اغلب این احکام را نادیده می‌گیرند.

دادگاه بین‌المللی تاکنون پیمان ۱۹۵۵ مودت بین ایران و آمریکا را معتبر دانسته هرچند بعد از انقلاب اسلامی روابط بین دو کشور خصمانه است.

جلسات استماع این دادگاه به مدت چهار روز ادامه خواهد داشت و تصمیم‌گیری در خصوص آن طی یک ماه صورت می‌گیرد.

این جلسه در حالی امروز کار خود را آغاز کرد که به صورت زنده از سایت دادگاه بین‌المللی دادگستری لاهه در حال پخش است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: