کد خبر: ۷۷۹۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶
تعداد بازدید: ۴۸۶
کورش پرویزیان، رئیس کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی:
ولی اله سیف، رییس کل بانک مرکزی بعد از اتمام دوره 5 ساله اش رفت و جای خود را به عبدالناصر همتی داد. او که بیشتر چهره ای بیمه ای است تا بانکی، چندان بی خبر از بانک هم نیست. او در گذشته ای نه چندان دور مدیرعاملی بانک های سینا و ملی را به عهده داشته است. حالا با حکم رییس جمهور به ریاست بانک مرکزی برگزیده شده است. در همین ارتباط عصر اقتصاد گفتگویی با کورش پرویزیان، مدیرعامل بانک پارسیان داشته است که در آن اولویت های کاری بانک مرکزی را برشمرده است. این گفتگو با تغییر اندکی در پی می آید.
اولویت رئیس کل جدید بانک مرکزی ساماندهی بازار ارز باشد/ لزوم ساماندهی سیستم بانکی با اصلاح مقررات متناقضبه گزارش خبرداغ به نقل از نسیم اقتصاد، کورش پرویزیان، مدیر عامل بانک پارسیان در اولین واکنش به انتخاب همتی به عنوان رییس کل بانک مرکزی می گوید: همتی گزینه مناسب و شایسته‌ای برای بانک مرکزی است.

وی در ادامه به اولویت‌های اصلی رییس کل جدید بانک مرکزی اشاره می کند و می گوید: درحال حاضر اولویت‌های اصلی بانک مرکزی باید ساماندهی بازار ارز و برگرداندن آرامش و جلوگیری از شوک بیشتر به این بازار باشد.

به گفته پرویزیان اصلاح مقررات مربوط به نرخ ارز و موضوعاتی که عمدتا خارج از بانک مرکزی طراحی شده بود باید مدنظر قرار گیرد. در ماه‌های اخیر طی جلسات متعددی که با کارشناسان بانک مرکزی داشتیم، از تصمیماتی که خارج از اختیارات بانک مرکزی گرفته می شود، ابراز نگرانی  شد.

وی می افزاید: موضوع دوم اصلاح نظام بانکی است که قانون بسیار مهمی است که قانون اداره بانک‌ها و قانون بانک مرکزی و حتی دولت وعده ارسال لوایح به مجلس را داده بودند و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز تاکید بسیاری بر اصلاح قوانین مادر داشتند.

مدیرعامل بانک پارسیان ادامه می دهد: هم اکنون در حوزه امور بانکی، تعداد بسیار بسیار زیاد قوانین بعضا متناقض وجود دارد که این قوانین شرایط را برای فعالیت وکار در بانک‌ها بسیار سخت کرده است و بانک‌ها نمی توانند به درستی در خدمت تولید قرار گیرند. بنابراین باید با اصلاح مقررات متناقض، سیستم بانکی را ساماندهی کرد. موضوع سوم ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی است که درگذشته با اصلاح موسسات غیرمجاز و ساماندهی آن‌ها تا حدوی پیش رفت اما نظارت و رسیدگی به سایر موسسات نیز موضوع جدی است. مسئله چهارم تجدید ارتباط ساختار بانک مرکزی و بخش‌های مختلف بانک مرکزی با شبکه بانکی است که متاسفانه به دلیل برخی از موضوعات و مسائلی که میان وزارت اقتصاد و امور دارایی، بانک مرکزی، سازمان حسابرسی و شورای عالی جامعه حسابداران رسمی پیش آمده است، معضلاتی را برای بانک‌ها  به وجود آورد. از جمله مجامع بانک‌ها که اکثریت آن‌ها برگزار نشد و مشکلاتی رخ داد و امیدواریم با آمدن رییس کل جدید این معضلات حل و فصل شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در شرایط فعلی ادغام بانک‌ها به صلاح کشور است، می گوید : موضوع ادغام بانک‌ها در گروه ساماندهی بازار است که  امیدواریم با آغاز ادغام‌های جدید بتوان به مدیریت بهتر کشور کمک کرد.

مدیر عامل بانک پارسیان در پایان در خصوص اینکه چندی است موضوع تاسیس بانک جدیدی به نام آستان قدس مطرح شده است ابراز بی اطلاعی کرده وخاطر نشان کرد: تا جایی که بنده می دانم بحث صندوق قرض‌الحسنه و موضوعات حمایتی و مشارکتی است. مجوز تاسیس بانک شرایط خاص دارد و چند سالی است که بانک مرکزی مانع تاسیس بانک جدید شده است. البته شخص حقیقی و حقوقی با داشتن صلاحیت‌های لازم می تواند درخواست خود را برای تاسیس بانک، موسسه، لیزینگ، صرافی و حتی کارگزاری ارائه دهد. لذا درنهایت بانک مرکزی تصمیم نهایی را گرفته که آیا مجوز تاسیس را صادر و یا دست نگه دارد. همتی در این شرایط  نباید مجری بی‌چون و چرای سیاست‌های اقتصادی دولت باشد و باید استقلال بانک مرکزی حفظ شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: