کد خبر: ۷۶۲۴۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۵
تعداد بازدید: ۲۲۳
در دومین همایش جایزه دادمان
دومین همایش جایزه دادمان با تجلیل از چهره‌های ماندگار و برترین‌های راه‌و‌شهرسازی با حضور علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برگزار شد.
مونسان: راه، شاهرگ گردشگری و شهر، پناهگاه میراث‌فرهنگی است

به‌گزارش خبرداغ به نقل از  میراث‌آریا، علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، امروز چهارشنبه ۱۶ اسفند در دومین همایش جایزه دادمان که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: «انسان، راه و شهر، سه ضلع یک مثلث را تشکیل می‌دهند که بهترین روایت تصویری از حیات بشری را ارائه می‌کند و به همین خاطر موضوع این همایش با دو حوزه میراث فرهنگی و گردشگری پیوستگی دارد.»

او با اشاره به اختلاف بین سنت و‌ مدرنتیه در حوزه‌های مختلف تصریح کرد: «سنت و مدرنیته در عمران و آبادانی نیز محل اختلاف است. مکاتب معماری در جهان ثابت کردند سنت با وجود این‌که از نیازهای مدرن بشری غافل است اما با طبیعت هم‌خوانی دارد اما درمقابل مدرنیته اگرچه به نیازهای مدرن بشری پاسخ داده اما با طبیعت همخوانی نداشته و موجب تخریب شده و رفتارهای بی‌رحمانه‌ای با طبیعت داشته است.»

مونسان گفت: «امروز نگاهی به مکاتب معماری جهان ثابت می‌کند که اگر زیبایی‌های بی‌نظیری در معماری و آثار فرهنگی‌مان از جمله در معماری اصفهان و یزد مشاهده می کنیم این پیام را به ما می‌دهد که باید با طبیعت مهربان باشیم.»

معاون رئیس‌جمهوری گفت: «میراث‌فرهنگی و معماری و آثار تاریخی ما از دوران مادها تا هخامنشیان تا صفویه و معماری قجری تا امروز همگی نشان می‌دهد ما می توانیم از معماری ایرانی و آثار میراثی صاحب خلاقیت‌های نوین شویم‌. معماری خود را احیا کنیم به مدرنیته نزدیک شویم و طبیعت را نیز خراب نکنیم.»

رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: «برای روشن شدن این موضوع به دو بحث اشاره می‌کنم. یک مباحث مربوط به معماری و مدرنیته و دوم شهر هوشمند در جهان فردا. جهانی که در سال ۲۰۲۰ با ورود به حوزه هوشمند کاملا زندگی را متحول می کند و محیط و طبیعت تحت‌الشعاع این تغییرات قرار می‌گیرند و با معماری متفاوت و اینترنت اشیا شاهد شهر رسانه‌ای خواهیم بود.»

او گفت: «شهر خوب شهری است که توانایی انطباق با این تغییرات را داشته باشد و بتواند در شرایط اقتصادی و اجتماعی تغییرات را در خودش حل کند. در این میان طراحان باید به گونه‌ای طراحی شهری را جلو ببرند تا این طراحی‌ها بتواند متناسب با تغییرات فرهنگی و اجتماعی سیمای شهری مناسبی را برای آینده ترسیم کند.»

او گفت: «همچنین اگر بتوانیم شهرها و راه‌ها را بخش مهمی از جلوه‌های کالبدی تاریخ و تمدن بدانیم می‌توان گفت که این مراسم در واقع آیین تجلیل از زنان و مردانی است که سهم مهمی در ایجاد تمدن بشری داشتند. مگر می‌شود از تاریخ و تمدن صحبت کرد و نگاهی به معماری نداشت و به سکونتگاه‌ها توجه کرد. راه‌ها محمل حرکت پویایی پیوند ارتباط و اتصال است و سکونتگاه‌ها محل زندگی و هردو نشان‌دهنده پویایی برای پیشرفت در تمدن بشری است.»

معاون رئیس جمهوری در ادامه گفت: «اعتقاد دارم در کنار همکاری همه دستگاه‌ها اگر بخواهیم به یک پیشرفت و توسعه پایدار دست پیدا کنیم نیازمند تعامل پویا و ارتباط موثر و مستمر بین وزارت راه، سازمان میراث فرهنگی و سازمان محیط‌زیست هستیم که در شکل‌گیری محیط زندگی خوب و روبه‌رشد و پیشرفت می‌تواند نقش ایفا کند.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: «امیدوارم که در تعامل سازنده این سه دستگاه راه‌ها پویاتر، ارتباطات بیشتر و تجارت پر‌رونق‌تر شود و شاهد گردشگری بی‌نظیری در کشور باشیم و شهرها از قِبل این آبادتر و با نشاط‌تر شود.»

معاون رئیس جمهوری در این همایش همچنین از تعدادی از فعالان و برگزیدگان حوزه راه تجلیل به عمل آورد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: