کد خبر: ۷۵۹۷۴۹
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۴
تعداد بازدید: ۳۲۳
علي كريمي و محمدرضا ساكت زدند و خوردند، اما برنده اصلي مناظره بي‌گمان عادل فردوسي‌پور بود.
به گزارش خبرداغ،

1- علي كريمي و محمدرضا ساكت زدند و خوردند، اما برنده اصلي مناظره بي‌گمان عادل فردوسي‌پور بود. مجري و تهيه‌كننده برنامه نود به طور همزمان خودش را از دو اتهام اساسي تبرئه كرد؛ يكي كم‌چالش شدن برنامه‌اش و ديگري جانبداري‌اش از مديران فعلي فدراسيون فوتبال. علاوه بر همه اينها، عادل مسير برنامه را در جهتي پيش برد كه علي كريمي با تمام اعتبارش نهايتا به خاطر پرت كردن لوگوي برنامه نود از او عذرخواهي كرد. آيا براي يك رسانه، موفقيتي بالاتر از اين مي‌تواند وجود داشته باشد؟

 

2-  محمدرضا ساكت در بخشي از سخنانش مدعي شد هميشه به برنامه نود اعتماد داشته و حضور آن را در فوتبال موثر و مفيد ارزيابي كرده؛ اين در حالي است كه شايد به جرات بتوان گفت در طول 18سال گذشته هيچ‌كس به اندازه او نتوانست عادل فردوسي‌پور را عصباني كند. موضوع به فروردين90 يعني حدود هفت سال پيش برمي‌گردد. آن زمان ساكت مديرعامل باشگاه سپاهان بود و در پي برخي انتقادهاي نود، صراحتا اين برنامه را به دلالي و واسطه‌گري متهم كرد. عادل آنقدر از آن ماجرا شاكي بود كه براي اولين و شايد آخرين بار روي آنتن زنده اعلام كرد از دست ساكت و باشگاه سپاهان به مراجع قضايي شكايت مي‌كند.

 

3- علي كريمي هنگام عذرخواهي بابت پرتاب لوگوي برنامه نود، مدعي شد آن كار را تحت تاثير هيجانات ناشي از بازي با استقلال خوزستان انجام داده؛ اين در حالي است كه او يك هفته بعد از آن ماجرا و پس از فروكش كردن تمام احساساتش، در نشست خبري بازي با استقلال تهران نيز مدعي شد كار كاملا درستي انجام داده و باز هم لوگوي نود را پرتاب مي‌كند. او آن روز در جمع خبرنگاران حتي دفاعيات فردوسي‌پور از برنامه‌اش را «خنده‌دار» توصيف كرد.

 

4- انتظار مي‌رفت نماينده فدراسيون در مناظره با علي كريمي، مهدي تاج باشد، اما گفته شد او در چين تايپه يعني محل برگزاري مسابقات فوتسال قهرماني آسيا حضور دارد. اين در حالي است كه مسابقات مزبور عصر روز يكشنبه به پايان رسيده بود و شايد تاج مي‌توانست براي حضور در مناظره خودش را به تهران برساند. آيا غيبت رييس فدراسيون فوتبال در نود، شايعات مربوط به ممنوع‌التصويري او را تاييد مي‌كند؟

 

5- به باور همه ناظران، علي كريمي در اين مناظره فراتر از حد انتظار ظاهر شد. او با توجه به كاريزمايي كه دارد توانست دست بالا را بگيرد و با طرح تيتروار ابهامات (فارغ از اينكه پاسخ روشني داشتند يا نه) حريفش را گوشه رينگ برد. در گذشته يكي از اشكالات شفاهي كريمي استفاده مكرر از عبارت «به هر حال» بود كه مخاطب را آزار مي‌داد و در ضمن باعث شوخي با او هم مي‌شد. با اين وجود به نظر مي‌رسد جادوگر توانسته اين اشكال را به طور كامل برطرف كند، هرچند مبتلا به تكيه‌كلام جديد «طبيعتا» شده است.

 

6- عجيب است كه عادل فردوسي‌پور به عنوان گرداننده بحث، صندلي وسط را براي نشستن انتخاب نكرد. يكي از امتيازات كريمي در اين مناظره، قرار گرفتن كنار دست عادل بود. او نزديك به مجري نود نشست و به شكل ملموسي از حمايت عادل برخوردار شد. جادوگر براي تكميل جملات ناقصش از عادل كمك مي‌گرفت و اسناد و پيام‌هايش را به او نشان مي‌داد؛ آنچه در تحريك ناخودآگاه مخاطب به نفع كريمي موثر بود. قطعا اگر جاي كريمي و ساكت در استوديو عوض مي‌شد، جادوگر يك پوئن مهم را از دست مي‌داد.

 

7- پيش از اين افشاي رفت‌وآمد فردوسي‌پور به آپارتمان مسكوني كارلوس كي‌روش در برج ايران‌زمين براي مجري نود دردسرساز شده بود و باعث شد خيلي‌ها (از جمله همين علي كريمي) به او طعنه بزنند. از حالا به بعد و پس از پيامك كي‌روش به عادل اما، مجري نود بايد منتظر موج تازه‌اي از كنايه‌ها باشد. نكته جالب ديگر اينكه سرمربي تيم ملي براي انتقال پيام و دفاع از خودش، فردوسي‌پور را به دبيركل فدراسيون ترجيح داد.

 

8-  آقاي شماره هشت در لحظاتي از اين مناظره، يكي ديگر از ويژگي‌هاي انساني كم‌نظيرش را بروز داد؛ جايي كه در بحث جمع‌آوري لباس بازيكنان تيم ملي نوجوانان، به مصاحبه يكي از بازيكنان همان تيم استناد كرد و البته چند بار به ساكت تشر زد كه: «فوتبال اين بچه را خراب نكنيد ها!» نگراني كريمي براي اين فوتباليست نوجوان درست مثل حرمتي كه او براي توليدكنندگان پيراهن‌هاي ايراني قائل شد، از شمايل اسطوره‌اي جادوگر ناشي مي‌شود كه افزايش چشمگير همدلي مخاطبان با او را به دنبال آورد.

 

9- شايد آزاردهنده‌ترين بخش از مناظره نود، تشكرهاي پي‌درپي عادل فردوسي‌پور از مديران شبكه سه و حتي مسوولان كل سازمان صداوسيما براي فراهم كردن امكان اين مناظره بود؛ واقعا خط قرمزهاي جام‌جم كجاست كه دعوت از يك ستاره سابق تيم ملي و دبيركل فدراسيون فوتبال نياز به اين همه هماهنگي دارد و بابتش بايد از صغير و كبير تشكر كرد؟ يعني علي كريمي اينقدر ترسناك است؟ اگر آقايان در حوزه ورزش تا اين حد دست به عصا هستند و پرهيز دارند، در عرصه‌هاي ملتهب‌تر مثل فرهنگ و سياست چه مي‌كنند؟

 

همشهری ورزشی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: