کد خبر: ۷۵۱۳۵۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۵
تعداد بازدید: ۴۶۵
روز گذشته برانکو ایوانکوویچ ضیافت ناهاری ترتیب داد و در آن اعلام کرد که سرتن چوک از این تیم جدا شده و قرار است زلاتکو ایوانکوویچ در کادرفنی پرسپولیس جایگزینش شود.
به بهانه سفر برادرِ برانکو به پرسپولیس؛ ژن خوب از بالکانبه گزارش خبرداغ ، روز گذشته برانکو ایوانکوویچ ضیافت ناهاری ترتیب داد و در آن اعلام کرد که سرتن چوک از این تیم جدا شده و قرار است زلاتکو ایوانکوویچ در کادرفنی پرسپولیس جایگزینش شود. بله اشتباه متوجه نشده اید این شخص نه زلاتکو کرانچار است نه زلاتکو دالیچ... او زلاتکو ایوانکوویچ برادر برانکو ایوانکوویچ است. کسانی که فوتبال ایران در سال‌های قبل و اوایل دهه 80 (ه.ش) را به یاد دارند با نام و چهره زلاتکو ایوانکوویچ آشنا هستند. او در حالی که برانکو ایوانکوویچ تیم ملی ایران را برای رقابت های جام جهانی 2006 آماده می‌کرد هدایت تیم فوتبال برق شیراز را در لیگ پنجم به دست گرفت. نتایج او با برق‌شیراز به گونه‌ای نبود زیرا بعد از پایان جام‌جهانی و خداحافظی برانکو با فوتبال ایران و سفر او از آلمان به کرواسی، داستان حضور زلاتکو نیز در فوتبال ایران به پایان رسید. حالا زلاتکو بعد از 12 سال به فوتبال ایران بازمی‌گردد و این بار به عنوان دستیار برادرش در پرسپولیس کار خواهد کرد آن هم در دوره و زمانه‌ای که «ژن خوب» یکی از چالش‌های اجتماعی ایران است.


زلاتکو در ایران
زلاتکو ایوانکوویچ اولین بار در سال 2005-2006 به عنوان سرمربی به فوتبال ایران آمد. او در این تیم جانشین محمود یاوری شد. زلاتکو ایوانکوویچ در لیگ پنجم روی نیمکت برق شیراز نشست و با این تیم در نهایت در رتبه چهاردهم، لیگ را به پایان رساند. در واقع برق شیراز با این حضور در این رتبه آخرین تیم لیگ برتری بود که به لیگ یک سقوط نکرد.


30 بازی 6 برد
زلاتکو در مدت حضورش در برق شیراز و در 30 مسابقه شش برد به دست آورد ، 10 بار مساوی کرد و در 14 بازی شکست خورد. او در این فصل همراه با برق شیراز که هنوز یکی از تیم های معتبر فوتبال ایران بود 23 گل زده و 37 گل خورده و تفاضل 14- را به دست آورد. ایوانکوویچ در پایان این فصل و بعد از پایان بازی های جام جهانی 2006 آلمان از ایران رفت چرا که برانکو ایوانکوویچ سرمربی تیم ملی ایران بعد از حذف از رقابت‌های گروهی جام جهانی مستقیما از آلمان به کرواسی رفت.


ایوانکوویچ کوچک
زلاتکو ایوانکوویچ 60 ساله است و سه سال از برانکو کوچکتر است. در روزمه او مربیگری در تیم ان کی اسلوون بلوپو در سال‌های 2003 تا 2004 وجود دارد. او در این سال هدایت تیم رده جوانان این باشگاه را به عهده داشت. او بعد از آن به ایران آمد و هدایت تیم برق شیراز را در سال‌های 2005-2006 به عهده گرفت. سپس در کرواسی بیشتر به عنوان مدیرورزشی فعالیت کرد هرچند در رزومه‌اش همکاری با تیم ان کی اسلوبودا وارژدین نیز به چشم می‌خورد.


از بحران مالی به بحران مالی
درباره زلاتکو ایوانکوویچ برخلاف برانکو اطلاعات زیادی در دسترس نیست. حتی در فوتبال کرواسی نیز برای معرفی او از عنوان «برادر سرمربی معروف برانکو ایوانکوویچ» استفاده می شود. اما زلاتکو ایوانکوویچ بعد از رفتن از ایران مدتی مدیرورزشی و مربی اسلوبودا واراژدین شد اما در نهایت به دلیل مشکلات مالی این باشگاه از آن جدا شد. بعد از جدایی زلاتکو ایوانکوویچ تیم اسلوبودا واراژدین به دلیل مشکلات مالی تعلیق شد. این نشان می دهد که فقط فوتبال ایران نیست که با مشکلات مالی مواجه است و جالب‌تر این که زلاتکو از بحران مالی باشگاه فوتبال در کرواسی به بطن بحران مالی در فوتبال ایران می‌آید. تیم اسلوبودا واراژدین تیم شهر زادگاه برانکو و زلاتکو است و این دو تعصب ویژه‌ای روی تیم شهرشان دارند. شاید به همین خاطر بود که زلاتکو ایوانکوویچ وقتی که این تیم در دسته چهارم بود مدیریت ورزشی این باشگاه را به عهده گرفت اما مثل فوتبال خودمان مدیرانی که آمدند وعده‌های بدون پشتوانه دادند و در نهایت زلاتکو هم عطای کار در این باشگاه را به لقایش بخشید و به تیمی در دسته سوم منطقه شمال کرواسی رفت.


متخصص پایه
سرتن چوک مربی کروات پرسپولیس و دستیار برانکو ایوانکوویچ این تیم را ترک کرد چون قرار است مدیر تیم های پایه تیم ملی کرواسی شود. او متخصص کار با جوانان و تیم های پایه بود درست مثل زلاتکو ایوانکوویچ که در فوتبال کرواسی به مربی متخصص تیم های پایه معروف است.


تفاوت‌های زلاتکو و چوک
او شباهت زیادی از نظر کاری به سرتن چوک دارد اما تفاوت‌هایی هم دارد که می‌تواند نقش او را در پرسپولیس موثرتر کند. یکی از مهمترین نکاتی که می‌توان درباره زلاتکو ایوانکوویچ گفت این است که او بر خلاف چوک نگاه کنجکاوانه و حتی جاسوس مآبانه ندارد. موضوعی که درباره سرتن چوک باعث به وجود آمدن سوء تفاهم‌هایی در زمان حضورش در پرسپولیس شد. تفاوت بعدی زلاتکو با سرتن چوک این است که او بسیار شبیه برانکو است و برخلاف چوک اهل شوخی‌های زیاد با بازیکنان نیست. چوک در زمان حضورش در پرسپولیس با بازیکنان شوخی می‌کرد و حتی سر به سر آنها می‌گذاشت و در ابتدای حضورش برخی مشکلات هم میان بازیکنان به وجود آمد که معتقد بودند چوک با بازیکنان ذخیره و جوان بدرفتاری می‌کند. اخلاق و رفتار متفاوت چوک، شوخی ها و رفتارش گاهی باعث می شد که او توسط بازیکنان دست انداخته شود. اما زلاتکو ایوانکوویچ همانطور که گفته شد مثل برانکو یک فرد منظم، آرام و مثبت‌اندیش است.


قیمت برادر پروفسور
آنچه از میان اخبار و اسناد فوتبال کرواسی می‌توان دریافت این که قیمت مربی‌ای مثل زلاتکو ایوانکوویچ چیزی در حدود 100 تا 150 هزار دلار است. البته که این مبلغ کمی نیست و انتظار می رود زلاتکو نیز مانند برادر بزرگترش در ازای پولی که خواهد گرفت یک مربی کاملا مفید برای فوتبال ایران باشد. واقعیت این است که برانکو در دو سال و اندی حضورش در فوتبال ایران آنقدر خوب کار کرده و آنقدر اعتماد عمومی را جلب کرده است که آوردن برادرش به کادرفنی با کمترین واکنش‌های حاشیه‌ای روبه‌رو شده است.

روزنامه گل

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: