کد خبر: ۷۴۹۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
تعداد بازدید: ۴۰۰
رئیس کل بانک مرکزی گفت: مورد داشته ایم شخصی مبلغ ۲۳ میلیارد تومان از سال ۹۲ تا ۹۴ نزد مؤسسه ثامن الحجج (ع) سپرده داشته و ماهانه ۸۹ درصد سود دریافت می کرده، شخص دیگری هم ۱۱ میلیارد تومان سود دریافت کرده است.
ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی تشریح کرد، ماجرای سپرده گذار 23 میلیاردی ثامن الحجج با سود 89 درصدی/ تخلف به مراجع قضایی منعکس شده است
ولی الله سیف در برنامه زنده نگاه یک شبکه یک سیما افزود:اقدامات راه اندازی این سامانه از قبل انجام شده بود اما در حال حاضر به مرحله نهایی شدن رسیده است این سامانه یکی از نمونه های متمرکز بومی بانکداری است که در بانک مرکزی برای تمرکز حساب های دولتی در بانک مرکزی تعریف و اجرایی شد.

به گزارش خبرداغ به نقل از آفتاب‌نیوز، او ادامه داد: بانک مرکزی، بانکدار دولت است، در گذشته به دلیل کمبود شعب در سراسر کشور، این مسئولیت را نمایندگی می داد که معمولاً هم بانک ملی متولی این مسئولیت بود که این اقدام دچار ایجاد بی نظمی و عدم اشرافی را برای خزانه دار کل کشور شده بود که در قانون برنامه پنجم تدوین شد که بانک مرکزی با طراحی یک سامانه وظیفه خودش را دوباره خودش انجام دهد.

سیف افزود: عملکرد پایلوتی را از سال گذشته بر دوش سامانه نسیم قرار گرفت که پرداخت حقوق دستمزد پرسنل آموزش و پرورش از جمله این اقدامات است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: سامانه صیاد دیگر اقدام مؤثر و مثبت بانک مرکزی بود که این سامانه حلقه مکمل سامانه چکاوک است، وظیفه این سامانه استانداردسازی سایز و فرم چک ها و جلوگیری از هرگونه جعل چک است.
او از ادامه فرآیند ساماندهی مؤسسات غیرمجاز اینگونه یاد کرد: بازار پول کشور تحت تأثیر مخرب مؤسسات غیرمجاز نمی توانست انضباط لازم را به خود ببیند اما در حال حاضر می توانیم بگوییم هیچ مؤسسه غیرمجاز فعالی در کشور نداریم و این دستاورد بزرگی محسوب می شود، حصول این دستاورد از جمله برنامه هایی بود که اوایل دولت یازدهم برای بانک مرکزی ترسیم شده بود. سیاست متعادلسازی نرخ سود بانکی که در شهریورماه امسال اعمال شد از جمله اقدامات مؤثر بانک مرکزی در ماه های اخیر است برای اطمینان بازرسی هایی را از شعب بانک ها به عمل می آوریم، ظرف یک ماه حدود پنج هزار شعبه را مورد بازرسی قرار داده ایم.

او به اقدامات مؤثر در بعد تسهیلاتی اشاره کرد و افزود: طی 7 اول امسال 313 هزار میلیارد تومان تسهیلات ارائه شده که در مقایسه با رقم مشابه قبل 12،6 درصد افزایش داشته. در سال گذشته در راستای تحقق مثبت نظام بانکی اقدامی انجام دادیم، 16 هزار میلیارد برای حمایت از بنگاه های کوچک متوسط کنار گذاشتیم که البته این اقدام خوب جواب داد.

سیف گفت: در سال جاری بر اساس عملکرد سال قبل ارقامی را برای بنگاه های کوچک و متوسط تعیین کردیم، 20 هزار میلیارد تومان برای بنگاه های کوچک و متوسط، 10 هزار میلیارد تومان برای نوسازی خطوط تولید و 200 هزار میلیارد تومان هم برای اشتغال خانگی و روستایی و شهری تخصیص یافت.

او ادامه داد: طرح ضربتی قرض الحسنه ازدواج دیگر طرحی است که همکاران بنده اجرایی کردند بگونه ای که در دوره ای 50 روزه ی شاز 520 هزار مورد را پرداخت کردند. در طول هفت ماه نخست امسال 780 هزار تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پرداخت شده این یعنی صف انتظار از بین رفته است البته بعد از اجرای طرح ضربتی، حدود 150 هزار نفر در صف انتظار بودند که برای 120 هزار نفر از این تعداد پرونده تشکیل شده و امید است تا پایان سال دیگر صفی وجود نداشته باشد.

رئیس کل بانک مرکزی از امهال و تعلیق دو ساله همه تسهیلات زلزله زدگان کرمانشاه خبر داد.

ولی الله سیف در ادامه برنامه زنده نگاه یک شبکه یک سیما افزود: علاوه بر تعلیق انواع تسهیلات افراد زلزله زده کرمانشاه، دولت از بخشودگی سود تسهیلات زلزله زدگان خبر داده است علاوه بر آن در نظام بانکی 10 میلیون تومان تسهیلات بدون سود بانکی به تأیید رسید.

او ادامه داد: برای بازسازی اماکن روستایی اول 25 میلیون تومان مصوب شده بود که بعد از سفر به کرمانشاه و تصمیمات تکمیلی، دولت پنج میلیون تومان به این رقم افزود، 35 میلیون تومان هم برای واحدهای شهری در نظر گرفته شده بود که آن هم به 40 میلیون تومان افزایش یافت البته نرخ سود این نوع از تسهیلات 12 درصد است. چون بنیاد مسکن مسئولیت بازسازی و اجرای این طرح را به عهده دارد این مبالغ به بنیاد مسکن داده خواهد شد. اگر کسی هم نخواهد که از طریق بنیاد مسکن اقدام کند می تواند به صورت مشخص برای دریافت این تسهیلات وارد عمل شود.

او از تسهیلات 12 میلیون تومانی برای تعمیر اماکن شهری، روستایی و تجاری خبر داد و افزود: این تسهیلات هفت ساله است.

سیف به فعالیت غیرمجاز برخی از مؤسسات مالی اعتباری غیرمجاز اشاره کرد و ادامه داد: در دوره ای کاشف به عمل آمد که 25 درصد از فعالیت بانکی در مؤسسات غیرمجاز انجام شده است، در حال حاضر خوشبختانه بعد از گذشت چهار سال از آن آمار، در کشور دیگر مؤسسه غیرمجازی وجود ندارد و همه چیز زیر چتر نظارت بانک مرکزی است.

وی افزود: ما مورد داریم در مؤسسه ثامن الحجج (ع) 89 درصد سود می گرفته البته این موارد به مراجع قضایی منعکس شده است، 40، 42 و 43 درصد هم در این مؤسسات طبیعی بوده است. مورد داشته ایم شخصی مبلغ 23 میلیارد تومان از سال 92 تا 94 نزد مؤسسه ثامن الحجج (ع) سپرده داشته و ماهانه 89 درصد سود دریافت می کرده، شخص دیگری هم 11 میلیارد تومان سود دریافت کرده است. شخصی پنج میلیون تومان، فرد دیگری 15 میلیارد و 800 میلیون تومان یا سود 40 درصد دریافت کرده است، این اعداد و ارقام می توانست بیشتر از این باشد اگر ما دیرتر اقدام می کردیم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: وضعیت منابع ارزی مناسب است و جای نگرانی نیست بنابراین شرایط، مثبت و با ثبات است.

منبع: تسنیم
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سپرده گذار مفلوک ثامن الحجج
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
0
0
آقای سیف؛ آیا نتیجه اهمال کاری ها ، عدم ساماندهی ، فقدان اخذ وجه ضمانتهای قانونی و تعهدات لازم ، عدم نظارت صحیح نسبت به فعالیت موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج(ع) با 12 سال فعالیت و نمایش تابلوهای تحت نظارت بانک مرکزی بر سر درب 550 شعبه آن در بهترین مکانهای پایتخت و تمام مراکز استانها و شهرهای سراسر کشور آز سوی بانک مرکزی را سپرده گذاران سیاه بخت باید بدهند!!!
سیاست گذاری بانک مرکزی و هیئت رسیدگی کننده و بازرسانی که مشخص نیست به چه دلیلی جملگی استعفاء دادند جهت تصفیه سپرده گذاران موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج (ع) بواسطه تصمیمات غلط اندر غلط در دولتی که با شعار تدبیر و امید به روی کار آمد بسیار مایه تأسف است !! ؟؟
عجیب تر آنکه بعد از دوسال بانک مرکزی تازه به اطلاعاتی دست یافته که عده ای قلیل از افراد خاص سود های نجومی گرفته اند و یا اخیرا با روشنگری سازمان مردم نهاد دیدبان شفافیت و عدالت مشخص شد عمده تسهیلات موسسه ثامن الحجج (ع) به قضات بازنشسته ، فرزندان علما و شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی (سهام داران اصلی سفره انقلاب ) اعطاء شده است!!؟؟
فکر نمی کنم هیچ سپرده گذاری راضی باشد عده ای سود های غیرمتعارف و تسهیلات نجومی برده باشند و موجبات ورشکستگی تعاونی را فراهم کردند و از طرفی عده بسیار زیادی طی دو سال گذشته که تمام درآمدشان وابسته به اخذ سود متعادل ماهانه 22 تا 25 درصدی بوده هیچ سودی نگرفته اند و خیلی ها از هستی ساقط شدند ! ؟
دو سال است که از مسدود شدن حسابهای ما نزد موسسه ثامن الحجج می گذرد؛ بین سپرده گذاران سیاه بخت خانواده هایی هستند که بیماران سرطانی ، صعب العلاج ، زندانی، فرزندان دانشگاهی، فرزندان دم بخت، حمایت کننده مخارج زندگی، اولادان مجرد و مزدوج ، بدهکار به اشخاص و موسسات و بانکها و تأمین کننده صدها هزینه جاری و . . . وجود دارد. بطوریکه تمام درآمد و وابستگی آنان به سرمایه و اخذ سود متعارف 22 تا 25 درصد از موسسه بوده است و اکثرا از هستی ساقط شدند.
بانک مرکزی برای کاهش درصد آمار سپرده گذاران معترض، تصمیم به پرداخت صد درصد سپرده ها تا سقف یکصد میلیون تومان گرفت در حالیکه سپرده گذاران سقف های تا200 و 300 میلیون تومانی که در نیمه دوم سال 95 فقط 35 میلیون تومان دریافت کرده اند (معادل 11 تا 17 درصدسپرده گذاری پس از زدن از سر و ته و قطع سودها) باید منتظر سر رسید کذایی تحمیلی به بانک عامل باشند !! ؟؟
بانک مرکزی می توانست در ابتدا برای جبران اهمال کاری خود . نرسیدن آسیب به مردم ، تا تعیین تکلیف موسسه ثامن الحجج، راهکار اعطای وام از یکی از بانکهای کشور را برای آن دسته از مردمی که اندک سرمایه یا کل زندگیشان را برای گرفتن چندر غاز سود و گذراندن زندگی در ام القرای جهان اسلام به این موسسه که لقب هشتمین امام و پیشوای شیعیان جهان را به یدک می کشد سپردند، ارائه دهد؛ که نکرد و موجبات گرفتاری و فلاکت سپرده گذاران را فراهم آورد ؟؟ !!
بانک مرکزی همچنین می توانست راهکار پرداخت مرحله ای 25 ، 50 و 100 درصدی اکثرسپرده گذاران را اجرا کند. شیوه برخورد بانک مرکزی و قوه قضائیه با ملت طوری است که انگار سپرده گذاران در موسسات مالی و اعتباری سرزمین های اشغالی و یا بلاد کفر پولاشون را بردند و گذاشتند و امروز ملت عاجزانه از مراجع ذیربط داخلی خواستار رفع انسداد حسابها و بازگشت سپرده هاشان از خارج به داخل کشور هستند !!! ضمن اینکه تاکنون دستگاه قضا به مالباختگان اجازه شکایت از مدیرعامل و سایر اعضای هیئت مدیره موسسه ثامن الحجج و مسئولان بانک مرکزی را نداده است!!؟؟ و اخیرا دستگاه قضائی ضمن فرافکنی و درست کردن حاشیه امن برای همکاران قضاتی که ناجوانمردانه با پول ما ملت سیاه بخت تسهیلات نجومی و هنگفت از موسسه مذکور دریافت کرده اند، سپرده گذاران را مستحقق ضرر سودجویی خود دانسته است!!؟؟
در پایان از بانک مرکزی انتظار داریم با توجه به دارایی های بجا مانده از موسسه ثامن الحجج نظیراموال غیرمنقول نجومی شامل املاک تجاری، اداری ، مسکونی ،هتل، زمین های مرغوب و اموال غیر منقول که بالغ بر هزاران میلیارد تومان ارزش دارد و قرار بود از سال گذشته تهاتر شده یا بفروش برسد، بصورت شفاف مزایده واقعی شده و بفروش رسیده و کلیه خسارات وارده به سپرده گذاران منجمله بازگرداندن اصل سپرده وپرداخت سود متعادل سالانه به همراه ضرر و زیانهای وارده و خسارات تأخیر تأدیه بر اساس نرخ تورم را محاسبه و صرفنظر از سر رسید تعهد نامه تحمیلی بانک عامل ، دراسرع وقت به طلبکاران موسسه ثامن الحجج(ع) پرداخت شود.
سپرده گذار ثامن الحجج
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
0
0
بنظر می رسد این اظهار نظر بعد از دوسال بیشتر برای فرافکنی و شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت بانک مرکزی است! ایا مردم عادی سود 40یا 80 در صدی دریافت میکردند که شما پول مردم عادی را بلوکه کردید!؟ ایا اگر یکی مانند خاوری وزنجانی اختلاس کرد همه مردم ایران اختلاس گر هستند ؟! لطفا موارد استثناء را که جزء خواص و نورچشمی های نظام هستند رابه همه تعمیم ندهید و با این فرافکنی از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکنید .جنابعالی تریبون و رسانه ها را دراختیار دارید وبه تنهایی به قاضی میرود ! ما مدارکی داریم که نشان میدهد بانک مرکزی وسایر بانکها با این موسسه همکاری می کردند و به خاطر خیلی ملاحظات امنیتی ، سیاسی ، حیثیتی و....پولهای مردم نگون بخت را بلوکه کردید!! ولی حیف که مردم به جایی دسترسی ندارند. ارقام درشت که مربوط به همان آقا زاده ها و ژنهای خوب بود قبل از بحران حساب هایشان را خالی کردند!!! طبق اطلاعات موثق تعدادی از بانکها ، سازمانها و نهادهای حکومتی و دولتی بودجه جاری، تنخواه ومنابع مالی و یا سرمایه خود را در شعب موسسه مذکور سپرده کرده بودند وهمه ماهه سودهای نجومی می گرفتند!! بمحض خراب شدن اوضاع مالی موسسه و با استفاده از رانت اطلاعاتی و کسب خبر از وضعیت اسفناک بوجود آمده و قبل ازمسدود شدن حسابها به یکباره سپرده های خود را که همان پول ملت سیاه بخت سپرده گذاربود، ازشعب موسسه خارج کردند!!
سپرده گذار مفلوک ثامن الحجج
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
0
0
سخنی با رئیس کل بانک مرکزی:
آقای سیف؛ آیا نتیجه اهمال کاری ها ، عدم ساماندهی ، فقدان اخذ وجه ضمانتهای قانونی و تعهدات لازم ، عدم نظارت صحیح نسبت به فعالیت موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج(ع) با 12 سال فعالیت و نمایش تابلوهای تحت نظارت بانک مرکزی بر سر درب 550 شعبه آن در بهترین مکانهای پایتخت و تمام مراکز استانها و شهرهای سراسر کشور آز سوی بانک مرکزی را سپرده گذاران سیاه بخت باید بدهند!!!
سیاست گذاری بانک مرکزی و هیئت رسیدگی کننده و بازرسانی که مشخص نیست به چه دلیلی جملگی به یکباره استعفاء دادند جهت تصفیه سپرده گذاران موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج (ع) بواسطه تصمیمات غلط اندر غلط در دولتی که با شعار تدبیر و امید به روی کار آمد بسیار مایه تأسف است !! ؟؟
عجیب تر آنکه بعد از دوسال بانک مرکزی تازه به اطلاعاتی دست یافته که عده ای قلیل از افراد خاص سود های نجومی گرفته اند و یا اخیرا با روشنگری آقای توکلی دیدبان سازمان شفافیت و عدالت مشخص شد عمده تسهیلات موسسه ثامن الحجج (ع) به قضات کشور ، فرزندان علما و شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی و افراد ذینفوذ (سهام داران اصلی سفره انقلاب ) اعطاء شده است!!؟؟
بنظر می رسد این اظهار نظر بعد از دوسال بیشتر برای فرافکنی و شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت بانک مرکزی است! ایا مردم عادی سود 40یا 80 در صدی دریافت میکردند که شما پول مردم عادی را بلوکه کردید!؟ ایا اگر یکی مانند خاوری وزنجانی اختلاس کرد همه مردم ایران اختلاس گر هستند ؟! لطفا موارد استثناء را که جزء خواص و نورچشمی های نظام هستند رابه همه تعمیم ندهید و با این فرافکنی از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکنید .جنابعالی تریبون و رسانه ها را دراختیار دارید وبه تنهایی به قاضی میرود ! ما مدارکی داریم که نشان میدهد بانک مرکزی وسایر بانکها با این موسسه همکاری می کردند و به خاطر خیلی ملاحظات امنیتی ، سیاسی ، حیثیتی و....پولهای مردم نگون بخت را بلوکه کردید!! ولی حیف که مردم به جایی دسترسی ندارند. ارقام درشت که مربوط به همان آقا زاده ها و ژنهای خوب بود قبل از بحران حساب هایشان را خالی کردند!!! طبق اطلاعات موثق تعدادی از بانکها ، سازمانها و نهادهای حکومتی و دولتی بودجه جاری، تنخواه ومنابع مالی و یا سرمایه خود را در شعب موسسه مذکور سپرده کرده بودند وهمه ماهه سودهای نجومی می گرفتند!! بمحض خراب شدن اوضاع مالی موسسه و با استفاده از رانت اطلاعاتی و کسب خبر از وضعیت اسفناک بوجود آمده و قبل ازمسدود شدن حسابها به یکباره سپرده های خود را که همان پول ملت سیاه بخت سپرده گذاربود، ازشعب موسسه خارج کردند!!
فکر نمی کنم هیچ سپرده گذاری راضی باشد عده ای سود های غیرمتعارف و یا تسهیلات نجومی برده باشند و موجبات ورشکستگی تعاونی را فراهم کردند و از طرفی عده بسیار زیادی طی دو سال گذشته که تمام درآمدشان وابسته به اخذ سود متعادل ماهانه 22 تا 25 درصدی بوده هیچ سودی نگرفته باشند و خیلی ها طی این دوسال از هستی ساقط شدند ! ؟
آیا تصور نمی کنید که شمار زیادی از سپرده گذاران در شرایط رکود شدید اقتصادی و بیکاری و احتیاج به پول، با فروش مأمن و خانه و یا کل زندگیشان تمام دارایی شان را جهت یک درآمد بخور و نمیر در موسسات مالی و اعتباری گذاشتند تا جلوی زن و بچه هایشان شرمنده نباشند!؟
در این دو سال که از مسدود شدن حسابهای ما نزد موسسه ثامن الحجج می گذرد؛ بین سپرده گذاران نگون بخت خانواده هایی هستند که بیماران سرطانی ، صعب العلاج ، زندانی، فرزندان دانشگاهی، فرزندان دم بخت، حمایت کننده مخارج زندگی، اولادان مجرد و مزدوج ، بدهکار به اشخاص و موسسات و بانکها و تأمین کننده صدها هزینه جاری و . . . وجود دارد. بطوریکه تمام درآمد و وابستگی آنان به همان سرمایه توقیف شده و اخذ سود متعارف 22 تا 25 درصد از موسسه بوده است.
بانک مرکزی پس از اطاله های رنج آور ابتدا بصورت قطره چکانی ،سپس برای کاهش درصد آمار سپرده گذاران معترض، تصمیم به پرداخت صد درصد سپرده ها تا سقف یکصد میلیون تومان گرفت در حالیکه سپرده گذاران سقف های 200 تا 300 میلیون تومانی که در نیمه دوم سال 95 فقط 35 میلیون تومان دریافت کرده اند (معادل 11 تا 17 درصدسپرده گذاری پس از زدن از سر و ته و قطع سودها) بناچار باید منتظر سر رسید کذایی تحمیلی بانک عامل باشند !! ؟؟
بانک مرکزی می توانست در ابتدا برای جبران اهمال کاری خود وجلوگیری از آسیب دیدن مردم ، تا تعیین تکلیف موسسه ثامن الحجج، راهکار اعطای وام از یکی از بانکهای کشور را برای آن دسته از مردمی که اندک سرمایه یا کل زندگیشان را برای گرفتن چندر غاز سود برای حیات و بقاء در ام القرای جهان اسلام به این موسسه که لقب هشتمین امام و پیشوای شیعیان جهان را به یدک می کشد سپردند، ارائه دهد؛ که نکرد و موجبات گرفتاری و فلاکت سپرده گذاران را فراهم آورد ؟؟ !!
بانک مرکزی همچنین می توانست راهکار پرداخت مرحله ای 25 ، 50 و 100 درصدی اکثرسپرده گذاران را اجرا کند. شیوه برخورد بانک مرکزی و قوه قضائیه با ملت طوری است که انگار سپرده گذاران در موسسات مالی و اعتباری سرزمین های اشغالی و یا بلاد کفر پولاشون را بردند و گذاشتند و امروز ملت عاجزانه از مراجع ذیربط داخلی خواستار رفع انسداد حسابها و بازگشت سپرده هاشان از خارج به داخل کشور هستند !!! ضمن اینکه تاکنون دستگاه قضا به مالباختگان اجازه شکایت از مدیرعامل و سایر اعضای هیئت مدیره موسسه ثامن الحجج و مسئولان بانک مرکزی را نداده است!!؟؟ و اخیرا معاون دستگاه قضا ضمن فرافکنی و درست کردن حاشیه امن برای همکاران قضاتی خود که ناجوانمردانه با پول ما ملت سیاه بخت از موسسه تسهیلات نجومی و هنگفت دریافت کرده اند، سپرده گذاران را مستحقق ضرر سودجویی خود قلمداد کرده است!!؟؟
در پایان از بانک مرکزی انتظار داریم با توجه به دارایی های بجا مانده از موسسه ثامن الحجج نظیراموال غیرمنقول نجومی شامل املاک تجاری، اداری ، مسکونی ،هتل، زمین های مرغوب و اموال غیر منقول که بالغ بر هزاران میلیارد تومان ارزش دارد و قرار بود از سال گذشته تهاتر شده یا بفروش برسد، بصورت شفاف مزایده واقعی شده و بفروش رسیده و کلیه خسارات وارده به سپرده گذاران منجمله بازگرداندن اصل سپرده وپرداخت سود متعادل سالانه به همراه ضرر و زیانهای وارده و خسارات تأخیر تأدیه بر اساس نرخ تورم را محاسبه و صرفنظر از سر رسید تعهد نامه تحمیلی بانک عامل ، دراسرع وقت به طلبکاران موسسه ثامن الحجج(ع) پرداخت شود.
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: