کد خبر: ۷۴۶۳۰۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۹
تعداد بازدید: ۴۲۹
محمود حجتی خبر داد:
ایران و اتحادیه اروپا همکاری‌های کشاورزی خود را در حوزه تجارت، تولید مشترک و تحقیقات و فناوری در چارچوب برجام گسترش می‌دهند.
بازار اتحادیه اروپا به روی قزل‌آلا، اسب و شترمرغ ایرانی باز می‌شود

به گزارش  خبرداغ به نقل از ایلنا، در نشست مشترک امروز وزیر جهاد کشاورزی و کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا در تهران بر ادامه همکاری این اتحادیه با ایران تاکید شد.

در این نشست، فیل هوگان کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا خواستار دستیابی به راهبرد برد-برد میان ایران و اروپا شد و اطمینان داد که اتحادیه اروپا قاطعانه همکاری‌های خود را با ایران در چارچوب برجام ادامه می‌دهد و برای ادامه همکاری سایر کشورها با ایران نیز تلاش خواهد کرد.

وی به موانع بانکی برای توسعه همکاری اتحادیه اروپا و ایران اشاره کرد و اظهار داشت: به نفع دو طرف است که محدودیت‌های بانکی برطرف شود.

هوگان افزود: برای پیشبرد سریع‌تر همکاری‌های بلندمدت و میان‌مدت میان دو طرف، باید استانداردهای یکنواخت و شفافیت و ثبات در قوانین در زمینه ایمنی مواد غذایی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا برای انتقال نوآوری‌ها به ایران هیچ محدودیتی ندارد، تصریح کرد: ما آماده تبادل دانش و فناوری با ایران هستیم.

کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا از اخذ تاییدیه برای واردات شتر مرغ و ماهی قزل‌آلا از ایران خبر داد و در مورد واردات اسب ایرانی نیز گفت: ما این موضوع را بررسی می‌کنیم تا هر چه زودتر اسب‌های ایرانی به اروپا صادر شود.

وی درباره تقاضای ایران برای همکاری در زمینه مواد ژنتیکی گیاهان و بذر نیز اذعان داشت: برای همکاری در این حوزه باید روند کاری و قانونی ایران را بدانیم.

هوگان درباره صادرات زعفران ایران گفت: ما درباره زعفران ایران دیدگاه مثبتی داریم و امیدواریم این محصول هر چه سریع‌تر به بازارهای اتحادیه اروپا راه پیدا کند.

وی خواستار صادرات گوشت گاو و گوسفند بدون محدویت سنی از اتحادیه اروپا به ایران شد و افزود: در مورد مسایل دامپزشکی، ایران بهتر است اتحادیه اروپا را به عنوان یک نهاد یک‌پارچه در نظر بگیرد و برای تجارت در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی بجای برقراری ارتباط با ۲۸ عضو این اتحادیه با یک عضو در ارتباط باشد.

کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا به مشکل واردات روغن زیتون از سوی این اتحادیه به ایران اشاره و خواستار رفع آن شد. اتحادیه اروپا تمایل دارد لبنیات،شیر خشک و میوه های تازه خارج از فصل به ایران صادر کند.

در این نشست، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی ضمن ابراز خرسندی از نخستین حضور کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا در ایران و حمایت کشورهای اروپایی از برجام گفت: در زمینه همکاری های بانکی میان طرفین، مشکلاتی وجود دارد و دستگاه های دولتی و بازرگانان ما برای توسعه همکاری با اروپا از این بابت رنج می برد.

وی در مورد اجرای ضوابط تجاری مانند یکسان سازی استاندارد و رفع موانع تعرفه ای با اتحادیه اروپا اعلام آمادگی کرد.

حجتی تحقیقات و انتقال تکنولوژی و دانش را از زمینه‌های همکاری مشترک میان ایران و اتحادیه اروپا عنوان کرد.

وی درباره پسته ایران نیز اظهار داشت: چند سال گذشته اقدامات خوبی در زمینه صادرات پسته سالم به اروپا انجام شده و هر سال تعداد محموله‌های برگشتی کمتر می‌شود و امیدواریم در آینده پسته برگشتی ایران به صفر برسد.

وزیر جهاد کشاورزی درباره صادرات شتر مرغ از ایران به اروپا تصریح کرد: ما چند دهه اخیر در زمینه پرورش شترمرغ کار کرده‌ایم و اکنون دومین جمعیت شتر مرغ در دنیا را داریم و از صادرات آن به اروپا استقبال می‌کنیم.

وی با ابراز امیدواری در ایجاد بازار مشترک میان دو طرف در زمینه ماهی قزل آلای پرورشی اظهار داشت: ایران نخستین پرورش دهنده قزل آلا در جهان است ضمن آن‌که  بعضی مولدین و تخم چشم زده اینگونه ماهی را از اروپا وارد می‌کنیم و همکاری خویی در این زمینه با شرکت های اروپایی داریم.

وزیر جهاد کشاورزی، بذور محصولات مختلف را از دیگر محورهای همکاری میان ایران و اتحادیه اروپا دانست و گفت: ما در خصوص همکاری ها در بخش بذور، قانونی در مجلس در حال تصویب داریم و با توجه به دانش روز، ظرفیت همکاری میان دو طرف بیش از این است.

وی در ادامه با بیان اینکه پرورش دهندگان اسب سال‌های اخیر سرمایه گذاری‌های زیادی در زمینه نژادهای اصیل ایرانی در ایران انجام داده‌اند، اذعان داشت: از دیرباز چند نوع نژاد اصیل اسب در ایران از جمله اسب عرب در خوزستان، اسب ترکمن در شمال شرقی کشور، اسب کرد در غرب و اسبچه خزری در نواحی شمال داشته ایم.

حجتی افزود: ما دنبال آن هستیم که بازار مشترک در حوزه اسب با اتحادیه اروپا ایجاد کنیم.

 وی از ایران به عنوان بزرگترین تولید کننده زعفران جهان یاد و اعلام کرد: در حال حاضر ۹۴ درصد تولید زعفران در دست ما است و این گیاه در جهان و در ایران به علت خواص درمانی  و تزیین سفره ها مورد استقبال قرار گرفته است.

حجتی در همین حال در مورد هر نوع همکاری با اتحادیه اروپا برای ثبت، ردگیری و برندسازی زعفران اعلام آمادگی کرد.

وی در ادامه به موضوع محدودیت آب در کشور اشاره کرد و گفت: با نگاه افزایش بهره وری آب، در سال های اخیر افزایش تولید محصولات کشاورزی را داشته ایم و در این زمینه سرمایه گذرای های خوبی در ایران صورت گرفته است.

وزیر چهاد کشاورزی در مورد درخواست اتحادیه اروپا یرای صادرات گوشت قرمز به ایران گفت: در این زمینه مشکل جدی به لحاظ دامپزشکی نداریم و اتحادیه اروپا در صورت رقابت با برزیل، می تواند گوشت قرمز به ایران صادر کند.

وی با اشاره به تدوین یک برنامه ۱۰ ساله در حوزه آب کشاورزی تصریح کرد: در این برنامه ۱۰ ساله قصد داریم آب را در بخش کشاورزی به صورت کامل به بهره وری برسانیم.

حجتی افزود: تا پایان امسال ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری نوین تجهیز می شوند و ما بتدریج از سیستم آبیاری بارانی به سمت  آبیاری تیپ و سیستم های نوین و هوشمند آبیاری حرکت می کنیم.

وی به گیاهان دارویی به عنوان یکی دیگر از ظرفیت های همکاری میان ایران و اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: دو طرف می توانند در زمینه تولید، فرآوری و عصاره گیری گیاهان دارویی همکاری مشترک داشته باشند.

حجتی ادامه داد: تنوع اقلیمی و وجود رشته کوه ها در غرب، و شمال و شمال شرق کشور موجب تنوع زیادی از گیاهان دارویی در ایران شده است.

وزیر جهاد کشاورزی بر تشکیل یک کمیته کاری مشترک میان ایران و اتحادیه اروپا به منظور پیگیری و عملیاتی کردن مسایل مشترک مطرح شده در سفرها و بیانیه مشترک تاکید کرد.

در حاشیه این نشست نیز با حضور وزیر جهاد کشاورزی و کمسیونر اقتصادی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا، اسناد همکاری برای تولید مشترک بذر ذرت و سورگوم بین بخش خصوصی ایران و فرانسه امضا شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: