کد خبر: ۷۴۵۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۶
تعداد بازدید: ۳۹۴
در نشست خبری نمایشگاه «سیلا و پارس: یک خاطره مشترک» مطرح شد
نشست خبری افتتاح نمایشگاه «سیلا و پارس: یک خاطره مشترک» با حضور محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور، کیم سونگ هو سفیر کره جنوبی در ایران، محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌ها، جبرئیل نوکنده مدیر موزه ملی‌ ایران و یو بیانگ‌هه رئیس موزه کیانگ‌جو کره جنوبی عصر امروز 13 آبان 96 برگزار شد.
فرهنگ سیلا رابطه عمیق فرهنگی بین ایران و کره را نشان می‌دهد

به‌گزارش خبرداغ به نقل از  میراث‌آریا ، جبرئیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران در این نشست گفت: «بیش از 1500 سال پیش در باستان‌‌شناسی شهر کیانگ‌جو مدارکی به‌دست آمد که نشان‌دهنده ریشه‌های فرهنگی در آسیای غربی به‌ویژه پارس است، ما دو موزه ملی کیانگ‌جو و موزه ملی ایران تلاش داشتیم که به هزاره‌های کهن برگردیم، چراکه از فرهنگ سیلا یافته‌های زیادی به‌دست آمده که رابطه عمیق فرهنگی بین‌المللی بین دو کشور را نشان می‌دهد.»

او با بیان اینکه این نمایشگاه از فرهنگ سیلا آغاز می‌شود افزود: «بیش از 144 شیء از فرهنگ سیلا در این نمایشگاه به نمایش درآمده است. چاپ بروشور سه‌زبانه فارسی، کره‌ای و انگلیسی، برگزاری شب فرهنگی کره، برگزاری تورهای دانشجویی و دانش‌آموزی و... از دیگر برنامه‌هایی است که در حاشیه برگزاری این نمایشگاه تدارک دیده شده است.»

مدیر موزه کیانگ جوکره نیز در این نشست گفت: «رابطه صمیمانه ایران و کره به هزار سال قبل برمی‌گردد که مدارک و آثار باقی‌مانده ثابت می‌کند این دو کشور در گذشته رابطه صمیمانه داشتند. با برگزاری این نمایشگاه قصد داریم این روابط صمیمانه فرهنگی و هنری را احیا کنیم و همکاری‌‌های دو جانبه را ارتقا دهیم.»

محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی نیز در این نشست گفت: «در سال 2001 با شروع بحث گفت‌وگوی تمدن‌ها  برگزاری‌های نمایشگاه‌های مختلف موزه ملی ایران در کشورهای مختلف دنیا آغاز شد، که همه آن‌ها برای معرفی فرهنگ و تمدن ایران در نقاط مختلف دنیا بود. این اقدام یک زمینه مساعد برای برگزاری این نمایشگاه‌ها با هدف آشنایی با ویژگی‌های تمدنی کشورهای مختلف به‌ویژه ایران بود.»

این نمایشگاه‌ها نشان‌دهنده وجود فرهنگ مشترک بین کشورها است

محمدحسن طالبیان در این نشست با بیان اینکه تغییر نگاه در موزه ملی در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است، گفت: «برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی از این تغییر دیدگاه نشأت می‌گیرد.»

او با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران و ارمنستان و نمایشگاه کره جنوبی گفت: «این نمایشگاه‌ها نشان‌دهنده وجود فرهنگ مشترک بین کشورها است. مردم با برگزاری این نمایشگاه‌ها می‌توانند با حوزه‌های فرهنگی منطقه بیشتر آشنا شوند.»

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: «بیش از 15 فرهنگ بین کشورهای کره جنوبی، چین و سایر کشورهای آسیایی وجود دارد، ما نیازمند این هستیم که با چنین رویدادهای فرهنگی و برگزاری نمایشگاه‌های مشترک روابط دوستانه و صمیمانه را توسعه دهیم. این اشیا مسافران فرهنگی هستند و می‌توانند حامل پیام مهمی باشند که مثل قبل در راستای صلح و ارتباط فرهنگی حرکت کنیم.»

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: «موزه‌ها محل پویایی اجتماعی، فرهنگی و روابط بین کشورهایی است که از فرهنگ مشترک برخوردار هستند. خوشبختانه موزه ملی در این حوزه پویا شده است و باید این نگاه و رویکرد در سایر موزه‌های کشور نیز اتفاق بیفتد.»

این نمایشگاه بیان‌کننده رابطه عمیق سرزمین پارس با کره است

سفیر کره جنوبی در ایران گفت: «پارس از چندین‌هزار سال پیش ارتباطی دوستانه با کره داشت. این نمایشگاه نیز بیان کننده این رابطه فرهنگی عمیق است.»

او افزود: «موضوع این نمایشگاه خاطرات مشترک بین پارس و سیلا است، در حال حاضر نیز روابط صمیمانه‌ای بین دو کشور وجود دارد، امیدوارم به‌واسطه این نمایشگاه این روابط روزبه‌روز توسعه پیدا کند.»

برپایی نمایشگاه تاریخ چندهزار ساله ایران در موزه ملی کره

نوکنده در ادامه این نشست در پاسخ به سؤال خبرنگاران گفت: «پیشنهادهایی از موزه ملی کره برای برگزاری نمایشگاهی از سوی ایران در موزه ملی کره در سئول شد، در حال حاضر مشغول مذاکره در این‌باره هستیم، و در آینده نمایشگاهی از تاریخ چندهزار ساله ایران به‌نمایش گذاشته می‌شود.»

کارگر نیز تصریح کرد: «هر نمایشگاه مستقل است و حتما مستلزم برگزاری رفت و برگشتی نیست، اما بعد از برگزاری یک نمایشگاه معمولا برای برگزاری نمایشگاه‌های دوجانبه تمایل اعلام می‌شود.»

علاقه‌مندیم ایرانی‌ها با فرهنگ کره آشنا شوند

سفیر کره در ایران نیز در پاسخ به سؤال خبرنگاران گفت: «در چند سال اخیر تبادل فرهنگ بین دو کشور اهمیت پیدا کرده است. دوست داریم که ایرانی‌ها فرهنگ کره را بیشتر بشناسند.»

او افزود: «در موزه کیانگ‌جو و موزه ملی آثاری باقی‌مانده از پارس مانند شمشیر طلایی، مجمسمه شیر برآمده از پارس وجود دارد.»

نوکنده در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره بیمه اشیای این نمایشگاه گفت: «این نمایشگاه از سوی موزه ملی کیانگ‌جو بیمه شده است و ما فقط مصونیت قضایی آن را تأمین کرده‌ایم.‌»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: