کد خبر: ۷۴۴۱۱۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸
تعداد بازدید: ۹۲۸
در یادداشتی در پی اعلام تخلفات صورت پذیرفته در منطقه آزاد ماکو مطرح گردید؛
آقایان هدف از بوجود آمدن مناطق آزاد را می دانند؟*میرمحمد ابراهیم زاده: خبر و ارقام تخلفات صورت گرفته در منطقه آزاد ماکو بشدت تکان دهنده بود لکن آنچه بر سنگینی تلخی خبر می افزود آن بود که بارها و بارها در رابطه با وقوع این چنین نابسامانی های در نشست ها  و جلسات مربوطه به مسئولین زیربط هشدار داده شده بود. تخلفاتی که یک شبه اتفاق نیفتاده و خروجی اشتباهات سهوی و آنی نبوده است. 
متأسفانه با نگاهی همواره خواب آلود که به مناطق آزاد، اقتصادی و ویژه بصورت حیات خلوتی امن وجود دارد در آینده هم بارها و بارها شاهد این چنین اخباری خواهیم بود. اخباری که موجبات دلسردی مردم خاصه در مناطق آزاد در پی خواهد داشت و زمانی که شوق و امید به آینده از ذهن مردم مناطق فاصله بگیرد ما سرمایه های انسانی را که بزرگترین سرمایه هر فعالیتی خواهد بود را از دست خواهیم داد.
سئوالی که مطرح است اینست که آقایان اصلا به این فکر کرده اند که هدف از ایجاد مناطق آزاد، تجاری و ویژه اقتصادی آیا جز کمک به توسعه و شکوفایی اقتصاد ملی و اقتصاد مقاومتی با نگاه به بهبود معیشت مردم مناطق انتخاب شده بوده است؟ تا چه زمانی سازمان های اقتصادی که با هدف بهبود فضای کسب و کار وارد این حوزه شده اند باید با توجیهات عوام فریبانه از بکار گیری استانداردهای روز کسب کار و نظارتی دنیا خاصه در موارد مالی همچون IFRS بگریزند و صرفاً با تکیه به دانش و ملزومات کنونی و واحدهای بنام نظارت! شاهد چنین حیف و میلی از بیت المال باشیم و متعاقبًا هر روز هم شاهد رنجور تر شدن مردم ساکن در مناطق فوق باشیم مردمی که با ترسیم آینده ای روشن و متعالی با ایجار مناطق آزاد در منطقه خود مسرور گشته و با حداکثر توان خود جهت نیل بسوی ایده آل های خود کمر همت بسته اند، هیچ عایدی یا حداقل عایدی را از منافع این مناطق داشته اند.
 با وجود چندین و چند نهاد نظارتی وقوع این چنین تخلفاتی جای سئوالات بسیار دارد که ریشه بسیاری از این تخلفات را می توان در عدم شفافیت مالی نهادهای اقتصادی و سوء مدیریت مدیران سفارشی و عموماً غیر بومی دانست که بدون کوچکترین شناختی از محیط کسب و کار بهینه و حساسیت و ملاحظات آن مناطق صرفاً با توصیه و فشار مدیری امضاء طلایی و با نفوذ بدون طی طریق و لمس محیط کسب و کار بر اریکه ای رفیع به ناحق تکیه می زنند و موجبات چنین نابسامانی های را مهیا می سازند. البته که با توجه به شرایط منطقه ای خاص این انتظار نیست که همچون وزیر اقتصاد آلمان پس از هشت سال وزارت، وزارت متبوع خود را با کسری بودجه صفر ترک نماید ولی شکل گیری این سطح از بی مسئولیتی هم شاهکاری هنرمندانه است که از دستان هر فردی برنمیاید!
در سالی که با درایت مقام معظم رهبری بنام "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال"  نامگذاری گشته و نظر به حساسیتی که معظم له بر اقتصاد مقاومتی دارند حداقل انتظار از تصمیم سازان کلان اقتصادی می رود که با نگاهی نافذ و ملحوظ نمودن شایسته سالاری مدیران توانمند بومی را بر کرسی ها بگمارند و یا حداقل مدیری منصوب گردد که حداقل دانش اقتصادی را از علل پیدایش مناطق آزاد و شناخت حداقلی از منطقه و ملاحظات آن را داشته باشد. 
در پایان ذکر این نکته را باید داشت که تا زمانیکه شفافیت و نظارت مالی با استانداردهای موجود و عدم بهره از استانداردهای روز دنیا با دلایلی واحی به انحاء مختلف جاری باشد، هیچگاه نباید انتظار بهبود شرایط موجود و عدم وقوع تخلفات مطروحه را داشته باشیم. تخلفاتی که صرفاً مطرح و شناسایی می شوند یا در بهترین حالت مراتب فوق بصورت موضعی و موقتی بدون نگاهی عمیق به آینده تصمیم سازی و مرتفع می گردند تا پاسخی باشد برای شبهات نهادهای نظارتی و این داستان همچنان ادامه دارد...
*میر محمد ابراهیم زاده
کارشناس خبره حسابداری و مدرس داانشگاه آزاد اسلامی


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بهزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
0
0
فکر میکنم همه میدونن به غیر از شما کجا و کدوم کارمون تخلف صورت میگیرد که این مورد اولی باشد .چرا افرادی مثل شماها سعی در عدم پیشرفت شهرهای ایران دارید .سودتون ازاین کارها چیست؟ وقتی یه تاجر به اصطلاح حاجی کربلایی ایرانی میره چین دنبال غذای حلال برای عیش و نوش دروغکی خوده و از طرف دیگه به کارخونه دار چینی فشار میاره جنس درحه ۵ تولید کنه و برای ایران میاره اون وقت تقصیر منطقه ازاد چیه ؟اقای محترم تقصیر از ریشه ماست ، نه از متطقه ازاد ؟به دروع و با اقتصاد دان خواندن خود مردم و بدبخت کردین .اگه تو ایران اقتصاد دان بود ، حال حاضر روز گارمون این نبود که تو فلاکت و بدبختی زندگی میکنیم.
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: