کد خبر: ۷۴۴۱۰۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷
تعداد بازدید: ۳۳۱
مونسان در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی سمنان:
رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: «ما در سازمان میراث‌‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برنامه‌های دقیقی برای این حوزه درنظر گرفته‌ایم تا با مشخص کردن کشورهای هدف به اهداف مدنظر در برنامه ششم توسعه برسیم. سین جامع حمایت از گردشگری نیز در حال تدوین است.»
برنامه‌های دقیقی برای دست‌یابی به اهداف برنامه ششم توسعه تهیه شده است/ گردشگری راه میانبر توسعه کشور است
به‌گزارش خبرداغ به نقل از  میراث‌آریا، علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری امروز 4 آبان 96 در ششمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سمنان گفت: «دولت دوازدهم اولویت کاری خود را بر مبنای اشتغال و رونق تولید قرار داده است، رونق اقتصادی اکنون اولویت اول کشور است، در دولت دوازدهم این آمادگی وجود دارد که با تکیه بر زیربناهای خوبی که در دولت یازدهم ایجاد شد، رونق اقتصادی به کشور باز گردانده شود.»

او افزود: «برجام مشکلات و معضلات بزرگی را از سر راه توسعه کشور برداشت، اگرچه هنوز در بخش‌هایی نظیر پولی و بانکی مشکلاتی وجود دارد اما با این حال درها و مسیرها باز شده و ارتباط با جهان برقرار شده است. در حالی‌که پیش‌تر برای انجام کوچک‌ترین کارها به درهای بسته تحریم بر می‌خوردیم.»

معاون رئیس‌جمهوری با بیان این‌که برنامه‌ها و اقدامات مشترک خوبی با کشورهای چین و ترکیه در دستور کار قرار گرفته است تصریح کرد: «در سفری نیز که هفته گذشته با معاون اول رئیس‌جمهوری به ترکیه داشتیم برنامه‌های خوبی در دستور کار قرار گرفت. مثلا در راستای هموار شدن مسیر تجارت دو کشور ایران و ترکیه قرار شد دو کشور با پول ملی خود اقدامات مورد نظر را انجام دهند، همچنین از دلار عبور شود و کارهای هر کشور با ارز ملی آن کشور صورت گیرد.»

او با اشاره به صحبت‌های اخیر دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «خوشبختانه ارتباط با جهان برقرار شده و می‌توان با سایر کشورها کار کرد. در گذشته با کوچک‌ترین موضع‌گیری آمریکا در مقابل ایران، همه دنیا علیه ایران می‌شدند اما اکنون اروپا به راحتی به خواسته‌های آمریکایی‌ها تن نمی‌دهد. همه این‌ها از دستاورهای بود که در دولت یازدهم و دوازدهم و پس از برجام اتفاق افتاد.»

دولت با وجود مشکلات و موانع از تولید حمایت می‌کند

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: «با وجود مشکلات زیادی که دولت در امر درآمد داشت از رونق اقتصادی و تولید بسیار حمایت کرد. کل بودجه دولت 300هزار میلیارد تومان آن‌هم بر مبنای فروش نفت 50 دلار است، متأسفانه عمده بودجه دولت به‌واسطه اقدامات دولت نهم و دهم که منجر به حجم زیاد کارکنان دولت شد صرف حقوق دستمزد می‌شود. 50درصد باقی‌مانده دولت نیز صرف صندوق توسعه ملی، صندوق بازنشستگی و یارانه‌ها می‌شود. دولت در یک فشار سنگین اقتصادی قرار دارد، با این حال پشتیبانی‌های خوبی از امر تولید دارد. حتی صنایعی که زمین‌گیر شده بودند دوباره سرپا شدند و در آن‌ها شغل ایجاد شد و به پایداری رسید.»

او با اشاره به این‌که صنعت گردشگری سومین صنعت مهم در اقتصاد جهانی است گفت: «یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این صنعت دوبعدی‌ بودن آن است. صنعت گردشگری دارای دو بعد اقتصادی و اجتماعی است. در بعد اقتصادی این صنعت به درآمد پایدار، دسترسی به درآمد روان‌تر، ایجاد شغل راحت با سرمایه‌گذاری اندک و... منجر می‌شود.»

مونسان در تشریح ابعاد اجتماعی که صنعت گردشگری به‌‌دنبال دارد گفت: «توزیع عادلانه ثروت، ایجاد کسب‌وکارهای کوچک و ایجاد درآمد در شهرها و روستاهای کوچک را که به توزیع عادلانه ثروت منجر می‌شود و عدالت اجتماعی مد نظر جمهوری اسلامی ایران را محقق می‌کند به دنبال دارد.»

گردشگری راه میانبر توسعه کشور است

او با بیان این‌که گردشگری راه میان‌بر برای توسعه کشور است، تصریح کرد: «با زمان کوتاه‌تر و حجم سرمایه‌گذاری کمتر می‌توان از طریق صنعت گردشگری پیشرفت و توسعه کشور را محقق کرد. بعضی از کشورها در همسایگی ما با جغرافیا و تاریخ محدود‌تر و محدودیت مزیت‌های درونی، صنعت گردشگری را به قطب توسعه کشور خود تبدیل کرده‌اند. این صنعت روند رشد کشورها را سرعت بخشیده است. بسیاری از کشورها دریافتند که اگر بخواهند مسیر توسعه را میان‌بر کنند باید گردشگری را در اولین اولویت‌های خود قرار دهند.»

معاون رئیس‌جمهوری ادامه داد: «امیدوارم اهمیت این صنعت در کشور به‌خوبی احساس شود و همه از این صنعت بیشتر آگاهی پیدا کنند. البته هنوز در این حوزه از پله‌های اول بالا می‌رویم. بسیاری از مشکلاتی که در بخش صنعت وجود دارد در گردشگری وجود ندارد.»

او با بیان این‌که قوانین حمایتی از این صنعت روز‌به‌روز بیشتر می‌شود گفت: «از جمله می‌توان به مصوبه مجلس برای برداشت 1.5میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی و اعطای 1.5میلیارد دلار از سوی بانک‌های عامل برای حمایت از اشتغال در شهرهای کوچک و روستاها که به حوزه گردشگری و صنایع‌دستی نیز مربوط است اشاره کرد. این امر نشان می‌دهد که نگاه ویژه‌ای در کشور به حوزه گردشگری شکل گرفته است.»

ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای جبران کمبود زیرساخت‌ها

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان این‌که ایران با تاریخ و تمدنی کهن و ظرفیت‌های بی‌نظیر طبیعی در مقایسه با سایر کشورها مزیت‌های زیادی دارد، گفت: «البته ما در بحث زیرساخت‌ها فاصله زیادی با سایر کشورها داشتیم که توانستیم با طرح‌هایی خلاقانه و مبتنی بر اقتصاد مقاومتی بسیاری از مراکز تاریخی و سنتی خود را بر اقامتگاه‌های بوم‌گردی و مهمان‌پذیرهای سنتی تبدیل کنیم و آن کبود زیرساخت تا حد بسیار زیادی جبران شود.»

او بیان کرد: «از آنجایی‌که گردشگری ایران، گردشگری حلال است عمده گردشگران ورودی به کشور گردشگران فرهنگی هستند و معمولا بیشتر به این ظرفیت‌های تاریخی  و بوم‌گردی‌ها جذب می‌شوند. ما توانستیم با عوض کردن میدان رقابت خود در میدانی که برگرفته از مزیت‌ها و داشته‌هایمان بود رقابت کنیم زیرا اگر در میدان سایر کشورها رقابت می‌کردیم نمی‌توانستیم به موفقیت دست پیدا کنیم.»

مونسان تأکید کرد که حمایت‌های دولت روزبه‌روز از صنعت گردشگری بیشتر می‌شود، گفت: «امیدواریم شاهد روند روبه‌رشد گردشگری در کشور باشیم و این صنعت بتواند نقش اصلی خود را در ‌GDP کشور ایفا کند.»

او آماری از صنعت گردشگری در دنیا ارائه کرد و افزود: «در سال 2015 یک‌‌میلیارد و 866میلیون نفر سفر انجام دادند در حالی‌که این میزان در سال 1950 فقط 178میلیون نفر بود. سهم مستقیم گردشگری در اقتصاد دنیا نیز 2200میلیارد دلار و در اشتغال 180میلیون نفر است، یعنی از هر یازده شغل در دنیا یکی به حوزه گردشگری مربوط است.»

سهم آسیا از گردشگری رو به افزایش است

مونسان خاطرنشان کرد: «بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری سهم آسیا از صنعت گردشگری روزبه‌روز در حال افزایش است. عمده گردشگرانی که به ایران وارد می‌شوند، بدون در نظر گرفتن گردشگران زیارتی، از کشورهای اروپایی و کشورهای پیشرفته آسیایی هستند.»

او ادامه داد: «ما در سازمان میراث‌‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برنامه‌های دقیقی برای این حوزه درنظر گرفته‌ایم تا با مشخص کردن کشورهای هدف به اهداف مدنظر در برنامه ششم توسعه برسیم. سین جامع حمایت از گردشگری نیز در حال تدوین است.»

معاون رئیس‌جمهوری ادامه داد: «سالانه 9میلیون نفر برای سفر به کشورهای دیگر از ایران خارج می‌شوند درحالی‌که تعداد گردشگران ورودی به کشور 4میلیون و 900هزار نفر است. این آمار اصلا زیبنده کشوری که جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بی‌نظیری دارد نیست.»

او تصریح کرد: «استان سمنان ظرفیت‌های بی‌نظیری دارد. با برنامه‌‌ریزی‌های انجام‌شده وضعیت گردشگری این استان را ارتقا خواهیم داد و این استان را به مقصد گردشگری تبدیل می‌کنیم. امیدواریم با تلاش استاندار، سطح استاندارد اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان ارتقا پیدا کند.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان این‌که تبدیل کردن یک شهر به مقصد گردشگری و ایجاد گردشگری در یک شهر کار بسیار سختی است گفت: «البته حفظ گردشگر نیز بسیار اهمیت دارد و استان باید بتواند گردشگر را حفظ کند. زیرا اگر گردشگر از استان یا شهری تجربه‌ای ناموفق کسب کند جذب کردن دوباره گردشگر به آن منطقه سخت‌تر خواهد شد.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: