کد خبر: ۷۴۳۴۷۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۵
تعداد بازدید: ۳۶۲
ظریف:
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: مردم آمریکا و دنیا به زودی متوجه می شوند که چه خسارت عمده ای از نوع نگرش غلط آمریکا به کشورشان رسیده است.
آمریکا از راه غلطی که دنبال می‌کند، برگردد/ اگر فداکاری‌های ایران نبود، الان در دمشق، بغداد و اربیل دولت داعش مستقر را داشتم

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، محمدجواد ظریف در جمع خبرنگاران ایرانی در هتل شرایتون پروتوریا در واکنش به اظهارات تیلرسون مبنی بر اعمال تحریم های جدید علیه ایران اظهار کرد: امروز در همه جای دنیا می بینیم که حتی نزدیکترین متحدان آمریکا در برابر سیاستهای ضد برجامی آمریکا و تلاش آقای ترامپ برای تداوم بدعهدی که از ابتدای دولت ایشان تشدید شده در واقع در مقابل آمریکا ایستادند و موضع گیری علنی کردند.

وی افزود: متاسفانه آمریکایی‌ها نمی‌خواهند بعد از سال‌ها اشتباه دیدگاه خودشان را اصلاح کنند که آنکه در منطقه باعث ثبات و آرامش و مبارزه با تروریسم است، ایران است

ظریف تصریح کرد: مردم آمریکا و دنیا به زودی متوجه می شوند که چه خسارت عمده ای از نوع نگرش غلط آمریکا به کشورشان رسیده است.

وی با بیان اینکه آمریکا هر چه زودتر باید دیدگاه غلط خود را اصلاح کند، گفت: آمریکا از راه غلطی که مخصوصا در این چند ماه گذشته با شدت دنبال می کند باید برگردد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین گفت: اگر فداکاری‌های جمهوری اسلامی ایران بخصوص فداکاری‌های مدافعان حرم نبود ما الان در دمشق، بغداد و اربیل دولت داعش را مستقر داشتیم.

وی در پایان افزود: مقاومت مردم سوریه، عراق و مردم شریف کردستان عراق در برابر داعش با کمک ایران عامل ثبات این منطقه و عامل مبارزه با تروریسم بوده اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رزمنده
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
0
0
تاریخ: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۶
اظهارات مداخله جویانه تیلرسون:
نیروهای ایرانی باید از عراق خارج شوند!
وزیر امورخارجه آمریکا در اظهاراتی بی‌اساس، خروج نیروهای ایرانی مستقر در عراق را خواستار شد.
نیروهای ایرانی باید از عراق خارج شوند!

«رکس تیلرسون» وزیر امورخارجه آمریکا امروز-یکشنبه- در اظهاراتی بی‌اساس و مداخله جویانه، خروج هرگونه نیروی خارجی از عراق را خواستار شد.

تیلرسون گفت که با نزدیک شدن به پایان جنگ علیه داعش و درگیری‌های داخلی در عراق، نیرو‌های خارجی مستقر در این کشور باید از عراق خارج شوند تا ارتش این کشور وظیفه تامین امنیت را به دست بگیرد.

وی در کنفرانس خبری مشترک با «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان، مدعی شد: «باتوجه به نزدیک‌شدن پایان جنگ علیه داعش در عراق، نیروهای ایرانی مستقر در این کشور باید به کشور خود بازگردند. »

به نقل از پایگاه خبری کنگره آمریکا،وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی کاملا مداخله‌جویانه به مقام‌های عراقی پیشنهاد داد در مقابل ایران قرار بگیرند تا پیشرفت داشته باشند.


درپاسخ به تیلرسون نجس وحشی، بی ادب، بی فرهنگ و بی شخصیت امورخارجه آمریکا جنایتکارشماره یک سگ هار رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد درمنطقه وجهان!
شما چه غلطی درخاک عراق می کنید؟
آمریکا جنایتکارشماره یک داعش وحشی را وارد موصل و دیگرشهرهای عراق کرده است.
هیچ حیوان نمی تواند ایران وایرانی را تهدید کند.
به آمریکایی ها وحامیانشان پاسخ جدی می دهیم.
ازهر کسی که علیه آمریکا وهم پیمانانش ایستادکی کند، حمایت می کنیم.
حمایت آمریکایی ها ازجنایتکاران عامل اصلی جنگ درمنطقه است.
شما ازسال 2003 تاکنون چه غلطی درخاک عراق، افغانستان، لیبی و... می کنید؟
آمریکا جنایتکارشماره یک ازسال 2003 تاکنون درافغانستان ازتروریسم همه جانبه کمک وحمایت می کند.
تروریسم را شما ایجاد کردید.
تروریسم را شما به وجود آوردید.
ما اعتقادی به آمریکا وعربستان سعودی نداریم.
مردم دنیا جنایات آمریکا را فراموش نمی کند.
دربرابراشغالگری آمریکا سکوت نمی کنیم.
برای اثبات کمک عربستان سعودی به تروریست های داعش و دیگرگروه های تروریستی اسناد زیادی وجود دارد.
مردم دنیا جنایات عربستان سعودی را فراموش نمی کنند.
دربرابراشغالگری عربستان سعودی سکوت نمی کنیم.
رژیم جنایتکارآل سعود مررج اسلام آمریکایی است.
برای اثبات کمک عربستان سعودی به تروریست های داعش و دیگرگروه های تروریستی اسناد زیادی وجود دارد.
آمریکا وعربستان سعودی همچنان حامی تروریسم هستند.
آمریکا وعربستان سعودی همچنان حامی گروه های تروریستی منافقین هستند.
آمریکا وعربستان سعودی همچنان حامی القاعده هستند.
آمریکا وعربستان سعودی همچنان حامی طالبان هستند.
آمریکا وعربستان سعودی همچنان حامی داعش هستند.
آمریکا وعربستان سعودی همچنان حامی جبهه النصره هستند.
آمریکا وعربستان سعودی همچنان حامی مخالفان سوریه هستند.
آمریکا وعربستان سعودی همچنان حامی ارتش آزاد سوریه هستند.
آمریکا وعربستان سعودی همچنان حامی شوریشان سوریه هستند.
آمریکا وعربستان سعودی همچنان حامی تکفیری ها هستند.
آمریکا وعربستان سعودی همچنان حامی تروریست های سوریه هستند.
آمریکا وعربستان سعودی همچنان حامی گروه های تروریستی هستند.
آمریکا وعربستان سعودی همچنان حامی تروریست های داعش درمنطقه خاورمیانه وجهان هستند.
نیروهای آمریکایی باید از عراق خارج شوند!
نیروهای آمریکایی باید از افغانستان خارج شوند!
نیروهای آمریکایی باید از سوریه خارج شوند!
نیروهای آمریکایی باید از یمن خارج شوند!
نیروهای آمریکایی باید از خلیج فارس خارج شوند!
آمریکایی ها ازسال 2003 تاکنون سگ های شکارچی سازمان های بین المللی درمنطقه خاورمیانه هستند.
آمریکا ثابت کرد که حامی تروریسم است.
آمریکا ثابت کرد که حامی القاعده است.
آمریکا ثابت کرد که حامی منافقین است.
آمریکا ثابت کرد که حامی داعش است.
آمریکا ثابت کرد که حامی النصره است.
آمریکا ثابت کرد که حامی مخالفان سوریه است.
آمریکا ثابت کرد که حامی ارتش آزاد است.
آمریکا ثابت کرد که حامی شوریشان سوریه است.
آمریکا ثابت کرد که حامی تکفیری ها است.
آمریکا ثابت کرد که حامی تروریست های منطقه وجهان است.
آمریکا ثابت کرد که حامی گروه های تروریستی است.
اگر ایران نبود آمریکا، عربستان سعودی و اسرائیل شکست نمی خوردند
آمریکا نقش قدرت ظالمی را ایفا می کند که می خواهد به ناحق بر دنیا مسلط شود. آمریکا با اسرائیل اشغالگر است با وجود اینکه اشغال منکر، حرام و ظلم است اما آمریکا منافع خود را در کاشتن این غده سرطانی می داند تا منطقه را بی ثبات کند و از اسرائیل به عنوان عصایی که هر که ضد آمریکا باشد استفاد می کند.
آمریکا در راستای ویرانی سوریه برای اینکه خاورمیانه جدید ایجاد کند و منطقه را تجزیه کند، حرکت کرد اما توانستیم که با طرح آمریکا مقابله کنیم. خواست که از توافق هسته ای خارج شود با اینکه توافق هسته ای توافقی بین المللی است و توافقی میان ایران و آمریکا نیست و توافقات بین المللی مورد احترام همه کشورهایی است که درباره آن توافق کرده اند؛ اما آمریکا توافق بین المللی را در تعارض با منافع خود می بیند زیرا منافعی که به دنبال آن است به دست نیاورده است. آمریکا ظالم است و همانطور که مشاهده می کنید مواضع و دیدگاههایش در مقابله با توافق هسته ای، ویران سوریه، بازاریابی برای اسرائیل و حمایت از این رژیم با شکست روبرو شده است و انشاءالله شکست بیشتری به سبب وجود مقاومت خواهد خورد.
اگر مقاومت نبود آمریکا و رژیم صهیونیستی شکست نمی خوردند و اراضی آزاد نمی شد و نمی توانستیم که تکفیری ها را در منطقه شکست دهیم. این پیروزی ها ادامه خواهند یافت.
: آمریکا داعش را ایجاد کرد و آنها از سراسر دنیا به سوریه کشاند. آنها از داعش چه می خواهند؟ اول تجزیه کردن منطقه برای اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی به راحتی بتوانند بر آن سیطره یابند و دوم رویکرد اسلام اصیل را نابود کنند اما محور مقاومت تلاشها را ناکام گذاشت. داعش نفس های آخر خود را می کشد و هنگامی که ما جریان تفکیری را شکست دادیم در واقع طرح آمریکا و اسرائیل را هدف قرار دادیم. آنها هم اکنون از مصیب بزرگی که گرفتار آن شده اند فریاد می زنند.
توجیه تعامل با دشمن صهیونیست، همانند مزدوری است و مزدوری قابل توجیه نیست زیرا رژیم صهیونیستی دشمن بوده و خواهد ماند.
رزمنده
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
0
0
اعتراف پوتین به بزرگ‌ترین اشتباه کشورش که اعتماد به آمریکا بود کاش عبرتی برای حامیان برجام باشد تا بیش از این به دشمنان امتیاز ندهند و در عوض وعده نسیه تحویل نگیرند و در ضمن بپذیرند برنامه هسته‌ای بهانه است و هدف دشمنان، نابودی عزت ملت ایران و شکست جبهه مقاومت اسلامی در منطقه است.


منافع اروپا با آمریکا گره خورده است و تصور این که می‌توان به جای آمریکا با اروپا معامله کرد پر کردن پازل خطرناکی است که دشمنان برای مقابله با اقتدار ایران اسلامی طراحی کرده‌اند، امیدوارم مسئولین به جای تکمیل کردن پازل دشمنان از تاریخ پند بگیرند.

اتحادیه اروپا و موگرینی می‌گویند که برجام برای ما حیاتی است و امنیت ما و جهان را تأمین می‌کند. معنی این حرف این است که ایران قبل از برجام به دنبال سلاح هسته‌ای و ناامنی بوده است! چرا دولتمردان پاسخ این یاوه‌گویی‌ها را نمی‌دهند؟

اگر سیاست‌های هسته‌ای دولت در 4 سال گذشته این‌گونه قابل توجیه باشد که مثلاً دشمن را نمی‌شناختند ادامه این مسیر با اروپا در 4 سال بعد هیچ توجیهی ندارد. اروپا و آمریکا دو روی یک سکه هستند.

دولتمردان ما دل‌خوش کرده‌اند که دنیا پشت برجام است درحالی که از برجام چیزی باقی نمانده است. تمام خواسته دولت ما از برجام برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران بود که بیشتر هم شده است.

ایران قوی و موشکی می‌تواند گزینه نظامی را همیشه به زیر میز بیندازد اما ایرانی سست و شکننده بهترین طعمه برای استکبار جهانی خواهد بود این یک واقعیت است و تجربه تجاوزگری آمریکا و غرب در این منطقه در دو دهه اخیر نشان می‌دهد که ابتدا یک کشور را خلع سلاح کردند و بعد نوبت تجاوز مستقیم نظامی به آن کشور و غارت آن فرا رسید.

اظهارات گستاخانه آمریکایی‌ها درباره برجام ثابت کرد عقب‌نشینی در برابر عزت نه‌تنها امنیت نمی‌آورد بلکه دشمن را به پیشروی بیشتر ترغیب می‌کند خطاب به داخلی‌های غافل باید گفت دشمنان به کمتر از نابودی ما راضی نمی‌شوند. فرصت‌ها را نباید از دست داد.


آقای رئیس‌جمهور! ما برجام همراه با تحریم نمی‌خواهیم. واقعا به این فکر کرده‌اید چند درصد مردم ایران با برجامی که جز ادامه و بلکه تشدید تحریم، ثمری برای ملت نداشته است، همراه خواهند بود؟

خداوند در آیات 46، 47 و 48 سوره انفال برای مقابله با دشمن هفت دستورالعمل اجرایی را واجب کرده که از جمله آنها ثابت‌قدم بودن در این راه و خدا را فراوان یاد کردن است. قابل توجه مسئولان کشور که این دستورات را سرلوحه برنامه‌های خود قرار بدهند و از اعتماد به دشمن بپرهیزند. مطمئن باشند ایستادگی و مقاومت نتیجه می‌دهد.

احزاب سیاسی قدرت‌طلب زهر خود را با تشبیه حکم قرآنی و حیاتبخش حجاب اسلامی بانوان به دیوارکشی در پیاده‌رو ریختند و با ترساندن مردم از مقاومت و ایستادگی در مقابل دشمن، کشور را در سیاه‌چالی به نام برجام انداختند.

دلارهای سعودی نتوانست امنیت ایران اسلامی را متشنج کند و تروریست‌ها قبل از انجام خرابکاری دستگیر شدند حال تعجب می‌کنم که چطور کالای قاچاق وارد کشور می‌شود و بدون هیچ مانعی در بازار عرضه می‌شود و به فروش می‌رسد. در برخورد با قاچاقچیان کالای قاچاق چه مانعی هست که تولیدکننده داخلی باید به جبران این کاستی با ورشکستگی و تعطیلی کار مواجه شود؟

ما: «عربستان سعودی» را گروهی تروریستی می‌دانیم
ما: «رژیم صهیونیستی» را گروهی تروریستی می‌دانیم
آمریکا هم رئیس اصلی تروریسم بین المللی است.
رزمنده
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
0
0
ازاین بابت ازسناتور ایالتی آمریکا تشکرو قدردانی می کنم

سناتور ایالتی آمریکا: ایران سابقه حمله به هیچ کشوری ندارد/عربستان منشأ تروریسم است
1 آبان 1396 ساعت 12:04
عضو جمهوریخواه مجلس سنای ایالت ویرجینیا تصریح کرد حامی واقعی تروریسم عربستان است نه ایران.
«ریچارد بلک»، نماینده سنای ایالتی آمریکا در گفتوگو با تسنیم ادعاهای مقامهای هیئت حاکمه کشورش درباره حمایت ایران از «تروریسم» را رد کرد و گفت حامی واقعی تروریسم، عربستان است نه ایران.

وی با یادآوری اینکه توافق هستهای ایران و 1+5 (برجام) توافقی دوجانبه میان تهران و واشنگتن نیست گفت تصمیم اخیر «دونالد ترامپ»، رئیسجمهور آمریکا در عدم تأیید پایبندی ایران به این توافق «سردرگمی و بهت» در سراسر جهان را در پی داشته است.

ترامپ در سخنرانی جمعه دو هفته پیش خود راهبرد جدید دولت آمریکا در قبال ایران را اعلام کرد. وی به عنوان بخشی از این راهبرد گفت که پایبندی ایران به توافق هستهای را تأیید نمیکند. رئیسجمهور آمریکا از کنگره این کشور خواست با اصلاح متن یک قانون داخلی این کشور درباره توافق هستهای ایران، اجرای آن را سختگیرانهتر کند.

طبق قوانین داخلی آمریکا، کنگره 60 روز برای تصمیمگیری درباره بازگرداندن یا بازنگرداندن تحریمها علیه ایران فرصت دارد. در صورتی که کنگره به بازگشت تحریمها علیه ایران رأی بدهد، مشارکت آمریکا در این توافق لغو میشود.

تحلیلگران میگویند هدف ترامپ از اعلام راهبرد جدید، وادار کردن متحدان آمریکا برای مذاکره مجدد در خصوص توافق هستهای و اصلاح «نقائص» آن است.

عضو سنای ایالت «ویرجینیا» درباره سرنوشت توافق هستهای برجام در کنگره آمریکا گفت به نظر میرسد مخالفان و موافقان توافق هستهای در مجلس سنای آمریکا تقریباً مساوی هستند و بنابراین، هنوز مشخص نیست که آیا کنگره تصمیم به تغییر برجام خواهد گرفت یا خیر.

وی تأکید کرد بعید به نظر میرسد سایر طرفهای برجام، شامل روسیه، چین، انگلیس، آلمان و فرانسه به طور کامل با ایالات متحده برای تشدید تحریمها علیه ایران همکاری کنند.

تصمیم ترامپ برای عدم تأیید پایبندی ایران به توافق هستهای، وی را در تقابل با آژانس بینالمللی انرژی اتمی قرار میدهد که در هشت گزارش از زمان اجرایی شدن برجام، پایبندی کامل ایران به آن را تأیید کرده است.

«ریچارد بلک» در پاسخ به سوالی درباره دلایل تصمیم ترامپ که در مغایرت با گزارشهای آژانس قرار دارد گفت: «رئیسجمهور ترامپ، به این دلیل درباره برجام موضع انتقادی دارد که احساس میکند نگاه داشتن توافقی که ظرف 10 تا 15 سال آینده منقضی میشود، نامعقول است.»

وی اضافه کرد: «او احساس میکند بایستی این توافق را به نحوی گسترش داد که فناوریهای موشکهای دور بُرد را هم در بر بگیرد.»

سناتور ایالت «ویرجینیا»، همچنین با اشاره به بخشی از ادعاهای ترامپ که ایران را «رژیمی سرکش» خواند بود گفت که با آن موافق نیست.

وی گفت: «من با کسانی که از ایران با عنوان 'رژیم سرکش' یاد میکنند موافق نیستم. ایران با آنکه دارای نوعی ساختار سیاسی منحصر به فرد است، صاحب انتخاباتی آزاد و منصفانه برای انتخاب اعضای مجلس و رئیسجمهور است.»

او گفت: «من با اظهارات عضو سابق کنگره، ران پال، مبنی بر اینکه ایران سابقه حمله به سایر کشورها ندارد، موافقم. اگرچه به اینکه ایران در زمان حمله آمریکا، سلاح به عراق ارسال کرده مظنون هستم، اما فکر میکنم که این اقدام ماهیتی دفاعی داشته است.»

«بلک» درباره حضور ایران در سوریه هم اظهارنظر کرد و گفت: «حضور فعلی ایران در سوریه به دعوت دولت قانونی سوریه که توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته میشود، صورت گرفته است.

سوریه همانند تمامی کشورهای دارای حق حاکمیت، حق دفاع از خودش را دارد و درخواست کمک این کشور از ایران برای دفاع از خودش در برابر تروریستهای تحت حمایت کشورهای خارجی که توسط کشورهای عضو ناتو و شورای همکاری خلیج [فارس] به خدمت گرفته میشود، اقدامی کاملاً موجه است.»

«بلک» در بخش دیگری از این مصاحبه به ادعاهای رسانههای غربی درباره حمایت ایران از تروریسم اشاره کرد و آنها را بیاساس دانست. وی گفت: «رسانههای غربی بارها ادعا میکنند که تهران از تروریسم حمایت میکند. برای من پیدا کردن شواهد متقن در حمایت از این ادعا، دشوار است.»

وی اضافه کرد: «بر عکس، تروریسم، مطابق درک عمومی که از آن وجود دارد، عمدتاً ریشه در اقدامات عربستان سعودی دارد که معمولاً از طریق مراکز آموزشی افراطی خود، اقدامات تروریستی را ترویج میکند.»

«بلک» در ادامه ضمن اشاره به نقش عربستان سعودی در حملات 11 سپتامبر سال 2001 به برجهای دو قلوی تجارت جهانی در نیویورک تصریح کرد که آموزههای افراطی این کشور در سایر اقدامات تروریستی در آمریکا نیز نقش داشتهاند. 15 نفر از 19 هواپیماربای حادثه 11 سپتامبر، اهل عربستان سعودی بودهاند.

او گفت: «عربستان سعودی، بازیگر اصلی در حملات 11 سپتامبر به برجهای دو قلو و ساختمان پنتاگون بود. آن حملات که در آنها 3000 آمریکایی کشته شدند، توسط سعودیها و با کمک قابل توجه مقامهای حکومت سعودی انجام شدند.»

وی با اشاره به نام چندین حمله تروریستی دیگر در آمریکا و کشورهای اروپایی تصریح کرد: «سایر اقدامات ترویستی از جمله [حمله] ماراتون بوستون، تیراندازی سنبرناردینو، حمله به کلوب شبانه پالس و حملات انجام شده در خاک کشورهایی اروپایی و دهها کشور دیگر از دکترینهای مذهبی عربستانیها نشأت میگیرند.»
عضو سنای ایالت ویرجینیا در ادامه با اشاره به اسناد منتشر شده درباره حمایت عربستان از تروریسم گفت: «ویکیلیکس یک نامه محرمانه از وزیر خارجه وقت آمریکا در سال 2009، هیلاری کلینتون منتشر کرده. کلینتون در آن نامه میگوید: 'حامیان مالی در عربستان سعودی، اصلیترین منشأ تأمین مالی گروههای تروریستی در سراسر جهان هستند'.»

وی تأکید کرد: «جوزف بایدن (معاون رئیسجمهور سابق آمریکا) در یک سخنرانی در هاروارد در سال 2014 از عربستان سعودی بابت نقشآفرینی در تشکیل داعش انتقاد کرد و گفت: 'سیاستهای این متحدان [آمریکا] به تسلیح همپیمانان القاعده کمک کرده و در نهایت به تشکیل یک گروه تروریستی داعش منجر میشود.'»
ریچارد بلک، بر اساس این مستندات در پایان گفت: «حامی واقعی تروریسم عربستان است نه ایران.»






افشای «طرح سازمان ملل» برای نجات عربستان از جنگ یمن
1 آبان 1396 ساعت 16:12
یک روزنامه سعودی، برخی بندهای طرح سازمان ملل برای «حل» بحران یمن را فاش کرده که به نظر میرسد بیش از آنکه قصدش حل بحران باشد، هدفش، نجات آبرومندانه عربستان از جنایات جنگی مرتکب شده در جنگ یمن است.
رسانههای تحت حمایت کشورهای ائتلاف سعودی اطلاعاتی درباره بندهای طرح جدید سازمان ملل برای حل سیاسی بحران در یمن منتشر کردند.

این طرح بیش از آنکه در جهت حل بحران و متوقف کردن جنگ و متجاوزان به یمن باشد، بیشتر به نظر میرسد هدفش نجات دادن عربستان از بحران کنونی باشد که بیش از دو سال است طول کشیده چرا که نه تنها از حملات به مردم و کشتار آنان سخنی به میان نیامده بلکه نیروهای یمنی میبایست طبق طرح، سلاح خود را تحویل بدهند.

یمنیها برای حسن نیت آتشبس را شروع کنند!
به نوشته روزنامه سعودی «العرب» چاپ لندن، این طرح که اسماعیل ولد الشیخ فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن حامل آن است مورد حمایت قدرتهای غربی (آمریکا و انگلیس) قرار دارد و مضمون آن اعلام آتشبس 10 روزه از طرف انصارالله و علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن برای اثبات حسن نیت است.

نکته جالب توجه اینجاست که جنگ را عربستان و ائتلاف موسوم به ائتلاف عربی آغاز کرده اما احزاب، گروهها و ارتش یمن که در حال دفاع هستند، میبایست دفاع از خود را متوقف کنند تا حسن نیت خود را نشان بدهند.

این طرح، درگیریهای یمن را که جنگ عربستان علیه این کشور است، جنگ داخلی نامیده و گفته که ائتلاف عربی هم دو روز بعد از آن [توقف درگیری از جانب ارتش یمن]، حملات هوایی را متوقف کرده و به منظور تلاش برای توقف «جنگ داخلی» در یمن، کمیتههایی نظامی تشکیل داده و به محورهایی مشخص اعزام میکند.

در این طرح که ولد الشیخ آن را آماده کرده و در آن طرفهای ملی در صنعاء و نه ائتلاف سعودی را مسئول وخامت اوضاع خوانده، اشارهای به تحولات مرزی و درگیریهای بین نیروهای یمنی و ارتش عربستان نکرده است.

به گفته منابع روزنامه سعودی العرب، هیأت منصور هادی رئیس جمهور (فراری) یمن، شامل احمد عبید بن دغر و کسانی است که منصور هادی اختیار میکند در حالی که هیات دولت نجات ملی از صالح الصماد رئیس شورای عالی سیاسی یمن و اعضایی از این شورا و دیگر افرادی است که او انتخاب میکند.

صلحجو نشان دادن عربستان
این طرح «ریاض» را برای مذاکره پیشنهاد کرده است؛ جایی که خود یکی از طرفهای متجاوز علیه یمن است. بر اساس این طرح جانبدارانه که بندهایی از آن به بیرون درز کرده هیاتهای نماینده طرفهای درگیر در یمن در دو روز نخست اعلام آتش بس به ریاض خواهند رفت و پس از آن عربستان از یک طرح ارائه شده از سوی کشورهای عربی و بخصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس درباره توقف عملیات "طوفان قاطع" خبر خواهد داد.

عربستان همچنین از برگزاری کنفرانس صلحی با مشارکت همه طرف های یمنی داخل و خارج این کشور در ریاض استقبال خواهد کرد و بدین ترتیب فرستاده سازمان ملل به جای اینکه چهره واقعی عربستان به عنوان جنایتکار جنگی برملا کند آن را بانی صلح نشان خواهد داد.

بر این اساس، ائتلاف عربی همچنین با طرفهای یمنی برای تشکیل تیم واحدی تلاش میکنند که از کمیتههای چهارگانه مدنی، نظامی، دیپلماتیک و انسانی را شامل میشود و در آن همچنین نمایندگانی از سازمان ملل، عمان، کویت و کشورهای دیگری حضور دارند که نماینده اتحادیه عرب بوده و مورد توافق طرفهای یمنی قرار دارند.

«هویجِ» طرح سعودی؛ پرداخت حقوق!
در این طرح، مشوقهایی گنجانده شده تا طرف یمنی را طبق سیاست «چماق و هویج» به پذیرش طرح ترغیب کند.

بر این اساس، کمیته انسانی این تیم بلافاصله اقدام به پرداخت حقوق یک سال کامل کارکنان قدیمی تا پایان سال 2014 خواهد کرد و با بازدید از مناطق جنگزده کمکهای انسانی به آنها ارائه خواهد داد. این کمیته همچنین دفتری برای بازسازی یمن تشکیل داده و دعوت به برگزاری کنفرانسی بین المللی در حمایت از صلح یمن و بازسازی این کشور خواهد کرد.

این کمیته همچنین مسئولیت ثبت خرابیهای نهادهای دولتی و خصوصی و پرداخت غرامت به آسیب دیدگان و مفقودین جنگ را برعهده دارد و اوضاع زندانیان همه طرفهای یمنی را بررسی کرده و بودجهای فوری را که طرفهای یمنی در ریاض تعیین خواهند کرد برای وزارتخانههای مهم دولتی در صعنا و عدن اختصاص می دهد تا کار خود را از سر بگیرند که مهمترین آن وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش است.

ماموریت کمیته نظامی نیز تثبیت آتش بس و خارج کردن گروههای نظامی از خطوط درگیری در محورهای مختلف است این کمیته همچنین مسئولیت گشایش همه گذرگاههای مرزی با عربستان و عمان را برعهده دارد که گذرگاه حرض و البقع از اصلیترین آنهاست.

کمیته نظامی همچنین بر اساس یک طرح امنیتی جدید که ناظر بر اوضاع پس از جنگ است برای ایجاد یکپارچگی در ارتش یمن و ثبات شهرها و مناطق درگیری و کنترل امنیت راه های در جای جای کشور یمن تلاش خواهد کرد.
این کمیته همچنین پیشنهادهای طرفهای یمنی در استفاده از نیروهای امنیتی تحمت حمایت آنها را بررسی میکند که از جمله آنها نیروهای کمربند امنیتی و کمیتههای مقاومت و کمیته های مردمی است به گونهای که از آنها در کنترل امنیت مناطق مختلف محل حضور این نیروها در کنار ارتش یمن کمک گرفته شود و بودجهای جداگانه از محل بودجه کلی کشور برای هر کدام از این نیروها اختصاص داده شود که ماهیانه به آنها پرداخت شود.

خلع سلاح نیروهای یمنی
این کمیته همچنین مسئولیت تشکیل کمیتهای دیگری برای "تحویل سلاح" موجود نزد طرفهای یمنی و در رأس آن گروه انصارالله برعهده دارد و دیگر اینکه جدول زمانی برای عقب نشینی نیروهای ائتلاف عربی تشکیل دهد آن هم در فاصله زمانی که بیش تر از یکصد روز از زمان امضای توافق صلح در یمن نباشد.

کمیته مدنی نیز از سوی دیگر به بازگشایی فرودگاههای یمن و همچنین بنادر اقدام خواهد کرد و اینکه بر روند لغو ممنوعیت پرواز یا دریانوردی نظارت کرده و برای بازگشایی دفاتر هواپیمایی در شهرهای اصلی یمن و شرکت های حمل و نقل دریایی و زمینی اقدام خواهد کرد.

کمیته دیپلماتیک نیز با بررسی مقرهای هیاتهای دیپلماتیک عربی و غیرعربی در صنعا و عدن برای ازسرگیری کار آنها و تعیین موعد زمانی برای بازگشت سفارتخانهها و اعلام این امر اقدام خواهد کرد.
این طرح طرفهای یمنی را ملزم میکند که ریاض را تا قبل از امضای توافق صلح و تشکیل دولت وحدت ملی ترک نکنند آن هم دولتی که ظرف 10 روز از گذشت امضای توافق صلح در ریاض محصول گفتوگوهای ملی را به اجرا گذارد.

برکناری «هادی» و حذف «صالح»
این دولت باید تشکیل جمهوری فدرال یمن را اعلام و از کناره گیری عبد ربه منصور هادی و معاون وی خبر بدهد و علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن نیز از کار سیاسی و حزبی کنار رفته و اگر از وی خواسته شود آماده خروج از یمن در فاصله زمانی مشخصی باشد.

این طرح همچنین تشکیل کمیتهای بین المللی برای ارائه کمک مالی فوری به دولت جدید یمن را پیشنهاد میدهد تا همه پرسی پیش نویس قانون اساسی جدید را برگزار کند و ظرف شصت تا نود روز از تشکیل دولت فهرستهای انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی آماده شوند.

در این طرح از جامعه بین المللی خواسته شده پیگیر تلاشهای دولت جدید در هرکدام از شهرهای صنعا و عدن شده و کمکهای لازم و فوری را برای آن در احیای وزارتخانهها و ساختمانهای دولتی فراهم کند تا اوضاع اداری و مالی مراکز حاکمیتی کشور و در راس آن بانک مرکزی سر و سامان بگیرد و فعالیتهای دیپلماتیک در گشایش سفارتخانهها و کنسولگریها به سرعت از سر گرفته شود.

بر اساس طرح مذکور باید به نهادهای بین المللی برای از سرگیری کار خود فرصت داده شود و از سازمان ملل، اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس خواسته شود که نمایندگان خود را در یمن منصوب کنند و مقرهای خود را خیلی سریع در هر کدام از شهرهای صنعا و عدن معین کنند.

ناظران محلی میگویند محتوای طرح سازمان ملل نشانه تلاش آن برای سرپوش گذاشتن بر خیلی از واقعیتهاست از جمله اینکه عربستان را بانی صلح و نه بانی جنگ معرفی میکند.
ناظران تاکید کردند، جرایم جنگی ناشی از حملات روزمره عربستان به محلهها، روستاها و مناطق مسکونی در یمن هرگز در قاموس سازمان ملل محل اهتمام نبوده است.

این ناظران میگویند، این طرح، مغالطه و جمله امور مردودی دارد که پذیرش طرح را تقریبا غیرممکن میسازد؛ چرا که به نظر میرسد هدف طرح، بیش از هر چیز، نجات عربستان و کشورهای متحد آن از جنایاتی است که در یمن طی دو سال و نیم گذشته مرتکب شدهاند.
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: