کد خبر: ۷۴۱۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶
تعداد بازدید: ۴۱۱
سفر پادشاه عربستان به روسیه علاوه بر قراردادهای نظامی، اقتصادی و سیاسی که ضمن آن منعقد شد، از برخی مسائل حاشیه ای نیز خالی نبود؛ مسائلی که در صورت تغییر شرایط و محاسبه ها می تواند به مشکلات بزرگی تبدیل شود.
پوتین چگونه در بحث ایران، دست رد به سینه ی ملک سلمان زد؟

القدس العربی نوشت: سفر پادشاه عربستان به روسیه علاوه بر قراردادهای نظامی، اقتصادی و سیاسی که ضمن آن منعقد شد، از برخی مسائل حاشیه ای نیز خالی نبود؛ مسائلی که در صورت تغییر شرایط و محاسبه ها می تواند به مشکلات بزرگی تبدیل شود.

به گزارش  خبرداغ به نقل از «انتخاب»؛ یکی از این موارد، از کار افتادن ناگهانی پله برقی در فرودگاه روسیه در حین پیاده شدن پادشاه عربستان از هواپیما بود؛ رسانه ها به چهره نگران ملک سلمان که در فاصله 15 کیلومتری بین هواپیما و خاک روسیه معلق مانده بود، توجه زیادی نشان دادند.

حادثه دوم، که این بار مورد توجه بسیاری از سوی تحلیلگران سعودی در شبکه های اجتماعی قرار گفت، نبود پوتین در فرودگاه برای استقبال از ملک سلمان بود؛ مساله ای که آن را به معنای کم وزن دانستن مهمان سعودی در نظر پوتین دانستند.

گذشته از این مسائل، پوتین در دیدار با پادشاه سعودی پیشنهاد تمدید قرارداد نفت با سعودیها را نداد، بدین معنا، اکنون سعودیها هستند که درباره این قرارداد به روسیه اصرار می کنند.

اگر این موارد را استثنا کنیم، روابط بین ریاض و مسکو در این سفر در سطوح سیاسی، انرژی و سلاح انعطاف زیادی را شاهد بود.

البته درست تر آن است که بگوییم این انعطاف از سوی سعودیها در مورد روسیه اتفاق افتاد نه از سوی روسیه. در ادامه، سخاوت سعودیها در عقد قراردادهای اقتصادی و نظامی و سیاسی با روسیه، بیش از آنکه توازن بین دو شریک را منعکس کند، نشان دهنده پذیرش نقش مسکو برای خاورمیانه، سوریه، مصر و لیبی می باشد.

برای مثال در حالی که وزیر خارجه عربستان، عادل الجبیر به همکاری دو کشور در زمینه مبارزه با «معارضان معتدل سوریه » اشاره کرد، وزیر خارجه روسیه این همکاری را در زمینه مبارزه با «تروریسم» نامید. چه لحن سعودیها را در این باره در نظر بگیریم و چه لحن روسها، این مساله به معنای عقب نشینی ریاض در برابر قدرت مسکو در ریاض است.

پادشاه سعودی از فرصت خود در این سفر برای انتقاد از ادعای دخالتهای نظامی ایران در جهان عرب استفاده کرد، اما به نظر می رسد این تلاش نمی تواند از جاذبه ایران برای کرملین بکاهد؛ ایرانی که از نفوذ گسترده ای در افغانستان، یمن، عراق و سوریه و لبنان برخوردار است.

کرملین به سرعت در پاسخ به سعودیها گفت:«همکاری نظامی با سعودیها علیه هیچکس به کار گرفته نمی شود».

پیام قراردادهای نظامی سعودی برای ایران، با پیام مهم روسیه برای ایالات متحده همزمان شد؛ چرا که وزیر خارجه ایالات متحده از توجه و اهتمام رو به افزایش هم پیمانانش برای خرید موشکهای روسیه اظهار نگرانی کرد. قطعا این سخن صریح مسئولان آمریکایی به ترکیه ای اشاره دارد که قراردادی مشابه قرارداد سعودیها با روسیه در زمینه خرید موشکهای اس400اشاره دارد.

در چارچوب موازین قدرتها، به نظر می رسد که برنده بزرگ این سفر روسیه است، نه عربستان. آنچه از این دیدار برای عربستان باقی ماند، مقایسه نا امید کننده راه پله هواپیمای سعودی در فرودگاه مسکو با موشکهای اس 400 روسیه است!

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رزمنده
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
0
0
داعش مورد حمایت آمریکا وهم پیمانانش در افغانستان 17 نظامی را کشت و 52 کشاورز را ربود
گروه تروریستی داعش مورد حمایت مستقیم آمریکا طی دو حمله تروریستی جداگانه در شمال و شرق افغانستان، 17نظامی را قتلعام کرد و52 کشاورز را ربود.


مدتی است که در افغانستان عملیات تروریستی خونینی صورت میگیرد که طالبان از خود در ارتباط با آنها سلب مسئولیت میکند و در عوض، داعش مسئولیت آنها را برعهده میگیرد، عناصر این گروه تروریستی با حمله به یک پست ایست و بازرسی ارتش افغانستان در منطقه «ده بالا» استان شرقی «ننگرهار»، ۱۷ سرباز را کشتند. در استان شمالی جوزجان نیز عناصر داعش اواخر هفته گذشته 52 کشاورز را به گروگان گرفتند وبه نقطه نامعلومی بردند.
پیش از این کارشناسان میگفتند که افغانستان به علت دارا بودن شرایط و ساختار قبیلهای، با داعش میانهای ندارد و این گروه تروریستی نمیتواند در افغانستان جا باز کند. اما اکنون خبرهای متواتری در باره حضور داعش در افغانستان گزارش میشود.


تونس پس از 6 سال جنگ اعلام کرد دولت سوریه را به رسمیت میشناسد
دولت تونس که از سال 2011 به بعد همراه با کشورهای مرتجع عربی، از تروریستها در سوریه حمایت میکرده، رسماً اعلام کرد که دولت سوریه را به رسمیت میشناسد.



به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «خمیس الجینهاوی» وزیر خارجه تونس رسماً اعلام کرد که کشورش دولت سوریه را به رسمیت میشناسد. وی گفت که یک هیئت تونسی به سوریه رفت تا پرونده تروریستهای تونسی را در زندانهای سوریه پیگیری کند. الجینهاوی تصریح کرد، تروریستهایی که از سوریه به تونس برمیگردند، در این کشور تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت و مجازات خواهند شد. دولت تونس طی شش سال اخیر در اردوگاه مخالفان دولت سوریه قرار داشته است.


بمباران مراسم عزاداری در استان صنعا /انصارالله: سازمان ملل شریک جنایات آل سعود است
شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن در بیانیه‎ای ضمن محکوم کردن جنایت جدید عربستان در شمال استان صنعا و بمباران مراسم عزاداری، سازمان ملل را شریک جنایات آل سعود دانست.



جنگنده‎های سعودی روز چهارشنبه در ادامه جنایات خود مراسم عزاداری زنانه در روستایی در منطقه «ارحب» واقع در شمال استان صنعا را بمباران کردند که در پی آن، هشت زن و کودک یمنی شهید و 10 نفر دیگر زخمی شدند. این مسئله واکنشهای مختلفی را به دنبال داشته است. به گزارش فارس، «شورای سیاسی» جنبش انصارالله یمن با صدور بیانیه‎ای اعلام کرد که این جنایت «وحشیانه بودن» اقدامات دشمن سعودی را ثابت می‎کند. شورای سیاسی انصارالله این جنایت عربستان را محکوم و تاکید کرد که چنین جنایاتی نه تنها هیچ تاثیری در کاهش مقاومت مردمی ندارد، بلکه مقاومت مردم و اصرار آنها بر مقابله با تجاوزات سعودی بیشتر هم میشود. انصارالله همچنین سکوت جامعه بینالملل در قبال ادامه جنایات سعودی را محکوم و اعلام کرد که سکوت اختیار کردن سازمان ملل و جامعه جهانی به معنای همدستی آنها با وحشی‎گری‎های عربستان و همپیمانان آن در حق ملت یمن است.
واکنش ویرانگر
وزیر خارجه یمن هم در این ارتباط گفت که ادامه تجاوز و جنایات سعودی، جمهوری یمن را به واکنشی ویرانگر که بیشتر مناطق عربستان را شامل خواهد شد، وا میدارد. وزیر خارجه دولت وحدت ملی یمن همچنین با ارسال دو نامه جداگانه به «آنتونیو گوترس» دبیرکل و «زید بن رعد الحسین» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواستار محکوم کردن جنایت تازه سعودیها در روستای شراع در منطقه ارحب در استان صنعا شد. وزارت حقوق بشر دولت یمن و استانداریهای این کشور نیزدر بیانیه‎ای جداگانه جنایات جدید عربستان در یمن و حمله هوایی به مراسم عزاداری در شمال استان صنعا را محکوم کردند. هماهنگکننده امور بشردوستانه سازمان ملل در یمن هم از حمله هوایی عربستان به مراسم ختم در شمال صنعا به شدت ابراز تأسف کرد. فرستاده سازمان ملل به یمن نیز تأکید کرد که این حملات نقض قوانین انسانی بینالمللی محسوب میشود.
اما خبرگزاری العربیه وابسته به آل سعود در واکنش به این جنایت اعلام کرد، که درباره بمباران مراسم عزاداری که 18 کشته و زخمی بر جای گذاشت، تحقیق خواهند کرد! از سوی دیگر دیروز مردم یمن با برگزاری تظاهراتی جنایتهای آل سعود را محکوم کردند. این تظاهرات بنا به درخواست شورای سیاسی جنبش انصارالله برگزار شد و این تظاهرات با عنوان «وفا به شهدا» و به مناسبت سالروز گرامیداشت شهدا برنامهریزی شده بود.
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: