کد خبر: ۷۴۰۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۹
تعداد بازدید: ۳۶۵
ظریف می‌گوید اگر مذاکرات هسته‌ای دوباره از سر گرفته شود، بستن آن غیرممکن است
ظریف گفت: همه جوانب برجام به طور کامل و برای چندین بار پیش از آنکه توافقی حاصل شود مورد مذاکره قرار گرفته است. هر کس که در این مذاکرات حضور داشته است می‌داند که اگر مذاکرات از سر گرفته شود مانند باز کردن دوباره یک جعبه پاندورا خواهد بود که بستن آن غیر ممکن است.
پیام ظریف به ترامپ/سناریوهای ایران در صورت لغو برجام/
وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با نشریه نیوزویک تاکید کرد که ایران هم اکنون در حال بررسی چند سناریوی مختلف در رابطه با برجام و نیز واکنش‌های اتحادیه اروپا و کنگره به لغو احتمالی این توافق از سوی ترامپ است.
به گزارش خبرداغ به نقل از آفتاب،محمد جواد ظریف در مصاحبه‌ای با نشریه نیوزویک به سوالات خبرنگار آن پاسخ داد.

روح توافق هسته‌ای قرار بود باعث ارتقا روابط میان ایران و آمریکا شود آیا این نتیجه حاصل شده است؟

ظریف: توافق به طور واضح بر این موضوع تاکید دارد که آمریکا نباید هیچ اقدامی در جهت تضعیف روابط اقتصادی ایرانودیگر کشورها انجام دهد.متاسفانه دولت آمریکا به خصوص دولت ترامپ همین اقدام را انجام داده است. برجام قرار بود پایه و اساس ارتقای روابط با آمریکا باشد و ما برای دستیابی برای چنین هدفی نیاز داریم که آمریکا حداقل با حسن نیت تعهدات خود در برجام را عملی کند.

آیا شما به تحریم‌های چند جانبه ایران اشاره دارید که فراتر از توافق هسته‌ای و اغلب باعث جلوگیری تجارت موسسات مالی با ایران به دلیل نگرانی از جریمه از سوی واشنگتن شده است؟

ظریف: اشاره من به این موضوع است که آمریکا از تحریم‌ها به عنوان یک ابزار استفاده می‌کند و این که آمریکا در هر شرایطی اولویت اولش اعمال تحریم‌ها است. مشکل بعد آن است که دولت ترامپ تمام تلاش خود را کرده است که یک جو پرتنش ایجاد کند که باعث جلوگیری از منفعت ایران از برجام می‌شود.

شما پیش‌تر اعلام کرده‌اید که به هیچ وجه با از سر گیری مذاکرات هسته‌ای موافق نیستید آیا این موضوع می تواند ایران در مقابل آمریکا قرار دهد.

ظریف: قطعا این نخستین بار نخواهد بود. ما خواستار آن نیستیم که با هیچ کس در تقابل باشیم. همه جوانب برجام به طور کامل و برای چندین بار پیش از آنکه توافقی حاصل شود مورد مذاکره قرار گرفته است. هر کس که در این مذاکرات حضور داشته است می‌داند که اگر مذاکرات از سر گرفته شود مانند باز کردن دوباره یک جعبه پاندورا خواهد بود که بستن آن غیر ممکن است.

در صورتی که توافق لغو شود اتحادیه اروپا در وضعیت مشکلی قرار خواهد داشت آیا شما فکر  می‌کنید که این اتحادیه در آن صورت کنار آمریکا خواهد ایستاد؟

ظریف: توافق هسته‌ای زمانی حاصل شد که همه به این نتیجه رسیدند که برجام بهترین اقدام ممکن است. ایران در گذشته با فشارها و تحریم‌ها کنار آمده است و این موضوع باعث از بین رفتن عزم ایران در دنبال کردن  منافع خود  در چهارجوب استانداردها و تعهدات بین‌المللی نشده است .ما هر گز به دنبال گزینه دستیابی به سلاح هسته‌ای نخواهیم بود. اما گزینه هایی در برجام مطابق با قوانین بین‌المللی پیش‌روی ماست. گزینه هایی که اگر ایران تصمیم به خروج از برجام در واکنش به نقض این توافق از سوی آمریکا می تواند از آنها استفاده کند.

آیا شما تا کنون برای استفاده از آن گزینه‌ها تصمیم گرفته‌اید؟

ظریف: خیر ما فعلا تصمیم در این باره اتخاذ نکرده‌ایم. ما تصمیم‌هایی که در مورد سنارویوهای مختلف گرفته ایم. چرا که ایران در حال ارزیابی شرایط  و واکنش دیگر طرف‌ها از جمله اتحادیه اروپا و کنگره است.

از زمان حصول برجام اقدامات ایران درباره برنامه موشکی افزایش یافته است آیا این نقض روح برجام محسوب نمی‌شود؟

ظریف: برنامه موشکی ایران کاملا دفاعی است. برنامه موشکی بالستیک ایران برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده است. دلیل آنکه به آزمایش این موشک‌ها ادامه می‌دهیم آن است که ما خواستار افزایش دقت آنها هستیم. چرا که اگر موشکی برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی شده باشد شما به افزایش دقت آن نیاز ندارید. موشک‌هایی که کلاهک هسته‌ای حمل می‌کنند حتی در صورت برخورد با حوالی هدف مورد نظر بازدارندگی لازم را ایجاد خواهد کرد. برد موشک‌های هسته‌ای مهم است اما دقت آنها مد نظر نیست. ما به دنبال افزایش دقت موشک‌های خود هستیم چرا که از آنها برای حمل کلاهک‌های نظامی استفاده خواهیم کرد. ما با هیچ گونه اعمال محدودیتی بر برنامه‌های دفاعی خود موافقت نمی‌کنیم به همان دلیل آشکاری که آمریکا به ارسال تسلیحات بیشمار به منطقه ما ادامه می دهد.

شما چگونه دونالد ترامپ را به عنوان یک رییس جمهور توصیف می‌کنید؟

ظریف: این بر عهده من نیست که ترامپ و نحوه ریاست جمهوری او را قضاوت کنم بلکه این قضاوت بر عهده مردم آمریکا است. ما از آمریکا می خواهیم که در امور داخلی ما دخالت نکند و به همین دلیل نیز دخالتی در امور داخلی آمریکا نمی‌کنیم.

بسیاری از کشورها بشار اسد رییس جمهور کنونی سوریه را مسئول مرگ و شکنجه صدها هزا ر از مردم خود می دانند چرا ایران در بحران سوریه برای حفظ بشار اسد مشارکت می‌کند؟

ظریف: ایران برای جلوگیری از ورود داعش به دمشق در سوریه حضور یافته است و به همین دلیل بود که ما در اربیل و کردستان عراق حضور یافتیم. همه آن جملات بی منطقی که درباره ایران و قصد ما برای گسترش فرقه گرایی گفته می‌شود تنها کافی است نگاهی به اربیل بیندازید. آیا چنین موضوعی در آنجا وجود دارد ما همواره سیاستی یکسان مقابله با افراط گرایی را بدون توجه به مکان رخ دادن آن دنبال کرده ‌ایم. ما با افراط گرایی درافغانستان از سوی طالبان مخالفت کردیم. ما از ثبات در منطقه خود حمایت می‌کنیم.متاسفانه برخی از کشورها باحضور در سوریه از گروه‌های افراطی و تروریست‌ها حمایت‌های مالی و تسلیحاتی انجام دادند.هم اکنون می توانید این موضوع را مشاهده کنید که کشورهایی که در حاشیه خلیج فارس قرار دارند  و با یکدیگر متحد هستند یکدیگر را به حمایت از گروه‌های افراط گرا متهم می‌کنند. آنها مدام یکدگیر را به حمایت از  طرف اشتباه در یمن متهم می‌کنند.

شما آینده سوریه را چگونه‌می بینید؟ آیا بشار اسد جزویی از آینده سوریه خواهد بود؟

ظریف: این موضوع مربوط به مردم سوریه است و به من و یا هیچ کس دیگه ربطی ندارد. این موضوعی است که ما آن را از روز اول اعلام کردیم که ما نباید خطوط قرمز را به خاطر برخی افراد زیر پا بگذاریم . برنامه سیاسی ما دستیابی با آتش بس، یک دولت فراگیرملی و همچنین برگزاری رفراندوم و تغییرات در قانون اساسی است.

 ایران به قدری در سوریه دخالت کرده است که سخت می تواند باور کرد نیروهای ایران پس از اتمام بحران در سوریه از آن کشور خارج شوند؟

ظریف: من معتقدم که سرمایه گذاری ما نتیجه بخش بوده است. ما توانستیم داعش را در سوریه شکست دهیم که این خود یک دستاورد بزرگی است.

زمانی که داعش به طور کامل شکست خورد هدف نهایی شما چیست؟

ظریف: ما در سوریه و به درخواست دولت سوریه حضور یافته‌ایم و تا زمانی که از ما استقبال شود در آن کشور می‌مانیم.

ایران در پیونگ‌یانگ یک سفارتخانه دارد و روابط نزدیکی با رژیم کیم جونگ اون دارد هر دو کشور به دلیل برنامه هسته‌ای خود با آمریکا در تقابل بوده‌اند . شما این تقابل را چگونه توصیف می‌کنید؟

ظریف:موضع ما در مورد اشاعه تسلیحات هسته‌ای بسیار شفاف است . ما به طور کلی اشاعه این گونه تسلیحات و نیز دستیابی به آن را دنبال نمی‌کنیم و معتقدیم هدف اصلی جامعه بین‌المللی باید خلع تسلیحات هسته ای باشد. ما معتقدیم که تسلیحات هسته‌ای  باعث ارتقای امنیت هیچ کشوری نخواهد شد. همچنین در مورد کره شمالی معتقدیم که وضعیت در شبه جزیره کره نمی‌تواند تنش بیشتری را تحمل کند. و به همین دلیل باید این موضوع از طریق مذاکرات حل شود. روابط ما با ژاپن و کره جنوبی بسیار جامع‌تر از روابط با کره شمالی است اما کره شمالی در جریان جنگ تحمیلی عراق در ساخت تسلیحات به ما کمک کرد و ما این موضوع را فراموش نکرده‌ایم.

اسراییل ایران را یک تهدید می‌داند. به نظر شما آیا شانسی برای برقراری روابط میان دو کشور وجود دارد؟

ظریف: ایران برای هیچ کس تهدید نیست. من معتقدم که اسراییل به دلیل اقدامات خود با تهدید روبرو می‌شود. من معتقدم که اسراییل از ایران به عنوان بهانه‌ای برای توسعه طلبی ، استفاده از سیاست‌های خود، نقض حقوق مردم فلسطین و دستیابی به سلاح هسته‌ای استفاده کرده است. اسراییل تنها دارنده تسلیحات هسته‌ای در منطقه خاورمیانه است. ایران هرگز تهدید به استفاده از اقدام نظامی علیه هیچ کشوری نکرده است. اما اگر کسی جرات حمله به ما را داشته باشد با یک واکنش مناسب روبرو می‌شود.

اگر بخواهید پیامی  به ترامپ بدهید به او چه می‌دهید؟

ظریف: آمریکا هرگز از ایجاد حقایق جایگزین و استوار کردن سیاست‌های خود بر آن حقایق در منطقه ما سودی نبرده است گاهی اوقات شما می‌توانید زندانی دروغ‌های خود شوید و این موضوع بسیار خطرناک است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رزمنده
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
0
0
درپاسخ به پادشاه نجس وحشی، بی ادب، فرهنگ وبی شخصیت عربستان سعودی سگ هارآمریکا درمنطقه!
درپاسخ به عادل الجبیرنجس وحشی، بی ادب، بی فرهنگ و بی شخصیت وزیرخارجه عربستان سعودی سگ هارآمریکا درمنطقه!
ادعا های سران نجس وحشی عربستان سعود جنایتکاردرباره ایران بی پایه واساس است.
عربستان باید به حمایت ازتروریسم پایان دهد.
جنایات آل سعود ننگ بزرگ تاریخی است این رژیم ننگ تاریخی برای این رژیم است.
حمله عربستان سعودی به یمن، اجرای قانون جنگل بود.
عادل الجبیریک دروغگوست و دروغ های زیادی گفته است.
آل سعود یک دروغگوست و دروغ های زیادی گفته است.
عربستان سعودی دشمن درجه یک ایران است.
عربستان سعودی دشمن تاریخی مردم ایران است.
عربستان سعودی مورد اعتماد ما نیست.
اقدام عربستان سعودی دربمباران یمن با حمایت آمریکا وچند کشورجنایتکارشرم آوراست.
شرم آوراست که دولت جنایتکارعربستان سعودی با حمایت چند کشورجنایتکار مردم یمن را بمباران می کند.
عربستان سعودی بزرگترین ناقض حقوق بشراست.
عربستان سعودی باید درباره کمک به داعش توضیح دهد.
ارتباط عربستان سعودی با داعش آشکاراست.
حمایت عربستان سعودی ازداعش ادامه دارد.
چرا عربستان کاری القاعده وداعش ندارد؟
القاعده یکی ازدستگاه های دولت عربستان سعودی است.
داعش یکی ازدستگاه های دولت عربستان سعودی است.
عربستان سعودی مانند آمریکا هیچگاه به قوانین بین المللی احترام نمی کذارد.
عربستان سعودی مانند رژیم صهیونیستی هیچگاه به قوانین بین المللی احترام نمی کذارد.
عربستان عامل جنگ، بی ثباتی و ناامنی در منطقه است
عربستان عامل اصلی جنگ در منطقه است
عربستان عامل اصلی پیدایش و رشد تروریسم در منطقه است
عربستان عامل اصلی جنگ صدام علیه ایران بود
ائتلاف عربی به رهبری سعودی در يمن مرتكب جنايات جنگی شده است
عربستان در یمن مرتکب جنایت جنگی شد
عربستان سعودی در یمن مرتکب جنایت جنگی شده است
عربستان با تسلیحات غربی در یمن مرتکب جنایت جنگی شده است
عربستان صدها داعشی را برای کشتار مردم یمن اعزام کرده است
این در حالی است که مردم سوریه، لبنان، عراق، یمن ومنطقه وجهان به صورت مستقیم و غیرمستقیم توسط سعودی ها قتل عام می شوند.
عربستان سعودی داعش را وارد یمن کرده است.
عربستان سعودی باید پاسخگوی دخالت خود درامور کشورها باشد.
سیاست های نادرست وغلط عربستان سعودی درمنطقه خاورمیانه خسارت زیادی به مسلمانان زده است.
آنچه امروز درمنطقه خاورمیانه وجهان دیده می شود منعکس کننده جنایات عربستان سعودی است.
نه نتها مردم ایران، بلکه مردم دنیا جنایات عربستان سعودی را فراموش نمی کنند.
رژیم جنایتکارآل سعود مررج اسلام آمریکایی است.
برای اثبات کمک عربستان سعودی به تروریسم، القاعده، طالبان، داعش، تکفیری ها، ارتش آزاد سوریه، مخالفان سوریه و دیگرگروه های تروریستی اسناد زیادی وجود دارد.
برابر اشغالگری عربستان سعودی سکوت نمی کنیم.
عربستان سعودی ثابت کرد که حامی تروریسم است.
عربستان برای القاعده دریمن سلاح می فرستاد.
فیلم همراهی القاعده با عربستان درتجاوز به یمن.
علنی شدن همراهی القاعده با عربستان دریمن+ فیلم
عربستان سعودی جنایتکارجنگی است وباید محاکمه است.
شورای امنیت سازمان ملل متحد به مسئولیتش برای محاکمه عربستان سعودی عمل نمی کند.
نیرو های آمریکایی به درخواست رژیم جنایتکارآل سعود به منطقه خاورمیانه اعزام شدند.
آمریکا جنایتکارازتجاوز رژیم جنایتکارآل سعود حمایت می کند.
عربستان سعودی مانند آمریکا و رژیم صهیونیستی احترامی برای زندگی بشری قائل نیست.
عربستان سعودی بسیارخطرناک ترازداعش است.
عربستان سعودی ازتکفیری ها بدتراست.
عربستان سعودی به علت جنایات جنگی دریمن باید محاکمه شود.
مبارزه با عربستان سعودی، دفاع ازاسلام است.
خودروهای سعودی درموصل چه می کنند+ عکس
عربستان سعودی تروریست پروراست!
عربستان سعودی درحال کمک به تروریسم است.
عربستان سعودی نیروی هوایی القاعده وداعش دریمن شده است.
رژیم جنایتکارآل سعود روی اسرائیل را سفید کرده است.
عربستان سعودی با بمباران وحشیانه مردم مظلوم بی دفاع و بی گناه یمن روی اسرائیل را سفید کرد.
عربستان سعودی و آمریکا درتاسیس وحمایت ازتروریست ها درمنطقه نقش دارند.
رژیم جنایتکارآل سعود با حمایت آمریکا دریمن ومنطقه جنایت می کند.
جنایت سازمان یافته علیه مردم یمن، حقوق بشرکجاست؟
آل سعود وداعش یک هدف را دنبال می کنند.
چرا رژیم جنایتکارآل سعود کودکان ومسلمانان را می کشد؟
رژیم جنایتکارآل سعود از دایره اسلام خارج است.
درهرجای دنیا جنایتی رخ می دهد دست عربستان سعودی درکاراست.
هرجا ظلمی، جنایت وستم است رد پای عربستان سعودی را می تواند دید.
سکوت دربرابرجنایت ازخود جنایت بدتراست.
آل سعود تاکنون حتی یک حرف درست نزده است.
عادل الجبیرتاکنون حتی یک حرف درست نزده است.
عربستان سعودی درجنگ یمن ازداعش والقاعده کمک گرفته.
کشتاریمنی ها جنایت جنگی است ولی سعودی ها تاکنون نمی فهمند.
که عادل الجبیر وحشی یا اصل مسئله را درک نمی کند دروغ می گوید یا ازاین موضوع بی اطلاع است.
نگران ما ازجنایات بی حساب وکتاب سعودی ها درمنطقه خاورمیانه است.
اگرعربستان سعودی جنایتکار می خواهد در جامعه جهانی حضور فعال داشته باشد باید دست از دخالت در امور سایر کشورها بکشد.
عربستان سعودی مانند آمریکا هیچگاه به قوانین بین المللی احترام نمی کذارد.
عربستان سعودی مانند رژیم صهیونیستی هیچگاه به قوانین بین المللی احترام نمی کذارد.
عربستان عامل جنگ، بی ثباتی و ناامنی در منطقه است
عربستان عامل اصلی جنگ در منطقه است
عربستان عامل اصلی پیدایش و رشد تروریسم در منطقه است
عربستان عامل اصلی جنگ صدام علیه ایران بود
ائتلاف عربی به رهبری سعودی در يمن مرتكب جنايات جنگی شده است
عربستان در یمن مرتکب جنایت جنگی شد
عربستان سعودی در یمن مرتکب جنایت جنگی شده است
عربستان با تسلیحات غربی در یمن مرتکب جنایت جنگی شده است
عربستان صدها داعشی را برای کشتار مردم یمن اعزام کرده است
این در حالی است که مردم سوریه، لبنان، عراق، یمن ومنطقه وجهان به صورت مستقیم و غیرمستقیم توسط سعودی ها قتل عام می شوند.
شورای امنیت جنایات وحشیانه ائتلاف آمریکا در سوریه را متوقف کند
وزارت خارجه سوریه با ارسال نامه به سازمان ملل و شورای امنیت اقدام فوری برای توقف جنایات وحشیانه ائتلاف بینالمللی به رهبری آمریکا در این کشور را خواستار شد.
ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا جنایتکارشماره یک اگر به اصطلاح قصد مبارزه با تروریسم را دارد باید به سراغ رژیم صهیونیستی برود.
ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا جنایتکارشماره یک اگر به اصطلاح قصد مبارزه با تروریسم را دارد باید به سراغ عربستان سعودی برود.
عربستان جنایتکارباید مداخله در امور داخلی کشورهای منطقه را متوقف کند.
رزمنده
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
0
0
درپاسخ به پادشاه نجس وحشی، بی ادب، فرهنگ وبی شخصیت عربستان سعودی سگ هارآمریکا درمنطقه!
درپاسخ به عادل الجبیرنجس وحشی، بی ادب، بی فرهنگ و بی شخصیت وزیرخارجه عربستان سعودی سگ هارآمریکا درمنطقه!
ادعا های سران نجس وحشی عربستان سعود جنایتکاردرباره ایران بی پایه واساس است.
عربستان باید به حمایت ازتروریسم پایان دهد.
جنایات آل سعود ننگ بزرگ تاریخی است این رژیم ننگ تاریخی برای این رژیم است.
حمله عربستان سعودی به یمن، اجرای قانون جنگل بود.
عادل الجبیریک دروغگوست و دروغ های زیادی گفته است.
آل سعود یک دروغگوست و دروغ های زیادی گفته است.
عربستان سعودی دشمن درجه یک ایران است.
عربستان سعودی دشمن تاریخی مردم ایران است.
عربستان سعودی مورد اعتماد ما نیست.
اقدام عربستان سعودی دربمباران یمن با حمایت آمریکا وچند کشورجنایتکارشرم آوراست.
شرم آوراست که دولت جنایتکارعربستان سعودی با حمایت چند کشورجنایتکار مردم یمن را بمباران می کند.
عربستان سعودی بزرگترین ناقض حقوق بشراست.
عربستان سعودی باید درباره کمک به داعش توضیح دهد.
ارتباط عربستان سعودی با داعش آشکاراست.
حمایت عربستان سعودی ازداعش ادامه دارد.
چرا عربستان کاری القاعده وداعش ندارد؟
القاعده یکی ازدستگاه های دولت عربستان سعودی است.
داعش یکی ازدستگاه های دولت عربستان سعودی است.
عربستان سعودی مانند آمریکا هیچگاه به قوانین بین المللی احترام نمی کذارد.
عربستان سعودی مانند رژیم صهیونیستی هیچگاه به قوانین بین المللی احترام نمی کذارد.
عربستان عامل جنگ، بی ثباتی و ناامنی در منطقه است
عربستان عامل اصلی جنگ در منطقه است
عربستان عامل اصلی پیدایش و رشد تروریسم در منطقه است
عربستان عامل اصلی جنگ صدام علیه ایران بود
ائتلاف عربی به رهبری سعودی در يمن مرتكب جنايات جنگی شده است
عربستان در یمن مرتکب جنایت جنگی شد
عربستان سعودی در یمن مرتکب جنایت جنگی شده است
عربستان با تسلیحات غربی در یمن مرتکب جنایت جنگی شده است
عربستان صدها داعشی را برای کشتار مردم یمن اعزام کرده است
این در حالی است که مردم سوریه، لبنان، عراق، یمن ومنطقه وجهان به صورت مستقیم و غیرمستقیم توسط سعودی ها قتل عام می شوند.
عربستان سعودی داعش را وارد یمن کرده است.
عربستان سعودی باید پاسخگوی دخالت خود درامور کشورها باشد.
سیاست های نادرست وغلط عربستان سعودی درمنطقه خاورمیانه خسارت زیادی به مسلمانان زده است.
آنچه امروز درمنطقه خاورمیانه وجهان دیده می شود منعکس کننده جنایات عربستان سعودی است.
نه نتها مردم ایران، بلکه مردم دنیا جنایات عربستان سعودی را فراموش نمی کنند.
رژیم جنایتکارآل سعود مررج اسلام آمریکایی است.
برای اثبات کمک عربستان سعودی به تروریسم، القاعده، طالبان، داعش، تکفیری ها، ارتش آزاد سوریه، مخالفان سوریه و دیگرگروه های تروریستی اسناد زیادی وجود دارد.
برابر اشغالگری عربستان سعودی سکوت نمی کنیم.
عربستان سعودی ثابت کرد که حامی تروریسم است.
عربستان برای القاعده دریمن سلاح می فرستاد.
فیلم همراهی القاعده با عربستان درتجاوز به یمن.
علنی شدن همراهی القاعده با عربستان دریمن+ فیلم
عربستان سعودی جنایتکارجنگی است وباید محاکمه است.
شورای امنیت سازمان ملل متحد به مسئولیتش برای محاکمه عربستان سعودی عمل نمی کند.
نیرو های آمریکایی به درخواست رژیم جنایتکارآل سعود به منطقه خاورمیانه اعزام شدند.
آمریکا جنایتکارازتجاوز رژیم جنایتکارآل سعود حمایت می کند.
عربستان سعودی مانند آمریکا و رژیم صهیونیستی احترامی برای زندگی بشری قائل نیست.
عربستان سعودی بسیارخطرناک ترازداعش است.
عربستان سعودی ازتکفیری ها بدتراست.
عربستان سعودی به علت جنایات جنگی دریمن باید محاکمه شود.
مبارزه با عربستان سعودی، دفاع ازاسلام است.
خودروهای سعودی درموصل چه می کنند+ عکس
عربستان سعودی تروریست پروراست!
عربستان سعودی درحال کمک به تروریسم است.
عربستان سعودی نیروی هوایی القاعده وداعش دریمن شده است.
رژیم جنایتکارآل سعود روی اسرائیل را سفید کرده است.
عربستان سعودی با بمباران وحشیانه مردم مظلوم بی دفاع و بی گناه یمن روی اسرائیل را سفید کرد.
عربستان سعودی و آمریکا درتاسیس وحمایت ازتروریست ها درمنطقه نقش دارند.
رژیم جنایتکارآل سعود با حمایت آمریکا دریمن ومنطقه جنایت می کند.
جنایت سازمان یافته علیه مردم یمن، حقوق بشرکجاست؟
آل سعود وداعش یک هدف را دنبال می کنند.
چرا رژیم جنایتکارآل سعود کودکان ومسلمانان را می کشد؟
رژیم جنایتکارآل سعود از دایره اسلام خارج است.
درهرجای دنیا جنایتی رخ می دهد دست عربستان سعودی درکاراست.
هرجا ظلمی، جنایت وستم است رد پای عربستان سعودی را می تواند دید.
سکوت دربرابرجنایت ازخود جنایت بدتراست.
آل سعود تاکنون حتی یک حرف درست نزده است.
عادل الجبیرتاکنون حتی یک حرف درست نزده است.
عربستان سعودی درجنگ یمن ازداعش والقاعده کمک گرفته.
کشتاریمنی ها جنایت جنگی است ولی سعودی ها تاکنون نمی فهمند.
که عادل الجبیر وحشی یا اصل مسئله را درک نمی کند دروغ می گوید یا ازاین موضوع بی اطلاع است.
نگران ما ازجنایات بی حساب وکتاب سعودی ها درمنطقه خاورمیانه است.
اگرعربستان سعودی جنایتکار می خواهد در جامعه جهانی حضور فعال داشته باشد باید دست از دخالت در امور سایر کشورها بکشد.
عربستان سعودی مانند آمریکا هیچگاه به قوانین بین المللی احترام نمی کذارد.
عربستان سعودی مانند رژیم صهیونیستی هیچگاه به قوانین بین المللی احترام نمی کذارد.
عربستان عامل جنگ، بی ثباتی و ناامنی در منطقه است
عربستان عامل اصلی جنگ در منطقه است
عربستان عامل اصلی پیدایش و رشد تروریسم در منطقه است
عربستان عامل اصلی جنگ صدام علیه ایران بود
ائتلاف عربی به رهبری سعودی در يمن مرتكب جنايات جنگی شده است
عربستان در یمن مرتکب جنایت جنگی شد
عربستان سعودی در یمن مرتکب جنایت جنگی شده است
عربستان با تسلیحات غربی در یمن مرتکب جنایت جنگی شده است
عربستان صدها داعشی را برای کشتار مردم یمن اعزام کرده است
این در حالی است که مردم سوریه، لبنان، عراق، یمن ومنطقه وجهان به صورت مستقیم و غیرمستقیم توسط سعودی ها قتل عام می شوند.
شورای امنیت جنایات وحشیانه ائتلاف آمریکا در سوریه را متوقف کند
وزارت خارجه سوریه با ارسال نامه به سازمان ملل و شورای امنیت اقدام فوری برای توقف جنایات وحشیانه ائتلاف بینالمللی به رهبری آمریکا در این کشور را خواستار شد.
ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا جنایتکارشماره یک اگر به اصطلاح قصد مبارزه با تروریسم را دارد باید به سراغ رژیم صهیونیستی برود.
ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا جنایتکارشماره یک اگر به اصطلاح قصد مبارزه با تروریسم را دارد باید به سراغ عربستان سعودی برود.
عربستان جنایتکارباید مداخله در امور داخلی کشورهای منطقه را متوقف کند.
حرف دل همه مردم ایران
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
0
0
زبان حال و قال مسئولان نشان از پوچ بودن برجام برای کشور دارد. متأسفانه دولتیها نمیخواهند اشتباه خود در اعتماد بیجا به آمریکا را علناً بپذیرند و هرچه جلوتر میرویم بدتر میشود.

وزیر خارجه کشورمان گفته احتمال میدهد رئیسجمهور آمریکا پایبندی ایران به برجام را تأیید نکند. سؤال از ایشان این است که چرا برجام نمیتواند جلوی زیادهطلبی و زورگویی آمریکا را بگیرد. مگر تا چند وقت پیش نمیگفتند برجام دشمنان را به زانو درآورد. پس چه شد؟

آقای روحانی قبل از اجرای برجام، منتقدان را با توهینهای مکرر ترسو، بزدل، برو به جهنم، بیسواد تکریم میکرد! ولی پس از برجام و اجرای تمامی تعهدات آن از سوی کشورمان و عهدشکنیهای مکرر شیطان بزرگ و شاخ و شانه کشیدن ترامپ، رئیسجمهورمان و دولت مدعی تدبیر قادر نیستند واکنش عملی و جدی نشان دهند! حال پیدا کنید ترسو و بزدل را؟!

برای دولت و دولتمردان مهم نیست که در برجام آمریکا چه کلاه گشادی بر سرشان گذاشته است. چرا که هزینههای سنگین این توافقنامه یک طرفه را ملت باید بپردازند.

دولتی که به اکثر نصایح بزرگان در برجام بیتوجهی کرد و حالا بعد از4 سال به اولین پیشبینیهای منتقدان رسیده چطور از حالا 6 ماه آینده را پیشبینی میکند که تورم کاهش مییابد؟

به هنگام پذیرش برجام، دلار حتی به زیر سه هزار تومان رسید ولی دولت با اظهارات نسنجیده مانع کاهش آن شد. حال این روزها که زمزمه خروج از برجام مطرح است برجامیان سعی میکنند با جوسازی، هم به صعود دلار دامن بزنند و هم دلیل این اتفاق را توقف برجام نشان دهند؟! دولت برای حفظ برجام حتی به قیمت له شدن قشر ضعیف در زیر بار گرانی دلار پیش خواهد رفت! آیا مجلس به نمایندگی از مردم فقط نظارهگر است؟!

آقای رئیسجمهور و رئیس مجلس برای مردم توضیح بدهند از برجام چه چیزی به کشور ایران رسیده که دنبال حفظ آن هستند؟ آیا جز این است که کارخانههای کشور یکی پس از دیگری در حال تعطیل شدن هستند و واردات بیرویه کالا از خارج اقتصاد کشور را نابود کرده است.

چگونه است که وزیر خارجه کشورمان با کوچکترین اتفاق ناگوار برای غربیها دست به قلم برده و پیام تسلیت میفرستد ولی در خصوص مصائب کشورها و ملتهای مسلمان مثل نسلکشی عربستان با حمایت آمریکا در یمن و... این حساسیت را ندارد.

در کشور پسران جوان که باید تشکیل خانواده داده و نانآور خانواده باشند بیکار هستند و به جای آنها دخترخانمها که الزاما این تکلیف را در خانواده ندارند اشتغال دارند. مسئولان کشور هم این وضع را میبینند و گویا به همین وضعیت راضیاند. چرا؟

در حالی که رکود، بیکاری، گرانی و مشکلات اقتصادی و... مردم را از پا درمیآورد، برای برخیها لغو کنسرت، حضور خانمها در ورزشگاهها و... شده بود همه مشکلات! البته عاقلان میدانند که اینها برای دور کردن ذهن مردم از مسائل اصلی بود؛ کاری که با مهارت هرچه تمامتر انجام شد!

در آموزش و پرورش شهرستان[...] استان آذربایجان شرقی تفکر خاصی حاکم شده که نیروهای ارزشی و کاری بومی را قلع و قمع میکنند. رشته ریاضی فیزیک را به کلی از شهرستان جمع کردهاند. دستگاه تعلیم و تربیت به ابزار و جولانگاه سیاسی تبدیل شده و مدیر پروازی یا حضور ندارد یا با خودروی دولتی دیر میآید و زود میرود! وضعیت آموزشی نگرانکننده است. چه مسئولی میخواهد به این وضعیت رسیدگی کند؟!

یک کارآفرین آملی هستم که درخواست «طرح توسعه» کارخانه را از مبادی ذیربط نمودهام. پس از سیر مراحل، پرونده از آمل به ساری ارسال شد و به علت انتخابات و بعد از آن هم به علت عدم معرفی استاندار و... کمیسیونی که هر هفته برگزار میشد با گذشت 4 ماه متأسفانه هنوز برگزار نشده است و پرونده طرح توسعه ما در اداره امور اراضی استان خاک میخورد. این است حمایت از مراکز تولیدی؟! الآن 35 کارگر دارم که در صورت موافقت با طرح توسعه 50 کارگر دیگر را به کار خواهم گرفت. از مسئولان امر تسریع در امور را خواستارم.

علیرغم اینکه بسیاری از بازنشستگان حقوق دریافتی زیر خط فقر دارند چطور دولت با این تورم، بیکاری، گرانی و سیل جوانان فارغالتحصیل بیکار که وبال گردن بازنشستگان هستند، سخن از افزایش 5 درصدی حقوق میزند؟! آیا با این افزایشها قرار است حقوق افراد زیر خط فقر که 3 میلیون است از 500 تا 600 هزار تومان به بالای 3 میلیون برسد؟! چند سال چشمانتظاری؟!

طبق مواد 28 و 29 قانون اساسی، دولت موظف است برای بیکاران شغل ایجاد کند. من که مرداد 97 به سن 60 سالگی میرسم با 17 روز حقوق و دریافت ماهانه فعلیام 620 هزار تومان که 250 هزار آن را بابت اجاره یک مخروبه پرداخت میکنم. چگونه میتوانم ادامه حیات دهم؟! دولت مدعی تدبیر آیا نمیخواهد ما را از زیر خط مطلق فقر برهاند؟!

هفتم مهرماه سال 97 شصت ساله میشوم. مدت 17 سال سابقه بیمه دارم. از اسفند 92 بیکارم. نتوانستم سابقه خدمت را به 20 سال برسانم که در ماه حداقل 20 روز حقوق بگیرم لذا با 17 روز حقوق بازنشسته میشوم در حالی که با اجارهنشینی و مشکلات زندگی بیش از حد زیر خط فقرم. از حقوقدانان متعهد به استناد مواد 28، 29 و 31 قانوناساسی، درخواست میکنم کمک کنند تا بتوانم حقوق خود را از دولت بگیرم!

شرکت ... که در کار تولید تلویزیون میباشد در طول این چند ماه در اکثر مشکلات اقتصادی دو بار دست به تعدیل نیرو زده و در کار تولید هم پا در هوا شده است. متأسفانه وضع کارخانهها هر روز بدتر میشود ولی دولت تکان نمیخورد.

خانه بهداشت روستای کرشت بومهن تنها مرکز بهداشت این منطقه با هزار نفر سکنه است. بنویسید ارائه خدمات در ساعت اداری پاسخگوی نیاز منطقه نیست. چرا باید در 20 کیلومتری تهران مردم مشکل بهداشت و درمان داشته باشند و هیچ مسئولی توجه نکند؟
رزمنده
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
0
0
ملت ایران بهترین پاسخ دهنده به آمریکا
بارها رهبر معظم انقلاب فرمودهاند؛ که هرگز آمریکا مورد اعتماد نیست، حالا معلوم شده است که مردم ایالات متحده هم رئیس جمهور این کشور را قبول ندارند. کسی که تعادل روحی و روانی ندارد و بنگاهدار مسکن بوده است. پول ادب و احترام نمیآورد و بزرگی نمیسازد. اگر در کشور خودمان به مردم رسیدگی درستی صورت گیرد و بزرگان مورد احترام باشند بهتر از هر ملتی ملت ایران پاسخ یاوهگوییهای رئیس جمهور آمریکا را خواهند داد.


ملت ایران بهترین پاسخ دهنده به آمریکا
بارها رهبر معظم انقلاب فرمودهاند؛ که هرگز آمریکا مورد اعتماد نیست، حالا معلوم شده است که مردم ایالات متحده هم رئیس جمهور این کشور را قبول ندارند. کسی که تعادل روحی و روانی ندارد و بنگاهدار مسکن بوده است. پول ادب و احترام نمیآورد و بزرگی نمیسازد. اگر در کشور خودمان به مردم رسیدگی درستی صورت گیرد و بزرگان مورد احترام باشند بهتر از هر ملتی ملت ایران پاسخ یاوهگوییهای رئیس جمهور آمریکا را خواهند داد.


ملت ایران بهترین پاسخ دهنده به آمریکا
بارها رهبر معظم انقلاب فرمودهاند؛ که هرگز آمریکا مورد اعتماد نیست، حالا معلوم شده است که مردم ایالات متحده هم رئیس جمهور این کشور را قبول ندارند. کسی که تعادل روحی و روانی ندارد و بنگاهدار مسکن بوده است. پول ادب و احترام نمیآورد و بزرگی نمیسازد. اگر در کشور خودمان به مردم رسیدگی درستی صورت گیرد و بزرگان مورد احترام باشند بهتر از هر ملتی ملت ایران پاسخ یاوهگوییهای رئیس جمهور آمریکا را خواهند داد.
رزمنده
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
0
0
این ۲ کشور…
چین و روسیه ۲ کشور مهم و شریک اقتصادی ما هستند. چین با صادرات کالاهایش اقتصاد ما را به ورشکستگی کشانده است و روسیه سعی دارد تمام گلوگاههای اقتصادی ما را در دست بگیرد و اجازه ورود کشورهای پیشرفته به اقتصاد کشور را نمیدهد، در ضمن خودش دچار بحران اقتصادی است، چگونه میخواهد به ما کمک کند؟ این دو کشور ما را سپر بلای خود در مقابل غرب کردهاند و دیدیم که به قطعنامههای تحریم علیه ایران رأی مثبت دادند.

جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصل خدشهناپذیر استقلال و حاکمیت ملی روابطش با دیگر کشورها را تنظیم میکند و میبینیم که بعد از برجام کشورهای متعدد غربی و غیرغربی در حال افزایش مراودات اقتصادی با ایران هستند و هیچ کشوری نمیتواند منافع ملی ما را تحتالشعاع خود قرار دهد.
رزمنده
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
0
0
تحلیل هافینگتون پست از سفر ملک سلمان به روسیه
آلسعود نتوانست بین پوتین و ایران فاصله بیندازد


پایگاه خبری هافینگتون پست عربی در گزارشی از ناکامی
ملک سلمان پادشاه سعودی در جدایی انداختن بین ایران و روسیه خبر داده است. ملک سلمان برای این منظور در سفر خود به مسکو قراردادهای میلیاردی با روسها بست!
ملک سلمان چهارشنبه شب در سفری 4 روزه وارد مسکو شد. این نخستین سفر یک پادشاه سعودی در تاریخ مناسبات دو کشور است. پادشاه عربستان پس از دیدار با «ولادیمیر پوتین» در مسکو، از تلاش ریاض برای بهرهگیری از نتایج این سفر در مسیر مقابله با ایران خبر داده بود. دستگاه سیاست خارجی یا دفتر رئیسجمهور روسیه هنوز گزارشی از پاسخ پوتین به این درخواست منتشر نکردهاند. اما، در ارتباط با تلاش عربستان برای جدایی بین مسکو و تهران روزنامه هافینگتون چاپ آمریکا اعلام کرده که تلاش ریاض در رسیدن به این هدف ناکام مانده است. پایگاه «هافینگتون پست عربی» در گزارشی با عنوان «چرا
ملک سلمان هرگز قادر به متقاعد کردن پوتین برای دست کشیدن از ایران نیست؟»، تاکید کرده که پادشاه عربستان در مقابل امتیازدهیهای خود در مسکو قادر به شکستن همپیمانی مسکو-تهران نبود.
طبق این گزارش، «یکی از دلایل اصلی سفر ملک سلمان به مسکو این است که به نظر میرسد عربستان در هفتههای اخیر موضع خود را در قبال اسد تغییر داده و پذیرفته وی حداقل در شرایط حال حاضر در قدرت بماند. وزیر خارجه سعودی نیز در دیدار همتای روسی خود بر اهمیت راهحل سیاسی در سوریه تاکید کرد که این یک عقبنشینی بزرگ برای عربستان است.» هافینگتون پست در ادامه تاکید کرده« از لحاظ جغرافیای سیاسی نیز شاید ریاض معتقد است داشتن روابطی محکمتر با مسکو میتواند به دور کردن روسیه از ایران کمک کند و به دنبال آن جلوی نفوذ روزافزون جمهوری اسلامی ایران در منطقه گرفته شود اما چنین اتفاقی امکانپذیر نیست.»
سعودیها پیش از این نیز بارها برای برهم زدن روابط مسکو با ایران تلاش کردهاند از جمله اینکه در سال 2015 متعهد شدند 10 میلیارد دلار در روسیه سرمایهگذاری کنند اما آن زمان نیز پوتین موضع خود را در قبال تهران عوض نکرد. این پایگاه تحلیلی همچنین تاکید کرده «بنابراین انتظار نمیرود که هم اینک نیز پوتین راضی به دوری از ایران شود، در همین راستا سفر ملک سلمان به مسکو خواه به نزدیکی عربستان به روسیه منجر شود یا نشود، اما نشانه کاملا آشکاری از نفوذ و سلطه روزافزون پوتین بر منطقه است.»
از سوی دیگر، خبر رسیده عربستان در خلال سفر شاه این کشور به مسکو، برای خرید سامانه دفاع موشکی «اس400» از روسیه، توافقنامه اولیه امضا کرده است. سایت عربی «امنیت و دفاع» با اشاره به این خبر و بر اساس بیانیه «شرکت صنایع نظامی عربستان»، نوشته: «عربستان به جدیدترین موشکهای روسیه برای حمایت از حریم هوایی خود از جمله سامانه پدافند هوایی اس400 و موشکهای ضد زره «کورنت-ای ام» و موشکانداز و همچنین نارنجکانداز (ای.جی.اس. 30) و مسلسلهای کلاشینکوف (کی.103) دسترسی پیدا میکند.» عربستان سومین کشور پس از چین و ترکیه خواهد بود که قرارداد خرید سامانههای ضد موشکی« اس 400» را امضا میکند. میشل بالدانزا، سخنگوی رسمی پنتاگون در واکنش به این خبر اعلام کرده« آمریکا از علاقهمندی شماری از متحدان واشنگتن برای خرید سامانه موشکی دفاع هوایی روسی اس 400 نگران است.»
همچین شبکه خبری العربیه در گزارشی از توافقنامههای اقتصادی امضا شده در سفر سلمان بن عبدالعزیز به روسیه نوشت: «توافقهایی اقتصادی به ارزش میلیاردها دلار امضا شد». در این سفر، صندوق سرمایهگذاری مشترک بین عربستان و روسیه به ارزش اولیه «یک میلیارد» دلار راهاندازی شد و شرکتی روسی با شرکت نفتی «آرامکو» عربستان، قرارداد شناسایی فرصتهای همکاری امضا کرد. العربیه تاکید کرد که تعداد این توافقنامهها بالغ بر 10 توافقنامه بزرگ است که نقشه راه آینده روابط دو کشور روسیه و عربستان را ترسیم میکند.



با 30 ماه تاخیر
سازمان ملل سرانجام نام ائتلاف سعودی را در لیست سیاه قرار داد


نام ائتلاف متجاوز سعودی به‌دلیل کشتار کودکان یمنی سرانجام با 30 ماه تاخیر رسماً در لیست سیاه ناقضان حقوق کودکان قرار گرفت. اقدامی که در زمان ریاست بان‌کی‌مون، دلارهای آل‌سعود مانع از انجام آن شده بود.
ائتلاف سعودی در 30 ماه گذشته با حمایت‌های پیدا و پنهان آمریکا و چند کشور غربی هزاران یمنی را به شهادت رسانده و ده‌ها هزار تن دیگر را زخمی کرده است. در این میان کودکان یکی از مهمترین قربانیان حملات سعودی‌ها به یمن بوده‌اند. اما با این وجود سازمان ملل نسبت به محکوم کردن عربستان در این مورد در 30 ماه گذشته کوتاهی کرده و تنها پس از 30 ماه جنایت آل‌سعود نسبت به محکومیت این رژیم اقدام کرد. به گزارش تسنیم، سازمان ملل متحد در گزارش سالانه خود درباره کودکان در درگیری‌های مسلحانه، رسماً نام ائتلاف متجاوز سعودی را به‌دلیل کشتار کودکان یمنی، در لیست سیاه ناقضان حقوق کودکان قرار‌ داد. این گزارش روز پنجشنبه از سوی «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت ارائه شد و در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت. نکته جالب در این مورد این است که سازمان ملل در این گزارش نیروهای انصارالله را نیز به اعمال خشونت علیه کودکان متهم کرده است! این در حالی است که این نیروها، از آغاز تجاوز عربستان تاکنون، در حال دفاع از یمن و دفع حملات متجاوزان سعودی بوده‌اند. از سوی دیگر نام مزدوران عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور فراری و مستعفی یمن و شبکه القاعده در شبه‌جزیره عربستان هم به‌دلیل اعمال خشونت علیه کودکان در سال 2016 در این لیست قرار ‌داده شده است. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرده ائتلاف عربستان، مسئول کشته و زخمی شدن 683 کودک یمنی در سال گذشته میلادی است.
دبیرکل سازمان ملل خاطرنشان کرد که حملات هوایی در سال 2016 میلادی منجر به کشته شدن 349 کودک و زخمی شدن 334 کودک در یمن شده و این در حالی است که تنها در حمله عربستان به مراسم عزاداری در صنعا در اکتبر گذشته، 24 کودک، جان خود را از دست دادند. گوترش در بخش دیگری از این گزارش گفته که ائتلاف عربستان مسئول 73 درصد حملات به بیمارستان‌ها و مدارس و همچنین مسئول 13 مورد جلوگیری از امدادرسانی به یمنی‌ها در سال 2016 میلادی است. البته سازمان ملل با وجود قرار‌ دادن نام ائتلاف متجاوز سعودی در لیست سیاه، اعلام کرده که نیروهای این ائتلاف گام‌هایی را هم برای بهبود محافظت از کودکان برداشته‌اند!
ائتلاف سعودی سال گذشته نیز در فهرست سیاه سازمان ملل قرار گرفت ولی بعداً توسط بان کی مون دبیرکل سابق سازمان ملل از این فهرست حذف شد تا این گزارش مورد بازنگری قرار گیرد. در آن زمان منابع آگاه اعلام کردند که عربستان به دبیرکل سازمان ملل فشار آورده و تهدید کرده است که منابع مالی این سازمان را قطع خواهد کرد.
رزمنده
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
0
0
برنامه موشکی بالستیک ایران هیچ ربطی به آمریکا ندارد.
برنامه موشکی ایران ربطی به آمریکا ندارد/ هیچ تعهدی در برجام برای توقف برنامه دفاعی نداریم
برنامه موشکی ایران به آمریکا و دیگر کشورها ارتباط ندارد و هیچ کشوری اجازه ندارد برای برنامه موشکی جمهوری اسلامی تصمیم گیری کند.
همچنین بهانه جویی های این کشورها پاسخی به خواسته دولت های مرتجع عرب به سرکردگی عربستان و رژیم صهیونیستی است.
در تمامی دنیا این را می دانند و تجربه کرده اند که طرف پیروز همواره ملت ایران بوده است.
برنامه موشکی ایران به آمریکا و دیگر کشورها ارتباط ندارد و هیچ کشوری اجازه ندارد برای برنامه موشکی جمهوری اسلامی تصمیم گیری کند.
رزمنده
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
0
0
سرانجام یک فاجعه انسانی
حقوق شهدای فاجعه منا چه شد؟!

بیشتر از یکسال از آغاز پیگیریها برای احقاق حقوقِ شهدای فاجعه منا میگذرد، اما روابط سرد دیپلماتیک عربستان و ایران، مانع از به جریان افتادن این پرونده شده است؛ تا آنجا که اینبار خانوادههای حجاج جانباخته در این فاجعه انسانی دست به کار شده و شکایت خود را به شورای حقوق بشر سازمان ملل بردهاند و درخواست تشکیل کمیته حقیقتیاب بینالملل برای فجایع حج ۹۴ شدهاند.
به گزارش ایسنا، پس از فاجعه منا و کشته شدن حدود هفت هزار زائر، ایران بارها درخواست خود برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب را مطرح کرد، اما خودش گفت و خودش هم شنید. بیشتر از یک‌ سال است عربستان در این‌باره سکوت کرده، نه حاضر است مدرکی ارائه کند و نه مسؤولیت فاجعه را می‌پذیرد و نه حتی آمار واقعیِ کشته شده‌ها را افشا می‌کند. ظاهرا به زعم مجامع جهانی، عمق فاجعه به حدی نبوده که واکنشی در پی داشته باشد!
طبق اظهارات حسن قشقاوی - معاون کنسولی وزارت خارجه - در جلسه پیگیری ابعاد حقوقی و قضایی فاجعه منا که چهارم شهریورماه امسال برگزار شد، این پرونده به لحاظ شکلی در دو نهاد قضایی بین‌المللی (دیوان بین‌المللی دادگستری، دیوان بین‌المللی کیفری) قابل پیگیری است، اما از آنجا که عضویت ایران و دولت عربستان در این دو نهاد کامل نیست، به این معنی که همه کنوانسیون‌ها و ملحقات آن را نپذیرفته‌اند، بنابراین از نظر همه حقوقدانان داخل و خارج ایران و اساتید حقوق، اجماع جهانی وجود دارد که امکان طرح دعوی فاجعه منا در این دو نهاد مطلقا وجود ندارد.
البته قشقاوی گفته بود: از نظر سیاسی در شورای حقوق بشر و مجمع عمومی سازمان ملل امکان پیگیری و طرح دعوی وجود دارد که این امر صورت گرفته است، اما باید توجه داشت که نهاد قضایی بین‌المللی در دنیا همان دیوان بین‌المللی دادگستری و دیوان بین‌المللی کیفری است.
معاون کنسولی وزارت امور خارجه همچنین امکان اقامه دعوی در محاکم داخلی را به دلیل اصل مصونیت قضایی دولت‌ها، منتفی دانسته بود؛ اما راه سومی را برای پیگیری حقوقی پیشنهاد کرد و گفته بود: اقامه دعوی در محاکم داخلی عربستان باید صورت گیرد، بویژه این‌که محاکم عربستان فقه حنبلی و جعفری حاکم است و در این زمینه با ایران وحدت نظر دارند.
قشقاوی اعتقاد دارد: از نظر محتوایی عربستان نمی‌تواند این موضوع را نقض کند، بنابراین طبق فقه عربستان، پرداخت غرامت در مورد کسانی که در فاجعه منا به شهادت رسیده‌اند توسط بیت‌المال عربستان باید صورت گیرد و چون از نظر محتوایی حق با ایران است، دولت عربستان نمی‌تواند منکر مسؤولیت خود در جبران خسارت و غرامت شود، چراکه این امر مشمول قاعده قتیل‌الزحام است.
در همان جلسه‌ی پیگیری ابعاد حقوقی و قضایی فاجعه منا بود که حجت‌الاسلام نکونام ـ مشاور عالی دادستان کل کشور ـ توضیح داد: با توجه به اینکه عربستان در حوزه‌های حقوقی جزو دادگاه‌های بین‌المللی نیست، نمی‌توان در دادگاه‌های این کشور طرح دعوی کرد. علاوه‌بر این، سفارت‌خانه‌های دو کشور نیز بسته است و هیچ راه پیگیری سیاسی به صورت مستقیم در عربستان وجود ندارد.
لذا بنا شد وزارت امور خارجه راه‌هایی را که می‌توان از طریق کشورهای ثالث این موضوع را پیگیری کرد، به دادستانی کل معرفی کند و از آنجایی که دادستانی کل با برخی کشورها مراوادت قضایی دارد، مقرر شد با مسؤولان قضایی آن کشورها از جمله دادستان‌ها و روسای قوه قضائیه صحبت‌هایی شود تا بتوان راه‌هایی برای پیگیری مباحث حقوقی فاجعه منا یافت.
یک ماه پس از این جلسه بود که دادستان کل عمان در دیدار با رییس قوه قضاییه نسبت به استفاده از همه ظرفیت‌های کشورش برای پیگیری حقوق خانواده‌های شهدای منا قول همکاری داد و آملی‌لاریجانی هم درخواست کرد که عمان از تمام ظرفیت‌ها و امکانات خود برای پیگیری حقوق خانواده‌های شهدای این فاجعه استفاده کند.
به غیر از عمان، تاکنون عراق، لبنان و ترکیه نیز برای میانجی‌گری بین ایران و عربستان پا پیش گذاشته‌اند، هرچند عربستان به تازگی منکر برخی از این وساطت‌ها شده و گفته شاهد چنین نقشی از سوی برخی از این کشورها از جمله عراق نبوده است.
سوای کشورهایی که برای میانجی‌گری داوطلب شده‌اند، وزارت خارجه نیز برای پیگیری پرونده شهدای منا راه‌حل دیگری را پیش گرفت و با شماری از وکلای ایرانی و خارجی رایزنی‌هایی داشت و حتی برای در اختیار گرفتن وکیل از برخی کشورهای اروپایی، کشورهای منطقه و حتی از عربستان برای پیگیری در محاکم قضایی اقدام کرد، هرچند نتیجه‌ پیگیری وکلایی که قشقاوی بارها آن‌ها را "زُبده" خواند، تاکنون شفاف اعلام نشده است.
رهبر معظم انقلاب نیز هفدهم شهریورماه امسال، پیش از آن‌که حرفی از وکیل و میانجی‌گری برخی کشورها باشد، در دیدار با خانواده‌های شهدای مِنا و مسجدالحرام، تأکید کردند: اگر راست می گویند و در حادثه بی‌تقصیرند، بگذارند یک هیأت حقیقت‌یاب اسلامی- بین‌المللی، واقعیات مسئله را از نزدیک بررسی و روشن کند. ایشان این انتقاد جدی را نیز مطرح کردند که چرا کشورها و دولت‌ها به این حادثه سنگین و تأثربار، عکس‌العملی نشان نداده‌اند؟
معظمُ‌ له، سکوت دولت‌ها و حتی علما، فعالان سیاسی، روشنفکران و نخبگان جهان اسلام در قبال شهادت ۷ هزار زائر بی‌گناه را، «بلای بزرگ امت اسلامی» خواندند و افزودند: حساس نبودن در قبال مسائلی نظیر حادثه سخت و جانکاه منا، مصیبت واقعی جهان اسلام است.
رهبر انقلاب، خودداری حکام سعودی از یک عذرخواهی زبانی را اوج وقاحت و بی شرمی آنان برشمردند و افزودند: حتی اگر تعمدی در کار نبوده باشد، این همه بی‌تدبیری و بی‌کفایتی برای یک مجموعه حاکمیتی و سیاسی، جرم محسوب می‌شود.
وزارت خارجه کشورمان آن‌چنان که اعلام کرده بارها با کشورهایی که در فاجعه منا جان‌باخته داشته‌اند و هم با سایر کشورها، برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب رایزنی داشته و از منظر بین‌المللی مذاکرات زیادی انجام داده که بتوان با انتخاب وکلای زبردست به صورت واحد از همه کشورها این را موضوع را پیگیری کند، اما آن‌چنان که حسن قشقاوی گفته، به نظر می‌رسد این کشورها با عربستان دچار نوعی رودربایستی هستند.
به گفته‌ قشقاوی، تجربه کمیته حقیقت‌یاب این است که یا دو کشور باید به ترازی برسند که به مجامع حقوقی مثلاً دیوان بین‌المللی کیفری ارجاع شود یا مجامع بین‌المللی مانند شورای حقوق بشر، سازمان همکاری‌های اسلامی یا مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصمیم بگیرند که در هر دو صورت همکاری عربستان برای موفقیت درباره بررسی فاجعه منا لازم است، البته می‌توان دادگاه‌های محلی تشکیل داد همچنان که قوه قضائیه و دادستانی این کار را انجام دادند، اما واقعیت این است که تأثیر این کار حتماً منوط به همکاری عربستان است.
• با آن‌که معاون کنسولی وزارت امور خارجه کشورمان معتقد است «اصلاً نمی‌شود در قبال خانواده‌های داغدار منا بی‌تفاوت بود و هیچ‌چیز حتی مسائل سیاسی، بی‌تفاوتی در این‌باره را توجیه نمی‌کند»، اما سردیِ روابط دیپلماتیک دو کشور و نداشتن نماینده‌ای مستقر در عربستان برای پیگیری‌ حقوق زائران ایرانی، سدّی در برابر پیشرفت این پرونده شده و این نگرانی را بوجود آورده که مبادا در مذاکرات پیش رویِ حج، مقامات برای به نتیجه رسیدن و از دست ندادن فرصت حج، این شرط را کنار بگذارند تا سایه سنگینی بر مناسک حج ۹۶ نشود.
نقض تعهد بین المللی توسط عربستان در حادثه منا
؛
چرا فاجعه منا نباید به فراموشی سپرده شود! / دولت روحانی در پیگیری فاجعه منا چه نمره ای می گیرد؟
برای پایمالنشدن خون قربانیان این حادثه، باید اقدامات مردمی و دولتی به موازات یكدیگر انجام شود تا امیدها برای بهنتیجهرسیدن پیگیریها افزایش یابد.
زمان ارسال خبر 1395/04/19 ، ساعت 09:33


به گزارش مجمل ، بدون شك فاجعه منا از بی تدبیری و سوء مدیریت مسئولان سعودی در اجرا و نظارت صحیح بر اعمال مناسك حج نشأت گرفته است. وجود تقصیر و سهل انگاری سعودییان در ایجاد و تشدید این فاجعه عظیم، امری محرز و آشكار است. همچنین سقوط جرثقیل چند روز قبل از حادثه غم انگیز منا كه منجر به كشته و مجروح شدن تعدادی از حجاج گردید، كه متأسفانه اكثریت آنها نیز از اتباع ایرانی بودند، از جمله عواملی به شمار می روند كه گویای بی كفایتی و مدیریت نادرست كشور عربستان در اجرا و نظارت بر مناسك حج می باشد. پر واضح است كه رفتار ناشایست و بی انضباطی سعودی ها در اجرای صحیح مناسك حج سال گذشته، نباید به راحتی كنار گذاشته و به فراموشی سپرده شود.

غم و اندوه فراوان ناشی از این حادثه و خشم ملت ایران از حكام سعودی، بسیار طبیعی و قابل درك است، ولی این نكته نباید به فراموشی سپرده شود كه این مصیبت و ناراحتی ناشی از آن باعث نشود توقعات و انتظارات غیرواقعی و نامعقولی ایجاد گردد. هدف نگارنده بررسی ابعاد حقوقی ماجرا نیست، ولی در ابتدا لازم می دانم به تعهدات حقوقی و تخلفات سعودی ها اشاره ای داشته باشم.

برخی از بحث هایی كه در رسانه ها به آنها اشاره شده است _مانند مسئولیت بین المللی دولت عربستان سعودی، نقض آشكار حقوق بشر و حقوق بشردوستانه_ بنظر می رسد از پشتوانه حقوقی محكمی برخوردار نباشند. درواقع اگر آستانه انتساب عمل متخلفانه به دولت پائین باشد، به راحتی می توان بسیاری از دولت ها را متهم كرد كه این امر منطقی بنظر نمی رسد. باید توجه داشته باشیم كه صرف وجود تخلف (در صورت اثبات) مستوجب مسئولیت بین المللی دولت نیست، بلكه نقض تعهد بین المللی باید به دولت قابل انتساب باشد. انتساب یك عمل متخلفانه به دولت هم سازوكار خاص خودش را دارد و به راحتی قابل اعمال نیست. صرف سوءمدیریت و بی كفایتی مسئولین سعودی در مدیریت مناسك حج (آن هم در صورت اثبات) موجب مسئولیت بین المللی دولت عربستان نخواهد شد. علاوه بر این ابتدا باید اثبات شود كه عربستان یك تعهد بین المللی را نقض كرده است. حال پرسش اصلی اینجاست كه دولت عربستان سعودی كدام تعهد بین المللی و یا معاهده دو جانبه را نقض كرده است و اگر تخلفی صورت پذیرفته، آیا آن عمل متخلفانه قابل انتساب به دولت عربستان می باشد؟ بنظر می رسد ابتدا باید بررسی شود كه تعهدات و تخلفات عربستان در حج 1394 چه بوده است؟



اولین تعهد، مربوط به حقوق دیپلماتیك و كنسولی باشد:
مطابق بند اول ماده 37 معاهده 1963 وین، هرگاه مقامات صلاحیتدار دولت پذیرنده در رابطه با فوت یكی از اتباع دولت فرستنده اطلاعاتی در دست داشته باشند، باید مراتب را بدون تأخیر به پست كنسولی كه فوت در حوزه آن رخ داده است اطلاع دهد. در حالی كه بر خلاف این مقرره بین المللی، مقامات كشور عربستان در بدو امر از اعلام اطلاعات دقیق در خصوص شرایط موجود و آمار و تعداد قربانیان، مجروحان و مفقودین به كشورهای فرستنده امتناع نمودند و همچنین مانع از ورود مقامات سیاسی كشور ایران جهت نظارت و بررسی علل و وضعیت موجود در فاجعه منا گردیدند.

از طرفی دیگر، به موجب ماده 3 عهد نامه مودت 1308 منعقده میان عربستان سعودی و ایران، عربستان مسئول تأمین امنیت و آسایش حجاج ایرانی می باشد. باتوجه به اطلاعات و شواهد مربوط به فاجعه منا، دولت عربستان در حج سال گذشته از تامین امنیت زائران ناتوان بوده است و همین موضوع سبب وقوع آن فاجعه عظیم و دردناك شد.

تخلف دیگر، بی تدبیری در جمع آوری اجساد و بی احترامی به آنان است. یكی از تعهدات كه عرف بین المللی با آن همراه است، رفتار مناسب با اجساد كشته شدگان است. كمیته بین المللی صلیب سرخ تعهدات عرفی ناظر به این حوزه را در خلال مجموعه قواعدی كه در این باب تنظیم نموده مورد اشاره قرار داده است. اولین تعهد، لزوم یافتن و جمع كردن اجساد كشته شدگان است. این تعهد به این معناست كه طرفی كه اجساد در اختیار اوست موظف است تمام اقدامات ممكن را انجام داده و تمام تمهیدات را فراهم سازد تا اجساد كشته شدگان پیدا بشود. این بدان معناست كه طرف تعهد موظف است در صورتیكه خود قادر به یافتن اجساد نمی باشد، به سازمان های امدادی نیز اجازه كمك رسانی در این امر را بدهد. از سوی دیگر دولت ها متعهد هستند كه نسبت به اجساد كشته شدگان با احترام برخورد كنند و نسبت به آن ها بی حرمتی نكرده و از آسیب رسیدن یا رساندن به پیكرها اجتناب و خودداری كنند. بنظر می رسد عربستان در برخی از این موارد كوتاهی و سهل انگاری هایی داشته است.



حال باتوجه به كلیات مطرح شده، در نظر داریم به بررسی این موضوع بپردازیم كه در طی این یك سال دولت جمهوری اسلامی چه اقداماتی می توانسته انجام دهد و تا چه میزان به آنها عمل كرده است:

رجوع به دیوان بین المللی دادگستری

یكی از موضوعاتی كه همواره در طی این یكسال به آن پرداخته شد، رجوع به دیوان بین المللی دادگستری است، مهم ترین مرجع رسیدگی بین المللی به اختلافات حاصله میان دولت ها، دیوان بین المللی دادگستری است. با استناد به بند 1ماده 93 منشور ملل متحد، همه اعضای ملل متحد به خودی خود از پذیرندگان اساسنامه دیوان هستند، در نتیجه كلیه دولت های عضو سازمان ملل متحد می توانند در صورت بروز اختلاف با دولت دیگر-تحت شرایط مربوطه- به دیوان مراجعه كنند.

به استناد ماده 36 اساسنامه دیوان، به نظر می رسد اختلاف حاصله میان دولت جمهوری اسلامی ایران و كشور عربستان درخصوص حادثه منا، قابلیت طرح در دیوان دادگستری بین المللی را دارد، اما موضوع مهمی كه در این خصوص باید كانون توجه قرار بگیرد، بحث رضایت دولت ها برای رسیدگی به اختلاف در دیوان بین المللی دادگستری است، لذا چنانچه كشور عربستان نسبت به این موضوع رضایت نداشته باشد، رسیدگی در دیوان موضوعیت نخواهد داشت و به احتمال زیاد كشور عربستان نیز هیچگاه به این موضوع رضایت ندهد. علاوه بر اینها، تخلف بین المللی فاحشی از سوی دولت عربستان صورت نپذیرفته است كه بتوان بر مبنای آن، مسئولیت بین المللی برای دولت عربستان متصور بود. تخلفاتی كه در ابتدا به آنها اشاره شد، هیچكدام نقض فاحش حقوق بین الملل محسوب نمی شوند و نمی توان بر پایه آنها به مسئولیت بین المللی دولت عربستان استناد كرد.
در نتیجه، با توجه به موارد فوق و نكاتی كه درباره مسئولیت بین المللی دولت ذكر شد، بنظر می رسد اصرار برای رجوع به دیوان بین المللی دادگستری تا حدودی غیرمنطقی است.

رجوع به دیوان بین المللی كیفری

بحث دیگری كه در طی این یكسال مطرح شد، موضوع پیگیری كیفری فاجعه منا بود. با قاطعیت می توان اظهار داشت كه هیچگونه مسئولیت كیفری بر پایه این حادثه استوار نمی شود. تكیه بر مطالبه مسئولیت كیفری مسببان این حادثه از طریق مجامع بین المللی، نشاندهنده عدم شناخت نظم و نظام بین الملل نیز می باشد كه می تواند موجب ایجاد توقعات بی پایه ای گردد.

نظام كیفری بین المللی، مبتنی بر مسئولیت كیفری «فردی» است. در این نظام مسئولیت كیفری دولت ها و یا اشخاص حقوقی پذیرفته نشده است. بنابراین آنچه قابلیت پیگیری دارد مسئولیت كیفری اشخاص حقیقی است و نه مسئولیت كیفری دولت عربستان. مسئولیت كیفری می تواند متوجه مسببان و یا مباشران صاحب منصب یك جرم شود، لیكن مهمترین عنصر اعمال صلاحیت نظام كیفری بین المللی در اینجا غایب است و آن صلاحیت موضوعی است. در حادثه منا اصلا جرم بین المللی واقع نشده است كه بتوان سخن از امكان بررسی مباشران و یا مسببان آن جرم كرد.

این یك حقیقت غیر قابل انكار است كه در فاجعه منا، قتل، آزار، اذیت، غارت و نقض كرامت انسانی مطرح است، اما یك مولفه دیگر نیاز است تا همراه این جرایم عادی بشود تا جواز ورود به حریم جرایم بین المللی را پیدا كنند و آن، عنصر زمینه ای است كه در هریك از جرایم دیوان یعنی جرایم علیه بشریت، جرایم جنگی و نسل كشی دارای تعریف خاص است. شرط زمینه ای آستانه ای است كه یك جرم عادی را به جرم بین المللی تبدیل می كند. شرط زمینه ای جرایم جنگی منازعه مسلحانه داخلی یا بین المللی است كه در ماجرای منا مفقود است. شرط زمینه ای جرایم علیه بشریت نیز سازمان یافته بودن و یا گسترده بودن آن جرایم است كه برساخته و برخاسته از یك طرح و نقشه از پیش تعیین شده از سوی یك دولت می باشد. آشكار است كه اثبات چنین شرایطی با توجه به پرونده منا میسر نیست.

ورای فقدان شرط زمینه ای، از حیث رفتار مجرمانه نیز آنچه رخ داده است خارج از عداد رفتارهای مجرمانه به رسمیت شناخته شده تحت عنوان جرایم بین المللی است. فقدان مدیریت، بی تدبیری و اهمال حادثه آفرین در ذیل عناوین مجرمانه دیوان نمی گنجند. علاوه بر همه اینها، دیوان یك سازمان بین المللی است و صلاحیت آن محدود به دول عضو می باشد. عربستان سعودی عضو دیوان نمی باشد و از این رو در صورت وقوع جرم داخل در صلاحیت دیوان خارج از صلاحیت و نفوذ دیوان می باشد. در نتیجه پیگیری كیفری فاجهه منا نیز با شرایط كنونی بسیار مشكل و تقریبا غیرممكن است.



پیگیری از طریق سازمان های بین المللی

علاوه بر پیگیری های حقوقی كه شرایط خاص خودش را دارد، این امكان وجود دارد كه رسیدگی به پرونده فاجعه منا و محكومیت عربستان به پرداخت خسارت های مادی و معنوی حجاج را از مجمع عمومی سازمان ملل خواستار شد. زیرا مجمع عمومی مرجعی مستقل می باشد.

یك روش دیگر، توسل به سازمان های اسلامی از قبیل سازمان همكاری اسلامی، كنوانسیون حقوق بشر قاهره، تشكیل كمیته حقیقت یاب كه مقام معظم رهبری نیز دستور تشكیل آن را صادر كردند، می تواند موجبی برای ترغیب تمام كشور های جهان و هم چنین سازمان ملل متحد برای پیگیری حادثه منا و پذیرش مسئولیت های بین المللی دولت سعودی گردد. چرا كه این اتفاق یك امر ضد بشریت تلقی می گردد.

از آنجا كه بیشتر مصدومین حادثه منا به علت نبودن آب و عدم دسترسی به خدمات بهداشتی جان باختند، موضوع رعایت بهداشت جهانی نیز قابل طرح می باشد. زیرا دولت عربستان بر خلاف معاهده های حقوق بشری، حق دسترسی به بهداشت را از حجاج بیت الله الحرام نیز نقض كرده است. لذا می توان گفت تقاضای پیگیری این موضوع از سازمان بهداشت جهانی جهت نظارت صحیح این سازمان برخدمات بهداشتی كه ارائه می شود امری اجتناب نا پذیر بوده و به نوبه خود نتایج عملی مثبتی را به دنبال خواهد داشت.

در این زمینه بنظر می رسد دولت موفق نشده فعالیت های متناسب و لازم را داشته باشد و نتوانسته از ظریفیت سازمان های بین المللی و اسلامی در جهت نشان دادن بی كفایتی آل سعود در مدیریت حج و پیگیری حقوق قربانیان این فاجعه استفاده لازم را ببرد.

تشكیل كمیته حقیقت یاب

قبض و بسط اطلاعات می تواند به انقباض و انبساط فعالیت های نظام حقوق كیفری بین المللی انجامد. سیال بودن جریان اطلاعات و كمی و فزونی گرفتن آن به پویایی و تغییرپذیری عملكرد و موضع این نظام منتهی می شود. اگر روزی قلت اطلاعات موجود موجب شود تا نظام حقوق كیفری بین المللی در واقعه و حادثه ای به دیده انكار بنگرد، افزوده شدن دامنه اطلاعات می تواند موجب بر مسند قبول نشاندن این واقعه جهت انجام تحقیق و تعقیب شود.

بزرگترین مشكل در مسئله منا، نامشخص و مبهمبودن دادهها از این اتفاق است. وقتی دادههای روشن و واضحی در اختیار نباشد، امكان پیگیری حقوقی بسیار كم میشود، چراكه ادله اثبات دعوی وجود ندارد. همچنین سیستم عربستان كه یك سیستم پلیسی و دیكتاتورمابانه است، فیلمها و اطلاعات دقیق حادثه را منتشر نكرده و حتی نوار ضبطشده دوربینهای مداربسته را جمعآوری كرده است. بنابراین دست ما در زمینه دادهها خالی است.

در اطراف فاجعه منا نمی توان نظر قطعی داد. اطلاعات در این باره كم است و آنچه بیان می شود گمانه زنی های ظنی است. شواهد و مدارك روشنی برای روشن كردن زوایای این ماجرا وجود ندارد. لیكن همه این واقعیت ها و قلت داده های موجود خود نه تنها مانع تشكیل كمیته تحقیق نیست، بلكه دلیل اصلی آن است. هدف از تحقیقات كمیسیون تحقیق، اثبات جرم و مجرمیت نیست، بلكه گردآوردن اطلاعات بیشتر و كشف تقصیر و یا قصور است.

«وضعیت عراق» نزد دیوان كیفری بین المللی نمونه مناسبی در توضیح این مطلب است. در سال 2006 میلادی، دادستان سابق دیوان متعاقب دریافت ده ها گزارش و درخواست درباره ارتكاب شكنجه از سوی نیروهای ارتش بریتانیا علیه شهروندان عراقی اعلام نمود به دلیل فقدان شرط «شدت لازم» این وضعیت را از دستور كار تحقیقات دیوان خارج می سازد. چند سال بعد در سال 2014 میلادی و در دوران زعامت دادستان جدید دیوان، متعاقب دریافت اطلاعات (مدارك و ادله) بیشتر اعلام شد كه وضعیت عراق روی میز دادستان دیوان قرار گرفته است.

تاریخ عدالت كیفری جهانی شاهد موارد پرشماری است كه رسیدگی به جرایم سالیانی دراز پس از ارتكاب آن ها صورت پذیرفته است. فاجعه منا چه ناشی از قصور باشد چه تقصیر، می بایست علت و دلیلش روشن گردد و بازماندگان بدانند كه بر سر عزیزانشان چه آمده است و چرا.

در این مورد بنظر می رسد دولت هنوز نتوانسته اقدامات مقتضی را انجام دهد و بواسطه تشكیل كمیته تحقیق، اطلاعات و داده های خود پیرامون این فاجعه را افزایش دهد.

استفاده از ابزار دیپلماسی عمومی

بنظر می رسد مهمترین عرصه، بعد اجتماعی ماجراست. بعنوان مثال ضربهای كه فعالان رسانهای با پشتوانه اجتماعی به رژیم صهیونیستی در سال٢٠١٠ در حادثه كشتی مرمر وارد كردند، بسیار شدید بود. درست است كه این كشتی به غزه نرسید، اما حركت اجتماعی و رسانهای كه مسلمانان بیشتر نقاط جهان راه انداختند، این رژیم را متحمل خسارتهای فراوان كرد.

در فاجعه حج نیز باید یك حركت اجتماعی بینالمللی شكل گیرد. نگارنده تشكیل یك سازمان مردم نهاد بین المللی را بسیار مفید و تاثیر گذار می داند، سازمانی كه اعضای آن از كشورهای مختلف باشند و منتخبی از خانواده قربانیان اعضای موسس آن باشند و همچنین متخصصان حقوق بینالملل و فعالان رسانهای نیز در آن حضور داشته باشند. ماهیت این جنبش مردمی نیز باید بینالمللی بوده و با چاشنی وحدت همراه باشد، نه صرفا یك سازمان متشكل از ایرانیان. بدنه كارشناسی وزارت امورخارجه می تواند از چنین جنبشی حمایت های لازم را بعمل آورد تا به نتیجه مطلوب برسد و بتواند صدای قربانیان مظلوم این فاجعه را به گوش جهانیان برساند و سعودی ها را به پذیرش مسئولیت و پاسخگویی به افكار عمومی وادار سازد.

برای پایمالنشدن خون قربانیان این حادثه، باید اقدامات مردمی و دولتی به موازات یكدیگر انجام شود تا امیدها برای بهنتیجهرسیدن پیگیریها افزایش یابد. با توجه به روابط دو دولت ایران و عربستان و حساسیت های موجود، مناسب است حركت مردمی و البته با پشتوانه دولت در این مسیر جلودار باشد و تلاش كند كه توجه افكار عمومی بین المللی را متوجه خود سازد و اهداف خود را پیگیری نماید.



مأموران متجاوز به ۲ نوجوان ایرانی در فرودگاه جده، آزاد هستند/عربستان به خاطر فاجعه منا یک ریال هم غرامت نداده است
شناسه خبر: 1177651 سرویس: رسانه ها
۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲

عربستان سعودی نهتنها هنوزمسؤولیت فاجعه منارانپذیرفته،بلکه نسبت به پیگیریهای قانونی جمهوری اسلامی ایران برای پرداخت غرامت به خانوادههای قربانیان فاجعه منا حادثه سقوط جرثقیل درمسجدالحرام نیزرفتاری توهینآمیز نشان داده و از توجه به ماجرا طفره میرود.
به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، در کنار این ماجرا براساس اظهارات رسمی مقامات دولتی، حکومت سعودی این رفتار توهینآمیز را در ماجرای فاجعه غیرانسانی فرودگاه جده نیز تکرار کرده و نهتنها عوامل این فاجعه را مجازات نکرده، بلکه 2 مامور سعودی اکنون آزادانه به فعالیتهای خود مشغول هستند!
این اخبار را روز گذشته حسین نوشآبادی، معاون پارلمانی وزیر و سخنگوی وزارت ارشاد اعلام کرد. نوشآبادی میگوید سعودیها نسبت به پیگیریهای ایران درباره این مسائل طفره میروند و هنوز حتی ریالی غرامت به خسارتدیدگان رفتار آنها در ایران پرداخت نکردهاند. سخنگوی وزارت ارشاد همچنین میگوید امیدی به رسیدگی مجامع بینالمللی به دعاوی ایران نیز وجود ندارد.
به گفته نوشآبادی، به دلیل نفوذی که عربستان سعودی در محاکم داوری بینالمللی دارد، در ایران دولتیها امیدی به رسیدگی عادلانه به دعاوی ایران درباره فاجعه منا ندارند. حسین نوشآبادی، درباره آخرین وضعیت پیگیری پرونده فاجعه منا در سازمان حج و زیارت اظهار داشت: با وجود تلاشهایی که مسؤولان ذیربط در جمهوری اسلامی برای پیگیری حقوقی فاجعه منا داشتهاند اما تاکنون مسؤولان سعودی از اجرای تعهدات قانونی خود و پاسخ به خواستههای مشروع جمهوری اسلامی طفره رفتهاند.
وی افزود: تاکنون اقدام عینی و قابل ملاحظهای را از سوی مسؤولان سعودی ندیدهایم و با وجود آنکه مستندات و شواهد و قرائن بسیاری برای اثبات بیتدبیری و بیکفایتی مسؤولان سعودی در حج تمتع 94 جمعآوری شده است و با وجود تلاش کمیته ویژه جمهوری اسلامی، نه پاسخی دادهاند و نه اقدام عملی کردهاند.
معاون امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: بر این اساس نکته قابل ملاحظهای را در پیگیری مسائل حقوقی ندیدهایم و پیشرفتی هم حاصل نشده است. نوشآبادی در پاسخ به این سوال که برای طرح شکایت در مراجع حقوقی بینالمللی و ارائه مستندات فاجعه چه اقدامی صورت گرفته است، گفت: ما به نهادهای حقوقی و بینالمللی هم اعتمادی نداریم و معلوم نیست این مستندات و ادله ما را پیگیری کنند یا نه، ما راجع به نفوذ سعودیها در برخی نهادهای بینالمللی از جمله نهادهایی که وظیفه قضاوت و داوری را بر عهده دارند، نگرانیم.
وی تاکید کرد: اگرچه این اقدامات در دست انجام است اما امید چندانی نداریم که در محاکم بینالمللی طرح دعوا به صدور حکم به نفع جمهوری اسلامی منجر شود. معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون ثبت شکایت شده است یا خیر، تصریح کرد: ما مواردی را به خود دولت سعودی اعلام کردهایم و در جریان هستند و درصددیم در صورت عدم تمکین آنها در ارتباط با خواستههای جمهوری اسلامی و موضوع غرامت و دیه جانباختگان، در محاکم بینالمللی نیز موضوع مطرح شود. نوشآبادی تصریح کرد: تا امروز ریالی بابت غرامت و دیه شهدای منا و حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام پرداخت نشده است و تاکنون نیز زیر بار نرفتهاند و اقدامی جدی و عملی انجام ندادهاند.

2 مامور حادثه جده زندانی هم نشدند!

ماجرای آزار 2 نوجوان ایرانی در فرودگاه جده توسط 2 مامور سعودی نیز یکی از پروندههایی است که حکومت سعودی نسبت به پیگیری آن از خود بیتفاوتی نشان میدهد. نوشآبادی درباره پرونده 2 مامور خاطی فرودگاه جده که فروردینماه سال گذشته نسبت به 2 نوجوان عمرهگزار ایرانی هتکحرمت کرده بودند، اظهار داشت: اولا حکم بسیار سبک و غیرمتناسبی برای آنها صادر شد و ما از همان ابتدا گفته بودیم این حکم تناسبی با جرم این 2 مامور ندارد و ثانیا همان حکم حداقلی هم درباره این 2 مامور اجرا نشده است.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: نه این 2 مامور خاطی تنبیه شدهاند و نه عذرخواهی صورت گرفته است و فکر نمیکنم الان هم بازداشت باشند، البته با پیگیریهای جمهوری اسلامی ابتدا این 2 مامور بازداشت شدند اما همان تنبیه حداقلی هم درباره آنها اجرا نشده است.

وزارت امور خارجه غیرت دارد؟

رفتار توهینآمیز سعودیها در قبال جنایاتی که علیه مردم ایران هم در فاجعه منا و سقوط جرثقیل در مسجدالحرام و هم در ماجرای آزار جنسی نوجوانان ایرانی در فرودگاه جده انجام دادهاند، نشان میدهد حاکمیت سعودی در تقابل با جمهوری اسلامی ایران تعمدا دست به این قبیل بیتفاوتیهای غیرمسؤولانه میزند.
سعودیها که دشمنی با ایران را در ماجرای عکس یادگاری با منافقین در پاریس علنی کردهاند، حالا برای ایجاد ناامنی در ایران خرجهای سنگینی میکنند به گونهای که براساس اظهارات وزیر اطلاعات، آنها برای هر انفجار تروریستی در ایران، 500 هزار دلار جایزه تعیین کردهاند.
جایزهای که براساس گزارش رسانههای منطقهای، توسط محمد بنسلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان تقبل شده است. در چنین شرایطی آنها به هیچ عنوان حاضر نمیشوند نسبت به دعاوی حقوقی میان 2 کشور توجهی نشان دهند، چراکه وقتی آنها در حال آرایش جنگی علیه ایران هستند؛ رسیدگی به دعاوی حقوقی فاقد اهمیت میشود.

اما در ایران وزارت امور خارجه گویا در فضایی غیرواقعی سیر میکند! بهرغم کینهتوزیها و توهینهای مستمر سعودیها علیه ایران، محمدجواد ظریف هنوز یک جواب قاطع به این اهانتها و رفتارهای غیرمسؤولانه نداده است. نهتنها مقابله نکرده، بلکه اظهارات نسنجیده و تاسفآور او در مونیخ در دلجویی از سعودیها بسان نمکی بود که بر زخم خانواده قربانیان فاجعه منا و مسجدالحرام و جنایت فرودگاه جده پاشیده شد.
او در مونیخ حکام آلسعود را «برادران سعودی» نامید و از وزیر خارجه هتاک سعودی تحت عنوان «دوست خوبم» یاد کرد! بهرغم افزایش انتقادات خانواده آسیبدیدگان به این رفتار غیرملی وزیر امور خارجه و با وجود نامهنگاریهای اعتراضآمیز خانواده قربانیان فاجعه منا و مسجدالحرام اما وزیر امور خارجه دولت حسن روحانی هنوز به این مطالبه ابتدایی مردم توجه نکرده است!

اکنون که اهانتها و اتهامات مکرر عادل الجبیر، «دوست خوب» جواد ظریف علیه ایران در کشورهای مختلف مطرح میشود و اکنون که «برادران سعودی» وزیر امور خارجه ایران از کنار جنایات خود علیه مردم ایران با بیتفاوتی عبور میکنند، به نظر میرسد آقای ظریف باید از مردم ایران و بویژه خانواده شهدای فاجعه منا، حادثه مسجدالحرام و نیز خانواده نوجوانان آزاردیده در فرودگاه جده عذرخواهی کند؛ عذرخواهی به خاطر ناتوانی در پیگیری اولیه حقوق آنها و بیملاحظگی در اظهارنظرهایش در قبال حکام سعودی.
رزمنده
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
0
0
ناتوانی، کوتاهی وسکوت دولت روحانی و ظریف پیگیری پرونده فاجعه منا تاکنون!
اظهارات تکاندهنده سخنگوی وزارت ارشاد: عربستان به خاطر فاجعه منا یک ریال هم غرامت نداده است
ظریف از مردم عذرخواهی کند
مأموران متجاوز به 2 نوجوان ایرانی در فرودگاه جده، آزاد هستند!
گروه سیاسی: عربستان سعودی نهتنها هنوز مسؤولیت فاجعه منا را نپذیرفته، بلکه نسبت به پیگیریهای قانونی جمهوری اسلامی ایران برای پرداخت غرامت به خانوادههای قربانیان فاجعه منا و حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام نیز رفتاری توهینآمیز نشان داده و از توجه به ماجرا طفره میرود. در کنار این ماجرا براساس اظهارات رسمی مقامات دولتی، حکومت سعودی این رفتار توهینآمیز را در ماجرای فاجعه غیرانسانی فرودگاه جده نیز تکرار کرده و نهتنها عوامل این فاجعه را مجازات نکرده، بلکه 2 مامور سعودی اکنون آزادانه به فعالیتهای خود مشغول هستند! به گزارش «وطن امروز» این اخبار را روز گذشته حسین نوشآبادی، معاون پارلمانی وزیر و سخنگوی وزارت ارشاد اعلام کرد. نوشآبادی میگوید سعودیها نسبت به پیگیریهای ایران درباره این مسائل طفره میروند و هنوز حتی ریالی غرامت به خسارتدیدگان رفتار آنها در ایران پرداخت نکردهاند. سخنگوی وزارت ارشاد همچنین میگوید امیدی به رسیدگی مجامع بینالمللی به دعاوی ایران نیز وجود ندارد. به گفته نوشآبادی، به دلیل نفوذی که عربستان سعودی در محاکم داوری بینالمللی دارد، در ایران دولتیها امیدی به رسیدگی عادلانه به دعاوی ایران درباره فاجعه منا ندارند. حسین نوشآبادی در گفتوگو با مهر، درباره آخرین وضعیت پیگیری پرونده فاجعه منا در سازمان حج و زیارت اظهار داشت: با وجود تلاشهایی که مسؤولان ذیربط در جمهوری اسلامی برای پیگیری حقوقی فاجعه منا داشتهاند اما تاکنون مسؤولان سعودی از اجرای تعهدات قانونی خود و پاسخ به خواستههای مشروع جمهوری اسلامی طفره رفتهاند. وی افزود: تاکنون اقدام عینی و قابل ملاحظهای را از سوی مسؤولان سعودی ندیدهایم و با وجود آنکه مستندات و شواهد و قرائن بسیاری برای اثبات بیتدبیری و بیکفایتی مسؤولان سعودی در حج تمتع ۹۴ جمعآوری شده است و با وجود تلاش کمیته ویژه جمهوری اسلامی، نه پاسخی دادهاند و نه اقدام عملی کردهاند. معاون امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: بر این اساس نکته قابل ملاحظهای را در پیگیری مسائل حقوقی ندیدهایم و پیشرفتی هم حاصل نشده است. نوشآبادی در پاسخ به این سوال که برای طرح شکایت در مراجع حقوقی بینالمللی و ارائه مستندات فاجعه چه اقدامی صورت گرفته است، گفت: ما به نهادهای حقوقی و بینالمللی هم اعتمادی نداریم و معلوم نیست این مستندات و ادله ما را پیگیری کنند یا نه، ما راجع به نفوذ سعودیها در برخی نهادهای بینالمللی از جمله نهادهایی که وظیفه قضاوت و داوری را بر عهده دارند، نگرانیم. وی تاکید کرد: اگرچه این اقدامات در دست انجام است اما امید چندانی نداریم که در محاکم بینالمللی طرح دعوا به صدور حکم به نفع جمهوری اسلامی منجر شود. معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون ثبت شکایت شده است یا خیر، تصریح کرد: ما مواردی را به خود دولت سعودی اعلام کردهایم و در جریان هستند و درصددیم در صورت عدم تمکین آنها در ارتباط با خواستههای جمهوری اسلامی و موضوع غرامت و دیه جانباختگان، در محاکم بینالمللی نیز موضوع مطرح شود. نوشآبادی تصریح کرد: تا امروز ریالی بابت غرامت و دیه شهدای منا و حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام پرداخت نشده است و تاکنون نیز زیر بار نرفتهاند و اقدامی جدی و عملی انجام ندادهاند.
2 مامور حادثه جده زندانی هم نشدند!
ماجرای آزار 2 نوجوان ایرانی در فرودگاه جده توسط 2 مامور سعودی نیز یکی از پروندههایی است که حکومت سعودی نسبت به پیگیری آن از خود بیتفاوتی نشان میدهد. نوشآبادی درباره پرونده 2 مامور خاطی فرودگاه جده که فروردینماه سال گذشته نسبت به 2 نوجوان عمرهگزار ایرانی هتکحرمت کرده بودند، اظهار داشت: اولا حکم بسیار سبک و غیرمتناسبی برای آنها صادر شد و ما از همان ابتدا گفته بودیم این حکم تناسبی با جرم این 2 مامور ندارد و ثانیا همان حکم حداقلی هم درباره این 2 مامور اجرا نشده است. معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: نه این 2 مامور خاطی تنبیه شدهاند و نه عذرخواهی صورت گرفته است و فکر نمیکنم الان هم بازداشت باشند، البته با پیگیریهای جمهوری اسلامی ابتدا این 2 مامور بازداشت شدند اما همان تنبیه حداقلی هم درباره آنها اجرا نشده است.
وزارت امور خارجه غیرت دارد؟
رفتار توهینآمیز سعودیها در قبال جنایاتی که علیه مردم ایران هم در فاجعه منا و سقوط جرثقیل در مسجدالحرام و هم در ماجرای آزار جنسی نوجوانان ایرانی در فرودگاه جده انجام دادهاند، نشان میدهد حاکمیت سعودی در تقابل با جمهوری اسلامی ایران تعمدا دست به این قبیل بیتفاوتیهای غیرمسؤولانه میزند. سعودیها که دشمنی با ایران را در ماجرای عکس یادگاری با منافقین در پاریس علنی کردهاند، حالا برای ایجاد ناامنی در ایران خرجهای سنگینی میکنند به گونهای که براساس اظهارات وزیر اطلاعات، آنها برای هر انفجار تروریستی در ایران، 500 هزار دلار جایزه تعیین کردهاند. جایزهای که براساس گزارش رسانههای منطقهای، توسط محمد بنسلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان تقبل شده است. در چنین شرایطی آنها به هیچ عنوان حاضر نمیشوند نسبت به دعاوی حقوقی میان 2 کشور توجهی نشان دهند، چراکه وقتی آنها در حال آرایش جنگی علیه ایران هستند؛ رسیدگی به دعاوی حقوقی فاقد اهمیت میشود.
اما در ایران وزارت امور خارجه گویا در فضایی غیرواقعی سیر میکند! بهرغم کینهتوزیها و توهینهای مستمر سعودیها علیه ایران، محمدجواد ظریف هنوز یک جواب قاطع به این اهانتها و رفتارهای غیرمسؤولانه نداده است. نهتنها مقابله نکرده، بلکه اظهارات نسنجیده و تاسفآور او در مونیخ در دلجویی از سعودیها بسان نمکی بود که بر زخم خانواده قربانیان فاجعه منا و مسجدالحرام و جنایت فرودگاه جده پاشیده شد. او در مونیخ حکام آلسعود را «برادران سعودی» نامید و از وزیر خارجه هتاک سعودی تحت عنوان «دوست خوبم» یاد کرد! بهرغم افزایش انتقادات خانواده آسیبدیدگان به این رفتار غیرملی وزیر امور خارجه و با وجود نامهنگاریهای اعتراضآمیز خانواده قربانیان فاجعه منا و مسجدالحرام اما وزیر امور خارجه دولت حسن روحانی هنوز به این مطالبه ابتدایی مردم توجه نکرده است!
اکنون که اهانتها و اتهامات مکرر عادل الجبیر، «دوست خوب» جواد ظریف علیه ایران در کشورهای مختلف مطرح میشود و اکنون که «برادران سعودی» وزیر امور خارجه ایران از کنار جنایات خود علیه مردم ایران با بیتفاوتی عبور میکنند، به نظر میرسد آقای ظریف باید از مردم ایران و بویژه خانواده شهدای فاجعه منا، حادثه مسجدالحرام و نیز خانواده نوجوانان آزاردیده در فرودگاه جده عذرخواهی کند؛ عذرخواهی به خاطر ناتوانی در پیگیری اولیه حقوق آنها و بیملاحظگی در اظهارنظرهایش در قبال حکام سعودی.


دولت روحانی در پیگیری فاجعه منا چه نمره ای می گیرد؟
برای پایمال‌نشدن خون قربانیان این حادثه، باید اقدامات مردمی و دولتی به موازات یکدیگر انجام شود تا امیدها برای به‌نتیجه‌رسیدن پیگیری‌ها افزایش یابد.
تاریخ: ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲
نیک نیوز: بدون شک فاجعه منا از بی تدبیری و سوء مدیریت مسئولان سعودی در اجرا و نظارت صحیح بر اعمال مناسک حج نشأت گرفته است. وجود تقصیر و سهل انگاری سعودییان در ایجاد و تشدید این فاجعه عظیم، امری محرز و آشکار است. همچنین سقوط جرثقیل چند روز قبل از حادثه غم انگیز منا که منجر به کشته و مجروح شدن تعدادی از حجاج گردید، که متأسفانه اکثریت آنها نیز از اتباع ایرانی بودند، از جمله عواملی به شمار می روند که گویای بی کفایتی و مدیریت نادرست کشور عربستان در اجرا و نظارت بر مناسک حج می باشد. پر واضح است که رفتار ناشایست و بی انضباطی سعودی ها در اجرای صحیح مناسک حج سال گذشته، نباید به راحتی کنار گذاشته و به فراموشی سپرده شود.




غم و اندوه فراوان ناشی از این حادثه و خشم ملت ایران از حکام سعودی، بسیار طبیعی و قابل درک است، ولی این نکته نباید به فراموشی سپرده شود که این مصیبت و ناراحتی ناشی از آن باعث نشود توقعات و انتظارات غیرواقعی و نامعقولی ایجاد گردد. هدف نگارنده بررسی ابعاد حقوقی ماجرا نیست، ولی در ابتدا لازم می دانم به تعهدات حقوقی و تخلفات سعودی ها اشاره ای داشته باشم.



برخی از بحث هایی که در رسانه ها به آنها اشاره شده است _مانند مسئولیت بین المللی دولت عربستان سعودی، نقض آشکار حقوق بشر و حقوق بشردوستانه_ بنظر می رسد از پشتوانه حقوقی محکمی برخوردار نباشند. درواقع اگر آستانه انتساب عمل متخلفانه به دولت پائین باشد، به راحتی می توان بسیاری از دولت ها را متهم کرد که این امر منطقی بنظر نمی رسد. باید توجه داشته باشیم که صرف وجود تخلف (در صورت اثبات) مستوجب مسئولیت بین المللی دولت نیست، بلکه نقض تعهد بین المللی باید به دولت قابل انتساب باشد. انتساب یک عمل متخلفانه به دولت هم سازوکار خاص خودش را دارد و به راحتی قابل اعمال نیست. صرف سوءمدیریت و بی کفایتی مسئولین سعودی در مدیریت مناسک حج (آن هم در صورت اثبات) موجب مسئولیت بین المللی دولت عربستان نخواهد شد. علاوه بر این ابتدا باید اثبات شود که عربستان یک تعهد بین المللی را نقض کرده است. حال پرسش اصلی اینجاست که دولت عربستان سعودی کدام تعهد بین المللی و یا معاهده دو جانبه را نقض کرده است و اگر تخلفی صورت پذیرفته، آیا آن عمل متخلفانه قابل انتساب به دولت عربستان می باشد؟ بنظر می رسد ابتدا باید بررسی شود که تعهدات و تخلفات عربستان در حج 1394 چه بوده است؟




اولین تعهد، مربوط به حقوق دیپلماتیک و کنسولی باشد:


مطابق بند اول ماده 37 معاهده 1963 وین، هرگاه مقامات صلاحیتدار دولت پذیرنده در رابطه با فوت یکی از اتباع دولت فرستنده اطلاعاتی در دست داشته باشند، باید مراتب را بدون تأخیر به پست کنسولی که فوت در حوزه آن رخ داده است اطلاع دهد. در حالی که بر خلاف این مقرره بین المللی، مقامات کشور عربستان در بدو امر از اعلام اطلاعات دقیق در خصوص شرایط موجود و آمار و تعداد قربانیان، مجروحان و مفقودین به کشورهای فرستنده امتناع نمودند و همچنین مانع از ورود مقامات سیاسی کشور ایران جهت نظارت و بررسی علل و وضعیت موجود در فاجعه منا گردیدند.



از طرفی دیگر، به موجب ماده 3 عهد نامه مودت 1308 منعقده میان عربستان سعودی و ایران، عربستان مسئول تأمین امنیت و آسایش حجاج ایرانی می باشد. باتوجه به اطلاعات و شواهد مربوط به فاجعه منا، دولت عربستان در حج سال گذشته از تامین امنیت زائران ناتوان بوده است و همین موضوع سبب وقوع آن فاجعه عظیم و دردناک شد.



تخلف دیگر، بی تدبیری در جمع آوری اجساد و بی احترامی به آنان است. یکی از تعهدات که عرف بین المللی با آن همراه است، رفتار مناسب با اجساد کشته شدگان است. کمیته بین المللی صلیب سرخ تعهدات عرفی ناظر به این حوزه را در خلال مجموعه قواعدی که در این باب تنظیم نموده مورد اشاره قرار داده است. اولین تعهد، لزوم یافتن و جمع کردن اجساد کشته شدگان است. این تعهد به این معناست که طرفی که اجساد در اختیار اوست موظف است تمام اقدامات ممکن را انجام داده و تمام تمهیدات را فراهم سازد تا اجساد کشته شدگان پیدا بشود. این بدان معناست که طرف تعهد موظف است در صورتیکه خود قادر به یافتن اجساد نمی باشد، به سازمان های امدادی نیز اجازه کمک رسانی در این امر را بدهد. از سوی دیگر دولت ها متعهد هستند که نسبت به اجساد کشته شدگان با احترام برخورد کنند و نسبت به آن ها بی حرمتی نکرده و از آسیب رسیدن یا رساندن به پیکرها اجتناب و خودداری کنند. بنظر می رسد عربستان در برخی از این موارد کوتاهی و سهل انگاری هایی داشته است.




حال باتوجه به کلیات مطرح شده، در نظر داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که در طی این یک سال دولت جمهوری اسلامی چه اقداماتی می توانسته انجام دهد و تا چه میزان به آنها عمل کرده است:



رجوع به دیوان بین المللی دادگستری



یکی از موضوعاتی که همواره در طی این یکسال به آن پرداخته شد، رجوع به دیوان بین المللی دادگستری است، مهم ترین مرجع رسیدگی بین المللی به اختلافات حاصله میان دولت ها، دیوان بین المللی دادگستری است. با استناد به بند 1ماده 93 منشور ملل متحد، همه اعضای ملل متحد به خودی خود از پذیرندگان اساسنامه دیوان هستند، در نتیجه کلیه دولت های عضو سازمان ملل متحد می توانند در صورت بروز اختلاف با دولت دیگر-تحت شرایط مربوطه- به دیوان مراجعه کنند.



به استناد ماده 36 اساسنامه دیوان، به نظر می رسد اختلاف حاصله میان دولت جمهوری اسلامی ایران و کشور عربستان درخصوص حادثه منا، قابلیت طرح در دیوان دادگستری بین المللی را دارد، اما موضوع مهمی که در این خصوص باید کانون توجه قرار بگیرد، بحث رضایت دولت ها برای رسیدگی به اختلاف در دیوان بین المللی دادگستری است، لذا چنانچه کشور عربستان نسبت به این موضوع رضایت نداشته باشد، رسیدگی در دیوان موضوعیت نخواهد داشت و به احتمال زیاد کشور عربستان نیز هیچگاه به این موضوع رضایت ندهد. علاوه بر اینها، تخلف بین المللی فاحشی از سوی دولت عربستان صورت نپذیرفته است که بتوان بر مبنای آن، مسئولیت بین المللی برای دولت عربستان متصور بود. تخلفاتی که در ابتدا به آنها اشاره شد، هیچکدام نقض فاحش حقوق بین الملل محسوب نمی شوند و نمی توان بر پایه آنها به مسئولیت بین المللی دولت عربستان استناد کرد.


در نتیجه، با توجه به موارد فوق و نکاتی که درباره مسئولیت بین المللی دولت ذکر شد، بنظر می رسد اصرار برای رجوع به دیوان بین المللی دادگستری تا حدودی غیرمنطقی است.



رجوع به دیوان بین المللی کیفری



بحث دیگری که در طی این یکسال مطرح شد، موضوع پیگیری کیفری فاجعه منا بود. با قاطعیت می توان اظهار داشت که هیچگونه مسئولیت کیفری بر پایه این حادثه استوار نمی شود. تکیه بر مطالبه مسئولیت کیفری مسببان این حادثه از طریق مجامع بین المللی، نشاندهنده عدم شناخت نظم و نظام بین الملل نیز می باشد که می تواند موجب ایجاد توقعات بی پایه ای گردد.



نظام کیفری بین المللی، مبتنی بر مسئولیت کیفری «فردی» است. در این نظام مسئولیت کیفری دولت ها و یا اشخاص حقوقی پذیرفته نشده است. بنابراین آنچه قابلیت پیگیری دارد مسئولیت کیفری اشخاص حقیقی است و نه مسئولیت کیفری دولت عربستان. مسئولیت کیفری می تواند متوجه مسببان و یا مباشران صاحب منصب یک جرم شود، لیکن مهمترین عنصر اعمال صلاحیت نظام کیفری بین المللی در اینجا غایب است و آن صلاحیت موضوعی است. در حادثه منا اصلا جرم بین المللی واقع نشده است که بتوان سخن از امکان بررسی مباشران و یا مسببان آن جرم کرد.



این یک حقیقت غیر قابل انکار است که در فاجعه منا، قتل، آزار، اذیت، غارت و نقض کرامت انسانی مطرح است، اما یک مولفه دیگر نیاز است تا همراه این جرایم عادی بشود تا جواز ورود به حریم جرایم بین المللی را پیدا کنند و آن، عنصر زمینه ای است که در هریک از جرایم دیوان یعنی جرایم علیه بشریت، جرایم جنگی و نسل کشی دارای تعریف خاص است. شرط زمینه ای آستانه ای است که یک جرم عادی را به جرم بین المللی تبدیل می کند. شرط زمینه ای جرایم جنگی منازعه مسلحانه داخلی یا بین المللی است که در ماجرای منا مفقود است. شرط زمینه ای جرایم علیه بشریت نیز سازمان یافته بودن و یا گسترده بودن آن جرایم است که برساخته و برخاسته از یک طرح و نقشه از پیش تعیین شده از سوی یک دولت می باشد. آشکار است که اثبات چنین شرایطی با توجه به پرونده منا میسر نیست.



ورای فقدان شرط زمینه ای، از حیث رفتار مجرمانه نیز آنچه رخ داده است خارج از عداد رفتارهای مجرمانه به رسمیت شناخته شده تحت عنوان جرایم بین المللی است. فقدان مدیریت، بی تدبیری و اهمال حادثه آفرین در ذیل عناوین مجرمانه دیوان نمی گنجند. علاوه بر همه اینها، دیوان یک سازمان بین المللی است و صلاحیت آن محدود به دول عضو می باشد. عربستان سعودی عضو دیوان نمی باشد و از این رو در صورت وقوع جرم داخل در صلاحیت دیوان خارج از صلاحیت و نفوذ دیوان می باشد. در نتیجه پیگیری کیفری فاجهه منا نیز با شرایط کنونی بسیار مشکل و تقریبا غیرممکن است.




پیگیری از طریق سازمان های بین المللی



علاوه بر پیگیری های حقوقی که شرایط خاص خودش را دارد، این امکان وجود دارد که رسیدگی به پرونده فاجعه منا و محکومیت عربستان به پرداخت خسارت های مادی و معنوی حجاج را از مجمع عمومی سازمان ملل خواستار شد. زیرا مجمع عمومی مرجعی مستقل می باشد.



یک روش دیگر، توسل به سازمان های اسلامی از قبیل سازمان همکاری اسلامی، کنوانسیون حقوق بشر قاهره، تشکیل کمیته حقیقت یاب که مقام معظم رهبری نیز دستور تشکیل آن را صادر کردند، می تواند موجبی برای ترغیب تمام کشور های جهان و هم چنین سازمان ملل متحد برای پیگیری حادثه منا و پذیرش مسئولیت های بین المللی دولت سعودی گردد. چرا که این اتفاق یک امر ضد بشریت تلقی می گردد.



از آنجا که بیشتر مصدومین حادثه منا به علت نبودن آب و عدم دسترسی به خدمات بهداشتی جان باختند، موضوع رعایت بهداشت جهانی نیز قابل طرح می باشد. زیرا دولت عربستان بر خلاف معاهده های حقوق بشری، حق دسترسی به بهداشت را از حجاج بیت الله الحرام نیز نقض کرده است. لذا می توان گفت تقاضای پیگیری این موضوع از سازمان بهداشت جهانی جهت نظارت صحیح این سازمان برخدمات بهداشتی که ارائه می شود امری اجتناب نا پذیر بوده و به نوبه خود نتایج عملی مثبتی را به دنبال خواهد داشت.



در این زمینه بنظر می رسد دولت موفق نشده فعالیت های متناسب و لازم را داشته باشد و نتوانسته از ظریفیت سازمان های بین المللی و اسلامی در جهت نشان دادن بی کفایتی آل سعود در مدیریت حج و پیگیری حقوق قربانیان این فاجعه استفاده لازم را ببرد.



تشکیل کمیته حقیقت یاب



قبض و بسط اطلاعات می تواند به انقباض و انبساط فعالیت های نظام حقوق کیفری بین المللی انجامد. سیال بودن جریان اطلاعات و کمی و فزونی گرفتن آن به پویایی و تغییرپذیری عملکرد و موضع این نظام منتهی می شود. اگر روزی قلت اطلاعات موجود موجب شود تا نظام حقوق کیفری بین المللی در واقعه و حادثه ای به دیده انکار بنگرد، افزوده شدن دامنه اطلاعات می تواند موجب بر مسند قبول نشاندن این واقعه جهت انجام تحقیق و تعقیب شود.



بزرگ‌ترین مشکل در مسئله منا، نامشخص و مبهم‌بودن داده‌ها از این اتفاق است. وقتی داده‌های روشن و واضحی در اختیار نباشد، امکان پیگیری حقوقی بسیار کم می‌شود، چراکه ادله اثبات دعوی وجود ندارد. هم‌چنین سیستم عربستان که یک سیستم پلیسی و دیکتاتورمابانه است، فیلم‌ها و اطلاعات دقیق حادثه را منتشر نکرده و حتی نوار ضبط‌شده دوربین‌های مداربسته را جمع‌آوری کرده است. بنابراین دست ما در زمینه داده‌ها خالی است.



در اطراف فاجعه منا نمی توان نظر قطعی داد. اطلاعات در این باره کم است و آنچه بیان می شود گمانه زنی های ظنی است. شواهد و مدارک روشنی برای روشن کردن زوایای این ماجرا وجود ندارد. لیکن همه این واقعیت ها و قلت داده های موجود خود نه تنها مانع تشکیل کمیته تحقیق نیست، بلکه دلیل اصلی آن است. هدف از تحقیقات کمیسیون تحقیق، اثبات جرم و مجرمیت نیست، بلکه گردآوردن اطلاعات بیشتر و کشف تقصیر و یا قصور است.



«وضعیت عراق» نزد دیوان کیفری بین المللی نمونه مناسبی در توضیح این مطلب است. در سال 2006 میلادی، دادستان سابق دیوان متعاقب دریافت ده ها گزارش و درخواست درباره ارتکاب شکنجه از سوی نیروهای ارتش بریتانیا علیه شهروندان عراقی اعلام نمود به دلیل فقدان شرط «شدت لازم» این وضعیت را از دستور کار تحقیقات دیوان خارج می سازد. چند سال بعد در سال 2014 میلادی و در دوران زعامت دادستان جدید دیوان، متعاقب دریافت اطلاعات (مدارک و ادله) بیشتر اعلام شد که وضعیت عراق روی میز دادستان دیوان قرار گرفته است.



تاریخ عدالت کیفری جهانی شاهد موارد پرشماری است که رسیدگی به جرایم سالیانی دراز پس از ارتکاب آن ها صورت پذیرفته است. فاجعه منا چه ناشی از قصور باشد چه تقصیر، می بایست علت و دلیلش روشن گردد و بازماندگان بدانند که بر سر عزیزانشان چه آمده است و چرا.



در این مورد بنظر می رسد دولت هنوز نتوانسته اقدامات مقتضی را انجام دهد و بواسطه تشکیل کمیته تحقیق، اطلاعات و داده های خود پیرامون این فاجعه را افزایش دهد.



استفاده از ابزار دیپلماسی عمومی



بنظر می رسد مهم‌ترین عرصه، بعد اجتماعی ماجراست. بعنوان مثال ضربه‌ای که فعالان رسانه‌ای با پشتوانه اجتماعی به رژیم‌ صهیونیستی در سال٢٠١٠ در حادثه کشتی مرمر وارد کردند، بسیار شدید بود. درست است که این کشتی به غزه نرسید، اما حرکت اجتماعی و رسانه‌ای که مسلمانان بیشتر نقاط جهان راه انداختند، این رژیم را متحمل خسارت‌های فراوان کرد.



در فاجعه حج نیز باید یک حرکت اجتماعی بین‌المللی شکل گیرد. نگارنده تشکیل یک سازمان مردم نهاد بین المللی را بسیار مفید و تاثیر گذار می داند، سازمانی که اعضای آن از کشورهای مختلف باشند و منتخبی از خانواده قربانیان اعضای موسس آن باشند و همچنین متخصصان حقوق بین‌الملل و فعالان رسانه‌ای نیز در آن حضور داشته باشند. ماهیت این جنبش مردمی نیز باید بین‌المللی بوده و با چاشنی وحدت همراه باشد، نه صرفا یک سازمان متشکل از ایرانیان. بدنه کارشناسی وزارت امورخارجه می تواند از چنین جنبشی حمایت های لازم را بعمل آورد تا به نتیجه مطلوب برسد و بتواند صدای قربانیان مظلوم این فاجعه را به گوش جهانیان برساند و سعودی ها را به پذیرش مسئولیت و پاسخگویی به افکار عمومی وادار سازد.



برای پایمال‌نشدن خون قربانیان این حادثه، باید اقدامات مردمی و دولتی به موازات یکدیگر انجام شود تا امیدها برای به‌نتیجه‌رسیدن پیگیری‌ها افزایش یابد. با توجه به روابط دو دولت ایران و عربستان و حساسیت های موجود، مناسب است حرکت مردمی و البته با پشتوانه دولت در این مسیر جلودار باشد و تلاش کند که توجه افکار عمومی بین المللی را متوجه خود سازد و اهداف خود را پیگیری نماید.
رزمنده
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
0
0
عربستان سعودی هزاران شهروند سودانی را برای جنگ به یمن فرستاده است!
آل سعود یک جنایتکارجنگی است وباید محاکمه شود.
موضع داعش وعربستان یکسان است.
عربستان سعودی ازآمریکا دستورمی گیرد.
عربستان شریک داعش والقاعده است.
مدارکی دراختیاردارد که نشان می دهد نیروهای ائتلاف سعودی تحت رهبری آمریکا دریمن ازالقاعده وداعش حمایت می کنند.
کستانی که القاعده و داعش را درعراق وسوریه حمایت همان کسانی هستند که اکنون ازآنها دریمن حمایت می کنند.
رزمنده
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
0
0
درپاسخ به دیوان کیفری بین المللی
درپاسخ به دبیرکل سازمان ملل متحد
درپاسخ به رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد
درپاسخ به رئیس شورای حقوق بشرسازمان ملل متحد
درپاسخ به سنای آمریکا جنایتکار
درپاسخ به اتحادیه اروپا
درپاسخ به دادگاه بی عدالت کانادا جنایتکار
درپاسخ به مدعیان حقوق بشرخیانتکار
درپاسخ به عادل الجبیرنجس وحشی، فرهنگ، بی شخصیت وزیرامورخارجه عربستان سعودی جنایتکاردشمن درجه یک دین اسلام، قرآن، مظلومان، مسلمانان وبشریت!
سخنان عادل الجبیروحشی شرم آوربود.
عادل الجبیروحشی پای خود را ازگلیمش درازترکرد.
دوستان آمریکا حامی داعش هستند.
عربستان با داعش مهربان است.
رژیم جنایتکارآل سعود داعش را به وجود آورد.
رژیم جنایتکارآل سعود به علت جنایات جنگی درمنطقه وجهان باید محاکمه شود.
عربستان اصلی ترین تامین کننده سلاح تروریسم وداعش است.
اوباما واردوغان داعش را ایجاد کردند.
حامیان تروریسم، گرفتارتروریست های خود ساخته شده اند.
عربستان می خواهد جای رژیم جعلی صهیونیستی را درمنطقه بگیرد!
عربستان سعودی ثابت کرد که حامی تروریسم است.
عربستان سعودی ثابت کرد که حامی القاعده است.
عربستان سعودی ثابت کرد که حامی طالبان است.
عربستان سعودی ثابت کرد که حامی داعش است.
عربستان سعودی ثابت کرد که حامی مخالفان سوریه است.
عربستان سعودی ثابت کرد که حامی ارتش آزاد سوریه است.
عربستان سعودی ثابت کرد که حامی شورشیان سوریه است.
عربستان سعودی ثابت کرد که حامی تکفیری ها است.
عربستان سعودی ثابت کرد که حامی تروریست های سوریه است.
عربستان سعودی ثابت کرد که حامی تروریست های پاکستان است.
عربستان سعودی ثابت کرد که حامی تروریست های منطقه خاورمیانه است.
عربستان سعودی ثابت کرد که حامی تروریست های جهان است.
عربستان سعودی ثابت کرد که حامی گروهک تروریستی منافقین است.
عربستان سعودی ثابت کرد که حامی گروه های تروریستی منطقه وجهان است.
تمام تروریست های دنیا وعربستان سعودی یکی هستند.
آمریکا جنایتکارازتجاوزسعودی حمایت می کند.
مردم دنیا جنایات عربستان سعودی را فراموش نمی کنند.
عربستان سعودی هیچ تفاوتی با گروه های تروریستی دیگرندارد.
رژیم جنایتکارآل سعودی مررج اسلام آمریکایی است.
برای اثبات کمک عربستان سعودی به داعش ودیگرگروه های تروریستی اسناد زیادی وجود دارد.
عربستان سعودی مانند رژیم جعلی صهیونیستی به قوانین بین المللی احترام نمی گذارد.
دربرابراشغالگری عربستان سعودی سکوت نمی کنیم.
چه کسانی داعش را به وجود آوردند؟! آمریکا وهم پیمانانش با کمک مالی عربستان سعودی جنایتکار!
القاعده یکی ازدستگاه های دولت عربستان است.
داعش یکی ازدستگاه های دولت عربستان است.
عربستان سعودی تروریسم را مدیریت می کند.
خدمت بزرگ رژیم جنایتکارآل سعود به شیطان بزرگ مانند آمریکا جنایتکار!
وزیرخارجه عربستان سعودی دروغگوست.
حمایت عربستان ازداعش ادامه دارد.
وهابیت رژیم جنایتکارآل سعود منبع اصلی تروریسم بین المللی است.
حذف نام عربستان سعودی با دریافت رشوه توسط دبیرکل سازمان ملل متحد ازفهرست ناقضان حقوق کودک، بزرگترین ظلم به حقوق کودکان است.
عربستان سعودی داعش را وارد یمن کرده است.
عربستان سعودی القاعده را وارد یمن کرده است.
عربستان شریک مستقیم تروریسم است.
سیاست های نادرست وغلط عربستان سعودی درمنطقه وجهان خسارت زیادی به مظلومان ومسلمانان زده است.
آنچه امروزدرمنطقه، جهان و به ویژه یمن دیده می شود منعکس کننده جنایات آل سعود است.
عربستان جنایتکارجنگی است وباید محاکمه شود.
عربستان درمدت 3 سال است مراکزغیرنظامی یمن را هدف قرارمی شود ازنظرحقوق بین المللی وقوانین المللی جنایت جنگی محسوب می شود.
قطع حمایت مالی عربستان وامارات تنها راه نابودی تروریسم، القاعده ، داعش و دیگرگروه های تروریستی!
عربستان باید درباره کمک به تروریسم، القاعده، داعش و تکفیری ها توضیح دهد.
عربستان برای القاعده دریمن سلاح می فرستاد.
فیلم همراهی القاعده با عربستان سعودی درتجاوز به یمن.
چرا عربستان کاری به القاعده وداعش ندارد؟
علنی شدن همراهی القاعده با عربستان دریمن+ فیلم
ارتباط عربستان با داعش آشکاراست.
عربستان سعودی پدرواقعی تروریسم است.
عربستان سعودی مادرواقعی تروریسم است.
بمب ساخت آمریکا برسرمردم یمن!
آمریکا ازتجاوز آل سعود حمایت می کند.
عربستان فرقی با تروریسم ندارد.
عربستان فرقی با القاعده ندارد.
حملات عربستان سعودی دریمن تاکنون نتیجه ای نداشته است.
عربستان دریمن سلاح ممنوعه علیه غیرنظامیان استفاده می کند.
عربستان مرتکب جنایت جنگی دریمن شده است.
حمله عربستان به یمن با دستورآمریکا!
پشتیبانی نظامی اسرائیل ازعربستان دریمن!
عربستان واسرائیل شریک جنایات جنگی دریمن شده اند.
رژیم جعلی صهیونیستی کشورهای اسلامی را به جان هم انداخته است.
دخترایزدی توسط داعش درعربستان به فروش گذاشته شد.
قدرت گرفتن القاعده دریمن با کمک آمریکا وانگلیس.
جنگ عراق، یمن وسوریه با پول عربستان تامین می شود.
پول مکه خرج تروریسم، القاعده، داعش ودیگرگروه های تروریستی می شود.
عربستان درسوریه، عراق، لبنان ویمن شکست خورد وحالا به قطرچشم دارد.
عربستان دریمن شکست می خورد.
عربستان ازتکفیری ها بدتراست.
عربستان بسیارخطرناک ترازداعش است.
آمریکایی ها دهان سگ هارشان را درعربستان ببندند.
ازکنگره آمریکا می خواهد دهان سگ هارشان را در ریاض ببندند.
برخی کشورهایی درمنطقه وجهان به سرکردگی آمریکا جنایتکارکه حقوق بشر را رعایت نمی کنند.
ریاض ازداعش حمایت نظامی می کند.
ریاض از القاعده حمایت نظامی می کند.
تروریسم را شما ایجاد کردید.
تروریسم را شما به وجود آوردید.
ریاض حامی تروریسم است.
ریاض درحال کمک به تروریسم.
عربستان تروریست پروراست!
سند حمایت آل سعود واردن ازداعش.
خودروهای سعودی درموصل چه کنند+ عکس
داعش های عربستان درسوریه چه کنند؟
حملات هوایی نظامیان سعودی با پشتیبانی چند کشورجنایتکاربه سرکردگی آمریکا نفرت مردم یمن ازعربستان ومتحدانش را افزایش می دهد.
رژیم جنایتکارآل سعود روی اسرائیل را سفید کرده است.
عربستان جنایتکاربا بمباران وحشیانه مردم یمن درمدت 3 سال روی اسرائیل را سفید کرد.
نظامیان عربستان باید ازیمن خارج شوند.
دست آل سعود وآمریکا دریک کاسه است.
عربستان یک دولت تروریستی است.
ریاض متهم اصلی به حمایت ازداعش وتکفیری ها درمنطقه وجهان است.
آمریکا و رژیم صهیونیستی با کمک مالی عربستان درتاسیس وحمایت ازتروریست ها درمنطقه وجهان نقش دارند.
دست آل سعود به خون مردم دنیا آغشته است.
عربستان به تروریست ها درسوریه گازشیمیایی داده است!
عربستان باید درمورد گازسارین توضیج دهد.
عربستان ازشورشیان مالی حمایت می کند.
مخالفان سوریه مورد حمایت آمریکا وهم پیمانانش ازسلاح شیمیایی استفاده کردند.
رژیم جنایتکارآل سعود با چراغ سبزآمریکا برسرمردم یمن بمب خوشه ای می ریزد.
عربستان دریمن با حمایت آمریکا ازبمب های خوشه ای ممنوعه استفاده می کند.
عربستان با حمایت صهیونیست ها و آمریکا دریمن کشتارمی کند.
رژیم جنایتکارآل سعود با حمایت آمریکا دریمن جنایت می کند.
آل سعود وداعش یک هدف را دنبال می کنند.
چرا رژیم جنایتکارآل سعود کودکان را می کشد؟
عربستان با داعش همدست است.
درهرجای دنیا جنایتی رخ می دهد دست عربستان درکاراست.
هرجا ظلمی، جنایت وستم است رد پای عربستان را می تواند دید.
حمایت عربستان وامارات ازتروریست ها سپاس دخترصدام.
تشکردخترصدام ازعربستان وامارات به خاطرحمایت ازداعش.
آمریکا درجنایت های سعودی ها شریک است.
دولت آمریکا شریک ریخته خون یمنی هاست.
رژیم جنایتکارآل سعود ازدایره اسلام خارج است.
عربستان آشکارازتروریسم، داعش و دیگرگروه های تروریستی حمایت می کند.
عادل الجبیروحشی تاکنون حتی یک حرف درست نزده است.
عربستان درجنگ یمن ازداعش والقاعده کمک گرفته.
عربستان، چهره اسلام را لکه دارکرده است.
جنایت جنگی عربستان دریمن شرم آوراست.
عربستان دشمن درجه مظلومان ومسلمانان است.
مردم دنیا همچنان عربستان را دشمن دریک خود می داند.
عربستان دشمن تاریخی مردم منطقه وجهان است.
آمریکا شریک جنایات عربستان است.
عربستان به دنبال طولانی کردن بحران سوریه است.
امروزخطرعربستان همه کشورها را تهدید می کند.
جامعه بین المللی درمنطقه شکست خورده است.
جنایات عربستان دریمن ومنطقه با چراغ سبزآمریکا صورت می گیرد.
رژیم جنایتکارآل سعود ابزاردست آمریکا واسرائیل است.
اعتراف هولناک دیده بان حقوق بشرازجنایات مشترک آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی دریمن!
آمریکا وهم پیمانانش بزرگترین ناقض حقوق بشردردنیاست!
ریاض بیشترین حمایت را ازتروریسم کرد.
نباید دربرابرجنایت های سعودی ها سکوت کرد.
عربستان به همراه آمریکا درمدت 7 سال است ازتامین کنندگان اصلی تسلیحات ونیازهای مالی داعش ودیگرگروه های تروریستی درمنطقه وجهان بوده است.
اگرکشورهای اروپایی می خواهند به سوریه، فلسطین ویمن کمک کنند باید ازحمایت صهیونیست ها وسعودی ها دست بردارند.
عربستان مانند آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی سیاه ترین پرونده حقوق بشر را دارد.


عربستان سعودی حامی تکفیری های داعش است.
که 20 هزار غیرنظامی در مناطق تحت کنترل تکفیری های داعش مور حمایت آمریکا، غرب، کشورهای عربی، رژیم صهیونیستی وترکیه در موصل گرفتار هستند.
بازداشت 12 فعال حقوق بشر در ترکیه!


عادل الجبیروزیر امورخارجه عربستان باید از مردم ایران
آل سعود، عربستان را به اسراییل دوم تبدیل کرده است.
آل سعود، عربستان را به اسراییل دوم تبدیل کرده است.
که بر اثر حملات بمب افکن های سعودی درجنگ هشت صد روزه، چهارصد هزار واحد مسکونی تخریب شده است. سی و دو هزار غیر نظامی از کودک و زن و مرد، شهید و مجروح شده اند. 240 هزارنفر بیماری وبا گرفته اند و تأسیسات، مدارس، مساجد و بیمارستان های بسیاری بمباران شده است.
آل سعود، عربستان را به اسراییل دوم تبدیل کرده است.

قطر نقش عربستان در حملات 11 سپتامبر را افشا کرد
سفیر قطر در واشنگتن نقش اتباع و دیپلمات های عربستان را در حادثه 11 سپتامبر افشا کرد.
تاریخ: ۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷
شیخ مشعل بن حمد آل ثانی سفیر قطر در واشنگتن در حاشیه دیدار با سناتور جان کورنین در گفتگو با فارن پالیسی گفت: اتباع و دیپلمات های عربستان در حادثه 11 سپتامبر نقش مستقیم داشته اند من از همه خبرنگاران درخواست میکنم از سازمان سیا بخواهند که فهرست شهروندان سعودی را که در 5 سال گذشته با گذرنامه سیاسی عربستان وارد آمریکا شده و هویت تروریستی آنها برای سازمان سیا قطعی شده، افشاء نماید.
شیخ مشعل در ادامه افشاء گری های خود در مورد نقش سفارت عربستان سعودی در حادثه تروریستی 11 سپتامبر افزود: عربستان تفکر افراطی را در بین کشور های عربی رهبری می کند و با تروریست خواندن قطر و گروه های اسلامی دیگر، سعی دارد نقش وهابیت و دلارهای سعودی را در تروریسم کم اهمیت جلوه دهد.
سفیر قطر در واشنگتن افزود: ریاض با تروریست خواندن قطر سعی دارد افکار عمومی آمریکا را منحرف و جاستا را کم رنگ کند. قانون «جاستا»، تحت عنوان «اجرای عدالت در برابر حامیان تروریسم» مصوبه کنگره آمریکا به بازماندگان و خانوادههای قربانیان عملیات تروریستی 11 سپتامبر 2001 حق قانونی می دهد که از دولت سعودی غرامت دریافت کنند.
به نظر می رسد یکی از پیامدهای تنش در روابط دوحه- ریاض افشاگری دو طرف از نقش یکدیگر در ترویج تروریسم تکفیری وحملات تروریستی در سراسر جهان از جمله حملات تروریستی 11 سپتامبر است و حالا یک مقام رسمی قطر برای اولین بار نقش سعودی ها را در این حملات افشا می کند هر چند مقام های امریکایی در حال حاضر با دلارهای نفتی که از عربستان دریافت می کنند این پرونده را مسکوت نگه داشته اند اما بعید به نظر می رسد این پرونده در زمان مناسب به جریان نیفتد. چرا که علی رغم سرپوش دولت امریکا بر این پرونده، مقام های امریکایی به خوبی می دانند که در زمان حاضر مهمترین تهدید علیه غرب ناشی از تروریسم افراط گرایی تکفیری است که از آموزه های فرقه جعلی وهابیت در مدارس سعودی در سراسر جهان تولید می شود و هیچ اشتراکی میان ارزش های مورد نظر آنان با تکفیری ها وجود ندارد.
دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا پیش از شرکت در اجلاس 20 در هامبورگ، در دیدار از ورشو پایتخت لهستان با اشاره به تهدیدهایی که غرب را امروزه تهدید می کند گفت ما با طرز فکر ظالمانه دیگری روبرو هستیم که می کوشد تروریسم و افراطی گری را به سراسر دنیا صادر کند. آمریکا و اروپا، یکی پس از دیگری با حملات تروریستی روبرو شده اند. ما باید این رویه را متوقف کنیم. او می گوید ما همواره از شهروندان جدیدی که ارزش های مشترک با ما دارند استقبال می کنیم، اما مرزهایمان همواره به روی هر گونه تروریسم و افراطی گری بسته است. ما نمی توانیم کسانی را بپذیریم که ارزش های ما را رد می کنند و نفرت را دستاویزی برای توجیه خشونت علیه بی گناهان قرار می دهند. اما او نگفت اگر در گفتار خود صادق است چرا به خاطر دلارهای نفتی نقش عربستان را در گسترش این پدیده نادیده می گیرد؟ او نگفت کدام یک از ارزش های مورد نظر امریکا در عربستان جاری وساری است که او سعودی ها را علی رغم دست داشتن در حملات 11 سپتامبر به عنوان متحد خود برگزیریده است؟ ممنوعیت رانندگی زنان، مباح دانستن ریختن خون هر کس که مانند وهابی ها نمی اندیشد، حکومت دیکتارتوری و و قبیله ای یک خاندان و دهها مثال از این دست آیا با ارزش هایی که دولت امریکا از آنها سخن می گوید همسان است؟
البته این سرپوش گذاشتن بر نقش عربستان در اشاعه تروریسم فقط منحصر به امریکا نیست حالا انگلیس هم گزارشی را که به دستور دیوید کامرون نخست وزیر وقت این کشور در باره نقش عربستان در ترویج افراط گرایی در انگلیس تهیه شده است مخفی نگه می دارد.
علی رغم این مخفی کاری ها اندیشکده «انجمن هِنری جکسون» هم روز چهارشنبه با انتشار گزارشی اعلام کرد: «ارتباطی روشن و رو به رشد» میان افراط گرایان اسلام گرا و ثروت عربستان» وجود دارد.
روزنامه ایندیپندنت روز جمعه نوشت ترزا می نخست وزیر انگلیس قصد دارد درخواست قطع شدن تامین مالی فعالیت های تروریستی را به مهم ترین هدف مذاکرات خود در نشست گروه بیست تبدیل کند و این در حالی است که وی مانع انتشار گزارشی در این باره می شود که بررسی می کند آیا عربستان سعودی -متحد نزدیک لندن- به تامین مالی تروریسم می پردازد؟
شاید غرب تصور می کند با اجرای برنامه 2030 توسط محمدبن سلمان می تواند جامعه افراط گرای عربستان را متحول سازد اما غافل است که بدون پایان دادن به فرقه جعلی وهابیت که مورد تائید هیچ یک از مذاهب اهل تسنن هم نیست و بستن مدارس آموزش این آیین در سراسر جهان، تغییر این جامعه غیر ممکن است و شاید پرونده دست داشتن عربستان در 11 سپتامبر برای چنین روزهایی نگه داشته شده است.

آل سعود در میان بیتفاوتی مدعیان دفاع از حقوق بشر عوامیه عربستان را ویران کرد
نظامیان سعودی پس از 58 روز محاصره شهر شیعهنشین العوامیه، همچنان در حال تخریب، آتشزدن منازل مسکونی، مساجد و مدارس هستند و این شهر را به یک «مخروبه» تبدیل کردهاند.



بر اساس گزارش شبکه «المنار»، تعرضهای روزانه به شهروندان منطقه العوامیه واقع در «قطیف» عربستان و املاک آنها همچنان ادامه دارد و نظامیان سعودی همچنان اقدام به تیراندازی به سمت منازل و مغازههای مردم با اسلحههای مختلف میکنند. مقامات سعودی میگویند قصد تخریب روستای «السموره» در العوامیه برای ساخت یک طرح جدید را دارند اما «المسوره» زادگاه شهید «شیخ نمر» است که توسط آلسعود به شهادت رسید. نیروهای سعودی با انواع مختلف سلاحهایی که در اختیار دارند، شب و روز در حال هدفگیری منازل مسکونی در العوامیه و آتشزدن آنها هستند و حتی مساجد را نشانه میگیرند و هیچ حرمتی برای قرآن های موجود در این مساجد قائل نمیشوند.
محلههای این شهر، اکنون به میدان جنگ تبدیل شده است. روند تخریب منازل ادامه دارد و بولدوزرها و خودروهای زرهی همچنان در حال تخریب هستند. حدود 10 تا 15 درصد از جمعیت عربستان شیعه هستند که عمدتاً در منطقه الشرقیه که شامل چند استان است ساکنند. این استان مهمترین مرکز استخراج نفت در عربستان نیز به شمار میآید. معترضان عربستانی از فوریه 2011 با برگزاری اعتراضات خیابانی در منطقه الشرقیه عربستان، بهویژه در منطقه قطیف و شهر عوامیه، خواستار آزادی زندانیان سیاسی، برخورداری از حق آزادی بیان و برگزاری اجتماع و همچنین پایان تبعیض گسترده هستند.


عادل الجبیر اشتباه می کند وهم درک نمی کند چون ما درحال نبرد با تروریست ها حمایت آمریکا، غرب، عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی وترکیه هستیم.
ایران حامی تروریسم نیست بلکه عربستان سعودی ازآن حمایت می کند.
وزیرامورخارجه باید رفتارش را اصلاح کند.
عربستان باید عذرخواهی کند.
عادل الجبیروزیر امورخارجه عربستان باید از مردم ایران عذرخواهی کند.
آل سعود، عربستان را به اسراییل دوم تبدیل کرده است.
آل سعود، عربستان را به اسراییل دوم تبدیل کرده است.
که بر اثر حملات بمب افکن های سعودی درجنگ هشت صد روزه، چهارصد هزار واحد مسکونی تخریب شده است. سی و دو هزار غیر نظامی از کودک و زن و مرد، شهید و مجروح شده اند. 240 هزارنفر بیماری وبا گرفته اند و تأسیسات، مدارس، مساجد و بیمارستان های بسیاری بمباران شده است.
آل سعود، عربستان را به اسراییل دوم تبدیل کرده است.

در برابر جنایت ها، خیانت های نتجاوزهای ترکیه ساکت نخواهیم نشست
شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰
انتقام وحشیانه ترکیه ای ها از اتباع سوریه / حقوق بشر کجاست!

و جمامع حقوق بشری خفه خون گرفنتند و کاری نمی کنند.

دو مرد ترک یک زن باردار سوری را مورد تجاوز قرار داده و همراه با نوزاد شیرخواره اش به قتل رساندند.
پایگاه اینترنتی "هف پست عربی" نوشت که این جنایت پس از انتشار هشتگی به نام "سوری ها به کشورشان بازگردند" انجام شده است.
علت انتشار هشتگ، درگیری بین جوانان ترکیه و شماری از جوانان سوری به خاطر اقدام نادرست جوانان سوری در فیلمبرداری از دختران در ساحل ترکیه بود.
حکومت ترکیه پس از این درگیری با انتشار بیانیه ای، سوری ها را از هر گونه خشونت یا جرم در این کشور مبرا دانست.
اما پس از انتشار هشتگ، دو مرد ترک به خانه یک سوری رفتند که با او درگیر شده بودند و همسر باردارش را ربوده و در جنگل مورد تجاوز قرار داده و سپس به شکلی وحشیانه با کودک 10 ماه اش به قتل رساندند.
پس از آن، پلیس ترکیه این دو نفر را بازداشت کرد که مردم با تجمع در برابر کلانتری، اعدام آنان را خواستار شدند.
همچنین ائمه مساجد ترکیه، درباره وحدت میان مهاجرین و انصار، و استقبال از آوارگان سخن گفتند.

شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰
انتقام وحشیانه ترکیه ای ها از اتباع سوریه / حقوق بشر کجاست!


دو مرد ترک یک زن باردار سوری را مورد تجاوز قرار داده و همراه با نوزاد شیرخواره اش به قتل رساندند.
پایگاه اینترنتی "هف پست عربی" نوشت که این جنایت پس از انتشار هشتگی به نام "سوری ها به کشورشان بازگردند" انجام شده است.
علت انتشار هشتگ، درگیری بین جوانان ترکیه و شماری از جوانان سوری به خاطر اقدام نادرست جوانان سوری در فیلمبرداری از دختران در ساحل ترکیه بود.
حکومت ترکیه پس از این درگیری با انتشار بیانیه ای، سوری ها را از هر گونه خشونت یا جرم در این کشور مبرا دانست.
اما پس از انتشار هشتگ، دو مرد ترک به خانه یک سوری رفتند که با او درگیر شده بودند و همسر باردارش را ربوده و در جنگل مورد تجاوز قرار داده و سپس به شکلی وحشیانه با کودک 10 ماه اش به قتل رساندند.
پس از آن، پلیس ترکیه این دو نفر را بازداشت کرد که مردم با تجمع در برابر کلانتری، اعدام آنان را خواستار شدند.
همچنین ائمه مساجد ترکیه، درباره وحدت میان مهاجرین و انصار، و استقبال از آوارگان سخن گفتند.


دریاسخ به عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سگ هارآمریکا درمنطقه!
سخنان عادل الجبیروحشی شرم آوربود.
حامیان تروریسم، گرفتارتروریست های خود ساخته شده اند.
عادل الجبیروحشی پای خود را ازگلیمش درازترکرد.
عربستان با داعش مهربان است.
عربستان با داعش همدست است.
ما ضد حامیان تروریسم مانند عربستان ومتحدانش!
عربستان سعودی القاعد وداعش را وارد یمن کرده است.
پول مکه خرج تروریست های دنیا می شود.
قدرت گرفتن القاعده دریمن با کمک عربستان سعودی.
جنگ عراق، یمن، سوریه و... با پول عربستان تامین می شود.
حمایت عربستان ازتکفیری ها صدای عفوبین الملل را درآورد.
عربستان بسیارخطرتراز داعش و رژیم کودک کش صهیونیستی است.
عربستان عامل اصلی رنج کودکان یمنی است.
تروریسم را شما ایجاد کردید.
شما تروریسم را به وجود آوردید.
داعش را شما ایجاد کردید.
شما داعش را به وجود آوردید.
القاعده را شما ایجاد کردید.
شما القاعده را به جود آوردید.
جبهه النصره را شما ایجاد کردید.
شما جبهه النصره را به وجود آوردید.
مخالفان سوریه را شما ایجاد کردید.
شما مخالفان را به وجود آوردید.
تکفیری ها را شما ایجاد کردید.
شما تکفیری ها را به وجود آوردید.
گروه های تروریستی را شما ایجاد کردید.
شما گروه های تروریستی را به وجود آوردید.
تروریست های سوریه را شما ایجاد کردید.
شما تروریست های سوریه را به وجود آوردید.
شما تمام تروریست های دنیا را با پرداخت رشوه به سران ترکیه درمدت 7 سال است ازطریق ترکیه تروریست را وارد عراق سوریه کردید.
شما به آمریکایی ها رشوه می دهد.
شما به سازمان ملل رشوه می دهد.
شما به شورای امنیت سازمان ملل رشوه می دهد.
شما به کشورهای اروپایی رشوه می دهد.
ائتلاف سعودی به سرکردگی رژیم جنایتکارآل سعود با حمایت همهئ جانبه آمریکا جنایتکار و چند کشورجنایتکار از سال فروردین 1394 حمله های خود علیه یمن را بدون کسب اجازه از سازمان ملل و بدون موافقت شورای امنیت سازمان ملل متحد، آغاز کرد برخلاف قوانین بین المللی وهمچنان نیرادامه می دهد. عربستان سعودی مانند آمریکا و رژیم صهیونیستی هیچگانه به قوانین بین المللی احترام نمی گذارد با حمایت آمریکا جنایت خود را به یمن ادامه می دهد.
بحران دریمن به علت دخالت های کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا ایجاد شد.
سیاست های نادرست وغلط عربستان سعودی خسارت زیادی به ملت یمن زده است.
آنچه امروزدریمن دیده می شود منعکس کننده جنایات رژیم جنایتکارآل سعود نجس وحشی است.
سران نجس وحشی با ستور حمله یمن مرتکب جنایات جنگی شده اند.
ارتباط عربستان سعودی با تروریسم، القاعده، داعش، تکفیری ها ودیگرگروه های تروریستی آشکاراست.
قطع حمایت مالی عربستان وامارات تنها راه نابودی داعش!
آمریکا، عربستان سعودی وامارات حامی داعش هستند.
آمریکا یک تروریسم واقعی است.
آمریکا پدر واقعی تروریسم درمنطقه وجهان است.
عربستان برای القاعده دریمن سلاح می فرستاد.
سیا القاعده دریمن را اداره می کند.
فیلم همراهی القاعده با عربستان درتجاوزبه یمن.
چرا عربستان کاری به القاعده وداعش ندارد.
علنی شدن همراهی القاعده با عربستان دریمن+ فیلم.
عربستان سعودی درباره کمک به القاعده وداعش توضیح دهد.
حمایت عربستان سعودی ازالقاعده وداعش ادامه دارد.
عربستان سعودی جنگی است وباید محاکمه شود.
اعتراف سران سعودی درباره حمایت ریاض ازداعش!
آمریکا ازتجاوزآل سعود حمایت می کند.
دخالت نظامی عربستان دریمن را محکوک می کند ما ازمردم مظلوم یمن حمایت کنیم.
بمب ساخته آمریکا وغرب برسرمردم یمن! دنیا فقط سکوت کرده است.
بمب های ساخت کشورهای مدعیان دفاع ازحقوق بشردریمن توسط ائتلاف سعودی به سرکردگی رژیم جنایتکارآل سعود با حمایت آمریکا استفاده می شوند.
حملات عربستان سعودی دریمن تاکنون نتیجه ای نداشته است.
جامعه بین المللی دریمن شکست خورده است.
عربستان سعودی فرقی با تروریسم ندارد.
عربستان سعودی فرقی با القاعده ندارد.
عربستان سعودی فرقی با داعش ندارد.
عربستان سعودی مرتکب جنایات جنگی درسوریه، عراق، یمن ومنطقه شده است.
دخترایزدی توسط داعش درعربستان به فروش گذاشته شد.
عربستان درمنطقه خاورمیانه وجهان ازتروریست ها حمایت می کند.
عربستان، داعش والقاعده را به یمن آورده است.
رژیم جنایتکارآل سعود به علت جنایات جنگی دریمن ومنطقه باید محاکمه شود.
عربستان شریک جنایات تروریست های تکفیری درمنطقه وجهان است.
عربستان اصلی ترین تامین کننده مالی وسلاح تروریسم وداعش است.
مبارزه با عربستان، دفاع ازدین اسلام، مسلمانان ومظلومان است.


سران نجس وحشی، بی فرهنگ وبی شخصیت کشورهای عربی و به ویژه سران نجس وحشی، بی فرهنگ وشخصیت ترکیه باید نگاه کنند وشرم کنند.
کشورهای عربی وترکیه همچنان عاملان اصلی جنگ درسوریه وعراق درمدت 7 سال هستند.


هیچ سندی دال برمقابله آمریکا با داعش وجود ندارد.
هیچ سندی وجود ندارد که نشان بدهد آمریکا با داعش مقابله می کند.
هیچ سند و مدرکی درباره مبارزه آمریکا با تروریسم، القاعده، لطالبان، داعش و دیگرگروه های تروریستی وجود ندارد.
آمریکا از ابتدا می خواست بشار اسد را سرنگون کند.
آمریکا ثابت کرد که حامی گروه های تروریستی است.
آمریکا ثابت کرد که حامی گروهک تروریستی منافقین است.
آمریکا ثابت کرد که حامی تروریسم است.
آمریکا ثابت کرد که حامی القاعده است.
آمریکا ثابت کرد که حامی طالبان است.
آمریکا ثابت کرد که حامی داعش است.
آمریکا ثابت کرد که حامی تکفیری ها است.
آمریکا ثابت کرد که حامی مخالفان سوریه است.
آمریکا ثابت کرد که حامی تروریست های سوریه است.
آمریکا ازتروریسم برای تغییرحکومت ها استفاده می کند.
درهرجای دنیا جنایتی رخ می دهد دست آمریکا درکاراست.
سکوت دربرابرجنایت ازخود جنایت بدتراست.
تروریسم با حمایت آمریکا ومتحدانش درمنطقه وجهان جنایت می کند.
داعش با حمایت آمریکا وهم پیمانانش درمنطقه وجهان کشتارمی کند.
ائتلاف آمریکایی با داعش مبارزه نمی کند.



درپاسخ به رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد
ننگ برسازمان مللی که دراختیارچند کشورجنایتکاراست.
اگر سازمان های بین المللی قدرت و توانایی جلوگیری از جنایت آفرینی های آمریکا و اسرائیل وعربستان ومزدورانشان را ندارند بهتر است برای همیشه تعطیل بشوند.

اگر سازمان های بین المللی قدرت و توانایی جلوگیری از جنایت آفرینی های آمریکا و اسرائیل وعربستان ومزدورانشان را ندارند بهتر است برای همیشه تعطیل بشوند.

دلارهای باد آورده نفتی عربستان سعودی درمدت 7 سال است درخدمت تروریست ها وحامیانشان!
باردیگرتاکید می کنم، آمریکا وهم پیمانانش ازتروریسم درمنطقه وجهان حمایت می کنند.
سیاست های نادرست وغلط عربستان سعودی علیه همسایگان خود خصمانه است.
باردیگرتاکید می کنم، آمریکا وهم پیمانانش ازداعش درمنطقه وجهان حمایت می کنند.

باردیگرتاکید می کنم، آمریکا وهم پیمانانش ازگروهک تروریستی منافقین درمنطقه وجهان حمایت می کنند.

باردیگرتاکید می کنم، آمریکا وهم پیمانانش ازگروه های تروریستی درمنطقه وجهان حمایت می کنند.

رژیم جنایتکارآل سعود یک جنایتکارجنگی است.
داعش زنان ایزدی را درحراجی درعربستان می فروشد.
موضع داعش وعربستان یکستان است.
هدف عربستان ضربه زدن به دین اسلام، قرآن، مظلومان ومسلمانان است.
افشای نقش عربستان وآمریکا درایجاد داعش.
حامیان داعش چه کسانی هستند/ آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی وترکیه!
دست عربستان سعودی درحمایت ازداعش درموصل روشد.
حمایت عربستان ازداعش از روز روش تراست.
نقش عربستان دراشغال شمال عراق به دست داعش.
عربستان مهمترین حامی داعش است.
عربستان حامی داعش است.
پادشاه عربستان: تروریسم به اروپا و آمریکا میرسد.
اطلاع عربستان ازجزئیات نقشه داعش برای حمله به بعداد!
سازمان ملل متحد درباره سوریه ابتکارعمل ندارد وعربستان دستورات آمریکا را اجرا می کند.
ماهانه 100 غیرنظامی یمنی کشته می شوند.
بمباران خوشه ای یمن توسط جنگنده های سعودی – آمریکایی
کودک درجنگ یمن کشته شده اند.
رژیم جنایتکارآل سعود احترامی برای حقوق بشرقائل نیست.
نسل کشی عربستان سعودی دریمن/ سکوت تمام سازمان های بین المللی وکشورهای عربی شرم آوراست و بی شرمانه است.
مسابقه آدمکشی بین عربستان وداعش درمنطقه!
رژیم جنایتکارآل سعود کار وحشتناکی انجاد داد.
ملت های بیدارد درمقابل حمله نظامی رژیم جنایتکارآل سعود به یمن ساکت نخواهند نشست!
حمله سعودی ها به یمن اقدامی تروریستی است.
دخالت عربستان دراموریمن به نفع تروریست ها، آمریکایی ها و صهیونیست ها!
حمله عربستان به یمن سرپوشی برای حمایت ازالقاعده وداعش است.
اقدام که عربستان بدون اجازه سازمان ملل متحد دریمن انجام داد، نظرقوانین بین المللی جنایت جنگی محسوب می شود.
حمله عربستان به یمن به تروریست هاست.
ازهرکسی که علیه عربستان سعودی ایستادگی کند، حمایت می کنیم.
حمله عربستان سعودی به یمن، اجرای قانون جنگل بود.
تروریسم دامان عربستان سعودی را هم خواهد گرفت.
عربستان سعودی هنوز به طورمستقیم ازتروریسم، القاعده، طالبان، داعش، تکفیری ها و دیگرگروه های تروریستی حمایت می کند.
عربستان سعودی بزرگترین صادرکننده تروریست درمنطقه وجهان است.
تجاوزعربستان سعودی به یمن عبورازخطوط قرمزاست.
تجاوزنظامی عربستان به یمن تجاوزکارانه، حذف حقوق بین المللی ومنشورملل متحد است.
رژیم جنایتکارآل سعود حق نداشت به یمن حمله کند.
حمله عربستان سعودی به یمن نقض قوانین بین المللی است.
حمله به یمن اقدامی تجاوزانه است.
القاعده وعربستان دریک جبهه دریمن می جنگند.
داعش وعربستان دریک جبهه دریمن می جنگند.
ریاض تسلیحات تروریسم و داعش را تامین می کند.
عربستان حمایت ازتروریست ها را آشکارترکرد.
آمریکا جنایتکارازسال 2001 تاکنون تروریسم را ازنابودی نجاد می دهد.
آمریکا جنایتکاردروغ می گوید که درپی مبارزه با تروریسم، القاعده، طاللبان وداعش است.
آمریکا شریک داعش و جبهه النصره است.
7 هزارتروریست گذرنامه ترکیه ای دارند.
داعش را چه کسی ساخته وحمایت می کند/ آمریکا وهم پیمانانش!
مدارکی دراختیاردارد که نشان می دهد نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا ازگروه های تروریستی حمایت می کنند.
مسئولان قبلی آمریکا جنایتکارداعش وحشی را بوجود آوردند.
کسانی که القاعده وداعش را درعراق وسوریه حمایت همان کسانی هستند که اکنون ازآنها درافغانستان، پاکستان، مصر، لیبی، لبنان، منطقه وجهان حمایت می کنند.
تجاوزعربستان سعودی به یمن، تجاوز به صلح درمنطقه وجهان است.
حمله عربستان سعودی به یمن نقض قوانین بین المللی بود. حمله عربستان سعودی به یمن مشکل را حل وفصل نخواهد کرد.
حوادث یمن برگ دیگری درکارنامه سیاه وننگین سعودی ها جنایتکار، تمام سازمان های بین المللی خیانتکار، آمریکایی ها جنایتکار، صهیونیست ها جنایتکار، کشورهای عربی جنایتکار وکشورهای اروپایی جنایتکار بوده است.
کشورترکیه جنایتکار وخیانتکار درمدت 7 سال است با کمک مالی کشورهای عربی جنایتکار وخیانتکارتامین کننده سلاح هایی شیمیایی مورد استفاده داعش درسوریه وعراق بوده است.
آمریکا جنایتکاربا کمک مالی کشورهای عربی جنایتکارعناصر داعش را دراردن آموزش داده است.
آمریکا به داعش سلاح رساند!
چراغ سبزآمریکا برای تسلیح تروریست ها درسوریه!
واشگتن به جای مبارزه با تروریسم با دمشق جنگ می کند.
ما به مظلومان، مسلمانان ودولت های کمک می کنیم، آمریکا وعربستان سعودی هم ازتروریست ها کمک وحمایت می کنند.
ادعا های بی اساس عادل الجبیروحشی را به رسمیت نمی شناسیم.
رژیم جنایتکارآل سعود عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی یک جنایات بزرگ است.
حمله موشکی سپاه علیه داعش به حامیان تروریسم و داعش مانند آمریکا، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی بود.
اقدام عربستان درمنطقه غیرقابل توجیه است.
عربستان برهم زننده ثبات منطقه وجهان است.
آمریکا جنایتکاربا هدف حمایت ازتروریسم، درسوریه، عراق، افغانستان، یمن ومنطقه مداخله می کند.
هیچ کس مانند عربستان تروریسم وداعش حمایت نکرد.
حمله عربستان به خاک یمن برخلاف تمامی قواعد حقوقی بین المللی است ولی سعودی ها جنایتکارنمی فهمند.
جامعهذجهانی تجاوزعربستان سعودی به خاک یمن را محکوم کند.
حملات هوایی عربستان درشهرهای یمن غیرقابل قبول است.
توضیح عربستان سعودی درباره حملات به یمن غیرقانونی است.
حمله هوایی به یمن توجیه پذیرنیست.
حملات جنون آمیزعربستان به خاک یمن جنایت جنگی وجنایت علیه بشریت است.
آمریکا شریک جنایات عربستان سعودی است.
کنگره آمریکا شریک جرم عربستان سعودی دراین جنایات است.
کاخ سفید آمریکا شریک جرم عربستان سعودی دراین جنایات است.
دولت آمریکا شریک جرم عربستان سعودی دراین جنایات است.
تاریخ 96/2/12 اعتراف القاعده به همکاری با نیروهای تحت حمایت آمریکا جنایتکاردریمن!
که تسلیحات وکمک مالی ازائتلاف عربستان تحت حمایت آمریکا دریافت می کنند.
اعتراف سرکرده القاعده یمن به همکاری با آمریکا!
تقویت داعش وطالبان درافغانستان ازسوی آمریکا!
استفاده حامیان داعش درافغانستان ازتجهیزات آمریکایی+ عکس
حضورآمریکا وگسترش تروریسم وداعش درافغانستان نگران کننده است.
حضورنظامی آمریکا افغانستان تقویت ازتروریست های داعش می کند.
سیاست نادرست وغلط ترامپ تفاوتی با سیاست نادرست وغلط اوباما درافغانستان ومنطقه نخواهد داشت.
مردم آمریکا ازجنگ نیابتی خسته اند.
استفاده تروریست های داعشی ازسلاح ناتو.
گازسارین با کمک مالی عربستان سعودی با هماهنگی، همدستی وهمکاری سران کشورترکیه از طریق ترکیه به سوریه منتقل شده است.
مخالفان دولت سوریه دولیترگازسمی سارین ازلیبی ازطریق ترکیه به سوریه وارد کردند.
تصاویرلورفته ازکمک ترکیه به داعش.
آمریکا جنایتکاربه بمباران مسجدی درسوریه اذعان کرد.
حضورنظامی آمریکا درعراق وسوریه تقویت ازتروریست های داعش می کند.
5 هزارتروریست خارجی مورد حمایت آمریکا وهم پیمانانش درچه می کنند.
هرملت ودولتی به عربستان اعتناد کند ضربه خواهد خورد.
ترامپ درنابودی یمن همدست رژیم جنایتکارآل سعود است.
آل سعود به ترامپ باج می دهد.
5 هزارغیرنظامی عراقی وسوری درحمله هوایی ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا به عراق وسوریه قتل عام شدند.
اذعان آل سعود به همدستی با اسرائیل درتجاوزبه یمن!
اعتراف عربستان به مشارکت علنی رژیم صهیونیستی درجنگ یمن!
استفاده ریاض ازالقاعده وداعش دربابال مندب.
جنایات سعودی ها با کمک آمریکا دریمن ادامه دارد.
حمله تجاوزکارانه عربستان به یمن نقض مقررات بین المللی است.
عربستان دریمن آدم می کشد.
که مردم یمن تنها با عربستان نمی جنگند بلکه درحالی نبرد با حامیان عربستان نیزهستند.
مردم یمن با سعودی ها وحامیان آن ها می جنگند.
هیچ بهانه ای توجیه نمی کند که عربستان سعودی خاک یمن را اشغال کند.
مقام اماراتی : نفش ما درائتلاف علیه یمن، کمک به عربستان است.
عربستان 5 هزارنظامی سوادنی به یمن اعزام کرد.
آمریکا به عربستان برای جنایت دریمن پاداش می دهد.
مقامات عربستان سعودی باید پاسخگوی دخالت آشکارخود درامور کشورها باشند.
آمریکا ازمداخله گری وفروش سلاح به حامیان اصلی تروریسم دست بردارد.
همه جنایتکاران جنگی دریمن باید محاکمه شوند.
آمریکا جنایتکارتاکنون اقدام موثری برایرمبارزه با تروریسم درمنطقه نداشته است.
داعش دست ساخت نظامی استکباراست.
داعش وآمریکا حدود 45 میلیارد دلاربه عراق خسارت زده است.
تروریست های سوریه وآمریکا وهم پیمانانش 98 میلیارد دلاربه سوریه خسارت زده است.
علاوه بر آنکه سلاحهای کشتار جمعی رژیم صهیونیستی باید تحت نظارت جامعه بینالمللی نابود شود و منطقه خاورمیانه اسلامی عاری از سلاحهای کشتار جمعی اداره شود کلیه قطعنامههای شورای امنیت علیه اسرائیل غاصب باید مو به مو اجرایی شود. در ضمن برای تحقق این امر خطیر پیشنهاد میشود در جهت سلامت نفوس انسانی در جامعه بشری امتیاز حق وتوی جمهوری اسلامی ایران که قطعاً به ندرت از آن استفاده خواهد شد توسط سازمان ملل متحد و افکار عمومی جامعه بشری طی یک همهپرسی جهانی به رسمیت شناخته شود.
کنار زدن رئیس جمهور قانونی مصر توسط ارتش این کشور نوعی کودتا محسوب میشود و عملی غیرقانونی است. جلوی این گونه سوءاستفاده ارتش مصر باید گرفته شود والا هیچ حزب و گروهی امنیت نخواهند داشت در ضمن ارزیابی حوادث این کشور نشان میدهد در پشت پرده این حوادث، کشورهای قطر، عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی دست دارند و نمیگذارند آرامش به مصر برگردد.
اگر قرار باشد که ارتش مصر رئیسجمهور کنار بزند چه نیازی به انتخابات و رای مردم این کشور بود. به جای محمد مرسی باید سفیران آمریکا و اسرائیل اخراج میشدند و این دو سفارتخانه تعطیل میشد، تا کشور مصر روی آرامش به خود ببیند.
اگر قرار باشد که ارتش مصر رئیسجمهور کنار بزند چه نیازی به انتخابات و رای مردم این کشور بود. به جای محمد مرسی باید سفیران آمریکا و اسرائیل اخراج میشدند و این دو سفارتخانه تعطیل میشد، تا کشور مصر روی آرامش به خود ببیند.
عربستان سعودی اسم خودشونومسلمون میذارن رسوایی به جایی رسیده که به شورای امنیت پیشنهاد می کند عرستان را در لیست تروریست ها قرار دهید واقعا کنار خانه خدا و به عنوان خادم الحرمین چه جنایائی می کنند؟ چه وحشتی در دل مسلمین به وجود آوردند کار عربستانی بی شرمانه ی اقدامات عربستان شرم آوراست حمایت سعودی ها تروریسم اثبات شده است


درپاسخ به رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد
ننگ برسازمان مللی که دراختیارچند کشورجنایتکاراست.
اگر سازمان های بین المللی قدرت و توانایی جلوگیری از جنایت آفرینی های آمریکا و اسرائیل وعربستان ومزدورانشان را ندارند بهتر است برای همیشه تعطیل بشوند.

اگر سازمان های بین المللی قدرت و توانایی جلوگیری از جنایت آفرینی های آمریکا و اسرائیل وعربستان ومزدورانشان را ندارند بهتر است برای همیشه تعطیل بشوند.

دلارهای باد آورده نفتی عربستان سعودی درمدت 7 سال است درخدمت تروریست ها وحامیانشان!
باردیگرتاکید می کنم، آمریکا وهم پیمانانش ازتروریسم درمنطقه وجهان حمایت می کنند.
سیاست های نادرست وغلط عربستان سعودی علیه همسایگان خود خصمانه است.
باردیگرتاکید می کنم، آمریکا وهم پیمانانش ازداعش درمنطقه وجهان حمایت می کنند.

باردیگرتاکید می کنم، آمریکا وهم پیمانانش ازگروهک تروریستی منافقین درمنطقه وجهان حمایت می کنند.

باردیگرتاکید می کنم، آمریکا وهم پیمانانش ازگروه های تروریستی درمنطقه وجهان حمایت می کنند.

رژیم جنایتکارآل سعود یک جنایتکارجنگی است.
داعش زنان ایزدی را درحراجی درعربستان می فروشد.
موضع داعش وعربستان یکستان است.
هدف عربستان ضربه زدن به دین اسلام، قرآن، مظلومان ومسلمانان است.
افشای نقش عربستان وآمریکا درایجاد داعش.
حامیان داعش چه کسانی هستند/ آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی وترکیه!
دست عربستان سعودی درحمایت ازداعش درموصل روشد.
حمایت عربستان ازداعش از روز روش تراست.
نقش عربستان دراشغال شمال عراق به دست داعش.
عربستان مهمترین حامی داعش است.
عربستان حامی داعش است.
پادشاه عربستان: تروریسم به اروپا و آمریکا میرسد.
اطلاع عربستان ازجزئیات نقشه داعش برای حمله به بعداد!
سازمان ملل متحد درباره سوریه ابتکارعمل ندارد وعربستان دستورات آمریکا را اجرا می کند.
ماهانه 100 غیرنظامی یمنی کشته می شوند.
بمباران خوشه ای یمن توسط جنگنده های سعودی – آمریکایی
کودک درجنگ یمن کشته شده اند.
رژیم جنایتکارآل سعود احترامی برای حقوق بشرقائل نیست.
نسل کشی عربستان سعودی دریمن/ سکوت تمام سازمان های بین المللی وکشورهای عربی شرم آوراست و بی شرمانه است.
مسابقه آدمکشی بین عربستان وداعش درمنطقه!
رژیم جنایتکارآل سعود کار وحشتناکی انجاد داد.
ملت های بیدارد درمقابل حمله نظامی رژیم جنایتکارآل سعود به یمن ساکت نخواهند نشست!
حمله سعودی ها به یمن اقدامی تروریستی است.
دخالت عربستان دراموریمن به نفع تروریست ها، آمریکایی ها و صهیونیست ها!
حمله عربستان به یمن سرپوشی برای حمایت ازالقاعده وداعش است.
اقدام که عربستان بدون اجازه سازمان ملل متحد دریمن انجام داد، نظرقوانین بین المللی جنایت جنگی محسوب می شود.
حمله عربستان به یمن به تروریست هاست.
ازهرکسی که علیه عربستان سعودی ایستادگی کند، حمایت می کنیم.
حمله عربستان سعودی به یمن، اجرای قانون جنگل بود.
تروریسم دامان عربستان سعودی را هم خواهد گرفت.
عربستان سعودی هنوز به طورمستقیم ازتروریسم، القاعده، طالبان، داعش، تکفیری ها و دیگرگروه های تروریستی حمایت می کند.
عربستان سعودی بزرگترین صادرکننده تروریست درمنطقه وجهان است.
تجاوزعربستان سعودی به یمن عبورازخطوط قرمزاست.
تجاوزنظامی عربستان به یمن تجاوزکارانه، حذف حقوق بین المللی ومنشورملل متحد است.
رژیم جنایتکارآل سعود حق نداشت به یمن حمله کند.
حمله عربستان سعودی به یمن نقض قوانین بین المللی است.
حمله به یمن اقدامی تجاوزانه است.
القاعده وعربستان دریک جبهه دریمن می جنگند.
داعش وعربستان دریک جبهه دریمن می جنگند.
ریاض تسلیحات تروریسم و داعش را تامین می کند.
عربستان حمایت ازتروریست ها را آشکارترکرد.
آمریکا جنایتکارازسال 2001 تاکنون تروریسم را ازنابودی نجاد می دهد.
آمریکا جنایتکاردروغ می گوید که درپی مبارزه با تروریسم، القاعده، طاللبان وداعش است.
آمریکا شریک داعش و جبهه النصره است.
7 هزارتروریست گذرنامه ترکیه ای دارند.
داعش را چه کسی ساخته وحمایت می کند/ آمریکا وهم پیمانانش!
مدارکی دراختیاردارد که نشان می دهد نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا ازگروه های تروریستی حمایت می کنند.
مسئولان قبلی آمریکا جنایتکارداعش وحشی را بوجود آوردند.
کسانی که القاعده وداعش را درعراق وسوریه حمایت همان کسانی هستند که اکنون ازآنها درافغانستان، پاکستان، مصر، لیبی، لبنان، منطقه وجهان حمایت می کنند.
تجاوزعربستان سعودی به یمن، تجاوز به صلح درمنطقه وجهان است.
حمله عربستان سعودی به یمن نقض قوانین بین المللی بود. حمله عربستان سعودی به یمن مشکل را حل وفصل نخواهد کرد.
حوادث یمن برگ دیگری درکارنامه سیاه وننگین سعودی ها جنایتکار، تمام سازمان های بین المللی خیانتکار، آمریکایی ها جنایتکار، صهیونیست ها جنایتکار، کشورهای عربی جنایتکار وکشورهای اروپایی جنایتکار بوده است.
کشورترکیه جنایتکار وخیانتکار درمدت 7 سال است با کمک مالی کشورهای عربی جنایتکار وخیانتکارتامین کننده سلاح هایی شیمیایی مورد استفاده داعش درسوریه وعراق بوده است.
آمریکا جنایتکاربا کمک مالی کشورهای عربی جنایتکارعناصر داعش را دراردن آموزش داده است.
آمریکا به داعش سلاح رساند!
چراغ سبزآمریکا برای تسلیح تروریست ها درسوریه!
واشگتن به جای مبارزه با تروریسم با دمشق جنگ می کند.
ما به مظلومان، مسلمانان ودولت های کمک می کنیم، آمریکا وعربستان سعودی هم ازتروریست ها کمک وحمایت می کنند.
ادعا های بی اساس عادل الجبیروحشی را به رسمیت نمی شناسیم.
رژیم جنایتکارآل سعود عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی یک جنایات بزرگ است.
حمله موشکی سپاه علیه داعش به حامیان تروریسم و داعش مانند آمریکا، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی بود.
اقدام عربستان درمنطقه غیرقابل توجیه است.
عربستان برهم زننده ثبات منطقه وجهان است.
آمریکا جنایتکاربا هدف حمایت ازتروریسم، درسوریه، عراق، افغانستان، یمن ومنطقه مداخله می کند.
هیچ کس مانند عربستان تروریسم وداعش حمایت نکرد.
حمله عربستان به خاک یمن برخلاف تمامی قواعد حقوقی بین المللی است ولی سعودی ها جنایتکارنمی فهمند.
جامعهذجهانی تجاوزعربستان سعودی به خاک یمن را محکوم کند.
حملات هوایی عربستان درشهرهای یمن غیرقابل قبول است.
توضیح عربستان سعودی درباره حملات به یمن غیرقانونی است.
حمله هوایی به یمن توجیه پذیرنیست.
حملات جنون آمیزعربستان به خاک یمن جنایت جنگی وجنایت علیه بشریت است.
آمریکا شریک جنایات عربستان سعودی است.
کنگره آمریک
رزمنده
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
0
0
حمایت عربستان سعودی ازتروریست ها تجاوز به کشورهای اسلامی است.
امروزخطرعربستان سعودی همه کشورها را تهدید می کند.

حامیان تروریسم،گرفتار تروریست های خود ساخته شده اند
این اتفاقات نشان داد که کشورهایی که پشت صحنه تروریست خاورمیانه بودند اکنون گرفتار همان تروریست ها شده اند.
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: