کد خبر: ۷۳۹۶۲۴
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
تعداد بازدید: ۶۷۲
معاون گردشگری گفت: «توسعه پایدار گردشگری دارای دو جنبه حفاظت از محیط زیست و منابع و میرات‌فرهنگی است. از این رو گردشگری پایدار باید با سیاست مشخص و مدونی به اجرا درآید تا بتواند حرکت امیدبخشی را در توسعه همه‌جانبه فضاهای جغرافیایی تضمین کند.»

محب‌خدایی: گردشگری به‌عنوان مطالبه ملی مردم در صدر برنامه‌ریزی‌های دولت قرار گرفته استمحمد محب‌خدایی معاون گردشگری در مراسم روز جهانی گردشگری که امروز سه‌شنبه 4 مهر 96 در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، گفت: «روز جهانی جهانگردی برای خانواده بزرگ گردشگری کشورمان روز مهم و بزرگی است. اماً پیش از هر سخنی مایلم از رویدادی بزرگ، و حماسه‌ای ماندگار یاد کنم که همه عظمتش را وامدار نام مبارک، اباعبدالله‌ الحسین علیه‌السلام است. واقعه عاشورا و فداکاری اصحاب آن حضرت که موجب پایداری دین و عزت دین‌مداران شد. از آثار با برکت قیام او بود که بعد از ۱۵ قرن، جوانان برومند و سلحشور ما حماسه دفاع مقدس را که امروز در هفته بزرگداشت آن هستیم، آفریدند و با ایثار و فداکاری خود اجازه ندادند. غبار ذلت بر چهره تابان این مرزوبوم بنشیند.»

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرداغ؛ او تصریح کرد: «خوشبختم که بگویم بخشی از خاطرات دفاع‌مقدس اکنون در قالب ستاد راهیان نور به خانواده بزرگ گردشگری پیوسته و در حافظه ملی کشورمان به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور به ثبت رسیده است. مایلم در اینجا به این نکته اشاره کنم که از زمان استقرار دولت یازدهم ، خصوصاً پس از دوران رفع تحریم‌ها گردشگری در منظومه سیاست کشور و در کانون توجه همه دولت‌مردان و اقشار مردم قرار گرفته است.»

گردشگری در صدر برنامه‌ریزی‌های دولت

محب‌خدایی یادآور شد: «به‌یاد بیاوریم که چگونه گردشگری در دوران تحریم‌ها دچار ریزش و رکود شده بود. اما، گردشگری هم اینک به عنوان مطالبه ملی مردم در صدر برنامه‌ریزی‌های دولت قرار گرفته است. ما اینک در آغاز سال اول اجرای برنامه ششم توسعه هستیم. مقدمات کار و جوانب اجرایی را برای ایفای تکالیف قانونی به‌تدریج فراهم می‌کنیم. همچنین برنامه‌های مکمل دیگر مانند برنامه اشتغال با هدف‌گذاری ۷۰ هزار فرصت شغلی در بخش گردشگری، و طراحی مقاوم‌سازی اقتصاد کشور از طریق اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه‌ریزی‌های مربوط به تأمین منابع برای پروژه‌های گردشگری و آموزش منابع انسانی از جمله فعالیت‌هایی است که هم‌اکنون در سرلوحه امور ما قرار دارد.»

معاون گردشگری یادآور شد: «در حوزه مربوط به سیاست‌گذاری‌ها، تأکید ما بر دو محور قرار دارد، حمایت از بخش خصوصی، تشکل‌های مردمی و واحدهای غیردولتی و نگرش اقتصادی به صنعت گردشگری و قدرت ارزآوری و نقش موثر آن در اقتصاد کشور.»

او تصریح کرد: «واقعیت آن است که اقبال گردشگران اروپایی برای سفر به ایران طی قریب به سه سال اخیر نشانه‌ای روشن از تمایل بالقوه جهانیان برای سفر به ایران است. با چنین ظرفیتی از یک سو و با نگاه به داشته‌های ایران زمین در زمینه جاذبه‌های تاریخی و طبیعی  می‌توانیم امید به نقش‌آفرینی گردشگری در توسعه پایدار کشورمان داشته باشیم.»

محب‌خدایی ادامه داد: «توسعه پایدار امروزه به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین موضوعات مورد بحث کنفرانس‌ها، موسسات پژوهشی، نهادهای بین‌المللی و به‌خصوص برنامه‌ریزان رشد و توسعه اقتصادی با هدف پایان دادن به فقر، حفاظت از کره زمین و ایجاد رفاه برای همگان مطرح است. بی‌شک برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار، تنها به حضور و نقش دولت نباید اکتفا کرد و بنابراین نیاز است که تمام گروه‌های جامعه و همه اقشار مردم از  کشاورزان، کارمندان، تجار، دانش‌آموزان، دانشجویان و دیگر گروه‌های اجتماعی در این عرصه مشارکت کنند.»

معاون گردشگری تصریح کرد: «توسعه پایدار گردشگری دارای دو جنبه حفاظت از محیط زیست و منابع و میرات‌فرهنگی است. از این رو گردشگری پایدار باید با سیاست مشخص و مدونی به اجرا درآید تا بتواند حرکت امید بخشی را در توسعه همه جانبه فضاهای جغرافیایی تضمین کند. درواقع توسعه گردشگری باید براساس معیارهای پایداری باشد. به این معنا که مسایل اکولوژیکی در بلندمدت و هم‌چنین مسایل اقتصادی و تعهدات لازم نسبت به جنبه‌های اجتماعی و اخلاقی رعایت شود.»

محب‌خدایی ادامه داد: «توسعه گردشگری هم‌چنین باید جنبه‌های فرهنگی، ارزشی و عناصر سنتی جوامع محلی را مدنظر داشته باشد. گردشگری برای توسعه پایدار مبتنی بر اصولی است که برخی از آنها عبارت‌اند از انجام تحقیق و پژوهش، استفاده از ماهیت پایدارگونه منابع، کاهش مصرف بی‌رویه و جلوگیری از اتلاف منابع، حفظ تنوع محیطی، برنامه‌ریزی راهبردی محلی و ملی، حمایت از نظام اقتصاد محلی، مشارکت جوامع محلی، مشاوره با افراد ذی‌نفع و عامه مردم، آموزش مستمر و بازاریابی در حوزه صنعت گردشگری.»

او یادآور شد: «در این زمینه معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اقداماتی را در راستای شعار راهبردی گردشگری 2017 در دست اقدام دارد که تشکیل کمیته گردشگری پایدار برای توسعه و شکل‌گیری 4 کارگروه تخصصی شامل کارگروه تحقیق و آموزش، کارگروه زیرساخت‌ها، کارگروه توانمندسازی جوامع محلی و کارگروه بازاریابی، اطلاع‌رسانی و تبلیغات از جمله آنها بوده است. هم‌چنین  تدوین شیوه‌نامه کمیته گردشگری پایدار، تدوین تقویم رویدادها برای 3 ماهه نخست سال 2017്  و برگزاری کارگاه آموزشی و نشست مشورتی توسعه برنامه راهبردی ملی در رابطه با گردشگری پایدار با همکاری یونسکو از دیگر اقدامات در این زمینه است.»

معاون گردشگری اضافه کرد: «ایران با داشتن منابع بکر طبیعی، تاریخی و فرهنگی رتبه 94 صنعت گردشگری را در بین 136 کشور جهان دارد.»

محب‌خدایی یادآور شد: «صنعت گردشگری امروز در دنیا بزرگ‌ترین صنعت خدماتی از نظر درآمدزایی عادلانه است، مشکلات نرخ بیکاری بالا، محدودیت منابع ارزی و اقتصاد تک محصولی کشورهای در حال توسعه با صنعت گردشگری قابل حل است.»

او افزود: «سازمان تجارت جهانی در گزارشی موسوم به گزاری رقابت‌پذیری سفر و گردشگری در سال 2017، رتبه صنعت گردشگری ایران از نظر قدرت رقابت‌پذیری در جهان را 93 اعلام کرد و رتبه آمادگی فضای اقتصادی ایران در رتبه 79 قرار دارد.»

معاون گردشگری ادامه داد: «در دولت تدبیر و امید و به‌ویژه پس از برجام، رتبه رقابت‌پذیری گردشگری کشورمان 4 پله بهبود یافته است و از رتبه 97 به رتبه 93 ارتقا یافته است، رتبه ایران از نظر امن‌ترین مقصد گردشگری در گزارش سازمان تجارت جهانی 87 است و در منابع انسانی و بازار کار رتبه کشورمان 105 است.»

محب‌خدایی ادامه داد: «در زیرساخت‌های فرودگاهی، زمینی و خدمات گردشگری رتبه ایران 94 است و به‌طور تفکیک شده رتبه کشورمان در زیرساخت‌های فرودگاهی 89، زمینی و بندری 75 و خدمات گردشگری در جایگاه 116  است، همچنین در منابع فرهنگ و مسافر تجاری رتبه 38 به کشورمان اختصاص دارد.»

لزوم تغییر نگرش در مدل برنامه‌ریزی توسعه صنعت گردشگری

معاون گردشگری اضافه کرد: «توجه به آمارهای فوق و آمارهای سازمان جهانی گردشگری می‌تواند رهنمودهای بسیار زیادی برای توسعه صنعت گردشگری کشورمان داشته باشد، پیام این آمارها این است که باید در مدل برنامه‌ریزی توسعه صنعت گردشگری کشور، تغییر نگرش داشته باشیم، گردشگری صنعتی مولد، کاتالیزور و شتاب‌دهنده توسعه همه‌جانبه اقتصادی، صنعت ساختمان، صنعت حمل و نقل و ... است.»

او ادامه داد: «امروز می‌توانیم بگوییم قلب توسعه اقتصادی همه بخش‌های یک کشور برای ایجاد جریان اقتصادی پویا و پایدار گردشگری است، گردشگری امروز توانسته است با شکوفا کردن استعدادهای نهفته، از بین بردن رکود اقتصادی، شاخص کردن برترین‌ها، پویا کردن پتانسیل‌ها، افزایش باورها، تبدیل حداقل‌ها و حداکثرها، افزایش راندمان و بهره‌وری، تغییر مفاهیم و نگرش، افزایش امنیت، حفط محیط‌زیست و حفظ میراث‌فرهنگی بالاترین ارزش افزوده را در سایر حوزه‌ها رقم بزند و این صنعت را به کانو توجه جهانی تبدیل کند.»

محب‌خدایی افزود: «توسعه پایدار گردشگری شامل مدیریت آگاهانه منابع طبیعی، فرهنگی، اقتصادی و استفاده از ابزارهای خاص مدیریتی به منظور پایدار کردن این صنعت است.»

منبع: خبرگزاری میراث آریا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: