کد خبر: ۷۳۸۴۳۰
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۷
تعداد بازدید: ۲۴۸
مولاوردی:
دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی تاکید کرد: با شناخت درست راه درست را می‌شود. انتخاب دموکراسی و صلح را باید از خانه شروع کرد. بذر حقوق شهروندی را باید در خانه مرحله کاشت، در مدرسه مرحله داشت و در جامعه برداشت کنیم.
انتخاب دموکراسی و صلح را باید از خانه شروع کرد/ ارزش شهروندی نباید معامله شود

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، شهیندخت مولاوردی عصر امروز در همایش صلح، دموکراسی و حقوق شهروندی که در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: متشکرم که این قدم را برداشتید تا این مفاهیم نهادینه شود و به اهداف خود نزدیک‌تر شویم. 

وی با اشاره به عنوان این نشست اظهار داشت: باید ببینیم چه نسبتی بین این سه مفهوم می‌توان برقرار کرد. من فکر می‌کنم سازمان ملل به این توالی توجه کرده است. دموکراسی به صلح احتیاج دارد. دموکراسی یعنی از مردم، با مردم، برای مردم معنی می‌شود. از سال ۲۰۰۷ روزی به نامش شد و جز روزهایی است که باید برای جلب توجه به این موضوع تلاش شود. 

دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی ادامه داد: همچنین برای اینکه بتوانیم برای تکمیل فرایند موجود و اشکالات موجود مشارکت لازم را داشته باشیم و از تجارب مثبت استفاده کنیم. این مناسبت‌ها مثل فرصت است. 

مولاوردی با بیان اینکه وقتی از دموکراسی صحبت می‌شود ناخودآگاه حق رای به ذهن می‌رسد اما همه مفاهیم فقط شامل آن نیست، تصریح کرد: اینها وسیله هستند تا مردم مشارکت لازم را در اداره کشور داشته باشند. در دموکراسی به این موضوع توجه می‌کنیم که استقلال حفظ شود و قانون حاکم باشد. 

وی با بیان اینکه روزی به عنوان روز دموکراسی تعیین می‌شود، به معنی این نیست همه چیز تمام شد و خلا نیست، خاطرنشان کرد: وقتی خلا و کمی وجود دارد، این روزها انتخاب می‌شوند. با وضعیت موجود در خیلی کشورها فاصله زیادی تا به ثمر رسیدن آرمان‌های خود داریم. باید زحمات زیادی متقبل بشویم تا آرمان‌ها محقق شود. به رغم اینکه اسناد الزام‌آور زیادی در عرصه بین‌المللی تصویب شده اما تا تحقق آرمانشهر فاصله داریم، این روز مجالی برای درک اهمیت رای مردم است. 

دستیار رئیس‌جمهور اضافه کرد: از طرف دیگر بحث صلح داریم که این بهانه است که به گفتمان صلح و جریانات آن توجه کنیم. باید توجه داشته باشیم در نبود صلح چه اتفاقاتی در جامعه رخ می‌دهد. 

مولاوردی با بیان اینکه امسال سازمان ملل برای روز دموکراسی شعار نقش دموکراسی در کاهش خشونت‌ها را در نظر گرفته است، ابراز داشت: در روز صلح را این فرصت پیدا می‌کنیم تا از شاخص‌ها ارزیابی داشته باشیم و ببینیم این شاخص‌ها تا چه حد اجرایی شده است. جوامعی که واقعا به دنبال تحقق این آرمان بشری هستند باید به این موضوع توجه کنند و ظرفیت جامعه خود را بشناسند و از آن بهره‌مند شوند. 

وی با تاکید بر اینکه در کشور ما بحثی که کم‌کم جای خود را باز می‌کند رشد معنادار جامعه مدنی است که بسیار ذیقیمت است، بیان کرد: در سال ۲۰۱۵ شعار فضا برای جامعه مدنی بود. اگر توجه کنیم جامعه مدنی کاتالیزور پیشرفت هر جامعه است. حکومت و جامعه مدنی باید شریک آینده مردم باشند. 

دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی ادامه داد: در مورد صلح با جنگ روبرو و مواجه هستیم. برخی از افراد را صلح را نبود جنگ معنی می‌کنند؛ مانند تعریفی که برخی‌ها از سلامت دارند. این صلح شکننده است. دومین بحث، نگاه مثبت به صلح است که صلح پایدار است که برای برداشتن زمینه خشونت تلاش می‌کند و حداقل فضایی ایجاد می‌کند. اگر خشونتی به وجود آمد، باید صلح‌آمیز حل و فصل شود. 

 

مولاوردی با بیان اینکه اگر در جامعه عدالت نباشد، جامعه آبستن خشونت خواهد شد، یادآور شد: اگر می‌خواهیم صلح به خطر نیاندازد، باید به دنبال صلح پایدار باشیم. باید با تربیت و ارائه تعالیم و آموزه‌هایی که جامعه را تاب‌آور کند، به این وضعیت برسیم. تنها نهادی که خلا بین مردم و حاکمیت را پر می‌کند، سازمان‌های مردم‌نهاد هستند. آنها حلقه واسط مردم و حاکمیت هستند. با ترویج فرهنگ صلح و توسعه تکنیک فیصله اختلافات نقش خود را ایفا می‌کنند. در کشور ما بیشتر به رویکرد اول و صلح شکننده توجه شده و کمتر حتی در سطح آکادمیک به رویکرد دوم توجه شده است.

وی نقش آموزش پرورش در صلح پایدار را مهم دانست و عنوان کرد: براساس اصل 56 قانون اساسی، انسان بر سرنوشت خود حاکم است که بر اساس این اصل قوانین زیادی داریم. نسبت و رابطه صلح و حقوق شهروندی این است که فرد را به دلیل تابعیت از حقی برخوردار می‌داریم؛ می‌گویم فرد مکلف و مسئول است که حقوق شهروندی دیگر و حاکمیت را رعایت کند و مشارکت فعال در زندگی اجتماعی دارد.

دستیار رئیس‌جمهور با بیان اینکه آزادی واقعی در پرتو هم‌زیستی استقلال و مشارکت است، گفت: در این میان نقش نهادهای واسط بسیار مهم است. هرچه این نهادها اجازه رشد داشته باشند، حقوق شهروندی بیشتر اجرا می‌شود. در مقابل اگر تمام هم و غم دولتمردان مصروف ذهنیت منفی در مقابل این نهادها شود، این نقطه شروع بهم‌ریختگی روابط مردم و دولت و آغازگر بحران‌هایی است. در این شرایط است که دولت همه حقوق خود را استیفا می‌کند، بدون اینکه حقوق مردم استیفا شود.

مولاوردی تاکید کرد: در این مفهوم، دولت تابعی از شهروندان است که تابع خواست مردم است. صلح یک خواست ملی است که از طریق تقویت حقوق شهروندی و دموکراسی محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه در مذاکره برای صلح ارزش شهروندی نباید معامله شود، اظهار داشت: اگر شهروندی جهانی داشته باشیم، نور علی نور است. امروز احکام وزرا که ابلاغ شد، پیوستی دارد و در آن، از وزرا خواسته شده تا به منشور حقوق شهروندی توجه شود. این مسئله ما را امیدوار می‌کند. ان‌شاالله در پیگیری‌های خود 22 حق را عملی کنیم. ان‌شاالله همه و به ویژه دانشگاه‌‌ها در کنار ما باشند.

دستیار رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما باید یک درک و شناخت درستی را از همه این مفاهیم داشته باشیم، تصریح کرد: با شناخت درست راه درست را می‌شود. انتخاب دموکراسی و صلح را باید از خانه شروع کرد. بذر حقوق شهروندی را باید در خانه مرحله کاشت، در مدرسه مرحله داشت و در جامعه برداشت کنیم. 

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: