کد خبر: ۷۲۹۱۷۵
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸
تعداد بازدید: ۴۷۳
معاون اول رييس جمهور از تلاش دبير شورايعالي مناطق آزاد و مدير عامل سازمان منطقه آزاد كيش براي اجراي طرح نوين توسعه هندورابي قدر داني كرد
تقدير دكتر جهانگيري از كيش پيشروترين منطقه در توسعه جزاير خليج فارسبه گزارش خبرداغ به نقل از روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد كيش، اسحاق جهانگيري در آيين افتتاح 9 طرح بزرگ عمراني و گردشگري در جزيره كيش و هندورابي با تقدير از اكبر تركان دبير شورايعالي مناطق آزاد و علي اصغر مونسان مديرعامل و رييس هيات مديره سازمان منطقه آزاد كيش براي تلاش مستمر در جهت توسعه جزيره هندورابي گفت: در دولت يازدهم شاهد تحولات خوبي در مناطق آزاد كشور بوديم و جزيره كيش در اين زمينه يك الگوي بسيار موفق است.

اسحاق جهانگيري با تاكيد بر لزوم استفاده بهينه از ظرفيت هاي مناطق آزاد كشور در جهت توسعه جزاير ايراني خليج فارس گفت: جزيره كيش در اين زمينه پيشرو بوده و نخستين منطقه آزاد كشور است كه طرح نوين توسعه هندورابي و آباداني و پيشرفت جزيره ايراني خليج فارس را با اعتبار اوليه 100 ميليارد توماني اجرا كرده است.  

معاون اول رييس جمهور رشد و توسعه صنايع دانش بنيان در جزيره كيش را گام مهمي در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي بر شمرد و گفت: واحد توليد تجهيزات پزشكي و دارويي  كه امروز در جزيره كيش به بهره برداري رسيد نمونه بسيار ارزشمندي از توسعه دانش محور و توجه به توسعه صنايع دانش بنيان در مناطق آزاد كشور است و اميد مي رود آغازی برای طرح های بزرگ تر در حوزه دانش بنیان باشد.

  جهانگیری  با اشاره به اينكه كيش يکی از کانون های جذب گردشگر خارجی است افزود: جزيره كيش با افزايش جاذبه هاي نوين گردشگري و تفريحي تلاش كرده است تا براي گردشگران داخلي و خارجي مقصدي مطلوب باشد. طرح هاي گردشگري مانند پارك آبي و مجموعه آواي خليج فارس كه امروز در اين منطقه آزاد به بهره برداري رسيد زمينه ساز ارتقاء سطح خدمات گردشگري و بهره مندي هموطنان از امكانات يك سفر مطلوب گردشگري در داخل ايران اسلامي است.

وي با اشاره به اينكه سالانه میلیون ها نفر از هموطنان براي يك سفر آرامش بخش به كشورهاي همسايه سفر مي كنند افزود: طبيعت زيباي شمال و جنوب ايران فرصت های ارزشمندي براي توسعه صنعت گردشگري هستند و بايد با جذب سرمايه گذاري و افزايش جاذبه ها و امكانات تفريحي و گردشگري تمايل گردشگران داخلي و خارجي را براي سفر و بهره مندي از امكانات تفريحي اين مناطق افزايش داد.

جهانگيري با تاكيد بر اينكه توسعه گردشگري يكي از مهم ترين راهكارهاي توسعه اقتصاد كشور است اظهار داشت: گردشگري ايران با پتانسيل هاي طبيعي كشورمان، اشتغالزايي سريع و ارزاني را ايجاد مي كند و ما براي رشد اقتصادي مستمر،  بالا و اشتغالزا بايد به مقوله گردشگري و كار آفريني در اين حوزه نگاه جدي داشته باشيم.

وي افزود: تعامل بيشتر با كشورهاي شرق آسيا و چين كه قرابت فرهنگي زيادي با كشورمان داشته و خواهان تفريحات سالم و خانوادگي هستند شمار گردشگران خارجي ايران را به ميزان قابل توجهي  افزايش مي دهد.

معاون رييس جمهور با اشاره به دستاوردهاي ارزشمند انقلاب اسلامي در حوزه ايجاد و توسعه مناطق آزاد گفت: هنوز تا رسيدن به افق مطلوب در اين مناطق راه زيادي پيشرو داريم و در دولت يازدهم نيز در زمينه بررسي چالش ها و موانع پيش روي اين مناطق جلسات آسيب شناسي متعددي برگزار و راهكارهاي خوبي نيز ارائه شده است.

جهانگيري با بيان اينكه مناطق آزاد بدون شك كانون هاي توسعه اقتصادي كشور هستند، توسعه  صادرات و جذب سرمايه گذاري هاي خارجي را از جمله مهم ترين ماموريت هاي ذاتي اين مناطق برشمرد و افزود: تاسيس شعب بانك هاي خارجي در مناطق آزاد و ايجاد منابع مالي بيشتر براي فعالان اقتصادي و سرمايه گذاران اين مناطق براي تسريع و تسهيل روند توسعه مناطق آزاد كشور ضروري است.

معاون رييس جمهور همچنين به پيشنهاد دولت براي ايجاد 7 منطقه آزاد جديد در برخي استان هاي كشور از جمله سيستان و بلوچستان و كردستان اشاره و ابراز اميدواري كرد با تصويب مجلس شوراي اسلامي و ايجاد اين مناطق روند توسعه اقتصادي كشور در برخي شهرهاي كشور تسريع  شود.

جهانگیری اقتصاد دريا محور را يكي از مهم ترين اولويت هاي ايران بر شمرد و افزود: کیلومترها ساحل از جنوب تا شرق کشور و یک هزار و 800 کیلومتر ساحل دریای خلیج فارس و عمان، و سواحل  دریای خزر در شمال موهبت هاي خدادادي هستند که ما را ياري مي كند تا برای یک دوره طولانی، اقتصاد دريا محور را مبناي توسعه قرار دهیم.

وی صنايع شيلات، حمل و نقل دريايي را از جمله بخشهاي مهم و سود آور اقتصاد دريا محور بر شمرد و گفت:  در اقتصاد دريا محور جزایر ايراني خليج فارس نعمت های ارزشمندي هستند كه هر يك از آنها می تواند محور توسعه باشد.

اسحاق جهانگیری با بیان اینکه مناطق آزاد در بحث اقتصاد دریا محور باید یکی از کانون های اصلی باشند، افزود: از ابتدای دولت یازدهم و بر اساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب توجه به سواحل مکران در دستور کار قرار گرفت، و براي اين بخش ساحلي كشورمان كه  با وجود موقعيت ارزشمند جغرافيايي گرد محرومیت و فقر بر آن پاشیده شده و از کمترین عمران و آبادانی محروم بوده است برنامه ریزی وسیعی در نظر گرفته شده است.

معاون اول رييس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه  در شرايطي كه با تلاش زياد دولت آرامش به اقتصاد کشور بازگشته است، دولت دوازدهم  با چالش هاي بزرگي در اقتصاد و مدیریت کشور رو برو است تصريح كرد: بیکاری امروز یک ابر چالش پیش روی اقتصاد کشور است و با توجه به اينكه ایجاد اشتغال آنهم از طريق سرمایه گذاری و تولید تنها راهکارهاي گذر از اين مشكل هستند  باید با يك اجماع كلي و همدلي و همكاري مردم و سرمايه گذاران و فعالان اقتصادي زمینه های مناسب برای سرمایه گذاری  و افزایش تولید و ایجاد اشتغال فراهم  شود.

معاون اول رییس جمهوری با بيان اينكه شرایطی که ما امروز در خصوص بیکاری با آن رو به رو هستیم در هیچ مقطعی در كشور سابقه نداشته است گفت: در شرايطي كه  ظرف اقتصاد کشور بزرگ نشده، شمار كساني كه بر سر اين ظرف نشسته اند افزايش چشمگيري داشته است.

وي افزود: پيش از اين ايجاد 600 هزار شغل فضاي مطلوبي را فراهم مي كرد حال آنكه امروز جمعیتی که انتظار دارند براي شرايط اقتصادي بهتر و كسب و كار آبرومند از اين ظرف بهره ببرند چند میلیون نفر بوده و سالانه يك ميليون نفر نيز بر تعداد آنها افزوده مي شود.

جهانگیری با اشاره به اينكه داشتن تحصيلات عاليه يكي از مهم ترين تفاوت هاي افراد جوياي كار در شرايط فعلي جامعه با گذشته است گفت:  بخش وسیعی از جمعیت جویای کار را قشر بانوان تحصیل کرده  تشكيل مي دهند.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به كوچك شدن سفره مردم در دولت نهم و دهم به رغم در آمدهای بالای نفتی و كاهش قدرت خرید آنها گفت: امروزه معیشت مردم يكي از مهم ترين دغدغه ها و مسائل پيش روي دولت است و  دولت دوازدهم  باید با یک مدیریت قوی، پر انرژی و مدبرانه به صحنه مقابله با چالش ها ورود کند اگر چه موفقيت هر اقدامی در اين زمينه منوط به اجماع عمومی در کشور برای مقابله با این چالش هاست.

وي با تاكيد بر اينكه امکان ندارد دولت به تنهایی بتواند از این مشکلات عبور کند تصريح كرد: قوای سه گانه کشور و نیروهای مسلح و تمامي نهادهاي اجرايي باید دولت را براي گذري موفقيت آميز از اين چالش ياري دهند.

جهانگيري سیاست های اقتصاد مقاومتی را مهمترین ابزار دولت  براي حل اين چالش ها بر شمرد و گفت: دولت پذيرفته است  که در این مقطع این سیاست ها می تواند گره گشا باشد و خوشبختانه اقتصاد دانان کشور هم بر اين امر اجماع دارند. همه قوا و ارکان حکومت نيز براي كمك به دولت و اجراي موفق سیاست هاي ابلاغي رهبر معظم انقلاب در زمينه اقتصاد مقاومتي  اعلام آمادگی كرده اند  البته اين چالش با حرف بر طرف نمي شود و نيازمند همكاري هاي عملي هستيم.

 وي با بيان اينكه برخی تلاش می کنند تا با ایجاد تنش و بحران های صوری مانع از حل مشکلات شوند تصریح کرد: هر فردی که در ایجاد تنش در جامعه سهم داشته باشد، خواسته یا نا خواسته در مسیر توسعه سنگ اندازی كرده و مانعی برای عبور از مشکلات خواهد شد.

جهانگیری با تاكيد بر اينكه تعلل در گذر سريع تر از اين  چالش ها بحران بزرگي برای کشور ايجاد مي كند  افزود: پیش نیاز این کار ایجاد اجماع عمومی و فضای سیاسی آرام و تعامل خوب با دنیاست تا بتوانیم در این راستا حرکت کنیم.

به گفته فرمانده اقتصاد مقاومتي كشور،  بر اساس محورهاي اقتصاد مقاومتی، اقتصاد باید برون نگر و  درون زا باشد تا بتواند از  تمام ظرفیت های درونی خود در جهت توسعه و پيشرفت كشور استفاده  كند.

وي افزود: این بدان معناست که هر سرمایه گذاری در این کشور بدون كوچك ترين دغدغه و نگراني تمام سرمايه خود را به كار گرفته و اطمينان داشته باشد كه كوچك ترين مزاحمتي براي وي ايجاد نمي شود. دولت هم موظف است در اين مسير سرمايه گذاران را حمايت كند.

جهانگیری با اشاره به اینکه ثبات اقتصادی اهمیت زیادی در سرمایه گذاری دارد، به تلاش موفق دولت یازدهم براي كنترل تورم 40 درصدی را باز گرداندن ثبات اقتصادی به کشور اشاره و تاكيد كرد: محیط اقتصادی با ثبات در ایران برای فعالان اقتصادی بسيار مهم است.

معاون اول رییس جمهور افزود:  محیط های پر تنش اقتصادی  و غير قابل پيش بيني مانع سرمایه گذاری می شود و دولت در جهت آرامش خاطر فعالان اقتصادي، سرمايه گذاران و تجار تلاش فراواني كرد كه حاصل آن حركت ملايم نرخ ارز، روند كاهشي نرخ سود بانکی و رشد اقتصادی مثبت  در كشور بود.

اسحاق جهانگيري افزود: خوشبختانه امروزه فضای اقتصادی برای فعالان این حوزه قابل پیش بینی است. ضمن اينكه توانسته ايم  با دنیا وارد گفت و گو و تعامل شده و تحریم ها را از پیش روی مردم کشور برداریم.

جهانگیری با ابراز خرسندي از اينكه  در بخش اقتصادي و همچنين سیاست داخلی و خارجی در فضای صمیمت و گفت و گو قرار داریم تصرح كرد: در شرايط كنوني جریانات سیاسی در فضای آرامی رقابت می کنند و با وجود سلايق گوناگوني كه هر يك برای اداره كشور دارند اما همگي به يك هدف مشترك كه سر بلندی ملت ایران، آرامش و رفع دغدغه مردم و توسعه کشور معتقدند و براي رسيدن به آن تلاش مي كنند.

معاون اول رييس جمهور با تاكيد بر ضرورت سرمایه گذاری و افزایش تولید در كشور براي مقابله با چالش هاي فرا روي دولت  به اولويت ها و مزيت هاي سرمايه گذاري در بخشهاي مختلف اشاره كرد و گفت: بخش نفت و گاز يكي  از بهترين بخش هاي جذب سرمايه گذاري هاي كلان خارجي است و نمي شود با نخستین قرار داد سر و صدا راه انداخت و مانع عقد قرارداد های بعدی شد.

وي افزود: همانگونه كه رهبر معظم انقلاب هم اشاره كردند بايد در حوزه نفت و گاز براي جذب سرمایه گذاری هاي خارجي  200 میلیارد دلاري برنامه ريزي كنيم.

جهانگيري حوزه پتروشیمی، صنایع و منابع طبیعی را نيز از جمله بخش هاي مستعد و مطلوب كشور براي جذب سرمايه گذاري هاي داخلي و خارجي بر شمرد.

معاون اول رييس جمهور در بخش ديگري از بيانات خود، به چالش محیط زیست اشاره کرد و گفت:  بر طرف كردن مشكلات مردم در استان های سیستان و بلوچستان و خوزستان در مواجه با گرد و غبار و آلودگی زیست محیطی يكي از مهم ترين مسائل و چالشهاي دولت است كه بايد براي حل آن فکری اساسی کرد.

جهانگيري همچنين به وضعيت هشدار دهنده كمبود منابع آبی كشور اشاره كرد و افزود: هر ايراني علاقمند به آينده كشور يقين دارد كه بايد با  مدیریت دقیق در مصرف و منابع از اين چالش گذر كنيم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: