کد خبر: ۷۲۴۳۷۲
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴
تعداد بازدید: ۴۳۹
واکنش ها به تصویر ترامپ در حال رقص شمشیر با ملک سلمان نیز زیاد بود. آنه آپلبوم ستون نویس واشنگتن پست این صحنه را تشریفات آیین مردان شرور خواند در حالی که ایمی هاوتورن از پروژه دموکراسی خاورمیانه ای در توییتی نوشت: من به شخصه تصاویر جشن مردم ایران برای انتخابات را بسیار جذاب تر از صحنه همه مردان خودکامه در عربستان می دانم.
جنگ ایران و عربستان به واشنگتن کشیده شده / سعودی ها از ترس نفوذ تهران در امریکا، سیل پول و مقاماتشان را به سمت واشنگتن سرازیر کرده اند فارین پالسی نوشت: رقابت ایران و عربستان در جنگ های نیابتی ان دو کشور در یمن و سوریه وامروز در بحران قطر خودنمایی میکند.

به گزارش خبرداغ به نقل از انتخاب،؛ همزمانی تصاویر ترامپ در ریاض و تصویر متظاهرانه و مصنوعی او در کنار سران کشورهای عربی در حالی که دستشان را بر روی یک گوی نمادین گذاشته بودند با تصاویر شادی مردم از انتخاب مجدد حسن روحانی در خیابان های تهران موجی از یادداشت های له یا علیه ایران و سعودی را در شبکه های اجتماعی به دنبال داشت.

واکنش ها به تصویر ترامپ در حال رقص شمشیر با ملک سلمان نیز زیاد بود. آنه آپلبوم ستون نویس واشنگتن پست این صحنه را تشریفات آیین مردان شرور خواند در حالی که ایمی هاوتورن از پروژه دموکراسی خاورمیانه ای در توییتی نوشت: من به شخصه تصاویر جشن مردم ایران برای انتخابات را بسیار جذاب تر از صحنه همه مردان خودکامه در عربستان می دانم.

چرخشی زیرکانه نیز در آمریکا رخ داده است. در حالی که شاهد نمایشگاه های هنری خیره کننده از ایرانی ها در واشنگتن هستیم برخی دوستانی که از نظر فکری به کشورهای خلیج فارس نزدیکترند ما را برای کمک به صیقل دادن تصویر ایران در آمریکا سرزنش میکنند. حتی زمانی که وزیر خارجه ایران چندین بار مقاله هایش را در نیویورک تایمز منتشر کرد دوستان سعودی و دیپلمات های این کشور با تعصب به رسانه ها نگاه کردند و مدعی شدند رویکرد اوباما در قبال ایران و درک او در قبال این کشور بر درک رسانه ها از سعودی تاثیر گذاشته است.

در واکنش به این وضعیت، سعودی ها سیل پول و هنر و مقاماتشان را به سمت آمریکا جاری کردند . در ماه های اخیر واشنگتن میزبان چندین برنامه مرتبط با سعودی ها از مذاکرات فرهنگی گرفته تا گالری های هنری مونا خزیندر بودند اولین زنی که ریاست یک موسسه جهان عرب در پاریس را برعهده دارد تا کنفرانس یک روزه تحولات عربستان سعودی و نمایشگاه تحولات سیاس و اجتماعی در عربستان که تو.سط یک موسسه اماراتی در واشنگتن برگزار شد بوده است.

بحث ها درباره اینکه بین ایران و عربستان کدام یک برای آمریکا بهتر است در مرکز مباحث مبارزه با افراط گرایی قرار دارد. ظریف هرگز از هیچ فرصتی برای یادآوری سعودی بودن 15 هواپیما ربای حادثه یازده سپتامبر نمیگذرد . تهران نیز عربستان را مسبب حادثه تروریستی هفته گذشته تهران میداند. سعودی ها در عوض مساله حمایت ایران از شبه نظامیان شیعه در عراق و حزب الله لبنان را مطرح میکنند.

موضع گیری سعودی در محافل سیاست گذاری آمریکا بازتاب داشته است. یکی از مذاکره کنندگان هسته ای آمریکا گفته هر زمان او با ظریف شیک و خندان در اتاق مذاکره بوده تصویر قاسم سلیمانی را در گوشه اتاق تصور میکرده که یادآور نقش ایران در منطقه است.

سعودی ها نیز برای تطهیر چهره خودشان در آمریکا تلاش زیادی میکنند. هدف آنها جدا کردن درک از وهابیت (به عنوان ریشه صلفی گری در منطقه) از افراط گرایی است.

طرقداران عربستان اخیرا در سرمقاله هایی به تحلیل مساله وهابیت و افراط گرایی پرداخته اند.

مقامات سعودی فکر میکنند در این مسیر باید به ظریف حمله کنند. آنها سعی میکنند از ایده اصلاحات فرهنگی عربستان که طرح محمد بن سلمان است دفاع کنند.

ورای مبارزه علیه افراط گرایی، سوال اینجاست که کدام کشور در بلند مدت امیدوار کننده تر است. ایران یا عربستان؟ تا همین واخر به نظر می رسید پاسخ سیاست گذاران آمریکا ایران است و مهم نیست چقدر مسیر نا هموار باشد. این چیزی بود که در جلسات خصوصی دولت اوباما شنیده می شد.انها به همین منظور از توافق هسته ای دفاع میکردند. در کشوری که ریاست جمهوری و پارلمان و انتخابات و جامعه مدنی پویا و غنای فرهنگی و تاریخی موج می زند.

در عربستان که حکومت بر اساس اصول وهابیت است و صد ها شاهزاده وزن سیستم را تعیین میکنند و تنها چند انتخابات انگشت شمار برای شهرداری ها بررگزار شده وجامعه مدنی متصلبی وجود دارد.

یکی از فعالان زن عربستانی می گوید آنچه واقعا زنان به آن نیاز دارند حتی از مساله حق رانندگی هم بالاتر است. سیتسم باید حقوق آنها را به عنوان شهروند بشناسد.

با این حال شاید در مجموع عربستان امروز در کوتاه مدت گزینه بهتری باشد. جانشین ولیعهد عربستان سعی میکند اصلاحات اجتماعی و اقتصادی ای را در کشور ایجاد کند. کابینه جدید از برخی قواعد محافظه کارانه مذهبی عقب نشینی کرده و قدرت پلیس مذهبی تا حذ زیادی در این کابینه محدود شده است. به گفته محمد بن سلمان این طرح با هر گونه واکنش منفی روحانیونی که با اصلاحات موافق نیتسند نیز برخورد میکند. اخیرا کنسرتی در عربستان برگزار شده و برنامه های کمدی و نمایشگاه های هنری نیز در این کشور در ماه های اخیر رونق زیادی داشته است.

محمد بن سلمان با وجود مقاومت ها به کارش ادامه می دهد. نگرانی ها در این زمینه زیاد است. یکی از مقامات آل سعود گفته با وجود این نگرانی ها سعی میکنیم تا جایی که میشود در کنار مردم سعودی قرار بگیرییم. اگر شاهزاده جوان بتواند از این مسیر نگهداری کند تغییرات در صدر حاکمیت نیز رخ خواهد داد و میتواند کم کم از ایران پیشی بگیرد.

جدا از مسائل فوق الذکر، شدت رقابت ایران و عربستان در درون امریکا و خارج از مرزهایشان اختلاف در منطقه را به اوج خود رسانده است. امروز چه کسی میداند قطر چه سرنوشتی خواهد داشت؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رزمنده
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۵
0
0
دبیرکل سازمان ملل متحد برجنایات متجاوزان به عراق سرپوش می گذارد.
رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد برجنایات متجاوزان به عراق سرپوش می گذارد.
ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا همه جانبه ازتروریست های داعش کمک وحمایت می کنند.
نیروهای عراقی حملات تروریست های داعش مورد حمایت آمریکا، عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی وترکیه را در غرب موصل دفع کردند
منابع امنیتی عراق از دفع حملات پراکنده اعضای گروه تکفیری صهیونیستی داعش مورد حمایت آمریکا ومتحدانش به مناطقی از غرب شهر موصل خبر دادند.
تاریخ: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵
منابع امنیتی عراق از دفع حملات پراکنده اعضای گروه تکفیری صهیونیستی داعش مورد حمایت آمریکا ومتحدانش به مناطقی از غرب شهر موصل خبر دادند.
شبکه اطلاع رسانی وابسته به فرماندهی مشترک عراق در بیانیه ای اعلام کرد بیش از 100 تروریست داعش مورد آمریکا وهم پیمانانش در عملیاتی با حمله به منطقه الدندان به خانه های مردم یورش بردند و تعدادی از این خانه ها را به آتش کشیدند اما نیروهای پلیس موفق به محاصره این منطقه و پاکسازی آنجا از وجود تروریست ها شدند.
این منبع افزود: درگیری های شدید از ساعت سه بامداد تا ساعت هشت بامداد ادامه داشت و بالگردهای عراقی مواضع تروریست های داعش را در این منطقه هدف قرار دادند.
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۵
0
0
اعتراف سازمان ملل بعد از 7 سال جنایات رژیم صهیونیستی درسوریه : اسرائیل از گروههای مسلح در سوریه حمایت میکند

۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴

سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد که رژیم اسرائیل از گروههای مسلح در سوریه حمایت کرده است.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری النشره، گزارش آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از حمایت اسرائیل از گروههای مسلح از جمله جبهه تروریستی النصره خبر داد.
نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل تحت نام "آندوف" در چند نوبت اقدام نیروهای اسرائیلی در حمایت و رساندن کمک به گروههای تروریست مسلح در منطقه حائل در مرز فلسطین اشغالی و سوریه را رصد کرده اند و این امر علاوه بر تماس و هماهنگی مستقیم بین دوطرف بوده است.
در این گزارش آمده است: سازمان ملل 16 مورد تماس بین نیروهای اسرائیلی و افرادی در بخش سوری منطقه حائل و دیدار عناصر مسلح و غیرمسلح با نیرهای اسرائیلی و انتقال لوازم بین دوطرف را رصد کرده اند.
در اولین اعتراف رسمی رژیم صهیونیستی، وزیر جنگ سابق این رژیم چندی پیش اعلام کرد که تل آویو با عناصر مسلح در سوریه هماهنگی دارد.
موشه یعلون وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت که هماهنگی بین اسرائیل و گروههای مسلح در سوریه بویژه با گروههای مستقر در مناطق نزدیک منطقه (اشغالی) جولان (سوریه) وجود دارد.
پیشتر گزارش های بسیاری از حمایت نظامی و اطلاعاتی مستقیم رژیم صهیونیستی از این گروهها و در صدر آنها جبهه تروریستی النصره خصوصا در دو استان درعا و القنیطره حکایت داشت.
تصاویر عیادت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از عناصر مسلح زخمی در بیمارستانهای این رژیم نیز منتشر شده بود.
یعلون خطاب به این گروههای تروریستی گفت که ما به نیازهای شما توجه خواهیم کرد..شما به کسی اجازه نخواهید داد که نزدیک به حصار مرزی شود.
وی افزود: آنها (این گروههای مسلح) متعهد هستند و هیچ اقدامی علیه ما از مناطق تحت کنترل خود انجام نخواهند داد.
امیر بار شالوم تحلیلگر امور نظامی در شبکه اول رژیم صهیونیستی گفت: این اولین باری است که اسرائیل به همکاری یا هماهنگی امنیتی با گروههای معارض مسلح در جولان اذعان می کند.
ارتش رژیم صهیونیستی همچنین اذعان کرده که از زمان آغاز جنگ علیه سوریه در سال 2013 میلادی، 2600 عنصر زخمی در این جنگ را درمان کرده است.
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: