کد خبر: ۷۲۲۸۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
تعداد بازدید: ۳۱۲
رئیس اداره ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان گرمسار گفت: بخش‌هایی از آب انبار نه حصار گرمسار شبانه و توسط عده‌ای ناشناس تخریب شد.
تخریب شبانه یک اثر ثبت‌شده ملی در گرمسار/میراث‌فرهنگی شکایت کرد به گزارش خبرداغ به نقل از  ایسنا، مهوش کمالی با اعلام این خبر اظهار کرد: بخش‌هایی از آب انبار نه حصار بین ساعت ۲ تا 3 صبح روز جمعه دوازدهم خرداد ماه توسط عوامل سودجو و فرصت طلب تخریب شد.

 وی گفت: این تخریب در ساعات غیر اداری و تعطیلی انجام شده و به نظر می‌رسد عمدی و با دستگاه لودر انجام شده باشد.

کمالی افزود: این آب انبار که در حال حاضر 40 درصد آن تخریب شده است، از بناهای تاریخی سالم و از معدود آب انبارهایی است که دارای دو بادگیر بود.

وی ابراز امیدواری کرد: بر اساس شکوائیه تنظیم شده توسط اداره میراث فرهنگی، عامل یا عاملان تخریب این آب انبار تاریخی شناسایی شوند.

رئیس اداره ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان گرمسار  تصریح کرد: آب انبار نه حصار گرمسار به شماره ۲۰۲۴۵ و در آبان‌ماه 86 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

آب انبار ناسار يا همان نه حصار در جنوب قلعه ناسار گرمسار و در مجاورت جاده اصلی به روستا قرار گرفته است. سازنده اين بنا طبق نوشته بالای سردر آب انبار مرحوم سيف الله معماريان سمنانی است. منبع اصلی، گنبدی شکل و آجرپوش است که بر طاق آجری و ضربی طرفين استوار است.

 در دو قسمت منبع این آب انبار، دو بادگير برای خنک شدن آب زير منبع در نظر گرفته شده است. منبع اصلی اين آب انبار از نظر‌ فيزيکي با ساير آب انبارها در سطح استان متفاوت و در نوع خود بی نظير است.

بر اساس ماده ۵۶۴ قانون مجازات اسلامی، هر کس بدون اجازه سازمان میراث فرهنگی و بر خلاف ضوابط مصوب اعلام شده از سوی سازمان مذکور به مرمت یا تعمیر، تغییر، تجدید و توسعه ابنیه یا تزئینات اماکن فرهنگی – تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی مبادرت کند به حبس از شش ماه تا دو سال و پرداخت خسارات وارده محکوم می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: