کد خبر: ۷۲۱۶۳۷
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴
تعداد بازدید: ۳۱۹
محافظه کاران برای حفظ پایگاه خود از قطبی شدن جامعه ابایی ندارند
انتخاب روحانی شکستی سنگین و آشکار برای ابراهیم رئیسی رقیب محافظه کار او و مانعی عمده‌ای برای اردوگاه محافظه کار بود. عدم قطعیت و مخاطرات بالا در جریان انتخابات هنوز هم تایید می کند که رقابت های انتخاباتی در ایران مهم هستند و میزان مشارکت مردم در آن در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه خاورمیانه اهمیت بیشتری دارد.
واشنگتن‌پست: باید منتظر صف‌آرایی جدی‌تر تندروها در برابر روحانی باشیم یک کارشناس ارشد بین الملل و مسئول پروژه ایران در اندیشکده امریکایی «بلفر» و استاد دانشگاه هاروارد گزارشی تحلیلی در «واشنگتن پست» با اشاره به این که ۴۰ میلیون ایرانی در انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه مسیر آینده کشورشان را انتخاب کردند، می‌نویسد: «بین تعامل و دیپلماسی با غرب و پوپولیسم اقتصادی متکی به خود ایرانیان با بیش از ۷۰ درصد مشارکت در انتخابات، اولی را انتخاب کردند.

به گزارش خبرداغ، انتخاب روحانی شکستی سنگین و آشکار برای ابراهیم رئیسی رقیب محافظه کار او و مانعی عمده‌ای برای اردوگاه محافظه کار بود. عدم قطعیت و مخاطرات بالا در جریان انتخابات هنوز هم تایید می کند که رقابت های انتخاباتی در ایران مهم هستند و میزان مشارکت مردم در آن در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه خاورمیانه اهمیت بیشتری دارد. 

کارزار انتخاباتی امسال ایران خشن بود چرا که محافظه کاران رویکردی تهاجمی را علیه روحانی در پیش گرفتند و فراتر از تاکتیک های مبارزات انتخاباتی خود درجه ای بسیج و سازماندهی، سرمایه‌گذاری و اجماع‌سازی را در درون اردوگاه محافظه کاران شاهد بودیم که در دو دهه گذشته بی سابقه بود. آن ها اتهاماتی جدی را علیه روحانی رییس جمهوری مطرح کردند. این حملات علیه اردوگاه اصلاح طلبان حامی روحانی نیز بود. روحانی در مقابل برای جذب آرا از بین اصلاح طلبان مطالبات مردم را مطرح کرد. با این حال، پرسش اینجاست که محافظه کاران چرا چنین بازی تهاجمی‌ای را در زمینی سوخته در برابر رییس جمهوری تدارک دیدند که سبب توافق هسته ای و لغو تحریم ها شده بود؟ ایا این یک اشتباه استراتژیک از سوی محافظه کاران و یا رئیسی بود؟ پاسخ فراتر از این هاست.»

این تحلیلگر می افزاید: «با برد یا باخت، محافظه کاران تصمیم گرفتند خطوط نبرد بین مومنان واقعی به خود و طرفداران روحانی میانه رو را به پیش ببرند. باخت آنان می تواند بر مسیر آینده ایران ینز تاثیر گذار باشد. در سال ۲۰۱۳ میلادی انتخاب روحانی و حصول توافق هسته ای با حمایت بخش‌های کلیدی از نخبگان محافظه کار ایرانی همراه بود که می توان آنان را تئوکرات های مدرن خواند و اتحادی بین جناحی برای پیروزی روحانی حاصل شد.»

نویسنده در ادامه اشاره می کند که استعفای اخیر ناطق نوری نیز نشان دهنده جدی شدن اختلافات بین جناحی در ایران است و نشان می دهد که او می خواهد موقعیت خود را برای ایجاد اصلاحات اساسی در آینده ایران تقویت کند. این روزنامه می افزاید نزد محافظه کاران این یک فاجعه خواهد بود در نیتجه آنان استراتژی خود را برای کارشکنی در مسیر کار روحانی در پیش خواهند گرفت. آنان کارزاری را علیه دولت آغاز کرده اند تا برای منازعات سیاسی در آینده اماده باشند؛ حملات سرسختانه علیه روحانی و گفتمان اصلاح طلبی او به محافظه کاران اجازه می دهد تا باورمندان به اردوگاه خود را در برابر اصلاح طلبان صف‌آرایی کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: