کد خبر: ۷۲۰۸۱۸
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۶
تعداد بازدید: ۳۰۳
حضور شوق انگیز مردم در انتخابات و حمایت قاطع از دکتر حسن روحانی و گفتمان تدبیر و اعتدال، برگ زرین دیگری را ورق زد و تداوم و ایستادگی بر گفتمان صلح و امنیت و سازندگی و بالندگی را به مثابه ی عصاره ی خواست تاریخی برآمده از فرهنگ و تمدن ملت ایران رقم زد.
این است صدا و سیمای ملت ایران به گزارش خبرداغ ، حضور شوق انگیز مردم در انتخابات و حمایت قاطع از دکتر حسن روحانی و گفتمان تدبیر و اعتدال، برگ زرین دیگری را ورق زد و تداوم و ایستادگی بر گفتمان صلح، امنیت، سازندگی و بالندگی را به مثابه ی عصاره ی خواست تاریخی، برآمده از فرهنگ و تمدن ملت ایران رقم زد.

در تعریف فرهنگ آن را به مثابه ی دوایر متحدالمرکزی ترسیم و تشبیه کرده اند که درونی ترین لایه ی آن را ارزش‌های بنیادین و آرمان های خدشه ناپذیر جامعه تشکیل می دهد و تحت الهام آن و نیز بر گرد آن سایر ارزش‌ها، هنجارها، نمادها، مناسک و رفتارها شکل می گیرند.

به تأسی از این مدل، اگر در تحلیل و شناخت فرهنگ مردم و سرزمین ایران، گرد و غبارها و لایه ها و پوسته ها را یکی پس از دیگری کنار بزنیم و به گوهر و عصاره آن ره یابیم، در خواهیم یافت که هسته ی سازنده ی منظومه ی فرهنگی ایرانیان در بستر تاریخ و به رغم فراز و فرودها و کامیابی ها و ناکامی ه ، سرد و گرم ها و تلخ و شیرین ها، هماره از نیک اندیشی و نیک آیینی، خیر و برکت، عشق و محبت، طراوت و سرزندگی، آزادی و آزادگی و در یک عبارت فضیلت و انسانیت تشکیل یافته است.

از این رو باید اراده و خواست ملت ایران را در انتخابات اخیر در بستری فرهنگی و تاریخی تحلیل و ارزیابی کرد و عهد و پیمان و وصیت و رسالتی را به یاد آورد که ما بین اسلاف و اخلاف ایرانیان بسته شده است و دست مریزاد گفت به پدران و مادرانی که به رغم همه ی تلاطم ها و بحران ها و ناملایمات و مصیبت ها توانسته اند، میراث اجدادشان را به فرزندانشان بسپرند و بدین گونه شیرازه و عصاره ی فرهنگ و تمدن کهن دیارمان در قلم و انتخاب اخلاف پاک و نیک اندیشش، همچون گوهری تابناک بدرخشد.

اگر سیمای ملت ایران را در انتخابات نیک بنگریم و صدای ملت ایران را نیک بشنویم، به سادگی درخواهیم یافت که ملت ایران اصلاح و آبادانی و توسعه و پیشرفت کشور را توأم با صلح و آرامش، آزادی و امنیت و هم زیستی و تعامل سازنده با جهان و با اتخاذ عقلانیت و تدبیر مرجح دانسته و اولویت بخشیده است. این پیام و خواست ملت ایران آنقدر روشن است که نمی توان خدشه ای بر آن وارد کرد و تعبیر و تفسیری دیگری از آن داشت. نکته اینجاست که این خواست و عزم مصمم و واضح باید در عمل و منش منتخب ملت و تیم و یاران و همراهانی که برمی گزیند ، متجلی و متبلور شود تا بتواند از سرمایه امید و نشاط ملت مایه گیرد و آن را در مسیر تحقق خواسته های تاریخی اش ساری و جاری سازد. تردید نیست که هر بار ملت مجال یافته، سخن بگوید، او نجیبانه  و مظلومانه خواست و اراده ی خود را بیان داشته است، گناهی نابخشودنی است اگر به اتکای اراده ی ملت بر قدرت نشستیم ، به تدریج رسالت و پیمانمان را فراموش کنیم و راهمان را از راه ملت جدا سازیم.

برای تحقق و تبلور اراده ی ملی در سیاست ها، برنامه ها و اقدامات دولت باید چند راهبرد زیر را سرمشق قرار دهیم.
۱ – در انتخاب اعضاء کابینه و مدیران عالی و میانی وفادارترین و مصمم ترین به خواست ملت را برگزینیم که ضمناً واجد ویژگی هایی چون درستکاری و سلامت، توسعه گرابودن، نگاه ملی و راهبردی داشتن، صادق و شفاف بودن، مشارکت جو و اهل مشورت بودن نیز باشند.
۲ – در برخورد با فساد و بی تدبیری مدیران هیچ ملاحظه ای صورت نپذیرد و به مردم اطمینان داده شود، دولت از کارایی و کارامدی و اقتدار لازم در خدمت به مردم برخوردار است.
۳ – به پژوهش ها و تحقیقات و پیمایش های اجتماعی که مستمراً خواست و اراده ی ملت را در تصمیم گیری های مختلف نمایان می سازد، اهمیت داده شود.
۴ – موسسات و نهادهای علمی و تخصصی، مراکز پژوهشی راهبردی و سمن ها و نهادهای مردمی به عنوان بازوی فکری و مشورتی به یاری گرفته شوند.
۵ – شورایی از نخبگان، خبرگان و اساتید حوزه های مختلف شامل جامعه شناسان، هنرمندان، اقتصاد دانان، فلاسفه، نویسندگان، فعالان سیاسی ، ورزشکاران و متخصصان دیگر که در انتخابات اخیر نقش بارزی در حمایت از عقلانیت و تدبیر ایفا نموده اند تشکیل شود. این شورا در قالب گروه های مشورتی و نظارتی تخصصی و به عنوان مشاور و ناظر بر عملکرد دستگاه های اجرایی مختلف سازماندهی شوند و گزارش های راهبردی و تصمیم ساز این گروه های تخصصی موجب ایجاد پیوندی عمیق و اثربخش بین خواست و اراده ملت و اقدام و عمل مدیران و متولیان دستگاه های اجرایی کشور شود.
۶ – مجال و محمل قانونی لازم برای شکل گیری سازمان های مردم نهاد، احزاب و گروه های سیاسی و نیز مطبوعات و رسانه های آزاد و مستقل برای نظارت بر عملکرد مدیران و نیز انتقال مستمر خواست و اراده مردم و کمک به تربیت نسل های جدیدتری از مدیران و معرفی شایسته ترین آنها برای تصدی مناصب فراهم شود.

امید آنکه کشور و میهنمان را از تلاطم مشکلات و کمبودها نجات داده و از گزند بدخواهان وکج اندیشان در داخل و بیرون مرزها رهانیده و به ساحل ثبات و آرامش، عزت و سربلندی و توسعه و پیشرفت هدایت کنیم.  

آفتاب
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: