کد خبر: ۷۱۹۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۵
تعداد بازدید: ۳۶۶
ناصر ایمانی تحلیلگر اصولگرا معتقد است که حضور تیم احمدی نژاد در ستاد رئیسی به ضرر او تمام نخواهد شد. وی می گوید که احمدی نژاد همچنان در کف جامعه رای بالایی دارد.
حضور تیم احمدی نژاد در ستاد رئیسی اتفاق بدی نیست؛ احمدی نژاد رای بالایی دارد / فعلا در نظرسنجی ها، رای قالیباف از رئیسی بیشتر است / روحانی با سخنان اخیرش، بخشی از آرای خاکستری را جذب کرد / در روزهای پایانی انتخابات، افرادی مثل سیدحسن خمینی با انتشار فیلم از روحانی حمایت خواهند کرد تا آرای خاکستری بیشتری به میدان بیایندبه گزارش خبرداغ،ناصر ایمانی تحلیلگر اصولگرا معتقد است که حضور تیم احمدی نژاد در ستاد رئیسی به ضرر او تمام نخواهد شد. وی می گوید که احمدی نژاد همچنان در کف جامعه رای بالایی دارد.

ایمانی همچنین بر این باور است که روحانی این روزها سعی در جذب آرای خاکستری دارد و تا حدی در این بخش موفق بوده است. وی همچنین بر این باور است که طی روزهای آینده افرادی نظیر سیدحسن خمینی با اعلام حمایت از روحانی، سعی خواهند کرد که طیف خاکستری بیشتری به سمت روحانی حرکت کنند.



متن گفتگوی «انتخاب» با ناصر ایمانی در زیر آمده است:

این روزها اخباری در مورد کناره گیری قالیباف یا رئیسی به نفع یکدیگر منتشر شده، ایا اساسا چنین امری محتمل است؟ و ایا این عدم کناره گیری به خاطر رقابت درونی بین این دو است؟

به نظر من کناره گیری اتفاقی نخواهد افتاد، البته نه به خاطر رقابت، به خاطر اینکه انتخابات به مرحله دوم کشیده شود. هیچ رقابتی از اساس وجود ندارد. مهم این است که انتخابات در دور اول، پیروز نداشته باشد، چون امار همه کاندیداها زیر 50 درصد است. البته سبد رای قالیباف و رئیسی هم متفاوت است، همچنان که سبد جهانگیری با روحانی قدری متفاوت است. 

اگر ستادها و اصولگرایان در روزهای پایانی این هفته متوجه شوند که روحانی در دور اول پیروز می شود، ممکن است کاندیداهای خود را مجبور به کناره گیری کنند؟

اگر هم نظرسنجی ها در واقع نشان دهد، روحانی پیروز می شود، بازهم دلیل ندارد که ریسک کرده و کنار بکشند. در مرحله اول، تقریبا دیگر مقابله رو در رویی نخواهیم داشت، فقط تبلیغات شهرستان ها و مراکز استان خواهد بود و...

خب، الان کدامیک از کاندیداهای جمنا رای بیشتری دارند؟

فعلا در نظرسنجی ها، رای قالیباف از رئیسی بیشتر است، البته این اهمیتی ندارد، ولو اینکه رای قالیباف 35 درصد بشود یا بالعکس.

از نگاه شما، رویکرد تازه اقای روحانی، چقدر می تواند در موفقیت ایشان موثر باشد؟

طبعا تلاش ایشان با صریح گویی هایشان این است که ارای خاکستری و ارای کسانی که قطعا نمیخواستند شرکت کنند جذب کند، اینکه تا چه حد موفق خواهد بود هنوز مشخص نیست. هفته ی اخر که هفته ی جاری است، هفته ی تعیین سرنوشت است، در انتخابات های ما، در 2، 3 روز اخر، ممکن است موجی ایجاد شود که این موج می تواند انتخابات را تعیین تکلیف کند. این اتفاقات غیرمنتظره را ما داریم و ممکن است برای قالیباف یا رئیسی بیافتد.

الان آقای روحانی در جذب آرا در یک هفته ی گذشته موفق بوده است؟

بله، بخشی از آرا را توانسته است جذب کند، بخشی شان را هم نه، این ارا صرفا از طریق برخی مسائل سیاسی یا ساختار شکنانه جذب نمی شود. امروز شرایط متفاوت است، سال 92، این امکان برای روحانی بیشتر بود تا 96، چون از دوران اقای احمدی نژآد گذشته بودیم، و این امکان بیشتر بود که بتواند موجی ایجاد کند و ارای خاموش را جذب کند. الان 4 سال عملکرد روحانی جلوی چشم است، یعنی عملکرد ایشان در حوزه های مختلف برای مردم قابل مشاهده است.

ممکن است در روزهای پایانی موجی به مانند موج هفتم اسفند ایجاد شود؟

قاعدتا برخی سران جریان اصلاحات همانند سال 92 و همچنین اقای سیدحسن خمینی، تلاش خواهند کرد فیلم یا پیامی منتشر کنند تا بیشترین ارا خاکستری به میدان بیایند. البته تمام ارای خاکستری متعلق به جریان اصلاح طلب نیست، یک سری ادم های خاکستری نزدیک به جریان اصولگرا در 94 به صحنه نیامدند و اصلاح طلبان پیروز شدند. این جریان فکری هم نمی خواهند رای دهند. باید ببینیم تقابل ارای خاکستری چه خواهد شد، نظرسنجی ها غیرقابل پیش بینی است. ممکن است با ارای نسبتا خوبی، یکی از کاندیداها در مرحله اول پیروز شود.

اشاره به آقای احمدی نژاد و دوران عملکرد ایشان شد که باعث حرکت آرای خاکستری به سمت آقای روحانی شد. اکنون که اقای رئیسی، تماما از تیم اقای احمدی نژاد در ستاد استفاده کرده اند، می تواند به ضرر ایشان تمام شود؟

اول اینکه این مطلب، مطلبی است که روحانی عنوان می کند اما این نکته ممکن است به نفع ایشان تمام نشود، چراکه ارای احمدی نژاد در کف جامعه ارای نسبتا قابل توجهی است. تا روز اعلام صلاحیت ها، نظرسنجی ها می گفت او رای نسبتا بالایی داشت، یعنی میخواهم بگویم ایشان رای بالایی دارد، چه خوشمان بیاید، چه خوشمان نیاید. اینکه روحانی اعلام میکند تیم احمدی نژاد در تیم رئیسی حضور دارد، بخشی از  ارای احمدی نژاد را به طرف رئیسی می کشاند. آنها تصور می کنند همه مردم از احمدی نژاد بیزارند و مثلا مردم را دارند از رئیسی بیزار میکنند. این استراتژی غلطی است، این کار را ایشان نباید می کرده است. اقای احمدی نژاد که داریم میگوییم منظور تیم اجرایی اقای احمدی نژاد نیست، تیم ایشان افراد مختلفی بودند، بعضی ها مدیران قابلی بودند. اینکه به احمدی نژاد حمله می کنیم، به خاطر شخص ایشان و حلقه ی اطرافیان ایشان است. بیشتر اصولگراها از 4 سال دوم، از ایشان جدا شدند.

آیا باتوجه به شعار اقای رئیسی مبنی بر مستقل بودن و امثالهم، ایا اینکه ستاد یاشان منحصرا در اختیار تیم احمدی نژاد و تیم جبهه پایداری است، با شعار اولیه شان تناقض ندارد؟ آیا اساس استفاده از تیم آقای احمدی نژاد از سوی اقای رئیسی، یک استراتژی است؟

این موضوع که افرادی که در دولت محمود احمدی نژاد بودند، الان در ستاد رئیسی هستند، اتفاق بدی نیست، اینها که نباید اعدام شوند، این حرف غلطی است. همچنان که برخی به مسئله 4 درصد و 96 درصدی اعتراض دارند، این هم مسئله غلطی است. بعضی از مدیران احمدی نژاد قابل بودند بعضی هایشان هم نه، وقتی احمدی نژاد رقت، مدیران ایشان اطلاعیه دادند و نسبت به ایشان ابراز نارضایتی کردند. 

چرا با این وجود، اثری از طیف اصلی جریان اصولگرا و ریش سفیدان این جریان مثل آقای ناطق و افراد منتسب به آنها در ستاد آقای رئیسی وجود ندارد؟ طیفی که اردوگاهش از سال 84 تحت کنترل جبهه پایداری است.

از سال 76 تا 84، تمام اصولگراها من جمله اقای ناطق و جبهه پیروان خط امام و رهبری، همگی در این اردوگاه حضور داشتند. اما اقای ناطق به دلایلی مخلتف کنار کشیدند، این بدین معنا نیست که از اردوگاه اصولگرایان خارج شده اند و خودشان هم به این مسئله معتقد نیستند.

اما اقای ناطق به صراحت در این روزها و همچنین 4 سال گذشته از آقای روحانی حمایت کرده اند؟

بله، اما ایشان فعالیت سیاسی از سال 84 به این طرف نداشته اند و تنها در زمان بحث کاندیداها ورود کرده اند.

آیا شما اساسا اثری از طیف معتدل جریان اصولگرا در ستاد اقای رئیسی می بینید؟ اما همینها در ستاد اقای روحانی الان مشغول به کارند.

یک نمونه نام ببرید.

آقای بهروز نعمتی و جریان آقای لاریجانی. شما اصلا نشانه ای از طیف اقای لاریجانی در کنار کاندیداهای جمنا می بینید؟

 طیف لاریجانی هنوز تکلیف خودش را مشخص نکرده است. تنها دو نفر از طیف لاریجانی در انتخابات 94 در لیست اصلاح طلبان حضور داشتند، اقای لاریجانی هم اعلام موضع نکرده، الان هم همینطور، اینها فعلا تصمیم گرفتند اینطوری سر کنند،

خب، چرا افرادی که نقش بسیاری در دوره ی احمدی نژاد داشتند و جز جریان اصلی جریان اصولگرا تلقی نمی شوند، تنها از اقای رئیسی حمایت می کنند و در ستادشان حضور دارند؟

اصلا اینطور نیست، اگر هم باشد، اشکالی ندارد، شما میخواهید از دوره ی احمدی نژاد سیاه نمایی کنید. اصلاح طلبان چرا ان موقع سخن نمی گفتند؟ تعداد زیادی روزنامه داشتند و  شخصیت های زیادی داشتند، اما این اصولگرایان بودند که پرچم مبارزه با احمدی نژاد را در دست گرفتند،
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حامی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۴
0
0
اینکه تعدادی از افراد کابینه دکتر در ستاد آقای رئیسی میباشند نظر خودشان است و ربطی به دکتر ندارد .دکتر احمدی نژاد در پیامهای اخیر خود به صراحت اعلام کرده اند که به هیچ عنوان از این شش نفر حمایت نخواهند کرد و ما هواداران دکتر هم از نظر او حمایت کرده ودر انتخابات حضور پیدا خواهیم کرد ورای خودرا به نام دکتر وارد صندوق میکنیم تا امثال شما بدانید طرفداران گفتمان احمدی نژاد هرگز اورا تنها نخواهند گذاشت.
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: