کد خبر: ۷۱۷۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۶
تعداد بازدید: ۳۶۷
میرسلیم در برنامه با دوربین:
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بعنوان عضو شورای مرکزی مشغول فعالیت شدم و در وزارت دفاع هم مشغول شدم تا آنکه امام دستور تفکیک فعالیت‌های سیاسی و نظامی را داد و من از فعالیت‌های نظامی فاصله گرفتم.
با دستور امام از فعالیت‌های نظامی فاصله گرفتمبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، سید مصطفی آقا میرسلیم در برنامه با دورببین شبکه یک ضمن تشریح برنامه‌های خود برای دوازدهمین دوره انتخاباتریاست‌جمهوری عنوان کرد:  پدرم فردی مذهبی بود که اعتقاد فراوانی به آموزش مذهبی من داشت. تحصیلاتم را در دبیرستان البرز در سال ۴۴ به پایان رساندم و با توجه خفقان کشور تصمیم گرفتم به خارج کشور برم. با توجه به پیشنهادات از آلمان، آمریکا و فرانسه به فرانسه رفتم و دلیل نرفتنم به آمریکا بخاطر ظلم‌های آمریکا بود.

او افزود: در سال ۵۰ کارشناسی ارشدم را از فرانسه گرفتم و برای تخصص در دانشگاه نفت پاریس تحصیلات تخصصی را گذراندم. در این مدت از در آنجا مشغول شدم. از سال ۵۱ تا ۵۴ به عنوان مهندس تحقیق مشغول کار شدم و تجربیات من محصول آن دوران است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات شوراها یادآور شد: در این فاصله با توجه به آنکه مسلمانانی از کشورهای مختلف حضور داشتند انجمن اسلامی را تشکیل دادیم تا رسوم اسلامی‌مان را حفظ کنیم. از فعالیت‌های ما بشدت استقبال شد. در سال ۵۴ با توجه به اوج گرفتن فعالیت‌های انقلابی و تجربه‌اندوزی به ایران آمدم. از سفارت برای تدریس درخواست دادم که دو دانشگاه پیشنهاد داد که پلی تکنیک را قبول کردم و در مهرماه ۵۴ مشغول تدریس شدم. با توجه به پیشنهاد ماشین‌سازی اراک به عنوان مهندس طراح مشغول شدم.

او ادامه داد: با توجه به افزایش عبور و مرور پیشنهاد تاسیس تراموا که در آن وقت اتوبوس شهری و حومه نام داشت، مطرح شد. با توجه به آشنایی‌ام به زبان فرانسوی و فرانسوی بودن مهندس مشاور به سازمان مترو رفتم. از سال ۵۴ تا ۵۷، شاهد دو تعطیلی دانشگاه‌ها به خاطر اعتصاب دانشجوبان بودیم. در یک نوبت ما اساتید تصمیم به موضع‌گیری سیاسی آشکار گرفتیم. البته ما فعالیت مخفی در گروه پویای توحید هم داشتیم.

میرسلیم خاطرنشان کرد: در راهپیمایی ۱۶ شهریور ۵۷ از ناحیه جمجمه مجروح شدم. در پاییز ۵۷ با توجه به آنکه کانون ملی دانشگاهیان پاسخگوی مطالبات ما نبود تصمیم به تشکیل جامعه اسلامی دانشگاهیان گرفتیم. در پاییز ۵۷ این جامعه به من ماموریت داد تا پیام همکاری را به امام بدهم که به نوفل لوشاتو رفتم و امام استقبال کردند.

او افزود: در ۱۲ بهمن ۵۷ و با ورودامام مبارزات شکل جدیدی به خود گرفت و در ۱۵ بهمن دولت موقت با نخست وزیری مهندس بارزگان آغاز شد. اولین دستور امام به این دولت تعیین و تکلیف این نظام بود. امام به مردمسالاری و نقش مردم اعتقاد داشت. دولت موقت آمادگی رفراندم را نداشت چون اکثر فرمانداران و استانداران طاغوتی بودند. با این حال حزب جمهوری اسلامی ایران درصدد کمک بود. حزب جمهوری اسلامی ایران تشکیل جلسه داد و بعنوان عضو شورای مرکزی مشغول فعالیت شدم و در وزارت دفاع هم مشغول شدم تا آنکه امام دستور تفکیک فعالیت‌های سیاسی و نظامی را داد و من از فعالیت‌های نظامی فاصله گرفتم.

میرسلیم تاکید کرد: رای مردم به جمهوری اسلامی ایران موجب شد نظام ساماندهی پیدا کند و فعالیت من موجب شد تا دولت موقت برای حل مشکلات از من کمک بخواهد . از جمله من به بروجرد رفتم تا اختلافات میان مردم و امام جمعه حل شود که موفق شدیم. با توجه به دستور امام به تشکیل مجلس خبرگان قانون اساسی وزارت کشور از من کمک خواستند که همکاری کردم. در این امر موفق بودیم و با آمادگی لازم در این همه پرسی شرکت کردم. با تایید این قانون، باید آن را اجرا می کردیم. لازمه نخست آن، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بود. برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۰۲ نفر ثبت نام کردند هر چند که شورای نگهبان تشکیل نشده بود. نزد امام رفتیم و امام رای ملت را میزان دانستند.

او خاطرنشان کرد: در ۱۳ آبان ۵۸ تسخیر لانه جاسوسی انجام گرفت. اسمش لانه جاسوسی بود چون امریکا هیچ وقت نخواست قدر ملت عظیم ایران و انقلابی که پا کرده بود را بداند. با توطئه و فتنه سعی در ایجاد اخلال در کار نظام داشت. وقتی لانه جاسوسی تسخیر شد مدارکی به دست آمد که معلوم شد چه خطراتی جمهوری اسلامی ایران را تهدید می‌کرد.

میرسلیم گفت: انتخابات ریاست جمهوری بعدها انجام شد اما دولت موقت نتوانست برپا بماند. هاشمی رفسنجانی مسئولیت وزارت کشور را بر عهده گرفت و از من خواست تا معاون سیاسی وزیر کشور شوم و آنجا بود که فعالیت‌های انقلابی شروع شد که چشمداشتی به حقوق و مزایا وجود نداشت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: سپس مسئولیت من به عنوان برگزار کننده انتخابات شدت گرفت که البته چون آقای هاشمی نامزد مجلس شدند آقای مهدوی کنی مسئولیت وزارت کشور را بر عهده گرفت. آقای هاشمی هرگز حاضر به امضای پرونده‌های پاکسازی نشد.

نامزد حزب موتلفه در انتخابات ریاست جمهوری گفت حزب جمهوری اسلامی اکثریت مجلس را به دست آورد و وظیفه خود می‌دانست گزینه های خود را برای نخست وزیری معرفی کند که یکی از این گزینه‌ها من بودم.

وی افزود: در آن زمان با مشکلاتی رو به رو شدیم مثل مشکلاتی که در آمل بود که من به این شهر رفتم و با کمک مردم شهر پاکسازی شد.

میرسلیم تاکید کرد مشکل دیگر نیروی انتظامی بود که سه نیرو داشت و مرحوم مهدوی کنی ناراحت بود که به ایشان گفتم در مدت کوتاهی می‌توانیم فردی را برای شهربانی پیدا کنیم و به طور موقت بنده سرپرست شهربانی شدم و کارهای متعددی برای سرپرستی شهربانی انجام شد تا افراد مختلف برای مسئولیت های مختلف انتخاب شوند.

وزیر ارشاد دولت هاشمی گفت: در دوران وزارت کشور مشکل دیگر حمله نظامی مستقیم آمریکا بود که با هلی کوپتر و نظامیان به ایران حمله کردند اما تقدیر الهی چیز دیگری بود و در طبس با کشته شدن نیروها و تلفات هلی‌کوپترها به کشور خود بازگشتند. اما کار آمریکایی ها تمام نشد و عراق را تحریک کردند تا به ایران حمله کند

میرسلیم اظهار کرد: متاسفانه در جنگ خرمشهر سقوط کرد و آبادان محاصره شد اما سرپا ماند. این حملات اما مشکلات زیادی برای کشور به وجود آورد از جمله آوار شدن مردم ایران. در آن زمان مرحوم رجایی نگران سرنوشت جنگ زده‌ها را داشت. به ایشان گفتم اگر بار شهربانی و معاونت سیاسی وزیر کشور را از دوش من بردارید حاضرم این مسئولیت را به عهده بگیرم. با موافقت من وارد کار جنگ زدگان شدم.

او افزود: من وارد رسیدگی به کار این آسیب دیده‌ها شدم که به رسیدگی جامع نیاز داشتند که پس از شناسایی علمی این افراد امکان اسکان و پذیرایی و اشتغال آنها را فراهم کنیم تا جایی که امام گفت این جنگ زده‌ها خود لشگری شده‌اند مقابل صدام.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت در اواخر سال ۵۹ با مسائل متعدد دیگری روبه رو شدیم مثل انحرافات رئیس جمهور وقت و قائله ۱۴ اسفند و تحرکات منافقین و بمبگذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی که منجر به شهادت بسیاری نیروهای ارشد از جمله وزرا و نمایندگان مجلس بودند. در همان روز که این انفجار رخ داد در حال بررسی نامزدی آقای رجایی برای انتخابات ریاست جمهوری بودند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: فاجعه دیگر این بود که بعد از انتخاب آقای رجایی، در هشت شهریور ایشان و آقای باهنر شهید شدند که هر کدام از این فجایع می‌توانست کشوری را به هم بریزد. اما اندیشه امام اجازه این کار را نداد. در انتخابات بعدی ریاست جمهوری آقای خامنه‌ای به عنوان رئیس جمهور انتخاب شدند. آن زمان من از ساماندهی بازمانده‌های جنگ استعفا دادم که با تعجب آقای هاشمی مواجه شد. در تیرماه ۶۰ آقای خامنه‌ای از من درخواست کرد به عنوان مشاوره در نهاد ریاست جمهوری خدمت ایشان بروم. من با خوشحالی رفتم البته نهاد در زمان من شکل گرفت و این همکاری تا پایان ریاست جمهوری دوم ایشان ادامه یافت.

میرسلیم گفت: قرار بود در دولت دوم من نخست وزیر شوم اما به خاطر شرایط جنگ قرار شد نخست وزیری مهندس میرحسین موسوی ادامه پیدا کند.

وی افزود تا سال ۷۲ فعالیت علمی خود را ادامه دادم که آقای لاریجانی به صدا و سیما رفتند که من به خاطر اصرار آقای هاشمی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفتم. از اسفند ۷۲ کار خود را شروع کردم و به یمن اولین نمایشگاه قرآنی که برگزار کردیم کار خود را پیش بردیم و به پیشرفت‌های خوبی در زمینه سینما و سایر مسائل فرهنگی رسیدیم.

میرسلیم به فیلم های فاخر ساخته شده در آن زمان اشاره کرد و گفت در سال ۷۵ مقام رهبری تصمیم گرفتند مجمع تشخیص ساختار جدیدی داشته باشد و از من دعوت شد تا عضو مجمع شوم و من کار خود را شروع کردم و ریاست کمیسیون فرهنگی مجمع را بر عهده گرفتم و امروز افتخار می‌کنم در تدوین هزار بند از سیاست‌های کشور سهیم بودم. در سال ۷۶ بعد از انتخاب آقای خاتمی، ایشان از من خواست برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه بدهم. من به ایشان گفتم برنامه‌های شما با آنچه من در نظر دارم تفاوت دارد و بهتر است کسی وزیر باشد که با این تفکرات همراه باشند.

وی گفت: بعد از سال ۷۶ بعد از اینکه به سمت تولید خودروی ملی رفتیم به آنها گفتم باید برای قوه محرکه وارد صحنه طراحی شوید که بلافاصله از من خواستند برای تولید قوه محرکه ملی وارد عرصه شوم.

میرسلیم ادامه داد: با همکاری سازمان گسترش جوانان ما مستقر شدند و با راهبری که در دانشگاه امیرکبیر تدوین شده بود بر مبنای استفاده از گاز، به دولت خاتمی قول دادیم طی ۵ سال برنامه را به سرانجام برسانیم و خوشبختانه توانستیم این موتور را در سال ۸۵ به بهره برداری برسانیم که آقای احمدی نژاد از آن رونمایی کرد و تولید آن از سال ۸۷ آغاز شد.

میرسلیم به طراحی موتور خودورهای سنگین در مراکزی که خود تاسیس کرده بود اشاره کرد و گفت در این مراکز با همکاری دانشجویان ارشد و دکتری توانستیم همکاری بین دانش و صنعت برقرار کردیم و به اتکای همین است که من ادعا می‌کنم می‌توان چنین بنیان‌های دانش بنیانی را در کشور ایجاد کرد.

وی گفت بنا به دعوت آقای غفوری فرد رئیس سازمان تربیت بدنی برای سامان دادن به ورزش ریاست فدراسیون نجات غریق را بر عهده گرفتم. آن زمان سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر در دریا غرق می‌شدند اما با آموزش و استقرار آنها در نقاط توانستیم ۷۵ هزار نفر را نجات دهیم و امیدواریم بتوانیم در نجات مردم از وضعیت اقتصادی با این تجربه که به دست آوردیم کار را پیش ببریم.

میرسلیم به جوایز و افتخاراتی که در این مدت گرفته است گفت امیدوارم با همکاری نیروهای مخلص و کارآمدی که می‌شناسم و کارآمدی آنها ثابت شده است بتوانیم گام‌هایی اساسی برای کشور برداریم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: