کد خبر: ۷۱۷۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۸
تعداد بازدید: ۴۷۷
رقابت اصلی میان روحانی و رئیسی /روحانی تاکنون پیشتاز انتخابات است
راشا‌تودی درباره رئیسی نیز می‌نویسد: «او تا پیش از این در صحنه بین‌المللی ناشناخته بود. در حالی که روحانی مورد علاقه غرب باقی‌مانده است و غرب حرف‌های او را می‌پسندد. حرکت جسورانه احمدی‌نژاد اجازه داد که فضایی در درون نقشه سیاسی ایران ایجاد شود تا رئیسی مطرح شود و در برابر خواسته‌های غرب ایستادگی کند».
استقبال روس‌ها از قالیباف و رئیسی/الشرق‌الاوسط: قصد روسیه برای مداخله در انتخابات ایرانروزنامه عرب‌زبان «الشرق الاوسط» در مطلبی مدعی شده است که روسیه به‌دنبال مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران است. 

به گزارش خبرداغ به نقل از آفتاب،به  این نشریه می‌نویسد: «در سال‌های گذشته سیاست خارجی دو کشور ایران و روسیه در هماهنگی با یکدیگر بوده است. دو کشور بر سر کمک‌رسانی به اسد با یکدیگر همکاری دارند.. پوتین همچنین ممنوعیت فروش سیستم‌های پیشرفته زمین به هوا و سامانه موشکی به ایران که از سوی امریکا وضع شده بود را نادیده گرفت و به ایران تسلیحات تحویل داد.»

این نشریه در ادامه با اشاره به دیدار پوتین با مارین لوپن رهبر جبهه ملی فرانسه قبل از انتخابات این کشور و حمایت از راست‌های افراطی در فرانسه، ادعا کرده است که به‌نظر می‌رسد روسیه می‌خواهد در انتخابات ایران نیز تاثیرگذار باشد. این نشریه در ادامه ادعای خود آورده است: هفته گذشته هیئت ۶۰ نفره‌ای به ریاست میخانوف راهی شهر مشهد شدند و با سیدابراهیم رئیسی دیدار داشتند. میخانوف به همراه کامیل سامی گولین مفتی اعظم تاتارستان گفتند که پوتین خواستار همکاری ایران و روسیه با یکدیگر و ارائه چهره واقعی اسلام به جوانان و مقابله با تروریسم است. شبکه ماهواره دولتی کرملین این دیدار را پوشش داد تا از رئیسی به عنوان یک سیاستمدار با جایگاه بین‌المللی یاد کند». 

الشرق الاوسط در ادامه می‌نویسد این در حالیست که پوتین ماه گذشته با روحانی دیدار داشت و در این‌باره می‌نویسد: «برخی از ناظران ادعا می‌کنند که پوتین به این جمع‌بندی رسیده که روحانی و جناح او خواستار نزدیکی به غرب به خصوص آمریکا هستند و این به ضرر مسکو خواهد بود.»

دفاع راشاتودی از احمدی‌نژاد و رئیسی

شبکه خبری روسی راشا‌تودی نیز ضمن انتقاد از نوع پوشش رسانه‌ای نامزدی احمدی‌نژاد در انتخابات توسط رسانه‌های غربی می‌نویسد: «آنان با وسواس زیادی این خبر را منتشر می‌کردند. ما نیز قبول داریم که نامزدی احمدی‌نژاد که وزن و اعتبار سیاسی‌اش را پشت سر بقایی قرار داده بود اتفاق غیر‌منتظره‌ای بود اما پس از آن ما درباره سیاست صحبت می‌کنیم. سیاستمداران به صراحت درباره استراتژی‌های سیاسی‌شان بخصوص در آستانه انتخابات به صراحت سخن نمی‌گویند. نباید به مسائل سیاسی ایران با پارادایم دموکراتیک غربی نگاه کرد و با آن چارچوب به تحلیل مسائل آن کشور پرداخت. درک این موضع برای غربی‌ها دشوار است. ملت ایران موفق شده‌اند مسیر دموکراتیک تازه‌ای را علیرغم امتناع از پذیرش چارچوب دموکراتیک غربی را طی کنند. در وهله نخست می‌توان گفت که نظام سیاسی ایران منحصر بفرد و مستقل و با ابتکار عمل خود ایرانیان است.»

راشا‌تودی می‌نویسد: «احمدی‌نژاد قطعا با کار خود باعث سرشکستگی روزنامه‌نگاران غربی شد. آنچه او انجام داد بازی با کارت‌های سیاسی بود که جریان اصلی رسانه‌ای غرب آن را نادیده گرفت. پیچیدگی‌های بازی سیاسی در ایران هنوز برای غرب شوکه‌آور است. واقعیت آن است که احمدی‌نژاد هرگز قصد نشستن بر کرسی ریاست‌جمهوری را نداشت. امروز رقابت اصلی میان روحانی و رئیسی است». 

راشا‌تودی درباره رئیسی نیز می‌نویسد: «او تا پیش از این در صحنه بین‌المللی ناشناخته بود. در حالی که روحانی مورد علاقه غرب باقی‌مانده است و غرب حرف‌های او را می‌پسندد. حرکت جسورانه احمدی‌نژاد اجازه داد که فضایی در درون نقشه سیاسی ایران ایجاد شود تا رئیسی مطرح شود و در برابر خواسته‌های غرب ایستادگی کند».

خبرگزاری «اسپوتنیک» نیز با انتشار گزارشی درباره انتخابات ایران تحت عنوان «از این انتخابات باید چه انتظاری داشت» از روحانی به عنوان سیاستمداری مسئولیت‌پذیر یاد می‌کند و می‌نویسد: «او دستاوردهای قابل‌توجهی داشته است. روحانی روابط دوستانه با اروپا حفظ کرده است. او ایران را به عنوان عضوی از جامعه بین‌الملل مطرح کرده است. حتی ادعاهای ترامپ علیه ایران نیز به‌دلیل رفتار معتدل دولت ایران با استقبال قابل توجهی مواجه نشده است». 

«الکسی مالاشنکو» تحلیلگر مسائل سیاسی به اسپوتنیک می‌گوید که روابط تهران با مسکو در طول سالیان اخیر پیچیده بوده است. او می‌گوید: «از لحاظ سیاسی ایران به روسیه نیازمند است. در حوزه اقتصادی اما وضعیت پیچیده‌تر است. از یک طرف ایران با روسیه در حوزه‌های خاصی چون انرژی هسته‌ای همکاری داشته است و از طرف دیگر این کشور خواستار خریداری فناوری از غرب است». 

«ایگور کاشکوف» تحلیلگر روس به اسپوتنیک می‌گوید که روحانی تاکنون نامزد پیشتاز در رقابت‌های انتخاباتی بوده است. او می‌گوید: «در طول دوران ریاست‌جمهوری روحانی ایران توانسته معاملات سوداوری با اتحادیه اروپا داشته باشد. از جمله دستاردهای برجام کاهش تحریم‌ها بوده است. روحانی تلاش کرده تا به فناوری غرب دسترسی یابد تا سبب تقویت اقتصاد شود»

گاشکوف می‌گوید که اگر ابراهیم رئیسی پیروز انتخابات شود این به‌نفع برخی از نهادها خواهد شد. او اشاره می‌کند که اگر قالیباف پیروز شود این به معنای افزایش خرید تسلیحاتی ایران خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: