کد خبر: ۷۱۵۶۶۵
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۸
تعداد بازدید: ۱۷۸
قاسمی در نشست خبری:
سخنگوی وزارت خارجه گفت: جلسه کمیسیون مشترک برجام در ۵ اردیبهشت برگزار می‌شود. لندن در این باره بداخلاقی داشته و امیدواریم انگلیس به تعهداتش در برجام بگردد و با این خرید موافقت کند.
جلسه کمیسیون مشترک برجام ۵ اردیبهشت برگزار می‌شود/ لندن به تعهداتش درباره توافق هسته‌ای بازگرددبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، بهرام قاسمی صبح امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران با تسلیت به خانواده قربانیان حادثه سیل در استان‌های شمال غربی کشور، در رابطه با گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و مصر و چشم‌انداز روابط دو کشور گفت: در تماس آقای ظریف با همتای مصری خود مراتب تسلیت و همدردی دولت و ملت ایران به مصر اعلام شد و درخصوص مسائل مورد علاقه کشور رایزنی شد.

او ادامه داد: حادثه مصر باید بشدت محکوم می‌شد زیرا تلاش می‌شد با ایجاد تضاد مذهبی و دینی شکاف‌ها را بیشتر کنند. تماس ظریف نیز در این چارچوب انجام شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در رابطه با دیدار سناتورهای امریکا با منافقان هم اظهار داشت: این تماس‌ها، تماس‌های جدیدی نیست. مقامات امریکایی مکررا از تاریخ درس و عبرت نگرفته‌اند و با اقدامات ناپسند خود برای توسعه و تعمیق تروریسم در منطقه تلاش کرده‌اند و این تماس نیز در این چارچوب قابل ارزیابی است. علیرغم تعییر دولت امریکا؛ این دیدار نشان از ادامه سیاست‌های تروریسم پرور امریکاست.

قاسمی در رابطه با اینکه آیا بغیر از انگلیس کشور دیگری هم مخالف خرید ۹۵۰ تن کیک زرد است و آیا این موضوع در جلسه بعدی کمیسیون مشترک برجام بررسی خواهد شد، تصریح کرد: کمیسیون مشترک، مرجع حل اختلافات در اجرای برجام است. این جلسه در ۵ اردیبهشت برگزار می‌شود. لندن در این باره بداخلاقی داشته و امیدواریم انگلیس به تعهداتش در برجام بگردد و با این خرید موافقت کند.

او در پاسخ به این سوال که چه اختلافی وجود دارد، خاطرنشان کرد: اختلافی وجود ندارد بلکه اراده نیست. لازم است آنها به تعهدات خود بازگردند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در رابطه با افزایش تحرکات نظامی امریکا در منطقه هم ابراز داشت: به نظر می‌رسد اقدامات نظامی امریکا در هفته های اخیر بیش از آنکه معنای نظامی داشته باشد یک نوع سردرگمی و پاسخ به ناکامی‌های دولت امریکاست. امریکا برای ایجاد اجماع حداقلی و ارسال سیگنال به هم‌پیمانان منطقه‌ای مجبور به برخی اقدامات اشتباه در منطقه بود که در ادامه آثار اشتباه و وخیم برای امریکا به همراه خواهد داشت. حمله به سوریه غیرقانونی بود و پرتاب مادر بمب‌ها در امریکا معنایی ندارد.

او افزود: امریکا با حمله موشکی به دنبال توازن به نفع تروریست‌ها بود و استفاده از مادر بمب‌ها در افعانستان تناسبی با واقعیات این کشور ندارد. وضعیت منطقه نشان داده است که نه در سوریه و نه در افعانستان نیاز به راهکار نظامی نداریم و راهکار نظامی راه حل درست و واقعی حل و فصل مسائل نیست. این کشورها به راهکارهای سیاسی نیاز دارند که نیازمند اجماع جهانی و همراهی همسایگان است. من اقدامات امریکا را یک ژست و حرکتی می‌دانم که بخاطر مسائل داخلی امریکا و دادن پیام به هم‌پیمانان این کشور انجام شده و نمی‌پذیرم که علامت خاصی را به کشورهای منطقه مانند ایران می‌فرستد.

قاسمی درباره اثرات رفراندوم ترکیه گفت: رفراندوم در ترکیه یک بحث داخلی است و اتفاقات این کشور به دولت و مردم ترکیه مربوط است و هرآنچه که مردم ترکیه بخواهند مورد پذیرش ماست. امیدواریم این اجماع به صلح در منطقه و ایجاد اجماع داخلی منجر شود و با ایجاد اجماع داخلی ترکیه را به سمت صلح و امنیت و تفاهم در منطقه هل دهد. با این حال در رابطه با تاثیرات این رفراندوم باید صبر کرد.

در ادامه خبرنگاری با بیان اینکه گفته می‌شود در سفر اخیر ظریف به مسکو قرار به تشکیل اتاق کنترل نظامی در سوریه شده است پرسید آیا این مساله را تایید می‌کنید، قاسمی پاسخ داد:  بحث همکاری‌های ایران، سوریه و روسیه بحث جدیدی نیست و از مدت‌ها قبل همکاری‌های زیادی میان دو کشور وجود دارد و بحث‌ها و تماس‌ها و دیدارهای مستمر منظم و مکرری میان دو کشور وجود داشته و بحث همکاری نظامی نیز میان سه کشور مسبوق به سابقه است و این همکاری‌ها ادامه خواهد داشت. تحولات آتی سوریه می‌تواند در کاهش یا تشدید همکاری‌ها میان سه کشور اثر داشته باشد ولی در اصل مساله تغییری ایجاد نخواهد نکرد. با ایجاد آتش‌بس هم این همکاری‌ها می‌تواند ادامه یابد.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد نظر ایران درباره اصرار مقامات کردستان عراق برای استقلال و تجزیه عراق گفت: سیاست ایران درباره عراق روشن است. تمامیت ارضی و حاکمیت ملی برای ما مهم است و همه اقوام و طوایف عراقی در چارچوب حاکمیت ملی و قانون اساسی و دولت مرکزی باید همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشند. ما با هر مساله‌ای که موجب تجزیه کشورهای منطقه شود مخالف هستیم.

او در پاسخ به این سوال که با توجه به انتخابات آتی ریاست جمهوری تغییری در برنامه های ظریف رخ خواهد داد، گفت: ظریف و وزارت امور خارجه برنامه‌های از پیش تعیین شده خود را ادامه می‌دهند و هیچ تغییری در برنامه‌های خود بخاطر انتخابات نخواهند داد. الان ایشان در سفر هستند. برنامه‌های دستگاه‌های دیپلماسی هم ادامه می‌یابد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: