کد خبر: ۷۰۹۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۷
تعداد بازدید: ۴۴۰
چهره‌های مختلف از جمله سیاستمداران، ورزشکاران و هنرمندان نیز پیام‌های تبریک خود را در صفحات شخصی‌شان در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند. در حالی که همگان خوشحال بودند، تلویزیون ایران با نحوه پوشش خاص این خبر آن را کمرنگ نشان داد. بسیاری از رسانه‌ها در ایران رسیدن جایزه به فرهادی را پیروزی‌ای برای فرهنگ ایرانی دانستند. این روزنامه اشاره کرده است که فرهادی بدون توهین و حمله و خشم نشان داد که می‌توان واکنش موثر و کارآمدی در برابر فرمان اجرایی ترامپ نشان داد.
علیرغم اینکه موضوع جایزه فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی به عنوان بهترین فیلم زبان خارجی در اسکار از سوی رسانه‌های میانه‌رو و اصلاح‌طلب به گرمی مورد استقبال قرار گرفت، رسانه‌های تندرو با اهداف و مقاصد سیاسی درصدد بی‌اعتبار‌کردن و بی‌اهمیت جلوه‌دادن این موفقیت تلاش کردند. 

به گزارش خبرداغ ، سایت «المانیتور» با انتشار گزارشی در این‌باره می‌نویسد: «در تاریخ ۲۷ فوریه در ساعت شش صبح بسیاری از ایرانیان بیدار شده بودند و منتظر دیدن کسب دومین جایزه اسکار از سوی نامزد ایرانی بودند. در نهایت نتیجه اعلام شد و فیلم فرهادی جایزه را از آن خود کرد. شبکه‌های اجتماعی غرق در شادی شدند و بار دیگر این رویداد را برای نمایش فرهنگ ایرانی در جهان جشن گرفتند.

بازتاب یک پیروزی فرهنگی/از پوشاندن لباس انوشه‌انصاری تا سکوت صداوسیما

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران اولین تبریک را به فرهادی گفت. چهره‌های مختلف از جمله سیاستمداران، ورزشکاران و هنرمندان نیز پیام‌های تبریک خود را در صفحات شخصی‌شان در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند. در حالی که همگان خوشحال بودند، تلویزیون ایران که تندروها مدیریت آن را در دست دارند با نحوه پوشش خاص این خبر آن را کمرنگ نشان داد. برخی از خبرگزاری‌ها با استفاده از تاکتیک‌های پوشاندن لباس انوشه انصاری که به نمایندگی از فرهادی متن بیانیه او را در مراسم اسکار خواند، تلاش کردند تا به‌گونه‌ای که خود می‌خواستند این رویداد را بازتاب دهند. در نهایت پس از چند ساعت تلویزیون دولتی بدون نشان دادن تصویری از انوشه انصاری این خبر را اعلام کرد. انصاری اولین زن مسلمانی بود که به فضا سفر کرد و فیروز نادری که او را همراهی می‌کرد، مدیر سابق در ناسا بوده است. 

این سایت اشاره می‌کند که فرهادی و ترانه علیدوستی از بازیگران فروشنده مراسم اسکار را در اعتراض به فرمان اجرایی اخیر دونالد تارمپ درباره ممنوعیت صدور ویزا برای ورود اتباع هفت کشور با اکثریت مسلمان تحریم کرد. 

بسیاری از رسانه‌ها در ایران رسیدن جایزه به فرهادی را پیروزی‌ای برای فرهنگ ایرانی دانستند. در این راستا روزنامه شرق این پیروزی را موفقیتی علیه راست‌گرایان افراطی خواند. این روزنامه اشاره کرده است که فرهادی بدون توهین و حمله و خشم نشان داد که می‌توان واکنش موثر و کارآمدی در برابر فرمان اجرایی ترامپ نشان داد. 

روزنامه وقایع اتفاقیه دیگر روزنامه اصلاح‌طلبی بود که رسیدن جایزه به فرهادی را تحقیر ترامپ خواند. این روزنامه اشاره کرده است که این جایزه تلاش ترامپ را بی‌اثر کرد. روزنامه مردم‌سالاری نیز اسکار فرهادی را اوج دیپلماسی فرهنگی خواند و نوشت که فروشنده نشان داد که می‌توان به سیاست‌های نژادپرستانه ترامپ نه گفت و در برابر آن ایستاد. 

در مقابل اما رسانه‌های تندرو از این پیروزی خوشحال نبوده‌اند. روزنامه «جوان» اشاره کرده است که این جایزه سیاسی بوده و تقریبا اکثر منتقدان باور دارند که فرهادی جایزه اخیر خود را مدیون فرمان ترامپ و تبلیغات حزب دموکرات امریکا بوده است. روزنامه کیهان نیز در تیتری نوشت که فرهادی در ازای دریافت اسکار چه چیزی را فروخت؛ این روزنامه ادعا کرده که فرهادی سزاوار این جایزه نبوده است و موفقیت خود را مرهون سیاست‌های ترامپ و موضع‌گیری علیه فرمان او بوده است. در پاسخ به این ادعا روزنامه مردم‌سالاری نوشته است که پیش از آن که ترامپ فرمان صادر کند و اصلا به قدرت برسد فرهادی دو جایزه در فستیوال کن برده بود و در اسکار نیز نامزد بهترین فیلم زبان خارجی شده بود و شهاب حسینی موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر مرد در حشنواره کن و فرهادی برنده بهترین فیلمنامه شد. این روزنامه اشاره کرده است که این موضوع نشان می‌دهد که فرهادی به سبب استعداد هنری برنده جایزه شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: