کد خبر: ۷۰۸۴۸۲
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵
تعداد بازدید: ۲۹۳
فرماندار شهرستان زهک در شمال سیستان و بلوچستان گفت: سیلاب حاصل از بارندگی ها در کشور افغانستان که از بامداد امروز/ پنجشنبه/ وارد منطقه سیستان شده در حال افزایش است.
به گزارش خبرداغ،جمشید رخشانی نسب در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بارندگی های اخیر در کشور افغانستان سبب ایجاد سیلاب شده که هم اینک این آب بصورت دشتمال وارد منطقه سیستان شده است.

وی ادامه داد: برنامه ریزی شده تا این آب به سمت تالاب بین المللی هامون هدایت شود. پیش بینی ورود سیل از مدت ها قبل انجام شده است.

فرماندار شهرستان زهک گفت: ستاد بحران سیستان و بلوچستان به منظور کاهش و جلوگیری از تخریب های احتمالی آمادگی کامل داشته و تمهیدات لازم را اندیشیده است.

افزایش سیلاب ورودی به منطقه سیستان+تصاویر

رخشانی نسب بیان کرد: مدیریت صحیح این آب در سیستان سبب توسعه کشاورزی و آبگیری دریاچه هامون می شود.

فرماندار شهرستان هیرمند نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هم اینک سیلاب به خاک ایران اسلامی در منطقه سیستان رسیده و سبب خوشحالی مردم شده است.

محمدعلی پیری ادامه داد: مسیرهای عبور آب در این منطقه بازگشایی شده است.

وی افزود: برنامه ریزی ها به منظور هدایت آب به دریاچه هامون و نیز پخش آن در سطح منطقه سیستان به منظور استفاده های مختلف از آن انجام شده است.

وی بیان کرد: با وجود تمام فعالیت ها و اقدامات انجام شده تخصیص اعتبارات ویژه برای لایروبی انهار و رودخانه ها و کانالها مورد نیاز است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان نیز گفت: 215 متر مکعب آب بر ثانیه از رودخانه هیرمند وارد سیستان واقع در شمال استان می شود که این میزان آب در حال افزایش است.

اتابک جعفری اظهار داشت: همچنین 114 متر مکعب آب بر ثانیه وارد چاه نیمه های منطقه سیستان می شود.

وی تصریح کرد: این سیلاب در رودخانه شیردل، پریان مشترک، رودخانه سیستان، کانال های شماره 1، 2 و 3، رودخانه شهر و کانال طاهری در جریان است.

وی ادامه داد: سیلاب ورودی به سیستان از طریق پریان مشترک و رودخانه سیستان به طرف تالاب بین المللی هامون در جریان است.

وی اضافه کرد: لایروبی انهار و کانالها در مناطق حساس که در مسیر سیلاب وجود داشته انجام شده است.

مدیرعامل آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: نیروهای این سازمان در حالت آماده باش کامل قرار دارند و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

منطقه سیستان واقع در شمال سیستان و بلوچستان دارای پنج شهرستان زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز است.

رودخانه هیرمند از کوههای بابایغما از رشته کوههای هندوکش سرچشمه گرفته و پس از طی بیش از هزار کیلومتر وارد مرز ایران در سیستان می شود.

آب این رودخانه از 18 سال پیش تاکنون به سبب قهر طبیعت و برخی عوامل دیگر قطع شده بود و تنها در زمستان برخی سالها سیلاب های جزئی ناشی از بارندگی ها به صورت دشتمال از داخل افغانستان وارد سیستان می شد که مدت زمان جریان آب بسیار کوتاه بود و به تالاب بین المللی هامون نمی رسید.

سیلاب رودخانه هیرمند خارج از کنترل کشور همسایه است و به عنوان حق آبه سیستان محسوب نمی شود.

افزایش سیلاب ورودی به منطقه سیستان+تصاویر
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: