کد خبر: ۷۰۶۵۵۲
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸
تعداد بازدید: ۱۶۱
در جریان نشست علنی امروز مجلس تغییر رویه نام‌نویسی موافقان و مخالفان طرح‌ها و لوایح منجر به اعتراض تعدادی از نمایندگان شد.
اعتراض چند نماینده به تغییر روند نام‌نویسی موافقان و مخالفان با طرح‌ها و لوایحبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، اعمال تغییر روند نام‌نویسی موافقان و مخالفان با طرح‌ها و لوایح در صحن که منجر به تغییراتی در آیین‌نامه داخلی مجلس شد، منجر به ایجاد حاشیه‌هایی درصحن و بیان تذکرهای متعدد ازسوی نمایندگان مجلس شد.

بر این اساس، ابتدا محمدعلی وکیلی درباره علت تغییر روند نام‌نویسی موافقت و مخالفت نمایندگان مجلس با طرح‌ها و لوایح توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در لوح ثبت اسامی مخالفان و موافقان، گزینه جدید منظور شده که پس از توضیحات سخنگوی کمیسیون‌ها درخصوص طرح‌ها و نمایندگان دولت درخصوص لوایح، این گزینه توسط یک عضو هیات رییسه مجلس فعال شده و نمایندگان با فشار دادن گزینه موافقت یا مخالفت می‌توانند جهت قرعه‌کشی نام‌نویسی کنند.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که بدین ترتیب روال جدیدی در روند نام‌نویسی نمایندگان برای موافقت یا مخالفت با لوایح در مجلس ایجاد می‌شود، این مساله را مانع از شتاب نمایندگان برای نام‌نویسی دانست و خاطرنشان کرد: به این ترتیب اولویت‌بندی براساس زودتر فشار دادن کلید نام‌نویسی جایش را به قرعه‌کشی داده که مسأله به عدالت نزدیک‌تر است.

عضو فراکسیون امید مجلس با بیان این‌که تلاش برای توجه بیشتر به اصل عدالت در آیین‌نامه داخلی مجلس، علت این تغییر رویه است، گفت: عدالت‌محوری و اصل عدالت در آیین‌نامه داخلی مجلس علت این تغییر رویه مجلس است.

با این حال، بیان این توضیحات منجر به اعتراض تعدادی نمایندگان مجلس شورای اسلامی شد که بر این اساس، ابتدا نادر قاضی‌پور، علیرضا سلیمی و سیدتقی کبیری نسبت به این مسئله انتقاد کردند و در ادامه نیز پس از توضیحات مسعود پزشکیان، علی ادیانی‌راد نیز که قصد داشت در مخالفت با طرحی مربوط به ایثارگران صحبت کند، بار دیگر نسبت به این تغییر رویه در نحوه نام‌نویسی موافقان و مخالفان طرح‌ها و لوایح در صحن علنی مجلس اعتراض کرد.

منتقدان این تغییر رویه خواستار این مسئله هستند که این شیوه یا به آیین‌نامه اضافه شود یا در جلسه علنی مجلس به تصویب برسد.

به گزارش ایلنا، نادر قاضی‌پور با استناد به ماده ۲۳ آیین‌نامه، گفت: قرعه‌کشی کردن موافقت و مخالفت نمایندگان یا تصمیم شخصی آقای وکیلی است که نیازمند تغییر آیین‌نامه است یا اگر هم تصمیم هیات رییسه مجلس باشد باید اعلام شود تا نمایندگان مخالف کتباً اعتراض خود را به هیات رییسه اعلام کنند.

سیدتقی کبیری نیز با استناد به ماده ۱۲ آیین‌نامه داخلی مجلس تذکر شد: بنابر آیین‌نامه رعایت ترتیب نام‌نویسی الزامی است.

او گفت: قرعه‌کشی در مواردی جایز است که جلسه علنی هنوز آغاز نشده باشد که اگر تعداد متقاضیان درمورد طرح یا لایحه‌ای زیاد بود، انجام می‌شود اما در صحن علنی رعایت ترتیب نام‌نویسی الزامی است.

علیرضا سلیمی نیز با استناد به مواد ۲۳ و ۱۵۳ آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: رسیدگی به کلیات و جزئیات طرح‌ها و لوایح در مجلس مطابق این مواد باید با یک موافق و یک مخالف انجام شود.

او تاکید کرد: ترتیب اجازه با رعایت حق تقدم در آیین‌نامه ذکر شده و مجلس بر اساس نظام آیین‌نامه باید اداره شود و اگر نظر دیگری وجود دارد، آیین‌نامه باید اصلاح شود.

نماینده مردم محلات در مجلس ادامه داد: شیوه جدید نام‌نویسی شاید پیشنهاد خوبی باشد اما سلیقه‌ای است، مجلس باید با قانون مصوب اداره شود. تغییرات مذکور باید به تصویب صحن برسد تا شبهه خلاف قانون مطرح نباشد.

مسعود پزشکیان که ریاست نشست علنی امروز مجلس را برعهده داشت، پس از بیان این تذکرها ازسوی تعدادی از نمایندگان مخالف این تغییر رویه آیین‌نامه‌ای، اعلام کرد که تذکرهای نمایندگان حاضر در صحن در این مورد در جلسه هیات رییسه مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

علی ادیانی‌راد باوجود تاکید نایب رییس مجلس درخصوص بررسی موضوع در جلسه هیات رییسه مجلس، بار دیگر از فرصتی که به منظور مخالفت با طرحی درباره ایثارگران در اختیار داشت، برای مخالفت با این تغییر رویه نام‌نویسی در صحن استفاده کرد و با استناد به موادی از آیین‌نامه داخلی مجلس، این تغییر رویه را غیرقانونی دانست.

او تاکید کرد که درصورت نیاز به انجام این تغییر باید این مسئله در صحن علنی به رای گذاشته شود و در عین حال خاطرنشان کرد که آیین‌نامه داخلی مجلس، ساز و کار اداره جلسات را تعیین می‌کند و هیات رییسه نمی‌تواند در این رابطه سلیقه‌ای عمل کند.

پزشکیان نیز در واکنش به صحبت‌های ادیانی‌راد، بار دیگر بر بررسی این موضوع در جلسه هیات رییسه مجلس تاکید کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: