کد خبر: ۶۹۹۷۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴
تعداد بازدید: ۱۷۷
قاسمی در نشست خبری:
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد تاریخ برگزاری اجلاس سه‌جانبه بعدی در آستانه گفت: تاریخ اجلاس آستانه هنوز مشخص نیست و جزییات آن روشن نشده است ولی امیدواریم شرایط لازم برای به ثمر رسیدن نشست مشترک بین معارضان و دولت سوریه ایجاد شود و ثمراتی را برای مردم سوریه داشته باشد.
قطع گاز ترکمنستان را سیاسی نمی‌دانیم/ ایران شرطی برای مذاکرات آستانه نداردبه گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، بهرام قاسمی در نشست خبری امروز امور خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد نشست آستانه و حل موضوع سوریه گفت: به هر حال ابتکار سه جانبه در نشست با مسکو ثمرات مهمی داشت؛ یکی از آن‌ها حضور سه کشور در کنار یکدیگر بود که تلاش خود را تجمیع کردند تا بتوانند آتش‌بس جدی در سوریه ایجاد کرده و به راه حل سیاسی و رسیدن به تفاهمات سیاسی کمک کنند.

راه حل نهایی سوریه سیاسی است

او افزود: راه نهایی سوریه راه‌حل سیاسی است. در این جهت کار می‌کنیم و امیدواریم با تلاش سه کشور این نقش را در صلح و ثبات سوریه ایفا کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد تاریخ برگزاری اجلاس سه‌جانبه بعدی در آستانه اظهار داشت: تاریخ اجلاس آستانه هنوز مشخص نیست و جزییات آن روشن نشده است ولی امیدواریم شرایط لازم برای به ثمر رسیدن نشست مشترک بین معارضان و دولت سوریه ایجاد شود و ثمراتی را برای مردم سوریه داشته باشد.

حفظ حاکمیت ملی، صلح و ثبات در منطقه برای ایران مهم است

قاسمی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی براینکه طی هفته‌های اخیر صحبت‌هایی مبنی بر اضافه شدن برخی کشورها به مذاکرات صلح ترکیه مطرح شده است. موضع ایران در این مورد چیست؟ تصریح کرد: ٱنچه برای ما مهم است حفظ حاکمیت ملی و حفظ صلح و ثبات در منطقه است و با تمام وجود در این زمینه تلاش می‌کنیم و به این امر ادامه می‌دهیم و معتقدیم که صلح در سوریه بخشی از صلح در منطقه و جهان است. 

در اجلاس آستانه حرفی از حضور کشور دیگری نیست

او با بیان اینکه اجلاس مسکو موفق بود و در آن به توافق‌هایی دست یافتیم و همچنان رایزنی‌های ما با کشورهای حاضر در اجلاس مسکو ادامه دارد، خاطرنشان کرد: ما با فاکتورهایی که بتواند صلح و ثبات را به سوریه برگرداند موافق هستیم اما آنچه مسلم است سه کشور ایران، ترکیه و روسیه به دولت سوریه کمک می‌کنند و در اجلاس آستانه حرفی از حضور کشور دیگری نیست.

ایران شرطی برای مذاکرات آستانه ندارد

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت مور خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا ایران در مذاکرات آستانه پیش شرطی دارد؟ ابراز داشت: نشست آستانه مربوط به دولت سوریه و معارضین است و ایران قرار نیست دیدگاه خود را تحمیل کند. امیدواریم نشست آستانه موفق باشد و طرفین به راهکار و توافق دست یابند تا قسمتی از پازل صلح کامل شود. ایران شرطی برای مذاکرات آستانه ندارد و تکلیف برعهده دولت سوریه است تا هر آنچه که می‌خواهند تصمیم بگیرند

دعوت‌نامه‌ای از دولت عربستان دریافت نکریم

قاسمی در مورد تصمیم ایران در خصوص حج ۹۶ و اینکه آیا از سوی عربستان دعوتنامه‌ای برای ایران ارسال شده است، بیان کرد: می‌توانم اعلام کنم هیچ دعوت‌نامه‌ای از دولت عربستان برای حج امسال دریافت نکردیم.

او اضافه کرد: اگر چیزی تحت عنوان دعوتنامه عربستان برای حج امسال منتشر شده آن را تکذیب می‌کنم و هیچ دعوتنامه‌ای وجود ندارد.

برنامه‌ای برای اعزام حجاج به عربستان نداریم

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه پیش‌بینی من این است که برای امسال برنامه‌ای برای اعزام حجاج به عربستان نداریم، یادآور شد: این دعوت‌نامه هم وجود خارجی ندارد و چینین چیزی به دست طرف ایرانی نرسیده است درحالیکه خبر دارم برای ۸۰ کشور دعوت‌نامه ارسال شده و ایران از این باب مستثنی است.

تحولات منطقه بسیار سریع است

قاسمی درباره سفر ولید معلم به تهران و نتایج رایزنی‌ها با او عنوان کرد: تحولات منطقه بسیار سریع است و روز به روز با مسائل جدیدی روبه‌رو هستیم. طی ماه‌های گذشته و روزهای اخیر همواره رایزنی‌هایمان را با همه کشورهای منطقه و از جمله سوریه به صورت مرتب، منظم و مکرر داشته‌ایم و هرگاه احساس به نیازی بوده است، با یکدیگر صحبت کردیم.

او ادامه داد: سفر آقای معلم در این چارچوب انجام شد و ایشان به تهران آمدند و با برخی از مقامات ما دیدارهایی داشتند و درباره آخرین تحولات منطقه و سوریه و به ویژه وضعیت سوریه پس از آزادی حلب و اجلاس مسکو که اجلاس بسیار موفقی بود و توانست به نتایج مشخصی هم برسد، بحث‌هایی صورت گرفت.

مواضع خودمان را مستقیم به سوریه اعلام کردیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه لازم بود در برخی از مسائل خاص مجدد با یکدیگر صحبت کنیم، اظهار داشت: لازم بود مواضع خودمان را مستقیم بگوییم و بشنویم و نهایتا هماهنگی‌های لازم را انجام بدهیم.

قاسمی افزود: از این منظر، سفر آقای معلم از نظر زمانی، سفر بجایی بود و مباحث خوبی در آن مطرح شد. امیدواریم حاصل این سفر بتواند در شرایط آتی سوریه و مسائل منطقه و تحولاتی که پیشرو خواهد بود، بتواند در هماهنگی‌های ما کارساز و موثر باشد.

تهمیدات لازم برای قطع گاز از سوی ترکمنستان طراحی شده بود 

قاسمی درباره قطع گاز از سوی ترکمنستان گفت: بحث همکاری‌های ایران و ترکمنستان درباره گاز موضوع جدیدی نیست. شروع این همکاری‌ها به سال ۱۳۷۵ بازمی‌گردد. در سال ۱۳۸۵ به نقطه جدیدی از همکاری‌ها رسیدیم که ترکمنی‌ها قیمت خود را افزایش داد و ما نیز تحت شرایطی این مسئله را پذیرفتیم.

او با اشاره به مذاکرات جدید ایران و ترکمنستان درباره قیمت گاز اظهار داشت: مذاکرات در دوران اخیر در جریان بود. در این باره دو نگاه وجود داشت. نگاه خوش‌بینانه این بود که طرفین با یکدیگر به تفاهم برسند اما این تصور هم قابل پیش‌بینی بود که به نتیجه نرسیم و لذا تهمیدات لازم طراحی شده بود و این فرض که امکان عدم تفاهم وجود دارد را مدنظر دادیم و تمهیدات لازم را فراهم کردیم.

نمی‌خواهم قطع گاز ترکمنستان را از ابعاد سیاسی ببینیم

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه میزان گاز دریافتی زیاد نیست و رقم مشخص است، تصریح کرد: شاید میزان گاز دریافتی ما نسبت به میزان مصرفی در داخل کشور، شاید دو سه درصد باشد که با صرفه‌جویی این مسئله قابل تامین است.

قاسمی با بیان اینکه ما این موضوع را سیاسی نمی‌دانیم و من نمی‌خواهم این موضوع را از ابعاد سیاسی ببینیم، خاطرنشان کرد: این بحث، بیشتر بحثی فنی و مالی است که میان دو شرکت گاز ایران و ترکمنستان است و با درایتی که وجود خواهد داشت با کشور همسایه خودمان به شکل مرضی‌الطرفین به نتیجه برسیم لذا فکر می‌کنم همان طور که شرکت گاز اعلام کرده است جای نگرانی وجود ندارد ولی امیدوارم این مذاکرات بتواند در فضایی بهتر دنبال شود و ما بتوانیم این همکاری‌ها را همچنان با توجه به تمامی حقوق ما و رعایت آن از سوی طرف ترکمن ادامه پیدا کند.

تسهیل‌کننده و مشاور هستیم تا ناظر

او در خصوص نظارت دستگاه دیپلماسی بر هنرمندان ایرانی خارج از کشور ابراز داشت: من نمی‌دانم چطور می‌شود بر یک هنرمند در خارج از کشور نظارت کرد و نظارت در مورد هنرمندان هم برعهده وزارت خارجه نیست. بانی این کار وزارت ارشاد است. ما به عنوان وزارت خارجه معمولا سعی کردیم راه‌گشا باشیم و ارتباط آنها را با محافل هنری معتبر جهان فراهم کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: از طریق سفارتخانه‌های خودمان هر کاری برای اعتلای فرهنگ ایرانی در حد بضاعت خودمان کردیم اما از نظارتی که می‌گویید خبر ندارم و نشنیدم. ما چنین نظارتی را در شرح وظایف خودمان در وزارت خارجه نداریم؛ همانطور که بر رفتار سایر اتباع ایرانی در خارج از کشور مبنی بر نظارت نداریم بلکه در جایی که نیازی به مشورت ما دارند، تسهیل‌کننده و مشاور هستیم.

ایران نقض‌کننده برجام نخواهیم بود

قاسمی درباره صحبت‌های اخیر روحانی درباره بخش پایانی تعهدات ایران در اجرای برجام در فوردو بیان کرد: ما نقض‌کننده برجام نخواهیم بود و تا جایی که بتوانیم به همه تعهدات خودمان به عنوان یک دولت مستقل پایبند می‌مانیم. در مورد تعهدات دیگر طرف‌ها همان طور که رییس جمهور هم اشاره کرد در بخش‌های زیادی تعهدات انجام شده است. 

او با بیان اینکه ما در حوزه بانکی مشکلاتی داریم، عنوان کرد: کندی‌هایی وجود دارد که باید رفع شود. بخشی از آن به کارشکنی‌ها برمی‌گردد و بخشی به سایر عوامل که من نمی‌خواهم آن را باز کنم اما نهایتا این روند راهش را طی کرده و در بخش‌های عمده در کشتیرانی و نفت موفقیت‌هایی بسیاری داشتیم.

دست‌مان باز است

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه بیان اینکه بعد از سال‌ها تحریم که سیستمی هوشمند بر آن نظارت داشته است، باز شدن گره‌ها در مقطع مشخص را تجربه کردیم، گفت: بخشی از سختی‌ها طبیعی بوده است. بخشی به دلیل بدعهدی‌های آمریکا است اما هر جا احساس کنیم بدعهدی صورت گرفته ما دست‌مان باز است.

قاسمی افزود: ما اقدامات خودمان را چه در مورد فوردو و چه در سایر بخش‌ها می‌توانیم انجام دهیم. ما منتظر سالگرد اجرای برجام یعنی ۲۷ دی می‌مانیم تا ببینیم وضعیت چگونه خواهد بود و امیدواریم این روند با سرعت بیشتری به کارش ادامه دهد و آثارش را در زندگی مردم ببینیم. 

 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: