کد خبر: ۶۹۹۳۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰
تعداد بازدید: ۲۹۲
با نگاهی به قیمت ارز درحدود یکی دوماه گذشته می توان دریافت که قیمت هر دلار آمریکا دربازه زمانی کمتر از دوماه گذشته تاکنون حدود 600 تومان افزایش قیمت داشته است
فعالیت شبانه دلالان و رد پای تلگرامی یک بانک در بازاربه گزارش خبرداغ به نقل از خراسان ،  این روز ها بازار رسمی و غیررسمی ارز پایتخت یا به عبارت دقیق تر صرافی های موجود در خیابان های فردوسی، جمهوری اسلامی و چهار راه استانبول تهران و دلال های اطراف آن ها، یادآور زمانی است که کشور دچار یک تکانه شدید درارزش پول ملی شد و طی یک بازه زمانی حدودا 6ماهه درسال 91 ارزش برابری ریال با دلار به یک سوم تقلیل یافت؛ البته اکنون بازار ارز به شدت آن روز ها تکان نخورده است اما با نگاهی به قیمت ارز درحدود یکی دوماه گذشته می توان دریافت که قیمت هر دلار آمریکا دربازه زمانی کمتر از دوماه گذشته تاکنون حدود 600 تومان افزایش قیمت داشته است و این یعنی کاهش نزدیک به 20 درصد ارزش پول ملی دربرابر دلار. هر چند در 2 روز اخیر قیمت دلار با افت بیش از 100 تومانی مواجه شده و به حدود 4025 تومان (قیمت روز پنج شنبه ) است، در هر حال برای بررسی بیشتر شرایط بازار ارز سری به صرافی های پایتخت می زنیم و از نزدیک شاهد افزایش لحظه ای قیمت ها می شویم که گاهی سر انسان را به درد می آورد! با مقداری سماجت می توان از زیر زبان برخی از صرافان این زمزمه را بیرون کشید که یکی از علل اصلی افزایش قیمت ارز؛ عرضه آن با قیمت بالا توسط صرافی های منتسب به برخی از بانک ها است، این درحالی است که

برخی از فعالان دیگر بازار وجود صرافی بانک ها را نه تنها مضر بلکه مفید به حال بازار ارز می دانند، از جمله خبرگزاری تسنیم روز چهارشنبه هفته گذشته درگزارشی به نقل از فعالان بازار ارز خبرداد که صرافی بانک ها دراین روز دلار را با نرخ کف بازار خرید و فروش می کردند که همین موضوع سبب شد تا خرید و فروش ها از کف بازار به سمت این مراکز کشیده شود و قیمت ارز درآخرین دقایق کاری روز چهارشنبه به زیر 4100 تومان تنزل یابد و این روند در روز پنجشنبه تا حدود 4050 تومان تداوم یابد. البته این روز ها درپی اقدام فدرال رزرو (بانک مرکزی) آمریکا در افزایش بهره بانکی این کشور، مقداری ارزش جهانی دلار در برابر سایر ارز های جهان ارتقا یافته و رکورد 14 ساله را شکسته است.

ذکر این نکته نیز لازم است که این گزارش با چند بار مراجعه طی هفته گذشته تهیه شده است، دراولین حضور که صبح روز دوشنبه انجام گرفت؛ قیمت دلار روی گیشه برخی از صرافی ها رقم 4075 تومان را نشان می داد اما اندکی نپایید که این رقم حدود ساعت 11 ظهردوشنبه به 4100 تومان رسید و تا دقایق پایانی این روز کاری به 4175 تومان نیز افزایش یافت اما این شرایط در روز های بعد نیز با اندکی نوسان تداوم یافت به طوری که صبح هنگام قیمت عرضه دلار با ارقام کمتر آغاز ولی با سفته بازی دلالان تا بعد از ظهر بیشتر می شد به طوری که قیمت فروش در ظهر چهارشنبه گذشته 4150 تومان و قیمت خرید ارز در صرافی ها 4120 تومان بود اما روز پنجشنبه با اعلام برخی اخبار از جمله اعلام اسامی خریداران عمده ارز به سازمان امور مالیاتی و همچنین عرضه ارز به قیمت کف بازار توسط صرافی بانک ها شاهد تنزل بیشتر نرخ ارز تا حدود 4050 بودیم.
بازار از صرافی بانک ها خط می گیرد

به یکی از صرافی های معتبر خیابان جمهوری اسلامی می رویم، فروشنده صرافی از مصاحبه کردن ابا دارد اما درنهایت با اندکی اصرار راز افزایش قیمت ارز را در خط گرفتن صرافی ها از صرافی یک بانک خصوصی می داند و می گوید: این صرافی عصر دیروز قیمت 4113 تومان را برای عرضه دلار اعلام کرد؛ صرافی های دیگر هم از آن ها خط می گیرند!علت افزایش قیمت در بالا رفتن درهم امارات یا فرارسیدن ایام کریسمس و این جور چیز ها نیست.وی درادامه گوشی تلفن همراه خودرا به گزارشگر ما نشان می دهد که درآن قیمت دلار در نرم افزار تلگرام به صورت لحظه ای توسط یکی از صرافی های متعلق به یک بانک خصوصی درکنار سایر قیمت های متعلق به دیگر فعالان بازار اعلام شده است و می افزاید:دیگران هم به این قیمت ها نگاه می کنند و سایرین از این قیمت خط می گیرند.

فعالیت شبانه دلالان

عقربه های ساعت از 18:00 گذشته است ودر این روز های سرد زمستانی این موقع کاملا شب شده و هوا تاریک است و صرافی های پایتخت نیز یکی پس از دیگری درحال پایین کشیدن کرکره های خویش هستند، حدود ساعت 18 و5 دقیقه است که به جلوی پاساژ افشاردرابتدای خیابان منوچهری می رسیم، همه صرافی های اطراف بجز یکی، تعطیل کرده اند و چون هوا بارانی است اینجا هیچ رفت و آمدی نیست وبه اصطلاح پرنده پر نمی زند اما محدوده مسقف داخل پاساژ وضعیت متفاوتی دارد و جمعیتی بیش از 50 نفر از دلالان ارز؛ درآنجا بازار گرمی دارند، از فریادهایشان می توان فهمید که با چه اشتیاقی درحال معامله وبازی کاغذی با قیمت ارز هستند، یکی داد می زند:«100تا نقدی 30 میدم» یعنی 100 هزاردلار را به قیمت 4130 تومان می فروشد.دیگری فریاد می زند، «50تا نقدی کی می خواد؟» جلو می روم و به یکی از آن ها می گویم:50تا (50هزاردلار) نقدی داری؟ با نگاهی به چهره من می پرسد: شما کاسب اینجایی؟ من فقط به کاسب اینجا می فروشم! می گویم که من کاسب نیستم ولی مقداری ارز نیاز دارم. می خواهم علت گرانی قیمت ها را بدانم.می گوید: ارز درکل جهان بالا رفته است، افزایش نرخ بهره آمریکا هم دراین گرانی ها تاثیر دارد و الان دلار درهمه جای دنیا گران شده است.

توزیع دلار قیمت ها را کاهش داد!

از یکی از دلالان داخل پاساژ افشار می پرسم که بهتر است امروز دلار مورد نیازم را بخرم یا فردا که پاسخ می دهد:قیمت ها نوسان دارد، ما نمی دانیم که چه اتفاقی درآینده می افتد، قیمت ظهر به بالای 4150 تومان هم رسید ولی بعد از توزیعی که دربازار صورت گرفت (احتمالا توسط عوامل بانک مرکزی یا یکی از بانکها) مقداری کاهش یافت و به 4130 تومان رسید.وی معتقد است که توزیع دلار توسط عوامل مرتبط با بانک مرکزی مقداری بازار را متعادل می کند با این حال صبح روز بعد که برای بررسی بیشتر بازار به صرافی های پایتخت مراجعه کردیم، قیمت خرید دلار 4120 تومان و قیمت فروش آن 4150 تومان روی گیشه ها ثبت شده بود. یکی دیگر از فعالان این بازار پرسودا علت گرانی دلار را جمع کردن ریال توسط بانک مرکزی می داند و به گزارشگر ما می گوید: «ریال ندارند، می خواهند ریال مورد نیازشان را جمع کنند!»

درچنین شرایطی جای این پرسش ازمسئولان بانک مرکزی مطرح است که اگر نظام بانکی و دیوان سالاری کشور به دنبال کسب منفعت از آشفتگی بازار ارز نیست چرا اقدام قاطعی برای تحقق وعده تک نرخی شدن ارز نمی کنند، وعده ای که از ابتدای دولت یازدهم توسط مسئولان اقتصادی بار ها اعلام شده است و هنوز منتظر نهایی شدن آن هستیم.

تبعیت سکه از دلار

گرچه قیمت اونس جهانی طلا پس از تصمیم بانک مرکزی آمریکا مبنی بر افزایش 25 صدم درصدی نرخ بهره کاهش قابل ملاحظه ای داشت و حدود 40 دلار کاهش را تجربه کرد اما به مرور قیمت جهانی طلا روند افزایشی با شیب ملایم به خود گرفت به طوری که تا ظهر دیروز رقمی حدود 1160 دلار برای هر اونس طلا ثبت شد. در چنین شرایطی قیمت سکه روندی افزایشی در داخل کشور به خود گرفت که بی تردید متاثر از قیمت دلار و اونس جهانی است. قیمت هر سکه تمام بهار امامی ظهر دیروز در سایت اتحادیه طلا و جواهر رقم یک میلیون و 168 هزارتومان وقیمت نیم سکه 625 هزارتومان را نشان می داد درحالی که از ابتدای سال جاری تاحدود یک ماه گذشته هیچ گاه قیمت سکه از یک میلیون و 100 هزارتومان تجاوز نکرده بود! یکی از متصدیان صرافی های تهران درخصوص دلیل گرانی سکه به گزارشگر ما گفت: مهمترین دلیل گرانی سکه افزایش قیمت دلار است؛ البته اونس جهانی هم مقدار کمی افزایش یافته است. با این حال وقتی از این فعال اقتصادی درباره علل گرانی دلار می پرسیم از پاسخ امتناع می کند و می گوید: ما فقط فروشنده سکه هستیم و کاری به دلیل گرانی یا تغییر قیمت آن نداریم! اکنون جای این پرسش همچنان باقی است که باوجود برخی از تلاش ها برای آرام سازی بازار ارز و ثبات آن وقتی به قیمت ها طی دو ماه گذشته می نگریم، شاهد افزایش حدود 600 تومانی قیمت دلار و رسیدن قیمت آن از زیر 3500 تومان به محدوده 4100 تومان هستیم؛ این یعنی تنزل نزدیک به 20 درصدی ارزش پول ملی. بانک مرکزی برای توجیه این وضعیت چه پاسخی دارد و چگونه برای جبران خسارات آن به ویژه برای اقشار ضعیف و ناتوان برنامه ریزی می کند؟ بانک مرکزی چه کنترلی بر جلوگیری از سوء استفاده احتمالی از شرایط بازار توسط برخی ازصرافی بانک ها دارد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: