کد خبر: ۶۹۸۳۹۷
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴
تعداد بازدید: ۲۶۳۹
همزمان با بیست و پنجمین سالگرد فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی
۲۵ سال پیش در چنین روزهایی اتحاد جماهیر شوروی نماد سیستم کمونیستی از هم فروپاشید. یکی از میراث آن دوران تولید و طراحی تسلیحات بود.
به گزارش خبرداغ،اتحاد جماهیر شوروی از بین رفت اما سلاح های آن هنوز زنده هستند کمونیسم یک فاجعه اقتصادی و ایدئولوژیک به بن بست رسیده بود که نمی توانست انگیزه ای در مردم ایجاد کند. 
تسلیحات طراحی و ساخته شده توسط شوروی فلسفه طراحی متفاوتی از تسلیحات غربی داشتند این مجموعه ارزان قیمت تر از تسلیجات غربی بودند و مهندسی ضعیف تر در مقایسه با تسلیحات غربی داشتند اما باز هم مرگبار محسوب می شدند. 

در این میان، نشریه «نشنال اینترست» به پنج سلاحی اشاره کرده است که در مقایسه با سایر تسلیحات مرگبارتر بوده اند: 

AK47
اسلحه ای ساخت شوروی که تبدیل به نماد پرچم ملی موزامبیک شد. این اسلحه تنها یک تفنگ تهاجمی نیست یک نماد، یک بیانیه سیاسی و سلاح مورد علاقه چریک ها و تروریست ها در دوران جنگ سرد بود. با بیش از ۱۰۰ میلیون AK-47 تولید شده این سلاح در همه جای جهان یافت می شد. با الهام گیری از Stg-44 المان نازی، کلاشنیکف سلاحی ساده، ارزان و بادوام محسوب می شد که سلاح سازمانی برای سربازان وظیفه شوروی و ارتش های جهان سوم به شمار می رفت. ار نظر میزان تلفات نظامی و غیر نظامی برحای گذاشته در ۶۰ سال گذشته این سلاح مرگبارترین سلاح در سیاره زمین بوده است. 

۵ سلاح از مرگبارترین تسلیحات اتحاد جماهیر شوروی

۵ سلاح از مرگبارترین تسلیحات اتحاد جماهیر شوروی

تانک -۳۴ 
بهترنی تانک جنگ جهانی دوم محسوب می شد. بدون شک این تانک وحشت را به جان سربازان المانی در سال ۱۹۴۱ میلادی انداخته بود با توپ ۷۶.۲ میلی متری قدرتمندی که داشت می توانست هدف های زیادی را تخریب کند. 

البته تی-۳۴ معایب خاص خودش را هم داشت. برخلاف تانک های غربی که محل قرارگیری فرمانده تانک و عامل تیراندازی جداگانه است در این تانک چنین تفکیکی وجود نداشت. این تانک هم چنین ارگونومی ضعیفی داشت، فاقد رادیو بود و از نظر مکانیکی دچار خرابی های مکرر می شد. علیرغم این موارد نقص، ۸۴ هزار تانک -۳۴ ساخته شدند و المان از این موضوع تحت تاثیر قرار گرفت ونسخه مشابهی را ساخت. علیرغم عملکرد چشمگیر این تانک آلمان در ابتدا بر شوروی فائق آمد. البته در این میان نباید صرفا عملکرد این تانک را مورد نکوهش قرار داد بلکه اموزش و تاکتیک های ضعیف تر شوروی عامل اساسی در ناکامی بودند. در نهایت، پس از موفقیت ارتش سرخ شوروی ناوگانی از تی-۳۴ وارد برلین شدند. 

۵ سلاح از مرگبارترین تسلیحات اتحاد جماهیر شوروی

۵ سلاح از مرگبارترین تسلیحات اتحاد جماهیر شوروی

موشک کاتیوشا 
کاتیوشا یا موشک های کوچولوی شوروی شاید نامی مضحک برای یکی از مرگبارترین تسلیحات در طول تاریخ به نظر برسند! موشک هایی که از بلندی های جولان تا دارفور شلیک شده اند. مانند تانک تی-۳۴ ، کاتیوشا نیز شوکی به سربازان آلمانی در سال ۱۹۴۱ میلاید وارد کرد. ناگهان آنان با ۴.۳۵ تن سلاح قدرتمند با قدرت انفجاری بالا مواجه شدند که ناحیه ای ۱۰ هکتاری را ظرف مدت ۷ تا ۱۰ ثانیه مورد حمله قرار می داد. البته در برخی از موارد راکت های غیر هدایت شونده خطایی در هدف گیری داشتند با این حال، حتی در صورت دقیق نبودن راکت ها نیز قدرت تخریب بالای شان دشمنان را حیرت زده کرده بود. 

از کاتیوشا حزب الله لبنان با هدف قرار اسرائیل به میزان بالایی استفاده کرده است. 

۵ سلاح از مرگبارترین تسلیحات اتحاد جماهیر شوروی

۵ سلاح از مرگبارترین تسلیحات اتحاد جماهیر شوروی

جنگنده های میگ -۱۵ 
خلبانان امریکایی در سال های پایانی جنگ جهانی دوم به برتری هوایی شان عادت کرده بودند اما ظهور جنگنده های میگ -۱۵ شوکی بزرگ بر جهان بود. این جنگنده های شوروی چنان کشنده بودند که با بی-۲۹ علیرغم اسکورت سنگینی که داشت مقابله می کرد به گونه ای که این نوع جنگنده مجبور به تغییر زمان عملیات بر فراز کره شمالی از روز به شب شد. براساس فناوری المانی و هم چنین، موتورهای جت که بریتانیا احمقانه به مسکو فروخته بود میگ -۱۵ با سرعت بالا، قدرت مانور مناسب و تسلیحات سنگین ساخته شد.بیش از ۱۸ هزار میگ -۱۵ توسط اتحاد جماهیر شوروی ساخته شده اند. این جنگنده ناوگان هوایی بیش از ۴۰ کشور پرواز کرده است. 

۵ سلاح از مرگبارترین تسلیحات اتحاد جماهیر شوروی

۵ سلاح از مرگبارترین تسلیحات اتحاد جماهیر شوروی

آر پی جی-۷ 
این گفته نادرست که می گویند ار پی جی -۷ انقلابی در جنگ های ضد تانکی بود. در نیمه دوم جنگ جهانی دوم استفاده از موشک های ضد تانک شایع شد از جمله موشک های ضد تانک «بازوکا» ساخت امریکا و «پیات» ساخت بریتانیا و به طور خاص «پانزرفاوست» المان. با این حال، ار پی جی -۷ شوروی موشکی قابل حمل است و سلاحی راحت برای استفاده و هم قابل استفاده در هر زمانی است و یک سرباز ساده نیز می تواند با استفاده از آن هدف را نابود کند. 

به عنوان یک موشک ضد تانک ار پی جی دقیق ترین سلاح محسوب می شود. این سلاح در جنگ ویتنام عملکردی موفق داشت. این سلاح توسط ایرانی ها و چینی ها مورد استفاذه گسترده ای قرار گرفته است. 

۵ سلاح از مرگبارترین تسلیحات اتحاد جماهیر شوروی

۵ سلاح از مرگبارترین تسلیحات اتحاد جماهیر شوروی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: