کد خبر: ۶۹۸۳۸۹
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵
تعداد بازدید: ۲۳۴
مناقصه بزرگ نفتی با حضور شرکت های نفتی بین المللی در دوران پسا تحریم
ایران قصد دارد شرکت های بین المللی نفتی را برای دومین فاز توسعه میدان نفتی یادآوران و ازادگان شمالی دعوت کند.
گزارش رویترز از تقلای غول های اقتصادی آسیا برای توسعه میدان های نفتی ایرانبه گزارش خبرداغ ؛یک مقام نفتی ایران این موضوع را به خبرگزاری رویترز گفته است. این بدان معناست که شرکت ملی پتروشیمی چین (CNPC  به همراه سینوپک که نقش رهبری کننده را تاکنون در حوزه های نفتی مذکور ایفا کرده اند باید با دیگر شرکت های خارجی رقابت کنند. البته، در صورتی که مایل به حفظ موقعیت فعلی خود باشند. «غلامرضا منوچهری» معاون شرکت ملی نفت ایران در این باره به ایرنا گفته است که شرکت ملی پتروشیمی چین قصد تمدید و گسترش قرارداد در ازادگان شمالی را دارد اما ما (ایران) اعلام کرده ایم که آنان باید در مناقصه برای انعقاد قرارداد تازه شرکت کنند. چینی ها در نهایت این پیشنهاد را پذیرفتند».
 
رویترز اشاره می کند که جزئیاتی درباه  زمان برگزاری مناقصه اعلام نشده است. این خبرگزاری اشاره می کند که حسن روحانی رییس جمهور شخصا آغاز فاز نخست توسعه میادین یاداوران و ازادگان شمالی را اعلام کرده بود همین طور توسعه یاران شمالی در ماه نوامبر آغاز شد. آن هم همزمان با لغو تحریم های بین المللی وضع شده علیه ایران.
 
این خبرگزاری اشاره می کند که شزکت های چینی در دوران تحریم ها در شرایطی که شرکت های اروپایی و ژاپنی به دلیل تحریم علیه برنامه هسته ای ایران آن کشور را ترک کرده بودند به توسعه میادین نفتی ایران کمک کردند. ایران در دسامبر  سال ۲۰۰۷ میلادی اعلام کرده بود که سینوپک درباره توسعه میدان نفتی یاداوران ۲ میلیارد دلار سرمایه گذرای کرده است. گروه شرکت ملی پتروشیمی چین برای توسعه میدان نفتی ازادگان قراردادی به ارزش ۲ میلیارد دلار را با ایران در سال ۲۰۰۹ میلادی منعقد کرده بود. در آوریل ۲۰۱۴ میلادی اما اعلام شد که ایران قرارداد با شرکت ملی پتروشیمی چین را فسخ شده قلمداد کرده است چرا که آن غول انرژی چینی برای توسعه میدان ازادگان به خواسته های ایران بی توجهی کرده است. علیرغم آن که شرکت های چینی فاز نخست توسعه میادین را برعهده گرفتند اما انتقادهایی از عملکرد این شرکت  ها وجود داشته اند. 

رویترز اشاره می کند که به همین خاطر است که ایران درصدد برگزاری یک مناقصه بین المللی برآمده است. 

یاداوران دارای ذخیره ۳۱ میلیارد بشکه نفت خام سبک و سنگین است در حالی که ازادگان شمالی ۵.۷ میلیارد بشکه نفت خام دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: