کد خبر: ۶۹۷۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۵
تعداد بازدید: ۶۵۲
نشریه پاکستانی «داون» با انتشار گزارش تحلیلی اشاره می کند که ازادسازی حلب به دست نیروهای دولتی با حمایت روسیه و ایران می تواند زنگ خطری برای اسرئیل باشد و تهدیدات بالقوه برای مرزهای آن رژیم را افزایش خواهد داد.
پس از آزادسازی حلب اسرائیل با احتیاط و هراس بیش تری به ایران می نگردبه گزارش خبرداغ ، این نشریه می نویسد:«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل بدون شک روز چهارشنبه نگرانی عمیقی درباره موفقیت تهران و متحدان دولت اسد در سوریه در حلب داشته است. متحدان اسد توانستند مقاومت معارضان سوری را در آن منطقه در هم بشکنند. در جلسه ای در قزاقستان نتانیاهو در دیدار با نور سلطان نظربایف ملاقات کرد این در حالیست که روحانی رییس جمهوری ایران برنامه ریزی کرده تا هفته اینده با نظربایف دیدار کند. روزنامه «جروزالم پست» به نقل از نتانیاهو نوشته بودکه اسرائیل خرگوش نیست بلکه یک ببر است. این روزنامه اشاره کرده بود که او در دیدار با نظربایف گفته بود در صورتی که ایران اسارئیل را تهدید کند خود را به خطر می اندازد. نتانیاهو هم چنین گفته بود که ایران به طور جدی خواستار نابودی اسرائیل است و حضور ایران در جنگ داخلی در سوریه از پنج سال پیش را به همین خاطر دانسته بود». 

این نشریه می نویسد:«نتانیاهو به شدت نگران افزایش حضور نیروهای سپاه و شاخه برون مرزی آن و هم چنین حزب الله لبنان به عنوان متحد اصلی تهران در منطقه است. ایران در حال گسترش نفوذ خود به سواحل مدیترانه است اکنون از افغانستان تا آن منطقه تحت کنترل ایران قرار گرفته است.

 اسرائیل هم چنان نگران احتمال افزایش جریان ارسال تسلیحات از سوی ایران به سمت دریای مدیترانه در طرطوس در ساخل جنوبی سوریه است. اسرائیل نگران است که از این طریق تسلیحات به دست حزب الله برسند و آن گروه حملات تازه ای را در خاک اسرائیل انجام دهد تیراندازی های مرزی در ماه های اخیر میان اسرائیل و حزب الله لبنان افزایش یافته اند. در جریان جنگ سال ۲۰۰۶ میلادی بیش از هزار لبنانی جان خود را از دست دادند و تلفات انسانی اسرائیلی ها نیز ۱۶۰ نفر بود. جمعیت زیادی نیز در لبنان آواره شدند و زیرساخت های عمده در جنوب لبنان و بیروت ویران شدند. اکنون رزمندگان حزب الله لبنان در سوریه در حال جنگ هستند و مقام های اسرائیلی برآورد کرده اند که ۱۷۰۰ نفر از آنان جان خود را از دست داده و در حدود هفت هزار نفر نیز مجروح شده اند. تحلیلگران اسرائیلی براورد می کنند که در حدود ۱۰۰ هزار موشک در زرادخانه های حزب الله لبنان وجود دارند. در هفته های اخیر نیز اسرائیلی ها در جنوب سوریه حملات از پیش اعلام نشده ای را انجام داده اند و در نزدیکی دمشق هدف گیری هایی را انجام دادند تا مانع از رسیدن تسلیحات به حزب الله شوند». 

این نشریه در ادامه می نویسد:«آوی دیخر» رییس کمیته امور خارجی و دفاعی و رییس پیشین شین بت دستگاه امنیت داخلی اسرائیل گفته بود که ایران چندین بار در گذشته سعی کرده بود تا با اعزام نیرو به بلندی های جولان در سوریه در مرز با اسرائیل جایی که اسرائیلی ها در جریان جنگ خاورمیانه در سال ۱۹۶۷ میلادی آنجا را اشغال کرده بودند به منافع اسرائیل اسیب بزند. او البته مدعی شده بود که این اقدامات از سوی اسرائیل خنثی شدند با این حال، او معتقد است که ایران پس از برجام با کسب منابع مالی بیش تر درصدد آسیب زدن بیش تر به اسرائیل برخواهد آمد. او گفته بود که ایران یک برنامه استراتژیک دارد و هدف آن است که با استفاده از شبه نظامیانی چون حزب الله هر روز خطر بیش تری را بر اسرائیل تحمیل کند. او هم چنین هشدار داده بود که روسیه اگرچه با اسرائیل روابط حسنه ای دارد اما اسرائیل باید توجه داشته باشد که مسکو به سرعت موضع خود را در جایی که منافعش را در معرض خطر ببیند تغییر می دهد. دیخر معتقد است که روسیه آرمان های بلندپروازانه ای برای خاورمیانه دارد و بسته به تصمیم گیری های ترامپ رییس جمهوری جدید امریکا باید منتظر تغییراتی در رویکرد روسیه بود.

آفتاب نیوز
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: