کد خبر: ۶۹۶۴۸۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
تعداد بازدید: ۲۹۸
میرزایی‌نیکو
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با اشاره به موافقت شورای نگهبان با پذیرش الکترونیکی رای‌دهندگان، از برگزاری الکترونیک یک سوم انتخابات شوراها خبر داد و گفت: قانون تصریح می‌کند که این هیات‌های نظارت باید توسط هیات نظارت مرکزی انتخاب شود.
برگزاری الکترونیک انتخابات شوراها در یک سوم حوزه‌های انتخابیهبه گزارش خبرداغ،قاسم میرزایی‌نیکو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اقدامات صورت گرفته درخصوص وضعیت هیات‌های نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا، اعلام کرد: در سه زمینه مختلف اقداماتی انجام شده است که بر این اساس در سه حوزه پشتیبانی و امور مالی، مسائل حقوقی و اختلاف‌های احتمالی در هیات‌های نظارت استان‌ها و همچنین در بحث IT تصمیم‌گیری‌هایی انجام شده است.

برگزاری الکترونیک یک سوم انتخابات شوراها

او گفت: باتوجه به تلاش خوبی که وزارت کشور در برگزاری انتخابات الکترونیک در ادوار گذشته و به‌ویژه در دوره دهم انتخابات مجلس داشت، قصد داریم یک سوم از کل انتخابات شوراهای شهر و روستای سراسر کشور را به‌صورت الکترونیکی برگزار کنیم.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور یادآور شد: در این راستا، تمام امکانات لازم مورد بررسی قرار گرفته تا تمامی مراحل انتخابات در یک سوم از مجموع، به‌صورت الکترونیکی برگزار شود و برای این بحث، نرم‌افزاهای لازم برای برگزاری انتخابات الکترونیک و همچنین پوشش حوزه‌های انتخابیه به گونه‌ای که نیاز به خط اینترنت نباشد، انجام شده است.

موافقت شورای نگهبان با پذیرش الکترونیکی رای‌دهندگان

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید در پاسخ به این سوال که آیا شورای نگهبان نیز با برگزاری انتخابات الکترونیکی موافق است، گفت: بنابر اعلام برخی مسئولان وزارت کشور پیرو مذاکراتی که انجام شده، شورای نگهبان با پذیرش رای‌دهندگان به‌صورت اینترنتی موافقت کرده است.

او توضیح داد: درواقع در برگزاری انتخابات الکترونیکی، ابتدا باید رای‌دهندگان به‌صورت الکترونیکی پذیرش شوند و با نرم‌افزارهایی که برای این منظور طراحی شده، هنگامی که رای‌دهندگان شماره ملی خود را وارد می‌کنند، بلافاصله تمامی اطلاعات شناسنامه‌ای آن‌ها از جمله این‌که آیا در حوزه انتخابیه دیگری رای داده یا خیر مشخص می‌شود.

مشکلات برگزاری انتخابات الکترونیک؛ نگرانی شورای نگهبان و کمبود بودجه دولت

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: با توجه به این‌که برگزاری انتخابات الکترونیکی در انتخابات مجلس دهم آزمایش شد، برگزاری انتخابات با این روش می‌تواند بسیاری از معضلات را مرتفع کند و شورای نگهبان نیز مشکل آن‌چنانی ندارد و صرفاً نگران است که مبادا برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیک، مشکلاتی به همراه بیاورد و نکته دیگر نیز این است که دولت به لحاظ اقتصادی در این مسیر با مشکلاتی روبرو است.

او گفت: به هر حال همین که قرار به برگزاری انتخابات به دو شیوه باشد، طبیعتاً هزینه‌ها تاحدودی افزایش خواهد یافت اما واقعیت این است که در عوض نگرانی‌ها درخصوص انجام تقلب‌های احتمالی در انتخاباتی که به صورت الکترونیک برگزار می‌شود، به مراتب کاهش خواهد یافت.

میرزایی‌نیکو همچنین تصریح کرد: نکته دیگر این است که قطعاً روش قدیم را در کنار روش الکترونیک انجام خواهیم داد و درصورتی که احساس شود، مشکلی به‌وجود آمده می‌توانیم از اطلاعات موجود که از طریق روش سنتی به‌دست آمده، استفاده کنیم.

لزوم انتخاب هیات‌های نظارت استانی توسط هیات نظارت مرکزی

او در پاسخ به سوال دیگری درباره نحوه انتخابات هیات‌های نظارت استانی در انتخابات شوراهای شهر و روستا، گفت: قانون تصریح می‌کند که این هیات‌ها باید توسط هیات نظارت مرکزی انتخاب شود؛ چرا که اعضای این هیات نظارت مرکزی در صحن علنی مجلس انتخاب شده و نامزدهای حضور در هیات نظارت مرکزی، رای نمایندگان صحن را به خود اختصاص داده‌اند.

همان‌طور که در جریان برگزاری دیگر انتخابات‌ها نیز شورای نگهبان این هیات نظارت‌ها را مستقیماً انتخاب می‌کنند، در انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز این وظیفه برعهده هیات نظارت بر انتخابات مرکزی است اما باتوجه به این‌که قصد داریم هماهنگی با نمایندگان را افزایش دهیم، این مسئله را به مجامع استانی ارجاع دادیم که تقریباً دو سوم هیات نظارت‌های استانی انتخاب شده و در حال حاضر مشغول بررسی هیات‌هایی هستیم که احیاناً با مشکلی در روند انتخاب دچار شده‌اند.

میرزایی نیکو در پایان تصریح کرد: با این حال در نامه‌ای که به این منظور به مجامع استانی نمایندگان ارسال کردیم، تاکید شده که انتخاب هیات‌های نظارت استانی باید به اتفاق آرا صورت گیرد و درصورتی که حتی یکی از نمایندگان معترض باشد، ورود خواهیم کرد و سعی می‌کنیم مشکلات را مرتفع کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: