کد خبر: ۶۹۵۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۹
تعداد بازدید: ۴۴۸
خيلي از مردم تنها مشکل گوارشي در بارداري را تهوع و ويار ميدانند اما علامتهاي طبيعي و غيرطبيعي زيادي در دستگاه گوارش وجود دارد که در دوره بارداري برخي خانمها را آزار ميدهد مثلا خواننده محترمي از هموروييد يا بواسير در اواخر بارداري و راههاي پيشگيري از آن پرسيده اند
حاملگي و دستگاه گوارشهموروييد يا بواسير، بافتي عروقي است که در قسمت انتهاي روده بزرگ و مقعد وجود دارد. اگر اين رگها به هر دليلي گشاد و متورم شوند، علايمي ايجاد ميشود که با توجه به اينکه هموروييد داخلي يا خارجي باشد، متفاوت است.

به گزارش خبرداغ به نقل از  شفا آنلاین:هموروييد داخلي معمولا با خونريزي بدون درد و در موارد شديد با بيرونزدگي رگ متورم از مقعد همراه است و نشانه هموروييد خارجي، معمولا درد و خونريزي موقع دفع و برجستگي رگ متورم در حاشيه مقعد است. علت ايجاد هموروييد کاملا مشخص نيست ولي افزايش فشار داخل شکم به علل مختلف و يبوست، از عوامل مهم ايجاد آن هستند. از طرفي نبايد هرگونه خونريزي از مقعد را هموروييد دانست زيرا بيماريهاي مهم و گاهي خطرناک ديگري ممکن است با همين علايم شروع و ظاهر شوند و تاخير در تشخيص و درمان نامناسب آنها گاهي آسيبهاي غيرقابل جبراني به سلامت فرد ميزند.

در دوران بارداري هم گاهي افزايش فشار داخل شکم و يبوست بارداري باعث هموروييد ميشود و مصرف مايعات فراوان درصورت اينکه پزشک آن را منع نکرده باشد، از آن پيشگيري ميکند. معالجه و رژيم پرفيبر براي پرهيز از زورزدن هنگام دفع مدفوع و نشستن در آب گرم و استفاده از مسکن و داروهاي موضعي نيز در کنترل علايم مفيد خواهد بود. هنگام بارداري، به علل هورموني و تغييرات فيزيکي و حتي رواني، تغييراتي در تون عضلات، ترشحات و حرکات نواحي مختلف بدن از جمله دستگاه گوارش ايجاد ميشود که گاهي باعث بروز علايم گوارشي مختلف از جمله سنگيني سر دل، آروغ زدن و برگشت اسيد ميشوند.

اقدامهايي مثل خوب جويدن غذا، خوردن حجم کم غذا در دفعات مکرر، پرهيز از مصرف مايعات زياد همراه غذا و آرامش رواني و در صورت لزوم مصرف داروهايي که در بارداري بلامانع است، کمککننده است. راهکارهايي مثل استفاده از ني براي نوشيدن مايعات و پرهيز از عواملي که باعث آئروفاژي (بلع هوا) ميشود مثل هورت کشيدن مايعات نيز ميتواند مفيد باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: