کد خبر: ۶۹۴۸۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۹
تعداد بازدید: ۴۳۳
مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه روز پنجشنبه در آلانیا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، بهترین گزینه برای حل بحران سوریه را راه حل سیاسی دانست و گفت: نقطه نظرات ترکیه در این خصوص با روسیه هم راستا است.
چاووش‌اوغلو: بهترین گزینه برای بحران سوریه راه حل سیاسی استبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایرنا، هر دو وزیر خارجه به دنبال پنجمین نشست گروه مشترک برنامه‌ریزی راهبردی ترکیه و روسیه در آلانیا واقع در جنوب ترکیه در یک کنفرانس مطبوعاتی نتایج گفت و گوهای خود را تشریح کردند. 
یک خبرنگار خارجی شرکت کننده در کنفرانس از چاوش اوغلو پرسید، با توجه به اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه که گفته است، هدف از عملیات سپرفرات ترکیه در سوریه سرنگونی رژیم بشار اسد می باشد، موضع رسمی دولت آنکارا در قبال بحران سوریه چیست؟
وی گفت: اهداف ترکیه در عملیات سپرفرات با همکاری نیروهای محلی در شمال سوریه روشن و صریح است. ترکیه می خواهد که منطقه از داعش پاکسازی شود. هم در عراق و هم در سوریه. ترکیه با گروه های پ.ی.د/ی.پ.گ نیز در منطقه مبارزه می کند. ترکیه تاکید دارد که اگر باتلاق در منطقه خشکانیده نشود، امروز داعش را از منطقه خارج می کنیم، فردا گروه تروریستی دیگری در آن لانه می کند. لذا باید راه حل سیاسی فوری و با مشارکت همه گروه ها اجرایی شود. 
وی افزود: ترکیه همواره تاکید کرده است راه حل سیاسی، بهترین گزینه است و در این مورد نیز نقطه نظرات ترکیه و روسیه هم پوشی دارد. ترکیه هیچ چشمداشتی در خاک سوریه ندارد. می خواهیم که از همکاری نزدیک با روسیه در حل بحران سوریه نتیجه بگیریم و برقراری آتش بس برای راه حل سیاسی نیز الزامی است. 
اظهارات اخیر اردوغان در خصوص روسیه بازتاب گسترده ای داشت و رسانه های بین المللی گزارش دادند که مسکو در خصوص اظهارات اردوغان، از آنکارا توضیح خواسته است. 
به دنبال این واکنش ها، شب گذشته اعلام شد که اردوغان برای سومین بار در یک هفته با پوتین تلفنی گفت و گو کرده است. 
اردوغان امروز نیز در دیدار مرسوم خود با گروهی از معتمدین محله های مختلف ترکیه تصریح کرد: هدف ترکیه از عملیات سپر فرات، کشور و یا شخص مشخصی نیست و گروه های تروریستی است. ترکیه نمی خواهد تمامیت ارضی عراق و سوریه را نقض کند. هیچکس در این خصوص نباید شک و شبهه ای داشته باشد و سخنان مرا تحریف کند. 
سرگئی لاوروف نیز در این کنفرانس خبری با ابراز خشنودی از استقبال گرم ترکیه از سفر وی به آلانیا، مذاکرات خود با وزیر خارجه ترکیه را جامع و مفید ارزیابی کرد و گفت: منطقه مشکلات جدی دارد و روسیه می خواهد که به همکاری های خود با ترکیه در توقف خونریزی ها و زمینه سازی برای کمک رسانی پیوسته به مردم سوریه ادامه دهد. 
لاوروف در پاسخ به سئوالی تماس های روسیه با برخی گروه های معارض مسلح سوری با میانجیگری ترکیه را نیز فقط با گفتن آری، تایید کرد و به جزئیات این گفت و گوها اشاره ای نکرد. 
وی گفت: روسیه برای دستیابی به راه حل سیاسی با همه گروه ها گفت و گو می کند.
هدف نشست آلانیا، آمادگی برای برگزاری نشست شورای همکاری های راهبردی به ریاست اردوغان و پوتین در سه ماهه نخست سال جدید میلادی عنوان شده است. 
اما پیش از آن، قرار است هفته آینده بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه به روسیه سفر کند. ترکیه برای بازگشت فوری به دوران قبل از حادثه 24 نوامبر سال گذشته میلادی تلاش می کند و می خواهد که روسیه تمامی تحریم های اقتصادی و تجاری و گردشگری علیه این کشور را همزمان از میان بردارد. 
چاووش اوغلو در کنفرانس خبری گفت: باید موانع پیش روی افزایش حجم تجاری دو کشور را رفع کرد. روسیه در این زمینه گام هایی برداشته و موانعی را برطرف کرده است. انتظار داریم موانع پیش روی صادرات هر گونه محصولات کشاورزی به ویژه از آنتالیا هم برداشته شود. این شهر را از پربازدیدترین مناطق ترکیه از سوی گردشگران روسی است. 
وی افزود: خواهان لغو ویزا با روسیه هستیم و می خواهیم امکان ورود شهروندان روسیه بدون نیاز به گذرنامه و فقط با استفاده از کارت شناسایی به ترکیه فراهم شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
0
0
خدا لعنت حاکمان وهابی ترکیه کندهرچندساعتی یکبار حرفشان عوض میکنند چه برسر جهان اسلام آوردند
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: