کد خبر: ۶۹۳۲۵۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۳
تعداد بازدید: ۵۶۸
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره عدم موفقیت ایران در کسب نوبل پزشکی گفت: اگر منظور جایزه نوبل پزشکی است، با بودجه‌هایی که الان در دانشگاه هزینه می‌شود امکانش نیست.
چرا ایرانی ها نوبل پزشکی نمی گیرند؟رئیس قدیمی‌ترین دانشگاه پزشکی کشور با اشاره به اینکه هم اکنون محقق و دانشمند پزشکی داریم که در رده دریافت کنندگان جایزه نوبل است ولی زیرساخت دریافت جایزه نوبل را نداریم، گفت: در تجهیزات علوم پایه و بودجه‌های پژوهشی؛ خیلی گرفتاریم.

به گزارش خبرداغ ، یکی از علومی که ایران در مرز دانش آن در جهان گام برداشته است، رشته پزشکی است ولی با این وجود و با توجه به کسب بسیاری از مقام‌ها و مدال‌های متعدد علمی و پزشکی؛ هنوز از ایران کسی نتوانسته است نوبل پزشکی را دریافت کند.

در این رابطه دکتر علی جعفریان - رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره عدم موفقیت ایران در کسب نوبل پزشکی گفت: اگر منظور جایزه نوبل پزشکی است، با بودجه‌هایی که الان در دانشگاه هزینه می‌شود امکانش نیست.

وی ادامه داد: ببینید درباره نوبل پزشکی فقط بحث فرد نیست که این جایزه را می‌گیرد بلکه زیرساختی است که منجر می‌شود به اینکه آدمی بتواند این جایزه را دریافت کند، ما آدم‌هایی که بالقوه بتوانند این گونه جایزه‌ها را بگیرند داریم ولی آن زیرساخت را نداریم و آن زیر ساخت بسیار فراتر از چیزهایی است که ما الان داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: ما الان برای احیای آزمایشگاه‌های علوم پایه‌مان در حد آموزش دچار اشکالیم، حتی در حد آموزش معمولشان. چه برسد به اینکه بخواهیم بگوییم کسی بیاید اینجا تحقیقات بیسیک انجام دهد.

جعفریان افزود: بنابراین ما آدم نوبلی داریم، همین ایرانی‌های که می‌روند و در همه جای دنیا این همه کار مهم انجام می‌دهند، ولی اینطور بگویم دستیابی به موفقیت‌های بزرگ علمی ارتباط مستقیمی دارد با بودجه ای که شما هزینه می‌کنید. به طور متوسط هر داروی جدیدی که تولید می‌شود یک میلیارد دلار هزینه‌اش است، یعنی از روز اول تا موقعی که دارو می‌رود به بازار و قابل فروش می‌شود یک میلیارد دلار هزینه اش است، حال ما کجا چنین هزینه‌هایی اینجا می‌کنیم؟ هر وقت توانستیم آن زیرساخت‌ها را فراهم کنیم من می‌توانم تضمین کنم که همین دانشگاه تهران آدم دارد که به آن نقطه برسد.(دریافت جایزه نوبل)

 معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز عنوان کرده است که بر اساس برنامه پنجم توسعه باید حداقل 10 دانشگاه کشورمان باید در رتبه‌های جهانی بین المللی قرار بگیرند کما اینکه کسب رتبه زیر 100 جهان خیلی سخت است و یکی از مولفه‌هایش جایزه نوبل است و موارد دیگر ... حال همه مردم از دانشگاه تهران این انتظار را دارند شاید دانشگاه تهران در این چند سال گذشته نتوانسته آن انتظارات را برآورده کند یا انجام داده ولی مطالبات بیشتر از این است.

جعفریان: در رتبه‌ها الان وضعمان بد نیست. در رتبه بندی جهانی تایمز 500 تا 600 را داریم در (QS) آسیا وضعمان خوب است و در 100 رتبه اول هستیم، در (QS) دنیا هم اگر در بخش پزشکی در نظر بگیریم رتبه 200 تا 250 هستیم.

وی ادامه داد: ما یکی از مشکلات این است که دانشگاه علوم پزشکی دارند با دانشگاه‌های جامع رقابت می‌کنند این مسئله یک مقداری رقابت را سخت کرده است چون یک سری آیتم‌ها را ما به طور طبیعی نمی‌آوریم علیرغم این در گروه پزشکی در (QS) همین الان بین 200 تا 250 هستیم، بنابراین وضعمان بد نیست و در رتبه 200 دانشگاه اول هم می‌توانیم بالا بیاییم منتها باید در نظر بگیریم محدودیت‌های ما بیش از این حرف‌هاست که بتوانیم ارتقای رتبه آنجا دهیم یعنی حفظ رتبه خودش یک کاری است یعنی ما یک کاری کنیم که تولیدات پژوهشی‌مان و سطح آموزشمان پایین نیایید و مسلماً همه این‌ موارد خرج دارد و هیچ چیزی در دنیا رایگان بدست نمی‌آید و هر چیزی ما به ازا دارد.

جعفریان تصریح کرد: بنابراین ما به ازای این مسئله یک قسمت آن مادی است، یک قسمت هم روانی است و یک قسمت هم زیر ساختی است و یک قسمت هم فیزیکی است و در نهایت قسمت‌های مختلفی دارد. ولی انتظار اینکه ما آن نتیجه را بگیریم بدون این ما به ازاها اشتباه است، البته ما می‌توانیم با هزینه‌های کمتر نتیجه‌های بهتری بگیریم، زیرا این ظرفیت در مردم کشور ما به کرات نشان داده شده که هست، ولی وقتی امور روزمره آموزش و پژوهش دچار اشکال باشد از نظر منابع، بنابراین انتظار اینکه مثلا یک جاهایی ارتقای "عجیب غریبی" پیدا کند انتظار به جایی نیست و امکان پذیر نیست.

رئیس قدیمی‌ترین دانشگاه پزشکی کشور در خاتمه خاطرنشان کرد‌: ولی اگر در زمینه ظرفیت نیروی انسانی بخواهید جستجو کنید حتماً وجود دارد و اگر مدلسازی را بخواهید از نظر ایده یا از نظر تعداد مراجعه به تحقیقات و مقاله‌های ایرانی‌ها؛ باز هم وجود دارد، اما اینکه بقیه چیزهایی که اینجا لازم است من‌جمله تجهیزات علوم پایه و بودجه‌های پژوهشی؛ مسلماً خیلی مشکل داریم.


تسنیم
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: