کد خبر: ۶۹۳۲۲۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
تعداد بازدید: ۴۱۳
روزنامه «نیویورک تایمز» با انتشار گزارشی اشاره می کند که به احتمال زیاد باید متتظر اختلاف نظرهای فراوان «دونالد ترامپ» رییس جمهوری منتخب امریکا از حزب جمهوریخواه با سازمان ملل متحد و مقامات آن بر سر مسائل محتلف بین المللی باشیم.
این روزنامه می نویسد:«ترامپ با یک پیاده روی بیست ت دقیقه ای از برج خود در نیویورک می تواند به سازمان ملل متحد بیاید و با دیپلمات ها دیدار کند او در طول کارزار انتخاباتی خود هر آن چه گفت علیه سازمان ملل متحد بود. این روزنامه در ادامه می افزاید:«سارا اف کلیف» معاون سابق دبیرکل سازمان ملل متحد و مدیر کنونی مرکز همکاری های بین المللی یک سازمان تحقیقاتی در دانشگاه نیویورک پیش بینی می کند که باید شاهد تنش در روابط امریکا و سازمان ملل متحد باشیم. 

او اشاره می کند که در دوران ریاست جمهوری جورج دابلیو بوش نیز زمانی که جان بولتون سفیر امریکا در سازمان ملل متحد بود این تنش ها در جریان بود. او البته اشاره می کند که ممکن است حضور ترامپ از جنبه دیگری برای سازمان ملل نیز بهتر باشد چرا که او اهل معامله است و در این نظر به خود می بالد. 

با این حال، نیویورک تایمز اشاره می کند که ترامپ در جنبه های متعددی با سازمان ملل متحد و مسائل مورد اجماع آن اختلاف نظر دارد: 

۱-تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین 
ترامپ معتقد است که سخن گفتن درباره تغییرات آب و هوایی و اقلیمی و گرمایش زمین موضوعی جعلی و ساختگی است. این در حالیست که ایالت متحده یکی از امضاکنندگان اصلی توافق پاریس بوده است و بان کی مون نیز در همکاری با اوباما در دستیابی به این موفقیت سرمایه گذاری زیادی کرده بود. بان کی مون در نشست بین المللی تغییرات اقلیمی هفته گذشته در مراکش با ترامپ صخبت کرد و درباره جدی بودن خطر فاجعه زیست محیطی برای سیاره زمین به او گفت. بان کی مون ابراز اطمینان کرد که ترامپ بعنوان رییس جمهوری امرکیا این موضوع و اهمیت آن را درک خواهد کرد. با این حال واقعیت آن است که اگر ترامپ با دیدگاه سازمان ملل در این زمینه موافق نباشد امریکا به تعهدات خود در قبال کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و یا کمک به صندوق جهانی برای مقابل با آسیب های ناشی از تغیریات اقلیمی برای کشورهای فقیر موافقت نخواهد کرد. عقب نشینی امریکا از  این پیمان منجر به عقب نشینی سایر کشورها خواهد شد. 

۲-پناهندگان و مهاجران 
ترامپ گفته است که می خواهد قوانین سخت گیرانه تری را در قبال ورود مهاجران به خاک امریکا اتخاذ کند. او هم چنین از لزوم احداث دیوار در مرز با مکزیک برای جلوگیری از ورود مهاجران غیر قانونی سخن گفته است. این اقدام او نقض آشکار قوانین بین المللی خواهد بود که طبق آن تمام کشورها باید محافظت از افرادی که از جنگ و ازار و اذیت فرار کرده اند را تضمین کنند. در زمان کارزار انتخاباتی امریکا کمیساریای عالی ملل متحد برای حقوق بشر اظهارات ترامپ را خطرناک قلمداد کرد. «آنتونیو گوترس» دبیرکل سازمان کلل متحد نیز اشاره کرده است که هرگونه محدودیتی برای مهاجران مسلمان تنها می تواند به سازمان های افراطی مذهبی ککک کند که در تبلیغات خود موفق تر عمل کرده و پیروان بیش تری را جذب کنند. او گفته است که افراطی ها از این طریق به پیروان خود خواهند گفت که ببینید دنیا واقعا در برابر شما قرار گرفته است. 

۳-توافق هسته ای ایران و ۱+۵ 
ترامپ بارها تهدید کرده است که خواستار برهم زدن برجام است. بان کی مون با این موضوع شدیدا مخالفت کرده و اظهار داشته است که توافق هسته ای پیروزی دیپلماسی بود و خطر بروز جنگ را کاهش داد. او از همه شرکت کنندگان در برجام خواسته تا به مفاد آن احترام بگذارند. این توافق نامه هم چنین به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا رسیده است. تقریبا پس از توافق هسته ای در جولای ۲۰۱۵ میلادی ترامپ از طریق توئیتر پیام های خصومت آمیزی را نسبت به توافق هسته ای منتشر کرد. او توافق هسته ای را تهدیدی مستقیم علیه امنیت ملی امرکیا خواند و اظهار کرد که کنگره باید بلافاصله آن را متوقف کند. او از نمایندگان جمهوریخواه کنگره خواست تا جلوی برجام بایستند. او در ماه مارس در نشست ایپک اظهار داشت که اولویت شماره یک دولتش مقابله با برجام «زیان بار» خواهد بود. این در حالیست که چین، فرانسه، بریتانیا، آلمان، ایران و روسیه هم چنان به برجام پایبند هستند. 

۴-حقوق بشر 
ترامپ وعده بازگرداندن مجازات غرق مصنوعی را به عنوان ابزاری مهم برای مبارزه علیه تروریسم داده است. این در حالیست که طبق مفاد کنوانسیون بین المللی درباره شکنجه این اقدام او نقض اصول بین المللی و مصداق «شکنجه» خواهد بود. از سوی دیگر سازمان ملل متحد علیه دولت اسد در سوریه موضع گیری کرده است و اسد را متهم به جنایت حنگی کرده است. این در حالیست که ترامپ خواسترا همکاری با اسد است و استدلال می کند که اسد در کنار ایران در حال مبارزه علیه داعش است. 

۵-پیمان منع گسترش تسلیحات 
در سال ۲۰۱۳ میلادی پیمان منع گسترش تسلیحات در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید. اما ترامپ یکی از طرفداران حقوق اسلحه در امریکا است و از این معاهده انتقاد کرده است و قول داده که اطمینان حاصل کند که مجلس سنا آن را به تصویب نخواهد رساند. این پیمان تلاش می کند که قراردادهای تجارت عظیم جهانی در زمینه تسلیحات را تنظیم و کنترل کند. اما ترامپ و هواداران آزادی اسلحه در امریکا می گویند که مفاد این پیمان ناقض متمم دوم قانون اساسی امریکا درباره آزادی حمل اسلحه است. 

۶-منازعه اسرائیل و فلسطین 
ترامپ گفته است که ۱۰۰ درصد از اقدام امریکا برای انتقال سفارتخانه از تل آویو به اورشلیم (بیت المقدس) حمایت خواهد کرد شهری که اسرائیل ادعا می کند که پایتخت آن رژیم است این اقدام به نوعی می تواند برسمیت شناخته شدن ادعاهای اسرائیل از سوی دولت امریکا باشد این موضوع در تضاد با راه حل دو دولت فلسطینی - اسرائیلی است که سازمان ملل متحد از آن حمایت می کند. 

۷-روابط با کوبا 
ترامپ به شدت منتقد سیاست اوباما در آشتی با کوبا بوده است. این در حالیست که سازمان ملل متحد از اقدام دولت امریکا در این زمینه حمایت کرده است و در قطعنامه سالانه خود تحریم های تجاری امرکیا علیه کوبا را محکوم کرده بود. این در حالیست که «مایک پنس» معاون رییس جمهوری امریکا وعده داده است که سیاست سخت گیرانه تری را در قابل کوبا در پیش خواهد گرفت. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: