کد خبر: ۶۹۱۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲
تعداد بازدید: ۲۴۲
تحلیل «فارین پالسی» از احتمال بالای انتصاب جان بولتون به عنوان وزیر امور خارجه دولت آینده امریکا
اگر بولتون ۶۷ ساله وزیر امور خارجه شود این خبر خوبی برای اسرائیل خواهد بود او که در هر دو دوره دولت بوش کار کرده است از منتقدان جدی رویکرد دولت اوباما در قبال اسرائیل بوده است.
به گزارش خبرداغ،نقطه اشتراک سه نامزد کسب منصب وزارت خارجه آینده امریکا: طرفداری سرسختانه از اسرائیل 
در روزهای اخیر گمانه زنی ها درباره گزنیه های احتمالی ترامپ برای کسب مقام وزارت امور خارجه آینده امریکا بالا گرفته اند. 

نشریه «الگماینه» با انتشار گزارشی اشاره می کند که نام سه نفر از جمله جان بولتون، نیوت گینگریچ و باب کورکر برای کسب منصب وزارت امور خارجه دولت ترامپ مطرح شده اند که همه آنان در یک مورد با یکدیگر اشتراک نظر و عملکرد دارند: حمایت سرسختانه از رژیم اسرائیل. 

این نشریه اشاره می کند که جان بولتون به احتمال زیاد یکی از قوی ترین گزینه ها برای برعهده گیری منصب وزارت امور خارجه امریکا خواهد بود. ترامپ در مصاحبه ای با «هیو هویت شو» گفته بود که بولتون نماینده پیشین امریکا در سازمان ملل متحد مردی خوب است و به طور جدی یکی از گزینه های محتمل برای برعهده گیری منصب وزارت امور خارجه در صورت پیروزی او در انتخابات خواهد بود. اگر بولتون ۶۷ ساله وزیر امور خارجه شود این خبر خوبی برای اسرائیل خواهد بود او که در هر دو دوره دولت بوش کار کرده است از منتقدان جدی رویکرد دولت اوباما در قبال اسرائیل بوده است. 

برای مثال، پس از آن بخش مطبوعاتی کاخ سفید کلمه اسرائیل را در زمان معرفی و شناسایی اورشلیم (بیت المقدس) حذف کرده بود بولتون از موضع اوباما در قبال این شهر که او پایتخت دولت یهودی قلمداد می کند به شدت انتقاد کرد و گفت که این موضعی رادیکال برای کاخ سفید بوده است. او رییس جمهوری امریکا (اوباما) را سرزنش کرد و گفت که او در چشم نتانیاهو نخست وزیر اسارئیل انگشت فرو کرده است که اشاره اش به وخیم شدن روابط امریکا و اسرائیل در دوران ریاست جمهوری اوباما بود. بولتون با انتقاد از توافق هسته ای گفته بود:«باراک اوباما سه ماه تمام به نتانیاهو توهین کرد و رفتار اسرائیل را زیر سوال برد». 

بولتون چنینی نقشی کلیدی در تلاش موفقیت  آمیز امریکا در سال ۱۹۹۱ میلادی برای لغو عنوان صهیونیسم معادل نژادپرستی است از قعطنامه سازمان ملل متحد ایفا کرد او در آن زمان معاون وزیر در امور سازمان های بین المللی در دوران ریاست جمهوری بوش پدر بود. بولتون در حال حاضر حاضر یکی از مهم ترین اشخاصی است که در اندیشکده امریکن اینترپرایز فعال بوده و مفسر در شبکه خبری «فاکس نیوز» بوده است. او از سایر اتاق فکرهای طرفدار اسرائیل همانند گیت استون نیز پشتیبانی می کند و عضو هیئت مشورتی موسسه یهودی امور امنیت ملی  (JINSA) می باشد. 

نشریه «فارین پالسی» نیز در گزارشی ضمن بالا دانستن احتمال کسب مقام وزارت امور خارجه امریکا توسط جان بولتون به گمانه زنی در این باره و پیامدهای آن پرداخته است. این نشریه می نویسد:«بولتون به تازگی گفته بود که برایش افتخاری خواهد بود اگر دوباره فرصت خدمت به امریکا ایجاد شود. او در توئیترش پیش از انتخابات در حمایت از ترامپ به رای دهندگان گفته بود که اگر می خواهید که رهبری امریکا در جهان احیا شود به ترامپ رای دهید».

 او حامی مداخلات نظامی امریکا است و مصمم در این اعتقاد است که سرنوشت امریکا رهبری جهان است و این که امریکا باید با هر وسیله ممکنی رهبری جهان را در دست داشته باشد. او چندان علاقه ای به افزایش همکاری امریکا با نهادهای بین المللی ندارد چرا که از نظرش این موضوع باعث کاهش حاکمیت ملی و اقتدار امریکا می شود. او عمیقا سازمان ملل، دیوان بین المللی کیفری و ممنوعیت برای ازمایش های هسته ای را دوست نداشته است. اگر او وزیر امور خارجه شود کار برای ترامپ به منظور بهبود روابط با روسیه دشوارتر است چرا که او علیه پوتین سخن گفته بود او در مصاحبه ای با «بوستون هرالد» در اظهارنظری عجیب گفته بود که روسیه تمایلی به ریاست جمهوری ترامپ ندارد و این اخرین چیزی است که روس ها خواهند خواست. این در حالیست که روس ها از پیروزی ترامپ ابراز خوش بینی کرده اند». 

«نیوت گینگریچ» نیز یکی دیگر از گزینه های احتمالی ترامپ برای وزارت امور خارجه دولت ترامپ است. او ۷۳ ساله است و ۱۱ دوره نماینده کنگره از حزب جمهوریخواه از ایالت جورجیا بوده است و به عنوان رییس مجلس نمایندگان در فاصله سال های ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۹ میلادی به ایفای نقش پرداخته است. او از حامیان طولانی مدت اسرائیل و از منتقدان تشکیلات خودگردان فلسطین بوده است. در سخنرانی ای در سال ۱۹۹۷ میلادی در مجلس نمیاندگان امریکا او گفت که تشکیلات خودگردان فلسطین اعرابی که مظنون به فروش زمین به یهودیان بوده است را اعدام کرده است. او این اقدام را با عمل نازی ها مقایسه کرد. او خطاب به یاسر عرفات رهبر وقت تشکیلات خودگردان فلسطین گفت:«آقای عرفات شما مسئول جلوگیری از این نوع قتل ها هستید برای حفاظت از
 مردم تان برای تجارت کاری مناسب و عاقلانه انجام دهید». 

باب کورکر سناتور ایالت تنسی در سنای امریکا و رییس کمیته روابط خارجی مجلس سنا نیز یکی دیگر از سیاستمداران طرفدار اسرائیل است که نامش به عنوان نامزد احتمالی برعهده گیری منصب وزارت امور خارجه امریکا مطرح شده است. او یکی از حامیان همیشگی افزایش کمک های نظامی امریکا به اسرائیل بوده است. او پس از تصویب طرح معوق مانده فروش جنگنده های پیشرفته امریکا به کشورهای عربی عربی و اسرائیل در تابستان امسال گفته بود: «از اجرای توافق کمک نظامی (به اسرائیل) خوشحالم. من خوشحالم که متعاقب این توافق قصد تکمیل قرارداد فروش تسلیحات نظامی به قطر، کویت و بحرین را نیز داریم.»

کورکر همواره از ایران و کره شمالی در کنار یکدیگر به عنوان تهدیدات هسته ای یاد کرده است و اظهار کرده بود که دولت اوباما باید خطر و تهدید متوجه از جانب این دو کشور در قبال امریکا را در صدر اولویت های خود قرار دهد. او به عنوان نماینده همواره حامی حفظ مرزهای اسرائیل و مخالف هرگونه تغییری در آن بوده است. او هم چنین از حامیان حمله نظامی اسرائیل علیه نوار غزه و دولت حماس بوده است و این موضوع را مصداق «دفاع از خود» برای اسرائیل قلمداد کرده است. 

او امضا کننده بیانیه ای بوده است که در آن اسرائیل  را یک دموکراسی واقعی خوانده بود که علیه گروه «تروریستی» حماس مشول نبرد است و حق دفاع از خود را از طریق تهاجم علیه غزه دارد. او هم چنین از امضا کنندگان نامه ای با امضای ۷۹ نماینده کنگره امریکا به «کاندولیزا رایس» بوده که در آن امضاکنندگان خواستار پایان «اعمال فشار دولت های عربی بر اسرائیل و تشویق به تحریم» آن رژیم از سوی آنان شده بودند. امضاکنندگان خواستار برسمیت شناخته شدن اسرائیل از سوی دولت های عربی شده بودند و از رایس خواسته بودند تا به حماس برای برسمیت شناختن اسرائیل فشار اورد.
آفتاب
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: