کد خبر: ۶۹۱۵۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲
تعداد بازدید: ۲۳۱
منابع آگاه لبنانی و ایرانی از آینده موقعیت لبنان در منطقه می گویند
سایت «المانیتور» با اشاره به تبریک اخیر «محمد جواد ظریف» به عنوان وزیر امور خارجه ایران اشاره می کند که او اولین رییس دستگاه دیپلماسی در میان کشورهای جهان بود که شخصا ریاست جمهوری «میشل عون» را به او تبریک گفت و این موضوع نشان از اهمیت معادلات ژئوپولیتیک در بیروت برای ایران دارد.
به گزارش خبرداغ به نقل از آفتاب،این سایت می نویسد:«ظریف در تاریخ ۷ نوامبر انتخاب عون به عنوان رییس جمهوری لبنان را به او تبریک گفت و اعلام کرد که این گامی مهم برای دیپلماسی با ایران است. او اشاره کرد که روابط ایران و لبنان بهبود خواهند یافت.

 در تاریخ ۸ نوامبر «جبران باسیل» وزیر امور خارجه لبنان در کنفرانسی در لبنان اعلام کرد که بازرگانان ایرانی و لبنانی در حال رایزنی برای افزایش همکاری ها هستند. باسیل بیان کرد که لبنان به موازات روابط سیاسی، روابط اقتصادی خود را با ایران تقویت خواهد کرد. او اشاره کرده بود که ایران سال ها تحت محاصره به دلیل تحریم ها بود و اکنون زمان مشارکت بین المللی با این کشور پس از لغو تحریم ها فرارسیده است». 

المانیتور هم چنین اشاره می کند که ظریف هم چنین با سید حسن نصرالله رهبر حماس و مقام های ارشد آن حزب نیز دیدار کرد. این سایت در ادامه به نقل از یک مقام آگاه ایرانی که نخواسته نامش فاش شود  اشاره می کند که ایران قصد داشت با برنامه ریزی برای دیدار ظریف با سعد حریری نخست وزیر لبنان این پیام را منتقل کند که خواستار ثبات لبنان است و با تمام جریان های سیاسی فارغ از هرگونه جنبه و عامل خارجی تعامل خواهد داشت. 

این منبع افزوده است:«دیپلماسی ایران پیام صلح به تمام احزاب و جریان های لبنانی است. از دید ایران تنها دشمن در این منطقه اسرائیل است. در نتیجه، تهران مصمم است تا تمام تلاش ممکن را برای کمک به دولت جدید در لبنان انجام دهد تا موفق باشد». 

این سایت در ادامه اشاره می کند که بلافاصله پس از دیدار ظریف با مقام های لبنانی سفرای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای سفر به لبنان برنامه ریزی کرده اند تا حمایت خود را از رییس جمهوری تازه آن کشور نشان دهند. این سایت تحلیلی درادامه به نقل از یک منبع سیاسی آگاه و نزدیک به رییس جمهوری لبنان به شرط ناشناس ماندن او می نویسد:«رییس جمهوری لبنان در مراسم تحلیف خود اظهار کرد که روابط خوبی با همه طرف ها خواهد داشت و ممکن است نقش مهمی در پر کردن شکاف ها و حل اختلافات کشورهای منطقه ای بتواند ایفا کند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: