کد خبر: ۶۹۰۸۵۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹
تعداد بازدید: ۲۳۴
بنا بر گزارش‌ها در روز یک‌شنبه، ژاپن و هند هفته جاری در جریان سفر نخست‌وزیر هند به توکیو قرار است یک توافق همکاری هسته‌ای را در راستای تقویت همکاری‌های اقتصادی و امنیتی امضا کنند.
امضای توافق هسته‌ای بحث برانگیز میان ژاپن و هند در هفته جاریبه گزارش خبرداغ  به نقل از پاکستان دیلی، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند و شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن قرار است روز جمعه قرارداد همکاری را امضا کنند که به ژاپن اجازه می‌دهد تا فن‌آوری هسته‌ای خود را به شبه جزیره هند ارسال کند.

هند نخستین کشوری است که بدون عضویت در معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای با ژاپن به توافق همکاری هسته‌ای دست می‌یابد که قربانی بمباران هسته‌ای آمریکا در جریان جنگ جهانی دوم شد.

قرار است دو کشور توافق کنند در صورتی که هند آزمایش هسته‌ای انجام دهد، ژاپن اجرای توافق را متوفق کند. این توافق در راستای کاهش نگرانی‌های امنیتی نسبت به اقدامات نظامی تحریک‌آمیز چین امضا خواهد شد.

هند یک اختلاف دیرینه را با چین بر سر مناطق تحت نفوذ خود در اقیانوس هند دارد و نیروهای دو کشور در یک رویارویی نظامی در نزدیکی مرز دو کشور در سال 2014 شرکت کردند.

توکیو نیز با چین بر سر جزایری در دریای شرقی چین اختلاف دارد.

چین در گذشته با اعلام نگرانی در مورد عضو نبودن هند در معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (NPT) از امضای توافق هسته‌ای با این کشور پرهیز کرده بود اما اکنون به نظر می‌رسد چین موضع خود را در این باره نرم‌تر کرده است.

پیش‌تر شینزو آبه در دسامبر به هند سفر کرده بود و دو طرف صحبت‌های اولیه را برای امضای یک توافق هسته‌ای اظهار کردند.

مودی روز سه‌شنبه برای یک سفر سه‌روزه وارد ژاپن خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: