کد خبر: ۶۹۰۱۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱
تعداد بازدید: ۱۰۱۳
با وجود تنش های که ایران در روابطش با ترکیه داشته است اما از موقعیت خوبی برای میانجی گری در روابط انکارا و بغداد برخوردار است. اما آیا ایران می تواند در این تلاش برای جلوگیری از وقوع درگیری نظامی میان دو کشور جلوگیری کند؟
به گزارش خبرداغ به نقل ازسایت تحلیلی «المانیتور» با انتشار گزارشی درباره نقش ایران در بازداشتن عراق و ترکیه از رویارویی نظامی می نویسد:«اردوغان رییس جمهوری ترکیه در تاریخ ۱۱ اکتبر در سخنرانی ای خطاب به حیدر العبادی نخست وزیر عراق در آخرین دور از جنگ لفظی میان دو کشور همسایه گفته است که عبادی به او توهین کرده است. 

اردوغان به او گفت که شما در سطح من نیستید و با من برابر نیستید او به عبادی گفت که ترکیه آن چه که به صلاح خود می داند را انجام خواهد داد. ترکیه که از دوران پس از به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه سیاست به صفر رساندن مشکلات با همسایگان را در پیش گرفته است امروز بیش از هر زمان دیگری روابط تیره و تار با همسایگان دارد. درباره روابط ترکیه و عراق اکثر ناظران انتظار داشتند که تنش میان عراق و ترکیه پس از استعفای مالکی کاهش یابد با این حال، گویا اردوغان مصمم است که این چرخه تکرار شود. این سایت می افزاید:«روابط ترکیه با سوریه، ارمنستان، مصر، ایران و عراق به وضوع نشان می دهد که اردوغان سیاستی تهاجمی را در پیش گرفته است». 

المانیتور ریشه اختلافات کنونی میان عبادی و اردوغان را در مداخله آنکارا در امور داخلی سوریه و اظهارات مقام های ترک درباره لزوم برکناری اسد از قدرت می بیند. 

المانیتور اشاره می کند که احتمال آن وجود دارد که رویکرد جدید ترکیه در قبال عراق به ویژه موصل مربوط به شکست آنکارا در سوریه باشد. این سایت در ادامه به نقل از یک دیپلمات ارشد ایرانی که نخواسته نامش فاش شود درباره نقش ایران در قبال روابط ترکیه و عراق می نویسد:«ترکیه نتوانسته به اهداف خود در حلب دست یابد و اکنون به دنبال هدف مشابهی در موصل در عراق است.طبیعی است که با چنین وضعیتی نمی توان انتظار بهبود روابط عراق و ترکیه را داشت». 

این سایت در ادامه اشاره می کند که حضور ترکیه در عراق نشان می دهد که ترکیه می خواهد برای خود نقش مهمی در معادلات منطقه ای قائل شود. «علیرضا میر یوسفی» رییس مرکز مطالعات خاورمیانه در گروه اتاق فکر وزارت امور خارجه ایران می گوید:«متاسفانه پس از بهار عربی ترکیه محاسبات غلط و شتابزده ای را داشته است. این موضوع سبب شده تا  مشروعیت مرزها  زیر سوال برده  شود و از ضرورت قرارداد جدیدی برای تعیین مرزها سخن به میان آید. البته نکته مثبت آن است که شبیه به ایران ترکیه نیز از ثبات در منطقه نفع می برد. در نتیجه ایران باید سعی کند تا اختلافات میان دو طرف را از طریق مذاکرات دیپلماتیک در سطح بالا کاهش دهد». 

این سایت در ادامه اشاره می کند که در برنامه ای تلویزیونی در تاریخ ۲۲ اکتبر «بینالی ییلدریم» نخست وزیر عراق اظهار کرد که ترکیه به طور مداوم در حال تلاش برای یافتن راه حلی مشترک با ایران درباره بحران عراق و سوریه است. اما از دید این سایت به نظر نمی رسد که اردوغان برنامه ای در این باره داشته باشد. 

این سایت اشاره می کند که در گفت و گویی با شبکه خبری کردی «روداو» علی اکبر ولایتی مشاور سیاست خارجی مقام معظم رهبری اعلام کرد که ایران آماده میانجی گری بین ترکیه و عراق برای جلوگیری از وقوع جنگ میان دو کشور است. 

این سایت به نقل از یک منبع عالی رتبه در وزارت امور خارجه ایران می نویسد««ایران قطعا مایل به میانجی گری است. با این حال، ترکیه علاقمند به این موضوع نیست و می خواهد موضوع موصل از طریق قوای نظامی مدیریت شود. جمهوری اسلامی ایران اما باوری به راه حل نظامی ندارد. واقعیت های منطقه ای نشان می دهند که رویکرد ترکیه غیر واقع بینانه است». 

«نصرت الله تاجیک» دیپلمات ارشد سابق ایران نیز با این نظر موافق است اما پیش بینی می کند که در پایان ترکیه رویکرد عملگرایانه ای را در پیش گیرد. او که پیش تر سفیر ایران در اردن بوده است به المانیتور می گوید:«ایران و ترکیه اهداف و رویکردهای متفاوتی درباره موصل دارند. ترکیه ادعاهایی تاریخی را در قبال آن منطقه مطرح می کند که وضعیت را پیچیده تر می سازد. این در حالیست که به نفع ایران است که دولت عراق در جنگ موصل علیه داعش پیروز شود. ترکیه الگوی مخربی را دنبال می کند اما در پایان مجبور به پذیرش پیشنهادات تازه می شود اما همزمان در تلاش است تا سهم بیش تری را در نظم جدید خاورمیانه به خود اختصاص دهد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: