کد خبر: ۶۸۷۲۰۰
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۵
تعداد بازدید: ۳۹۷
جزیره تریستان داکونا واقع در جنوب اقیانوس اطلس به نام خود به عنوان دورافتاده‌ترین تمدن بشری افتخار می‌کند، اما این دورافتادگی چالش‌های زیادی را برسر راه آنها قرار داده‌است.
طرح خودکفا شدن کامل دورافتاده‌ترین روستای جهانبه گزارش خبرداغ به نقل از همشهری انلاین، اكنون اين منطقه كه جمعيتي برابر 226 نفر دارد و تنها چهار نام خانوادگي در ميان آنها ثبت شده‌است، براي اينكه بتواند از نظر تامين انرژي خودكفا‌تر شود، درحال طراحي دوباره زيرساختارها و سازه‌هاي خود است.

ساختمان‌هاي مدرن، نيروگاه‌هاي بادي و مراكز زباله‌سوزي تبديل زباله به انرژي همگي از طرح‌خاي دردست اجرا در اين منطقه به شمار مي‌روندو تاكيد اصلي بر ايجاد فناوري‌هايي است كه بوميان منطقه به راحتي بتوانند از آن استفاده كنند.

طرح جديد بازسازي اين جزيره ايده شركتي انگليسي به نام بروك كارمايكل است كه در يك رقابت طراحي موفق شد طراحي دوباره جزيره تريستان را به عهده بگيرد.

اين جزيره كه بخشي از قلمرو فرامرزي بريتانيا به شمار مي‌رود، شايد از كد پستي سلطنتي برخوردار باشد،‌اما فاصله بسيار دور آن از ديگر مناطق جهان باعث شده تا برنامه‌ريزي شهري در آن غيرعادي باشد. زماني كه نزديك‌ترين خشكي به اين جزيره در فاصله 1609 كيلومتر در از هر جهت ممكن، در دريا است، و كشتي‌هاي مسافرتي نيز تنها هشت بار در سال به اين جزيره مي‌روند، اتكا به ساكنان خارج از جزيره براي رفع مشكلات شهري گزينه قابل قبولي نخواهد‌بود.

از اين رو در نقشه جديد بر ايده‌هاي ساختماني و پروژه‌هاي پايداري تمركز شده‌است كه محلي‌ها خود پس از گذراندن دوره‌هاي آموزشي از پس انجام آنها برآيند. به گفته شركت بروك محلي‌هاي اين جزيره از تكنيك‌هاي ساخت و ساز سنتي خود استفاده مي‌كنند با اين تفاوت كه لايه‌اي از عايق‌بندي از جنس پشم گوسفندان جزيره به ساختمان‌ها افزوده خواهد‌شد.

معماران قصد دارند تا حد امكان نياز جزيره به واردات مصالح را كاهش داده و پسماند هاي ساختمان‌سازي را بازيافت كنند،‌از اين رو در زمان ممكن از سنگ‌هاي بازالتي، شن‌هاي ساحل و خزه‌هاي دريايي جزيره به عنوان مصالح استفاده خواهد‌شد.

پروژه‌هاي ديگري از قبيل نيروگاه هيدروالكترونيك و جاليزهاي عمومي نيز در دست بررسي قرار دارند. با اين همه پيش از افزودن جزئيات بيشتر معماران شركت بروك كارمايكل بايد از محل احداث اين پروژه‌ها بازديد كنند. با اين همه تصميم نهايي بوميان جزيره اين است كه تا پنج سال آينده 30 تا 40 درصد از انرژي جزيره را از خود جزيره تامين كنند.

اگرچه شايد اين جزيره از دور به يك آرمان‌شهر شباهت داشته‌باشد، اما بهتر است بدانيد خارجي‌ها حق خريد ملك يا خانه را در آن ندارند و فقط مي‌توانند از جزيره ديدن كنند. همچنين بخشي از اين جزيره روي آتشفشاني فعال واقع شده‌است،‌از اين رو ساكنان آن در كنار طوفان‌هاي گرمسيري بايد با خطرات ناشي از فوران آتشفشان نيز دست و پنجه نرم كنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: