کد خبر: ۶۸۵۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۴
تعداد بازدید: ۴۷۴
مدیرکل استاندارد استان تهران گفت: در سال های گذشته، این اداره کل از آسانسورهای ساختمان های دانشگاه صنعتی شریف سه نوبت بازرسی کرده است.
مدیرکل استاندارد استان تهران: 3 بار از آسانسورهای دانشگاه شریف بازرسی شدبه گزارش خبرداغ ، مسلم بیات روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا این مطلب را در پاسخ به اظهارات یکی از مسئولان دانشگاه صنعتی شریف مبنی بر بازرسی نشدن آسانسور حادثه دیده این دانشگاه عنوان کرد و افزود: در مجموع از چهار آسانسور فعال در دانشگاه صنعتی شریف بازرسی شده است.
وی گفت: در گزارش بازرسی ها به ترتیب تعداد عیوب فنی در آسانسور شماره یک، 17 مورد (13 مورد آن نقص بحرانی)، شماره 2، 10 نقص، شماره سه 17 عیب و شماره چهار، 20 عیب بحرانی اعلام شده است.
بیات تصریح کرد: یکی از عیوب بحرانی مشترک در تمام این آسانسورها در مدار نبودن ترمز ایمنی و اضطراری یا همان پاراشوت است که با عملکرد به موقع این قطعه مهم در آسانسور در شرایط اضطراری از سقوط اتاقک جلوگیری می شود.
وی با تاکید براینکه نتایج گزارش بازرسی نوبت اول و تطابق نداشتن آسانسورها با استاندارد به دانشگاه گزارش شده بود، گفت: در بازرسی دوم با مشاهده رفع نشدن نواقص قبلی و نبود انطباق با استانداردها؛ بازرس در گزارش فنی خود با این عنوان که «همه عیوب قبلی به قوت خود باقی است» بر اصلاح این عیوب تاکید کرده است.
وی با تاکید بر اینکه نواقص موجود در آسانسورهای سالن غذاخوری آنچنان واضح و بحرانی بوده که دارای اخطار و استفاده از آن ممنوع بوده است، گفت: بیشتر آسانسورهای نصب شده در این دانشگاه مربوط به پیش از تاریخ اعلام اجباری شدن استاندارد ملی آسانسورها (سال82) است.
مدیرکل استاندارد استان تهران افزود: براساس قانون، بهره برداران آسانسورهای ساختمان ها باید درخواست بازرسی از آسانسور خود را به ادارات کل استاندارد هر استان اعلام کنند که در این خصوص دانشگاه شریف تاکنون مکاتبه ای مبنی بر رفع نواقص و درخواست بازرسی مجدد به ما ارایه نکرده است.
بیات افزود: بازرسی دوم این اداره کل نیز به منظور بررسی اقدامات صورت گرفته احتمالی از سوی مسئولان دانشگاه برای ایمنی و کیفیت آسانسورها و نیز به دلیل دغدغه و نگرانی ما از احتمال بروز خطرات جبران ناپذیر برای شهروندان انجام شد.
مدیرکل استاندارد استان تهران در پاسخ به اظهارات یکی از مسئولان دانشگاه شریف گفت: با توجه به اینکه در پایان گزارش این بازرسی اعلام شده بود که تست کامل از آسانسورها انجام نشده و به زمان دیگری موکول شده است باید اظهارکرد که در برخی از تست های استاندارد ملی، حضور نماینده شرکت نصاب در زمان انجام تست الزامی است.
وی افزود: چرا که در هنگام انجام تست ممکن است مشکلاتی ایجاد شود که بلافاصله باید از سوی کارشناس شرکت نصاب رفع شود در نتیجه بازرس استاندارد به دلیل حضور نداشتن تکنیسین شرکت نصاب، مجاز به بازرسی کامل نیست.
بیات با اشاره به اینکه خود مالک وظیفه هماهنگی برای حضور نماینده شرکت نصاب را دارد اظهارکرد: با توجه به اینکه در زمان بازرسی از آسانسورهای این دانشگاه نماینده شرکت نصاب حضور نداشته، تست انجام شده نیز کامل نبود و به زمان دیگری با حضور نماینده شرکت نصاب، موکول شد.
بیات تصریح کرد: برای پیشگیری از بروز حوادث مشابه دیگر به دستگاه های اجرایی نظیر بیمارستان ها، دانشگاه ها و نهادهای عمومی و دولتی توصیه می شود متعاقب بازرسی های انجام شده توسط بازرسان استاندارد، به سرعت برای رفع نواقص و ارایه درخواست بازرسی مجدد از آسانسورهایشان به این اداره کل اقدام کنند.
وی توصیه کرد شهروندان به منظور ارتقای ایمنی آسانسورهای ساختمان های خود با استفاده از خدمات شرکت های بازرسی برای حصول اطمینان از صحت عملکرد خدمات نگهداری و تعمیرات ماهانه را انجام دهند.
مدیرکل استاندارد استان تهران تصریح کرد: یکی از راه های پیشگیری از بروز این نوع خطرات شناسنامه دار کردن آسانسورهای ادارات دولتی است که ردیابی و ثبت سوابق برای این آسانسورها را تسهیل می کند.
ساعت 13:40 دقیقه روز دوشنبه (12 مهر) در اثر سقوط اتاقک آسانسور سالن غذاخوری (سلف سرویس مرکزی) دانشگاه صنعتی شریف از طبقه سوم به منفی 2، 6 نفر از اساتید این دانشگاه دچار سانحه و از نواحی دست، پا، لگن و کمر بشدت مصدوم شدند که در مرحله نخست به بیمارستان امام خمینی(ره) اعزام و در ادامه مراحل درمانی به بیمارستان های فوق تخصصی انتقال و تحت عمل جراحی قرار گرفتند.
آتش نشانان برای رهایی این 6 نفر محبوس در اتاقک آسانسور پس از 2 ساعت تلاش عملیاتی با بریدن بخش هایی از سقف و دیواره آسانسور موفق به خروج مصدومان از آسانسور شدند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: