کد خبر: ۶۸۲۲۰۵
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۰
تعداد بازدید: ۷۲۶
چهاردهمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان اختصاص به ساز و آواز تنبور داشت و در سه رده‌ سنی با حضور داوران کیخسرو پورناظری، علی‌اکبر مرادی و علیرضا فیض بشی‌پور در تالار رودکی برگزار شد.
به گزارش خبرداغ به نقل از هنرآنلاین: چهاردهمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان اختصاص به ساز و آواز تنبور داشت و در سه رده‌ سنی با حضور داوران کیخسرو پورناظری، علی‌اکبر مرادی و علیرضا فیض بشی‌پور در تالار رودکی برگزار شد.



دهمین جشنواره موسیقی جوان در حالی به پایان خود نزدیک می‌شود که روز دوشنبه میزبان موسیقی نواحی سازهای آواز و تنبور با حضور اساتید بنام این بخش بود. این اجراها مصادف با عید قربان در تالار رودکی از ساعت 9 الی 21 برگزار شد.

آواز خواندن کار ساده‌ای نیست مقوله عجیبی است

کیخسرو پورناظری، نوازنده‌ تنبور و سرپرست گروه شمس و داور بخش تنبور جشنواره درباره‌ی اجراها گفت: اجرایی که امروز ارائه دادند قابل قبول بود. برآورد من در مجموع مثبت است. چهره‌هایی خوبی در آینده از همین‌ جوان‌ها به وجود خواهد آمد تا چراغ این موسیقی را روشن نگه دارند.

وی در مورد کیفیت اجرای رده‌های سنی مختلف اظهار داشت: رده‌ سنی الف از دو گروه دیگر خیلی بهتر بود، به طوری که انتظار ما در داوری دو گروه سنی بعدی بالا رفت. این جوان‌ها همچنان زمان برای پیشرفت و ترقی دارند تا به مهارت برسند. این‌ها با توجه به علاقه‌ی شخصی خودشان و حمایت خانواده‌هاست که رشد می‌کنند. اگر خانواده‌ها آن‌ها را بیشتر حمایت کنند قطعاً چهره‌های شاخصی در این عرصه پیدا خواهد شد.

پورناظری در مورد اجراهای بخش آواز گفت: در بخش آواز دو سه نفری بسیار بااحساس خواندند. آواز خواندن کار ساده‌ای نیست. آواز مقوله‌ عجیبی است که هنرمند باید در آن به مهارت و تسلط کافی برسد.

وی در پایان گفت: خیلی خوشحالم که در کنار اساتید دیگر با همفکری کار داوری را به سرانجام رساندیم. امیدوارم مسئولین این جشنواره‌ها فعال‌تر بشوند و این زمینه فراهم شود تا فعالیت بیشتری داشته باشند و جوان‌هایی که در این عرصه کار می‌کنند بتوانند با پشتکار بیشتر و حمایت خانواده به اهداف هنری‌شان برسند.

این بچه‌ها باید عاشق کارشان باشند

علی‌اکبر مرادی مدرس، مقام‌دان، مقام‌خوان، آهنگساز، خواننده و نوازنده‌ صاحب سبک تنبور در مورد برگزاری بخش تنبور گفت: امسال رقابت‌ها در بخش ساز تنبور خیلی بهتر از پارسال برگزار شد، چرا که امسال مقام‌های تنبور از قبل مشخص شده بود و هنرجو اطلاع داشت چه چیزهایی را قرار است امتحان دهد.

وی افزود: از همه مهم‌تر، ما علاوه بر رده‌های الف و ب و ج، بخش دیگری با نام آوازهای تنبوری به مسابقه اضافه کردیم که برای اولین بار به جشنواره اضافه شده بود و هدف این بخش حفظ آوازها بود که اصل و مهم‌تر از خیلی چیزهای دیگر است.

مرادی در مورد داوری بخش تنبور گفت: هیئت‌داوران خیلی زحمت کشیدند، خوشبختانه من برعکس پارسال که خودم هم حضور داشتم، از داوری خیلی راضی‌ام، و فکر می‌کنم تصمیماتی که داوران گرفتند تا حدودی حساب‌شده و درست بود.

وی در مورد رویکردهای اشتباه برخی از نوازندگان و معلمان آن‌ها گفت: در بعضی از نواحی، خیلی از نوازندگانِ بااستعداد هستند که متأسفانه به آن‌ها گفته‌اند برخی از مقام‌ها را هرجایی نباید بنوازند یا معلمانشان آن‌ها را محدود به یک سبک خاص از اجرا و خواندن کرده‌اند و این باعث افت آن‌ها می‌شود. من شخصاً امروز به خودشان هم گفتم که بهتر است خودشان را محدود به یکی دو نفر نکنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه همه‌چیز برای فراگیری تنبور وجود دارد؛ کتاب، سی‌دی، اجرای مقام‌ها، و می‌توانند از دیگر اساتید هم بهره ببرند، چرا که همه‌چیز را همگان دانند و به‌هیچ‌وجه خود را محدود نکنند. از همه‌ی امکاناتِ فراگیری استفاده کنند، چرا که خودشان به مرور زمان به شناختی خواهند رسید که کدام درست یا ناقص است.

این نوازنده‌ تنبور در مورد کیفیت اجرای رده‌های سنی مختلف اذعان داشت: به‌طور یقین رده‌ سنی الف بهتر از دیگر رده‌ها بود. هر هشت نفر خوب بودند و متأسفانه نمی‌شد هر هشت نفر را به عنوان برنده انتخاب کرد، اما به نظرم هر هشت نفر خوب بودند. بخش آوازهای تنبوری هم خوب بود، چون اجرای این آوازها بسیار مشکل است، آوازهایی که مربوط به هزار سال پیش است و اینکه جوانی با این سن و سال آن‌ها را می‌خواند خیلی اهمیت دارد. باعث امیدواری است که این فرهنگ و این ساز همچنان زنده است و از بین نرفته است.

مرادی در رابطه با رویکردی که جوان‌ها باید در ساز و زندگی هنری‌شان بهره ببرند گفت: این بچه‌ها باید عاشق کارشان باشند، هر چیز دیگری غیر از این باشد به طور یقین به مقصد نمی‌رسند. همچنین یک سری از تعصبات خشک و بی‌پایه را از خود دور کنند، ضمن اینکه احترام تنبور را نگه دارند، اما از همه مهم‌تر باید عاشق این ساز و فرهنگ موسیقایی آن باشند.

وی در پایان در رابطه با اهمیت برگزاری چنین جشنواره‌ای گفت: تنها جشنواره‌ای که سمت‌وسو دارد و آموزنده و مشوق جوان‌هاست و آن‌ها را به سوی یک موسیقی درست و استخوان‌دار هدایت می‌کند، همین جشنواره‌ ملی موسیقی جوان است که خوشبختانه تمام موسیقی‌های مختلف کشور را هم در برمی‌گیرد.

سه‌شنبه 23 شهریور، از ساعت 9 صبح در تالار رودکی، آخرین روز رقابت‌های جشنواره‌ی موسیقی جوان اختصاص به ساز دف و موسیقی کردی (دیوان، آواز، دوزله و ضرب، سرنا و دهل، نرمه‌نای و ضرب) دارد که با حضور هیئت‌داوران بیژن کامکار، عبدالرحمن غوثی و سیدعطالله سلامیه در سه رده‌ی سنی برگزار می‌شود.

دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از 7 تا 24 شهریورماه به دبیری هومان اسعدی و با حضور و همکاری استادان موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با همکاری دفتر موسیقی و بنیاد رودکی، در سه بخش موسیقی دستگاهی ایران، موسیقی کلاسیک و موسیقی نواحی ایران و در قالب سه گروه سنی الف (۱۵ تا ۱۸ سال)، ب (۱۹ تا ۲۳ سال) و ج (۲۴ تا ۲۹ سال) برگزار می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: