کد خبر: ۶۸۰۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۷
تعداد بازدید: ۳۵۴
صالحی امیری:
مشاور فرهنگی رییس جمهور گفت:‌ نمی‌توان با ایجاد محدودیت های فرهنگی و بی توجهی به ابعاد فرهنگی توسعه انتظار جامعه ای توسعه یافته و بانشاط داشت
به گزارش خبرداغ به نقل از  خبرنگار ایلنا، سیدرضا صالحی در همایش تبیین دستاوردهای فرهنگی دولت با بیان اینکه فرهنگ چهار کارکرد انسجام، هویت آفرینی، شخصیت سازی و سازگاری اجتماعی را با خود همراه دارد، گفت:  رسالت اصلی نهادهای فرهنگی تقویت و تداوم اهداف اصلی نظام فرهنگی است.

رییس کتابخانه ملی ادامه داد: به نظرم نظام فرهنگی جمهوری اسلامی به مثابه یک منظومه عمل می کند و همه ویژگی های منظومه شمسی همچون حرکت و پویایی، نظم و انسجام، هدفمندی و پایداری، و تداوم و استمرار بر منظومه فرهنگی هم حکمفرماست و نهادهای فرهنگی ما اقمار منظومه بزرگی هستند که بر مدار و محور فرهنگ ایرانی - اسلامی حرکت می کنند.

وی دولت روحانی در حوزه فرهنگ را یک پیکره واحد و منسجم توصیف کرد و افزود: این اضلاع متنوع و متکثر در کنار هم ترکیبی موزون و منظومه ای هدفمند را شکل می دهد و با پذیرش اصل تنوع و تکثر نهادهای فرهنگی هدفی واحد را دنبال می کنند.

صالحی امیری دغدغه لزوم ارائه تصویری روشن و شفاف از تلاش ها و برنامه های دولت تدبیر و امید در عرصه فرهنگ و تبیین و تشریح آن با هدف اطلاع و آگاهی نخبگان را حلقه واسط میان دولت و جامعه  و از سرمایه های اصلی دولت تدبیر و امید دانست.

مشاور فرهنگی رییس جمهور با طرح این پرسش که چراکه این دولت خود را یک دولت فرهنگی و در تراز تمدن و فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی می داند، اظهارکرد: اساسا پایه های شکل گیری گفتمان دولت آقای روحانی بر مدار و بستر فرهنگ استوار است و این دولت هر نوع سیاستگذاری، برنامه ریزی و تلاش در جهت ارتقا و پیشرفت جامعه ایران را بدون توجه به ریشه های فرهنگی و در نظر گرفتن الزامات توسعه فرهنگی نافرجام و ابتر می داند.

وی ادامه داد:‌ پایه های گفتمانی این دولت ناظر بر سه اصل گفت وگوی فرهنگی، تنوع فرهنگی و جامعه فرهنگی است و از این رو در پی یافتن زبانی مشترک میان دولت و جامعه می باشد و معتقد است که از رهگذر این زبان مشترک می تواند مسیر توسعه فرهنگی را هموار و تسهیل کند.

رییس کتابخانه ملی با یبان اینکه مبانی توسعه فرهنگی در اندیشه سیاستگذاران دولت تدبیر و امید مبتنی بر اصولی همچون عقلانیت، عدالت، امنیت، تعامل، گفت و گو و سازگاری فرهنگی است، یادآور شد: در این عرصه دولت فرهنگ مدار نقش جوهری مردم را به رسمیت می شناسد و اساسا معتقد است گفتمان غالب دولت نباید خارج از گفتمان فرهنگی نخبگان و جامعه باشد. از این رو خوشبختانه دولت و نخبگان در این دوره به درک متقابلی دست یافته اند و دولت با تاکید بر عنصر عقلانیت و رعایت قانون و حرکت در چارچوب های نظام فرهنگی، مرزهای امنیت زبان، قلم، فکر و اندیشه را به رسمیت شناخته و خود را مدافع حفظ حقوق مترتب بر آن می داند. دولت خود را پایبند به ارزش های دینی و هویتی می داند و وفاداری به مرزهای اخلاقی و ارزشی را به عنوان یک اصل خدشه ناپذیر پذیرفته و از این منظر بین سه عرصه فرهنگ دینی، فرهنگ ملی و فرهنگ رسمی، زبان مشترک ایجاد کرده است.

وی با تاکید براینکه دولت خود را متعهد و وفادار به شعارهایی می داند که با طرح آن در ایام رقابت های انتخاباتی، توانست اعتماد و اقبال مردم را به دست آورد و از این منظر هیچگاه گفتمان فرهنگی خود را فراموش نخواهد کرد، گفت: گزارش عملکرد دستگاه های حاضر در این نشست گواهی بر صدق این ادعا خواهد بود و مردم مشاهده خواهند کرد که بین گفتار و عمل این دولت در عرصه فرهنگ کمترین شکاف و فاصله وجود نداشته، بلکه بیشترین همگرایی، انسجام و پیوستگی وجود دارد.

صالحی امیری هدف نهایی اقتصاد را تامین رفاه و بهبود ارتقای سطح زندگی عمومی جامعه مطرح کرد و افزود: هدف غایی فرهنگ ساخت انسان با فضیلت، با اخلاق و سازگار می باشد؛  هدف غایی اقتصاد، معیشت، اشتغال، توسعه و رونق صنعت و تجارت و بازار است، ولی هدف غایی فرهنگ تربیت و رشد انسان های اخلاق مدار، بااراده، خداجو، آینده نگر و امیدوار است. هدف سیاست و جریان های سیاسی، رقابت، مشارکت و کسب قدرت است، اما هدف بنیادی فرهنگ ایجاد جامعه ای است که در آن انسان ها همنوایی، همگرایی، همدردی و نوع دوستی را سرلوحه زندگی خویش قرار دهند.

مشاور فرهنگی رییس جمهور با بیان اینکه براین باوریم که نیاز به فرهنگ همچون نیاز به آب و اکسیژن است، ادامه داد: جامعه را شاید بتوان با محدودیت های اقتصادی اداره کرد، اما نمی‌توان با ایجاد محدودیت های فرهنگی و بی توجهی به ابعاد فرهنگی توسعه انتظار جامعه ای توسعه یافته و بانشاط داشت. خشونت و ناامنی، بداخلاقی و انگ زنی، تخریب و انتقام جویی، شایعه و فرافکنی همگی محصول شرایط افول فرهنگی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: