کد خبر: ۶۷۵۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۹
تعداد بازدید: ۴۱۶
اخبار و رویدادهای حوزه ICT همیشه برای بسیاری جذاب و خواندنی است. اگر شما جزو این دسته از کاربران به حساب می‌آیید اما به دلایلی نتوانسته اید این اخبار را پیگیری کنید با ستون یک هفته با آی تی با ما همراه شوید.
یک هفته با اینترنت: از سنجش اینترنت تا فیلتر بازی پوکمون گوبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین، این هفته محمود واعظی وزیر ارتباطات به دو کشور روسیه و آذربایجان سفر کرد. وزیر در ابتدا به روسیه سفر کرد و در این سفر به طرف‌های روسی اعلام شد که ایران آمادگی همکاری برای عملیاتی کردن توافق‌های حاصله و همکاری‌های بیشتر در زمینه ICT و ارتباطات فضایی، ساخت و پرتاب ماهواره‌های مخابراتی و سنجش از راه دور را دارد. همچنین در این سفر بررسی زمینه‌های حضور موتور جست وجوی «یاندکس» روسیه در ایران مورد توافق قرار گرفت و مقرر شد دو گروه کارشناسی برای مذاکرات چگونگی حضور یاندکس در ایران با هدف ایجاد فضای رقابتی در برابر موتورهای جست وجوی غربی از جمله امریکایی تشکیل شود.


وزیر ارتباطات سپس در رأس هیأتی به منظور هماهنگی و آماده‌سازی سفر رئیس جمهوری کشورمان به این کشور به باکو سفر و درباره دسترسی هر دو کشور به عنوان مسیر خروجی و ترانزیت برای انتقال دیتا و صوت و همچنین هماهنگی مشترک در تنظیم طیف فرکانسی در شهرهای مرزی دو کشور گفت‌و‌گو کرد. از دیگر موضوعاتی که در این سفر مورد بحث قرار گرفت آمادگی ایران برای همکاری در استفاده از ظرفیت‌های فضایی و ماهواره‌ای تولید تجهیزات ارتباطی و بحث نرم افزار، تحقیق و توسعه بود و قرار شد دو طرف سند مشترکی را برای همکاری‌های فی مابین به امضا برسانند.


از دیگر خبرهای این هفته، راه‌اندازی سامانه اندازه‌گیری و پایش شاخص‌های کیفی شبکه ارتباطات زیرساخت است. به گفته محمد جواد جهرمی این سامانه در ابتدای کار است و در حال حاضر تنها وضعیت شبکه ارتباطات زیرساخت در داخل کشور را نشان می‌دهد.

جهرمی تأکید می‌کند این سامانه براساس مصوبه 222 رگولاتوری طراحی و رونمایی شده تا وضعیت شبکه ارتباطی کشور به صورت شفاف در اختیار همه سرویس‌دهندگان ارتباطی و همچنین کاربران قرار گیرد و در نهایت سرمنشأ اصلی اختلال در شبکه اینترنت کشور نیز مشخص شود.

برای دسترسی به این سامانه باید کاربران به سایت شرکت ارتباطات زیرساخت (www.tic.ir) و بخش «شاخص‌های کیفی شبکه» مراجعه کنند. از سوی دیگر مدیرعامل زیرساخت اعلام کرد که با ملزم شدن سرویس‌دهندگان اینترنت به راه‌اندازی سامانه‌ای همانند زیرساخت بزودی یک شبکه یکپارچه هوشمند از وضعیت ارتباطی کشور بر بستر شبکه ملی اطلاعات قابل مشاهده خواهد بود و حتی تا یک ماه دیگر سامانه اندازه‌گیری کیفیت شبکه ارتباطات زیرساخت در نقاط بین‌المللی نیز راه‌اندازی خواهد شد.


در عین حال در این هفته شرکت مخابرات استان تهران مطابق با مصوبه شماره یک جلسه ۲۳۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، از کاهش تعرفه سرویس اینترنت پرسرعت غیرحجمی خبر داد. براین اساس، تغییر قرارداد سرویس غیرحجمی از اول مردادماه سال ۹۵ اجرا شده است.

مشترکانی که در حال حاضر از سرویس اینترنت پرسرعت غیر حجمی استفاده می‌کنند می‌توانند پس از پایان مدت قرارداد، سرویس خود را با تعرفه و شرایط جدید دریافت کنند.همچنین در این هفته بازی پوکمون گو که در دنیا و ایران مورد استقبال مردم قرار گرفته است خبرساز شد. وقتی بنیادبازی‌های رایانه‌ای در خبری اعلام کرد که می‌توان سرور این بازی را در صورت پرداخت ریالی به ایران منتقل کرد، دامنه سایت بازی فیلتر و از دسترس خارج شد. گفته می‌شود موارد امنیتی، اجتماعی و فرهنگی دلیل فیلتر شدن این بازی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: